چراغ روشن شطرنج ایران

«آچــــــــمز»
چراغ روشن شطرنج ایران
به قلم استاد "محمد زارعی"

جام جهانی 2017


Levon Aronian  Chess World Cup
آرونیان، قهرمان جام جهانی

همه از یک خانواده ایم


ااا











ا

بخش ایران در سایت نتایج

اپلیکیشن های شطرنج

ا
چس 24 [شطرنج 24]
یک اپلیکیشن عالی شطرنجی
Chess24 Application
ا


 بازی با مگنوس کارلسن
Play Magnus Application


 پلی چس آنلاین 

PlayChess Application

 فریتس (نسخه اندروید) 

اپلیکیشن فریتز شطرنج


استوکفیش

Stockfish Application

چس:  آی او اِس - اندروید

 Chess.com Application 


فالوچس:  آی او اِس - اندروید

Follow Chess Application


شطرنج شردر 

Shredder Chess Application

تاکتیک های شطرنج (iOS) 

Chess Tactics Application


ساعت شطرنج
آی او اِس - اندروید

Chess Clock Application
سایر اپ های شطرنجی

سه باور غلط در شطرنج

سه باور غلط درباره ی شطرنج
برگردان از "رامان رامتین"

نابغه ی دوران



الکساندر آلخین، نابغه ی دوران

با تشکر از "غلامرضا خواجویی نژاد"

اینستاگرام آچمز
گشایش پارسی



گشایش پارسی

به کوشش "مهدی دوستکام"

آچمز در آپارات

Chess.com

چس بمب

تست

قهرمانی شطرنج تیمی اروپا در نوی ساد



قهرماني تیمی اروپا در نوی ساد

سرانجام انتظارها به پایان رسید و هفدهمین دوره مسابقات قهرمانی تیمی اروپا در شهر نوی ساد کشور صربستان آغاز شد.

در بخش مردان (اوپن) 131 استاد بزرگ، 31 استاد بین المللی و 12 استاد فیده در قالب 38 تیم و در بخش بانوان 8 استاد بزرگ، 34 استاد بزرگ بانوان، 29 استاد بین المللی، 27 استاد بین المللی بانوان، 2 استاد فیده و 17 استاد فیده بانوان در قالب 28 تیم از کشورهای مختلف اروپا در این مسابقات حضور یافته اند.

نتایج جالب توجه دور اول : تیم قدرتمند روسیه بخت نخست قهرمانی مسابقات در برابر تیم کرواسی با نتیجه 2-2 متوقف شد. "ایوان ساریچ" (2573) با غلبه بر "دیمیتری یاکوونکو" (2742) ستاره کروات ها بود. آذری ها هم به کاپیتانی "زوراب آزمای پاراشویلی" گرجی (!) که با روانه کردن تیمی قوی بخت دوم قهرمانی محسوب می شوند 3-1 اتریش را بردند. قهرمان جهان تیم ملی ارمنستان نیز که در این دور ستاره تیمش "لوون آرونیان" را در ترکیب نداشت 3 بر 1 از سد دانمارک گذشت.

اما نتایج جالبتر ... ایتالیا با درخشش خیره کننده "فابيانو کارونا" با نتیجه 2.5 بر 1.5 تیم قدرتمند بلغارستان را مغلوب کرد. فابیوی نوجوان در این دیدار به زیبایی هرچه تمام تر در برابر "ایوان چپارینوف" (2667) به پیروزی رسید.

تیم سوئیس هم با طلایه داری ویکتور کورچنوی کهنسال ترین بازیکن این دوره از رقابتها، تیم نیرومند اوکراین را 2.5 بر 1.5 شکست داد. در این دیدار کورچنوی 78 ساله در برابر "آندری ولوکتین" با درجه بین المللی 2681 مساوی کرد!

در بخش بانوان تیم های روسیه، گرجستان، اوکراین به ترتیب در برابر اسپانیا، جمهوری چک و رژیم اشغالگر به پیروزی رسیدند. ضمن اینکه تقریباً همه چیز جز باخت میز یک تیم ملی گرجستان استاد بزرگ "نانا دزاگنیدزه" به استاد بین المللی "یانا یاکوآ" چک عادی پیش رفت.

نتایج جالب توجه دور دوم : در مهترین نتایج تیمی روی میز یک تیم آذربایجان با پیروزی تعیین کننده "تیمور رجبوف" در برابر "مایکل آدامز"با نتیجه 2.5 بر 1.5 انگلستان را شکست داد. ارمنی ها روی میز دو این بار به لطف پیروزی قهرمانشان "لوون آرونیان" تیم رومانی را مغلوب کردند. اما پیروزی تیم گرجستان در برابر فرانسه از نتایج جالب توجه این دور بود. پیروزی "فابیانو کارونا" در برابر "یان اسمیت" هلندی هم تنها مانع باخت ایتالیا شد و این دیدار 2-2 مساوی به پایان رسید. اسپانیا هم در برابر جمهوری چک 3 بر 1 پیروز شد. در این دیدار الکسی شیروف و دیوید ناوارا مساوی کردند.

در بخش بانوان هم تیم گرجستان با غلبه بر روسیه نشان داد بی جهت عنوان قهرمانی جهان را یدک نمی کشد. در این دیدار نانا دزاگنیدزه که سال گذشته با عضویت در تیم بیات بتن گیلان در لیگ برتر ایران بازی می کرد با قهرمان جهان "الکساندرا کاستنیوک" مساوی کرد.

لهستان 3.5 بر 0.5 تیم بلغارستان را درهم کوبید. آذربایجان هم با همین نتیجه تیم قدرتمند میزبان یعنی صربستان را برد. در دیگر دیدارها ارمنستان 3 بر 1 اسلوونی را برد، هلندی ها تنها 0.5 امتیاز در برابر آلمان ها کسب کردند و اوکراین 2.5 بر 1.5 یونان را از پیش رو برداشت.

دور سوم : روی میز یک آذربایجان به لطف پیروزی "ووگار گاشیموف" (بازیکن اسبق تیم صنعت نفت آبادان ایران) تیم آلمان را 2.5 بر 1.5 شکست داد. روی میز دو قهرمان جهان به تیم ملی کشور میزبان باخت!! حتی پیروزی "لوون آرونیان" (2773) مانع از باخت 2.5 بر 1.5 ارمنستان در برابر تیم صربستان نشد.

گرجستان، روسیه و هلند نیز با غلبه بر مجارستان، ایتالیا و لهستان موقعیت خود را در جدول رده بندی مسابقات بهبود بخشیدند. (فابیانو کارونا با پیتر اسویدلر مساوی کرد)


زنگ تلفن همراه الکساندر دلچف، بلغارستان را یک امتیاز حساس در برابر انگلستان عقب انداخت!
اطلاعات بیشتر راجع به این موضوع

در دیگر دیدارها اوکراینی ها که بدون بازیکنان مطرحشان از جمله واسیلی ایوانچوک، سرکئی کاریاکین و روسلان پونوماریف در این رقابت ها حاضر شده اند در برابر نروژ 2-2 متوقف شدند. باخت کورچنوی هم در مقابل "اتین باکرو" پیروزی تیمی را در جدال فرانسه-سوئیس از آن فرانسوی ها کرد.

در بخش بانوان گرجستان 3.5 بر 0.5 تیم آلمان را در هم کوبید. اوکراین با رومانی که در این دوره حضوری درخشان داشته است 2-2 مساوی کرد. ارمنی های حالا مدعی در بخش بانوان نیز 3 بر 1 لهستان را از پیش رو برداشتند. تیم کشور میزبان 3 بر 1 ایتالیا را برد و بلغارستان با همین نتیجه شکست سختی را در برابر فرانسه متحمل شد.

دور چهارم : روی میز یک تیم آذربایجان با نتیجه 2.5 بر 1.5 تیم رژیم اشغالگر را شکست داد. روی میز دو گرجستان در برابر تیم اول کشور میزبان 3 بر 1 پیروز شد. برد "مراب گاگوناشویلی" قهرمان پانزدهمین دوره مسابقات بین المللی فجر ایران در این دیدار بسیار تاثیرگذار بود.

یان اسمیت در برابر الکساندر موروزیچ پیروز شد تا تیم هلند 2 بر 2 تیم قدرتمند روسیه را متوقف کند. ارمنستان هم تیم دوم کشور میزبان را برد. 

در بخش بانوان گرجستان 2.5 بر 1.5 تیم سختکوش ارمنستان را مغلوب کرد. اوکراین 2.5 بر 1.5 فرانسه را شکست داد. در این دیدار کاترینا لاهنو (2483) که در حال حاضر آخرین ماههای بارداری خود را پشت سر می گذارد شکست سنگینی را به استاد بزرگ ماری سباگ (2519) تحمیل کرد. وی تا به اینجای کار از 4 بازی 3.5 امتیاز به دست آورده است.

آذربایجانی ها 3.5 بر 0.5 تیم ملی رومانی را نقره داغ کردند. لهستان با همین نتیجه تیم کشور میزبان را برد و تیم روسیه به سختی در برابر تیم مجارستان مدعی سنتی شطرنج بانوان جهان به برتری دست یافت.

 مشاهده زنده نتایج دور پنجم بخش مردان

 مشاهده زنده نتایج دور پنجم بخش بانوان

سایت رسمی مسابقات

 



ارسال شده در مورخه : جمعه، 1 آبان ماه، 1388 توسط admin  پرینت
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 گزارش پایانی مسابقات شطرنج آزاد اندونزی  [ پنجشنبه، 28 مهر ماه، 1390 ] 2387 مشاهده
 خادم الشریعه در جام جهانی بانوان 2021  [ چهارشنبه، 29 ارديبهشت ماه، 1400 ] 165 مشاهده
 و اين هم لينك سايت هاي معتبر شطرنجي دنيا  [ شنبه، 25 اسفند ماه، 1386 ] 28205 مشاهده
 آرین طاری روی جلد نیو این چس  [ چهارشنبه، 20 دي ماه، 1396 ] 773 مشاهده
 - گزارش دور به دور قهرماني شطرنج آسيا  [ دوشنبه، 28 ارديبهشت ماه، 1388 ] 1573 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب