چراغ روشن شطرنج ایران

«آچــــــــمز»
چراغ روشن شطرنج ایران
به قلم استاد "محمد زارعی"

جام جهانی 2017


Levon Aronian  Chess World Cup
آرونیان، قهرمان جام جهانی

همه از یک خانواده ایم


ااا











ا

بخش ایران در سایت نتایج

اپلیکیشن های شطرنج

ا
چس 24 [شطرنج 24]
یک اپلیکیشن عالی شطرنجی
Chess24 Application
ا


 بازی با مگنوس کارلسن
Play Magnus Application


 پلی چس آنلاین 

PlayChess Application

 فریتس (نسخه اندروید) 

اپلیکیشن فریتز شطرنج


استوکفیش

Stockfish Application

چس:  آی او اِس - اندروید

 Chess.com Application 


فالوچس:  آی او اِس - اندروید

Follow Chess Application


شطرنج شردر 

Shredder Chess Application

تاکتیک های شطرنج (iOS) 

Chess Tactics Application


ساعت شطرنج
آی او اِس - اندروید

Chess Clock Application
سایر اپ های شطرنجی

سه باور غلط در شطرنج

سه باور غلط درباره ی شطرنج
برگردان از "رامان رامتین"

نابغه ی دوران



الکساندر آلخین، نابغه ی دوران

با تشکر از "غلامرضا خواجویی نژاد"

اینستاگرام آچمز
گشایش پارسی



گشایش پارسی

به کوشش "مهدی دوستکام"

آچمز در آپارات

Chess.com

چس بمب

تست

نهمین دوره مسابقات بین المللی ایروفلوت مسکو



شطرنجبازان ایرانی در
نهمین دوره ایروفلوت مسکو

مسابقات ایروفلوت روسیه معتبرترین مسابقات آزاد بین المللی سال در چهار جدول C , B , A2 , A1 با حضور بزرگان شطرنج جهان در شهر مسکو آغاز شد.

لازم به ذکر است، مبلغ هنگفت 180000 یورو برای نهمین دوره این مسابقات که با حضور شطرنجبازان ایرانی برگزار می گردد جایزه تعیین شده است.

گفتنی است، استقبال بی نظیر از این دوره از رقابت ها به حدی است که شطرنجباز اول کشورمان استاد بزرگ احسان قائم مقامی در جدول A1 این مسابقات که با حضور 80 استاد بزرگ با میانگین درجه بین المللی حداقل 2550 برگزار می شود با درجه بین المللی 2589 بخت 57 قهرمانی مسابقات محسوب می شود!


نمایی از شهر مسکو پایتخت مهد شطرنج جهان


روزنوشت های محمد ابراهیم زاده
دوشنبه 26 بهمن 1388 ساعت 16:30

صبح امروز دور هشتم جداولB  وC  برگزار شده است و حضور مجدد بوریس اسپاسکی دهمین قهرمان شطرنج جهان در سالن مسابقات از نکات حاشیه ای این دور از بازیها بود. هم اکنون بازی های جداول A2 وA1   در جریان است.

احسان با نادژدا کوزینتسوا (2533) ملی پوش و استاد بزرگ بانوان روس بازی دارد. شاخه نایدروف در دفاع سیسیلی در روی صفحه پدیدار شده است و وضعیت برای سیاه بد نیست. نادژا در سال گذشته در مسابقات قهرمانی بانوان روسیه با اقتدار قهرمان شده بود.

چند متر آن طرف تر آتوسا پورکاشیان با مهره سفید ایشا کاراواده (2405) استاد بزرگ بانوان هند را در مقابل دارد.

بازیکن هندی در برابر شروع بازی اسپانیایی آتوسا "حمله مارشال" را برگزیده است و نبردی سخت در پیش روست.

به بازی های دیگر سری می زنم. بازی کریشنان ساشیکیران (2653) استاد بزرگ سرشناس هندی در برابر باکرو (2713) به یک آخر بازی رخ و چهار پیاده در جناح شاه رسیده است که کسب برتری برای هر دو بازیکن بسیار دشوار به نظر می رسد.بواقع پیداکردن حرکت های دقیق و حفظ پوزیسیون در چنین وضعیت هایی صبر ، دقت ،  استقامت و مهم تر از همه انگیزه ای متفاوت نیاز دارد.

بازی آندریاسیان ارمنی (2613) با یفان هائو (2590) استاد بزرگ نیرومند بانوان چین به آخر بازی جالبی رسیده است! اسب و رخ برای سفید و رخ تنها برای سیاه!! از این دو بازی انتظار می رود هر دو بازی به تساوی کشیده شود ...

یان الوست آمریکایی (2600) که در دور دوم هموطنش گاتا کامسکی را شکست داده بود در این دور نبرد سختی با سرگی گریگوریان (2560) روس دارد.

وجود فیل های ناهمرنگ در بازی (به همراه وزیرها) که رفته رفته به آخر بازی هم کشیده می شود بازی جالبی را به وجود آورده و بینندگان زیادی را به دور میز کشانده است. البته دو LCD بزرگ در بیرون سالن مسابقه بازیهای هشت میز اول جدول A2 برای تماشاچیان نمایش می دهد. دوباره به میز احسان نزدیک می شوم.

باور نکردنی است!! احسان یک سوار کامل در برابر پیاده عقب افتاده است!! بازی آتوسا با حریف هندی به آخر بازی وزیر و پیاده در برابر وزیر پیاده رسیده است و مساوی نتیجه طبیعی این وضعیت است.

ساشیکیران و باکرو کماکان برای استفاده از کوچکترین امکانات پوزیسیون در تلاشند و علی رغم تصور بسیاری هنوز بازی مساوی نشده است ...

آندریاسیان ارمنی نیز مترصد یک اشتباه از طرف یفان است تا بتواند از این وضعیت مساوی تئوریک امتیاز کامل بگیرد اما هائو با دقت هر چه تمام تر دفاع می کند و خبری از تساوی نیست ...

در دور پنجم بازی لوک وان ولی و الکساندر موتیلف در همین جدول به وضعیت زیر رسید که در آن برتری سفید بسیار جزئی است :

بی تردید بسیاری از بازیکنان در این وضعیت به سرعت پیشنهاد حریف را می پذیرند و یا خود پیشنهاد می دهند. رویه ای که در بین بازیکنان ایرانی بسیار مرسوم است. اما در بازی ذکر شده دو بازیکن هفت ساعت تمام برای بردن این بازی تلاش نمودند و در پایان بازی مساوی شد ...

شکی نیست که این دو استاد بزرگ قطعاً به اندک بودن شانس های پیروزی در این وضعیت واقفند اما آن چیزی که آنها را وادار به ادامه بازی می نماید چیزی فراتر از انگیزه های معمول است که در جای خود باید بدان پرداخت.

ضمن اینکه ادامه چنین وضعیت هایی به لحاظ آموزشی ارزش فوق العاده ای دارد و بررسی های پس از بازی به تکمیل دانش بازیکنان نسبت به آن وضعیت کمک فراوانی می نماید.

همانطور که پیش بینی می شد الوست بازی را به حریف روس باخت. یفان هائو بالاخره تساوی را به حریفش تحمیل کرد و جدال ساشیکیران و باکرو هم نتیجه ای جز تساوی به همراه نداشت. البته تمامی این بازیها بیش از شش ساعت طول کشید!!

متاسفانه احسان نیز بازی اش را واگذار نموده است.

ساعت 10 شب به وقت مسکو و برف زمستانی به آرامی در حال باریدن است ... 
فردا آخرین دور بازیهای جداول B  وC  برگزار خواهد شد.
 


مشاهده گزارش آچمز از روزهای اول تا سوم مسابقات ایروفلوت + تصویر
 

روز چهارم به گزارش سایت رسمی فدراسیون شطرنج، در دور چهارم مسابقات استاد بزرگ احسان قائم مقامی که در جدول A1 به رقابت می پردازد با مهره سیاه در 51 حرکت نتیجه را به استاد بزرگ نیرومند کشور میزبان "سرگی ولکوف" با درجه 2623 واگذار کرد.

آتوسا پورکاشیان قهرمان حال حاضر بانوان کشورمان در جدول A2 با استاد فیده کشور میزبان "دنیل دوبوف" با درجه 2409 مساوی کرد. اما در دور پنجم جدول B مسابقات که استاد بین المللی بانوان کشورمان شایسته قادرپور در آن به رقابت می پردازد، وی موفق شد استاد بین المللی کشور میزبان "کنستانتین رابزف" با درجه 2316 را از پیش رو بردارد.

قادرپور 3.5 امتیازی در این دوره از رقابت ها با پیروزی در برابر دو استاد بین المللی و تساوی با یک استاد فیده تا به اینجای کار عملکرد بسیار خوبی را از خود به جای گذاشته است.

روز پنجم استاد بزرگ احسان قائم مقامی که با مهره سیاه با استاد بزرگ نیرومند کشور میزبان "الکسی ایلوشین" با درجه 2551 مساوی کرد. آتوسا پورکاشیان در جدول A2 در برابر استاد فیده تاجیکستان "سوخیب جورایف" با درجه 2422 باخت را پذیرا شد.

استاد بین المللی بانوان کشورمان شایسته قادرپور در دور ششم جدول B به استاد بین المللی روسیه "آندری شورایف" با درجه 2382 باخت و در دور هفتم با تساوی در برابر شطرنجباز چین "هانبین لی" با درجه 2313 جمع امتیازات خود را به عدد 4 رساند.

روز ششم در دور ششم مسابقات استاد بزرگ احسان قائم مقامی که در جدول A1 به رقابت می پردازد با مهره سفید در برابر استاد بین المللی کشور میزبان "واسیلی پاپین" با درجه 2548 به نتیجه تساوی رضایت داد و 2 امتیازی شد.

آتوسا پورکاشیان قهرمان در برابر شطرنج باز جوان کشور میزبان "شمیل ارسلانوف" با درجه 2403 نتیجه را واگذار کرد و 1 امتیازی باقی ماند.

اما در دور هفتم جدول B مسابقات که استاد بین المللی بانوان کشورمان شایسته قادرپور در آن به رقابت می پردازد، وی با تساوی در برابر شطرنج باز چین 4 امتیازی شد.


روز هفتم به گزارش سایت رسمی فدراسیون شطرنج، استاد بزرگ احسان قائم مقامی در دور هفتم جدول A1 مسابقات با مهره سیاه نتیجه را به ملی پوش روسیه استاد بزرگ "نادژا کازینتسوآ" با درجه 2533 واگذار کرد و 2 امتیازی باقی ماند. آتوسا پورکاشیان قهرمان حال حاضر بانوان کشورمان در جدول A2 در برابر استاد بزرگ بانوان هند "ایشا کاراواده" با درجه 2405 به تساوی رسید و 1.5 امتیازی شد.

اما در دور هشتم جدول B مسابقات که استاد بین المللی بانوان کشورمان شایسته قادرپور در آن به رقابت می پردازد، وی نتیجه را به استاد فیده امریکا "اندرو کراسنوف" با درجه 2300 واگذار کرد و 4 امتیازی باقی ماند.

در دور بعدی مسابقات قائم مقامی با شطرنجباز گرجستان دیدار خواهد کرد و قادرپور و پورکاشیان به ترتیب به مصاف حریفانی از کشورهای روسیه و قزقیزستان خواهند رفت.

روز هشتم به گزارش سایت فدراسیون استاد بزرگ احسان قائم مقامی در دور هشتم جدول A1 مسابقات با مهره سیاه در برابر استاد بزرگ گرجستان "للا جاواخیشویلی" با درجه 2447 به نتیجه تساوی رضایت داد و 2.5 امتیازی شد. در دور هشتم جدول A2، آتوسا پورکاشیان قهرمان حال حاضر بانوان کشورمان نتیجه را به استاد فیده قزقیزستان "سمتی تولوگونتکین" با درجه 2355 واگذار کرد و 1.5 امتیازی باقی ماند.

اما در دور نهم و پایانی جدول B مسابقات که استاد بین المللی بانوان کشورمان شایسته قادرپور در آن به رقابت می کرد، وی در برابر استاد بین المللی بانوان روسیه "ویکتوریا تاراسوآ" با درجه 2290 به پیروزی رسید. قادرپور که در این دوره از رقابت ها نمایش خوبی داشت، با این پیروزی 5 امتیازی شد و رتبه پایانی 21 مسابقات را به خود اختصاص داد.

 روز آخر به گزارش سایت فدراسیون نهمین دوره رقابت های شطرنج بین المللی ایروفلوت روسیه معتبرترین مسابقات شطرنج آزاد جهان در شهر مسکو پایان یافت.

استاد بزرگ احسان قائم مقامی در دور پایانی جدول A1 مسابقات با مهره سفید در برابر استاد بزرگ قزاقستان "رستم خوسنوتدینوف" با درجه 2513 به نتیجه تساوی رضایت داد و با 3 امتیاز رتبه 72 را به خود اختصاص داد.

در دور آخر جدول A2 نیز آتوسا پورکاشیان قهرمان حال حاضر بانوان کشورمان نتیجه را به استاد فیده مولداوی "ولادیمیر همیتویچی" با درجه 2403 سپرد و با 1.5 امتیاز در مکان 66 قرار گرفت.

در پایان جدول A مسابقات استاد بزرگ "لی کوآنگ لیم" از ویتنام با 7 امتیاز قهرمان شد و استادان بزرگ "آنتون کوروبوف" (اوکراین) و "الکساندر موتیلف" (روسیه) به ترتیب با 6.5 و 6 امتیاز دوم و سوم شدند. نکته جالب توجه این دوره از مسابقات حضور 3 شطرنجباز آسیایی در جمع 6 نفر برتر رقابت ها بود.


سایت رسمی مسابقات



ارسال شده در مورخه : چهارشنبه، 21 بهمن ماه، 1388 توسط admin  پرینت
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 مگنوس کارلسن فاتح مسترز قطر 2015  [ شنبه، 12 دي ماه، 1394 ] 2064 مشاهده
 آتوسا پورکاشیان نتیجه را به تساوی کشاند  [ سه شنبه، 23 آبان ماه، 1391 ] 3529 مشاهده
   [ سه شنبه، 2 تير ماه، 1394 ] 2004 مشاهده
 هو یفان برای چهارمین بار قهرمان جهان شد  [ پنجشنبه، 27 اسفند ماه، 1394 ] 7780 مشاهده
 درخشش استاد بزرگ الشن مرادی در کانادا  [ دوشنبه، 7 مرداد ماه، 1392 ] 2113 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب