چراغ روشن شطرنج ایران

«آچــــــــمز»
چراغ روشن شطرنج ایران
به قلم استاد "محمد زارعی"

جام جهانی 2017


Levon Aronian  Chess World Cup
آرونیان، قهرمان جام جهانی

همه از یک خانواده ایم


ااا











ا

بخش ایران در سایت نتایج

اپلیکیشن های شطرنج

ا
چس 24 [شطرنج 24]
یک اپلیکیشن عالی شطرنجی
Chess24 Application
ا


 بازی با مگنوس کارلسن
Play Magnus Application


 پلی چس آنلاین 

PlayChess Application

 فریتس (نسخه اندروید) 

اپلیکیشن فریتز شطرنج


استوکفیش

Stockfish Application

چس:  آی او اِس - اندروید

 Chess.com Application 


فالوچس:  آی او اِس - اندروید

Follow Chess Application


شطرنج شردر 

Shredder Chess Application

تاکتیک های شطرنج (iOS) 

Chess Tactics Application


ساعت شطرنج
آی او اِس - اندروید

Chess Clock Application
سایر اپ های شطرنجی

سه باور غلط در شطرنج

سه باور غلط درباره ی شطرنج
برگردان از "رامان رامتین"

نابغه ی دوران



الکساندر آلخین، نابغه ی دوران

با تشکر از "غلامرضا خواجویی نژاد"

اینستاگرام آچمز
گشایش پارسی



گشایش پارسی

به کوشش "مهدی دوستکام"

آچمز در آپارات

Chess.com

چس بمب

تست

تحلیل آچمز از انتشار فهرست جدید ریتینگ

 



تحلیل آچمز
از انتشار فهرست جدید درجه بین المللی

در فهرست جدید درجه بین المللی فیده، سرانجام "مگنوس کارلسن " نابغه نروژی شطرنج جهان که هم اکنون تحت هدایت اسطوره شطرنج دنیا "گری کاسپاروف" است، توانست با 9 درجه ارتقا و کسب درجه 2810 در سن 19 سالگی نخستین صدرنشینی اش را فهرست درجه بین المللی فدراسیون جهانی شطرنج تجربه کند تا "وسلین توپالف" بلغار (2805) این افسوس را بخورد که ای کاش در مسابقات قهرمانی تیمی اروپا آن چهار بازی را برای تیم ملی کشورش انجام نمی داد تا همچنان در صدر باقی بماند.

قهرمان هندی حال حاضر شطرنج جهان "ویسواناتان آناند" با درجه 2790 در مکان سوم است و طلایه دار روس ها "ولادیمیر کرامنیک" یک متر و نود و هشت سانتی متری (!!) با درجه 2788 مکان چهارم را به خود اختصاص داده است.

در بخش بانوان یودیت پولگار مجار با درجه 2682 برای سی و نهمین بار در صدر فهرست درجه بین المللی بانوان قرار گرفت. کونرو هومپی هندی با درجه 2614 در مکان دوم است و "هائو یفان" چینی با درجه 2590 در سن 15 سالگی پس از این دو در مکان سوم قرار گرفت.

نکته جالب اینکه قهرمان روسی حال حاضر بانوان جهان "الکساندرا کاستنیوک" با درجه 2523 در مکان هشتم این فهرست به سر می برد!


اما ارزیابی وضعیت درجه داران ایران

در این لیست شاهد تولد 26 درجه دار بودیم تا تعداد درجه داران فعال کشورمان از عدد 861 به 887 افزایش یابد.

میانگین 10 نفر برتر کشورمان تنها با 1 واحد افزایش روبرو شد که خوشبختانه این امر رتبه کشورمان را در بین 116 کشور عضو فدراسیون جهانی که در هر فهرست آب می روند (در فهرست های گذشته فیده به ترتیب 152، 144 و 135 کشور عضو داشت!) از مکان 53 به مکان 48 ارتقا داد.

با کسب این رتبه در بین کشورهای آسیایی پس از تیم های چین (سوم)، هند (ششم)، ازبکستان (بیست و هفتم)، فیلیپین (بیست و نهم)، قزاقستان (سی و یکم) و ویتنام (سی و ششم) در مکان هفتم قرار داریم !!

لازم به ذکر است، کشور روسیه با میانگین درجه 2727 متشکل از 196 استاد بزرگ، 460 استاد بین المللی و مجموعاً 1932 بازیکن عنوان دار فعال و غیر فعال با اختلاف مقام اول جهان را در این زمینه دارد.

سیدمحمدامین طباطبایی نونهال خوشفکر تهرانی با توجه به کسب عنوان قهرمانی اش در مسابقات قهرمانی شطرنج مدارس جهان در یونان نخستین کاندیدای استادی ایران
 لقب گرفت.

 

وی در مسابقات قهرمانی نونهالان 8 سال جهان نیز در ترکیه موفق به کسب مقام سوم جهان شد. آرین غلامی مازندرانی نیز مدال طلای قهرمانی جهان این رده را بر گردن آویخت.
 
در لیست پیشین بیست نفر اول مردان و پانزده نفر برتر بانوان ایران شاهد تنها 3 شطرنجباز کم کار  Equal بودیم اما در این لیست 15 شطرنجباز کم کار به چشم می خورد. هر چند که اگر سومین دوره مسابقات لیگ برتر بانوان کشور در این فهرست محاسبه می شد تعداد شطرنجبازان کم کار در بخش بانوان تقلیل می یافت.

احسان قائم مقامی که در لیست قبلی با افزایش چشمگیر 23.5 واحدی درجه اش پس از یک سال بار دیگر از مرز 2600 عبور کرده بود، در این فهرست با 14 واحد کاهش و کسب درجه 2589 به طبقه ی 2500 ها پیوست.

وی که چندی است در بحرانی ناشی از تعویض سبک بازی خود به سر می برد در مسابقات داخل سالن آسیا که با سرسختی به صدر آن رسیده بود، در برابر حریفان نیرومند و صاحب نام کشورهای هند و قزاقستان در کمال ناباوری در دو بازی برتر نتیجه را واگذار کرد. در مسابقات جام جهانی در حالی که در دیدار دوم همگان انتظار تسلیم شدن حریف را می کشیدند با باختی عجیب در برابر استاد بزرگ قدرتمند روسیه "یوگنی نایر" (2666) از جام جهانی وداع کرد. پس از جام جهانی هم دو باخت پیاپی در یک هفته از رقابت های بوندس لیگای آلمان !

اما خبر خوش اینکه نخستین استاد بزرگ تاریخ کشورمان اخیراً با نمایشی قابل قبول در هفدهمین دوره مسابقات قهرمانی تیمی آسیا در هند نشان داد که بار دیگر در حال نزدیک شدن به روزهای اوج خود (به طبع موجب اوج شطرنج ایران) است.

گفتنی است، 11 واحد از 14 واحد کاهش این فهرست استاد بزرگ قائم مقامی مربوط به حضور در مسابقاتی است که وی پس از وداع با جام جهانی با روحیه ای نه چندان مطلوب در شهر محل برگزاری رقابتها، کانتی مانسیسک روسیه انجام داد. اینجا

الشن مرادی ابدی روند صعودی خود و نزدیک شدن به مرز 2600 را این بار با افزایش مختصر به میزان 2 واحد پیگیری کرد. الشن که سابقه یک دوره صدرنشینی شطرنج ایران را نیز در کارنامه درخشانش داراست، هم اکنون تنها 27 درجه با صدر فاصله دارد. وی در صورت عبور از مرز 2600 که با توجه به سن و سال و توان وی اصلاً دور از انتظار نیست دومین شطرنجباز تاریخ کشورمان لقب می گیرد که این مرز را تجربه کرده است.

مرتضی محجوب هم با افزایش میلیمتری 1.8 واحد به درجه 2512 دست یافت و جایگاهش را در مکان سوم حفظ نمود. وی که به تازگی شنیده است که استاد بزرگ "روجلیو آنتونیو" قصد دارد
رکورد بازیهای همزمان شطرنج را که با دیدار با 500 شطرنجباز به وی و ایران تعلق گرفت جابجا کند، از هم اکنون تمرینات خود را آغاز کرده است !!

محجوب در این باره به آچمز گفت : در صورت شکسته شدن احتمالی رکوردم، رکورد را تا جایی بالا می برم که دیگر کسی جرات شکستن آن را نداشته باشد! دوازدهمین قهرمان تاریخ فیلیپین قصد دارد در 22 ژانویه سالجاری با رقابت همزمان با 600 شطرنجباز موسوم به "مرد آهنین پینوی" رکورد قهرمان حال حاضر شطرنج کشورمان را از آن خود کند. اینجا

جایگاه چهارم همچنان به ملی پوش جوان کشورمان همایون توفیقی اختصاص دارد که این بار با کاهش مواجه نشد و با 8 واحد افزایش، درجه اش را به عدد 2462 رساند.

جایگاه پنجم استاد بین المللی سیدجواد علوی مقدم که در این فهرست هیچ فعالیتی نداشت تغییر نکرد. وی در حالی سال میلادی گذشته را با تنها 19 بازی رسمی به پایان رساند که در سالهای 2007 و 2008 به ترتیب با 103 و  48 بازی رسمی در جمع فعالترین شطرنجبازان ایران بود.  

اصغر گلی زاده که به تازگی استاد فدراسیون شطرنج شده است، با 4.4 واحد افزایش درجه، در جدول رده بندی دو پله جهش داشت.

استاد فیده سیدحامد موسویان که در حاشیه مسابقات قهرمانی نوجوانان جهان در ترکیه موفق به کسب عنوان مربیگری بین المللی شد، در حالی که فعالیتی نداشت پس از استاد بزرگ امیر باقری با یک پله نزول در مکان هشتم قرار گرفت.

اما پوریا درینی شطرنجباز مستعد و رو به رشد کرمانی کشورمان با 35.1 واحد افزایش درجه در 19 بازی دست به کار بزرگی زد و بدین ترتیب برای اولین بار از مرز 2400 عبور کرد. وی دارای دو حد نصاب پیاپی استادی بین المللی در مسابقات قهرمانی نوجوانان جهان در دو سال اخیر است.

استاد بزرگ شجاعت قانع هم که علی رغم تلاش های فراوان موفق به بازی در تیم ملی ایران در مسابقات قهرمانی تیمی آسیا در هند نشد، با 15 واحد کاهش ضمن کسب درجه 2387 در مکان دهم قرار گرفت.

استاد فیده محسن شعرباف که با 54 بازی فعالترین شطرنجباز فهرست پیش بود در این فهرست تنها 7 بازی انجام داد. وی بر خلاف لیست قبلی که بیشترین نزول به میزان 29 واحد داشت در این لیست 2.5 واحد درجه اش را ارتقا داد. عضو هیات علمی دانشگاه آزاد گلستان استاد بین المللی امیرملاحی نیز بدون کوچکترین فعالیت شطرنجی با درجه 2370 با یک پله نزول به مکان دوازدهم رفت.
 

پیمان مهاجرین اصفهانی استاد فیده کشورمان در که در حال حاضر در دانشکاه زوریخ سوئیس در حال ادامه تحصیل است در پی حضورش در لیگ سوئیس و کسب 6 امتیاز از 7 بازی، با سیزده واحد ارتقا درجه، سیزدهم شد.

استاد بین المللی مهرداد اردشی (2362) که این روزها سخت مشغول تعلیم شاگردانش است بدون فعالیت چهاردهم است و آرش روغنی (2357) که چند روز پیش با تائید فدراسیون جهانی شطرنج استاد بین المللی شطرنج شد پس از وی قرار دارد.

امید نوروزی که همانند پوریا درینی پس از عبور از مرز 2300 هنوز درخواست کسب عنوان استادی فیده را ننموده است همچنان بدون عنوان با درجه 2352 با دو پله صعود در مکان شانزدهم قرار گرفت.

استاد بین المللی مرتضی دربان که برای تدریس در مدرسه شطرنج ندای ترکیه چندماهی است در این کشور به سر می برد با درجه 2344 در مکان هفدهم است و ابراهیم احمدی نیا با کاهش ناچیز 1.2 واحد حاصل از 10 بازی، پس از وی قرار دارد.

استاد فیده سیدآرش اکبری نیا نیز که به دلیل تحصیل در دانشگاه گوتنبرگ سوئد موقتاً از شطرنج کناره گیری کرده است در مکان نوزدهم و استاد بین المللی محسن قربانی همانند اکبری نیا بدون فعالیت در مکان بیستم قرار دارد.

اما در بخش بانوان بی فعالیتی سه شطرنجباز برتر ایران استادان بزرگ بانوان آتوسا پورکاشیان (2306)، شادی پریدر (2242) و استاد بین المللی بانوان شایسته قادرپور (2186) جایگاه آنها را تغییر نداد. اما میترا حجازی پور استاد فیده بانوان مشهدی کشورمان با 6.7 واحد افزایش و کسب درجه 2183 مترصد کسب جایگاه سوم است.

فعالترین شطرنجباز لیست بانوان، استاد فیده بانوان غزل حکمیمی فرد با 16.9 واحد ارتقا درجه اش را به عدد 2141 رساند و جایگاه پنجم را به خود اختصاص داد.

قهرمان حال حاضر دختران 12 سال جهان ساراسادات خادم الشریعه با افزایش چشمگیر 68.2 واحدی کسی را متعجب نکرد زیرا که وی به افزایش چشمگر درجه بین المللی اش عادت دارد!  وی در حال حاضر کوچکترین عضو تیم ملی بزرگسالان شطرنج ایران به حساب می آید.

استاد فیده شیرین نوابی بدون فعالیت با یک پله نزول درمکان هفتم قرار گرفت. اما یک تازه وارد!  بیتا باقری شطرنجباز اصفهانی با کسب درجه 2072 حاصل از شرکت در دو جدول بسته کشور مجارستان در مکان هشتم است اینجا و استاد فیده بانوان مونا سلمان ماهینی که در حال حاضر در حال نگارش پایان نامه خود می باشد بدون فعالیت، در جایگاه نهم قرار دارد.

مینو عسگری زاده با 31.6 واحد ارتقا حاصل از 13 بازی ضمن حفظ جایگاه دهم، برای اولین بار از مرز درجه 2000 گذشت. نفر یازدهم رده بندی استاد فیده بانوان گیلانی شطرنج کشورمان با 26.2 واحد افزایش و کسب درجه 1996 در صدد جبران کاهش های فهرست های گذشته است و ساره تاجیک که همانند سه فهرست پیاپی اخیر بدون بازی است، پس از وی قرار دارد.

بازیهای سخت در رده 18 سال مسابقات قهرمانی نوجوانان جهان 19.9 واحد برای گلناز جعفری خرج داشت و او با چهار پله نزول به مکان سیزدهم نقل مکان کرد. هانیه خلجی با افزایش چشمگیر 58.2 واحدی درجه اش را به عدد 1962 رساند و در مکان چهاردهم قرار گرفت و مهرنوش زوار موسوی، بدون فعالیت، جایگاه پانزدهم را به خود اختصاص داد.
 
از دیگر نکات جالب توجه این فهرست نیز می توان به ارتقا 57.9 واحدی نیوشا افشار شطرنجباز روبه رشد تهرانی و کسب درجه بین المللی 1895 اشاره داشت ضمن اینکه محمدرضا اصغرزاده دارنده مدال های رنگارنگ قهرمانی نونهالان آسیا و کشور صاحب درجه بین المللی 1984 گردید.

 

بيست نفر برتر بخش مردان :

Down14       1- GM  احسان قائم مقامي با درجه 2589  (12 بازي)  
Up
2         2- GM  الشن مرادي ابدي با درجه 2562  (9 بازي)

Up
1.8      3- GM  مرتضي محجوب با درجه 2512  (8 بازي)
Up8         4- IM  همايون توفيقي با درجه 2462  (8 بازي) 
Equal
          5- IM  سيدجواد علوي مقدم با درجه 24
31
Up4.4      6- FM اصغر گلي زاده با درجه 2410  (8 بازي)
Equal          6- GM  امير باقري با درجه 2410
Equal
  
       8- FM  سيدحامد موسويان با درجه 2407
Up35.1   9-         پوریا درینی با درجه 2401  (19 بازي)

Down15      10- GM شجاعت قانع با درجه 2387  (7 بازي)
Up
2.5     11- FM  محسن شعرباف با درجه 2381  (7 بازي)
Equal         12- IM  امير ملاحي با درجه 2370
Up
13.2  13- FM  پيمان مهاجرين با درجه 2366 (8 بازی)
Equal
       14- IM  مهرداد اردشي با درجه 2362
Equal         15- IM  آرش روغني با درجه 2357
Up11.1  16-        اميد نوروزي با درجه 2352  (10 بازي)
Equal 
       17- IM  مرتضي دربان با درجه 2344
Down
1.2     18- FM  ابراهيم احمدي نيا با درجه 2343 (10 بازي)
Equal   
     19- FM  سيدآرش اكبري نيا با درجه 2340 
Equal
         20- IM  محسن قرباني با درجه 2335
 
م

پانزده نفر برتر بخش بانوان :

Equal    
       1- WGM  آتوسا پوركاشيان با درجه 2306
Equal     
   
  2- WGM  شادي پريدر با درجه 2242 
Equal           3- WIM   شايسته قادرپور با درجه 2186 
Up6.7       4- WFM  ميترا حجازي پور با درجه 2183  (11 بازي) 
Up 16.9    5- WFM  غزل حكيمي فرد با درجه 2141  (21 بازي)
Up 
68.2    6- WFM  ساراسادات خادم الشريعه با درجه 2088  (20 بازي)
Equal 
          7- WFM  شيرين نوابي با درجه 2073 

       8-            بیتا باقری با درجه 2072  (20 بازی)
Equal
           9- WFM  مونا سلمان ماهيني با درجه 2027
Up 31.6  10-          مينو عسگري زاده با درجه 2026  (13 بازي)
Up 
26.2  11-WFM شهره بيات با درجه 1996 
(8 بازي)
Equal       
  12-          ساره تاجيك با درجه 1980
Down
19.9   13-          گلناز جعفري با درجه 1964  (9 بازي)
Up 58.2  14-          هانيه خلجي با درجه 1962  (10 بازي)
Equal          15-          مهرنوش زوار موسوي با درجه 1926

Up افزايش    Equal بدون بازي    Down كاهش

> مشاهده فهرست صد نفر برتر ايران
> مشاهده فهرست صد نفر برتر جهان
> جستجوی درجه بین المللی شطرنج

 لینک مرتبط :

 مشاهده فهرست قبلی + تحلیل آچمز

 



ارسال شده در مورخه : شنبه، 12 دي ماه، 1388 توسط admin  پرینت
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 قهرمانی آرونیان در سوپر تورنمنت نروژ 2017  [ شنبه، 27 خرداد ماه، 1396 ] 3323 مشاهده
 کیهان  [ شنبه، 13 بهمن ماه، 1397 ] 200 مشاهده
 میترا حجازی پور استاد بین المللی بانوان شد!  [ دوشنبه، 9 اسفند ماه، 1389 ] 2845 مشاهده
 غیبت ایران در مسابقات قهرمانی جوانان آسیا!؟  [ جمعه، 27 خرداد ماه، 1390 ] 2942 مشاهده
 لیگ فرانسه  [ پنجشنبه، 9 خرداد ماه، 1398 ] 160 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب