خوش آمدید
چهارشنبه، 5 ارديبهشت ماه، 1403
چراغ روشن شطرنج ایران

«آچــــــــمز»
چراغ روشن شطرنج ایران
به قلم استاد "محمد زارعی"

جام جهانی 2017


Levon Aronian  Chess World Cup
آرونیان، قهرمان جام جهانی

همه از یک خانواده ایم


ااا











ا

بخش ایران در سایت نتایج

اپلیکیشن های شطرنج

ا
چس 24 [شطرنج 24]
یک اپلیکیشن عالی شطرنجی
Chess24 Application
ا


 بازی با مگنوس کارلسن
Play Magnus Application


 پلی چس آنلاین 

PlayChess Application

 فریتس (نسخه اندروید) 

اپلیکیشن فریتز شطرنج


استوکفیش

Stockfish Application

چس:  آی او اِس - اندروید

 Chess.com Application 


فالوچس:  آی او اِس - اندروید

Follow Chess Application


شطرنج شردر 

Shredder Chess Application

تاکتیک های شطرنج (iOS) 

Chess Tactics Application


ساعت شطرنج
آی او اِس - اندروید

Chess Clock Application
سایر اپ های شطرنجی

سه باور غلط در شطرنج

سه باور غلط درباره ی شطرنج
برگردان از "رامان رامتین"

نابغه ی دوران



الکساندر آلخین، نابغه ی دوران

با تشکر از "غلامرضا خواجویی نژاد"

اینستاگرام آچمز
گشایش پارسی



گشایش پارسی

به کوشش "مهدی دوستکام"

آچمز در آپارات

Chess.com

چس بمب

تست

- گزارش مسابقات شطرنج ایروفلوت 2010



 

روز اول استاد بزرگ احسان قائم مقامی روی میز 17 مسابقات با مهره سفید به مصاف قهرمان جوان اما قدرتمند فیلیپین استاد بزرگ "سو وسلی" با درجه 2656 رفت. این بازی پس از 25 هر حرکت با نتیجه تساوی به پایان رسید.

وسلی در جام جهانی 2009 سیبری با غلبه بر قدیر حسینوف (آذربایجان)، واسیلی ایوانچوک (اوکراین) و مدافع عنوان قهرمانی گاتا کامسکی (امریکا) به مرحله چهارم مسابقات صعود کرده بود.

در جدول A2 مسابقات استاد بزرگ بانوان آتوسا پورکاشیان با مهره سفید استاد فیده "پوگوس ناخاپتیان" با درجه 2449 را در خانه با نتیجه تساوی متوقف کرد.

استاد بین المللی بانوان شایسته قادرپور در جدول B مسابقات با توجه به غیبت حریفش استاد فیده "الکسی گوباجدولین" (2296) از روسیه بر طبق قوانین شطرنج 1 امتیازی شد و استاد فیده محمدرضا افشاری در برابر شطرنجباز چین نتیجه را واگذار کرد.

در جدول C نیز محمدابراهیم زاده روی میز دو در برابر بخت دوم قهرمانی مسابقات "سرگئی ولکوف" (روسیه) با درجه 2196 باخت را پذیرا شد. محمدحیدر حجازی نفر سوم جشنواره هزارنفری شطرنج نیز روی میز آخر مسابقات در برابر شطرنجباز کشور میزبان مغلوب شد.


جمعی از شطرنجبازان ایرانی به همراه گورت گیسن سرداور سرشناس مسابقات


محمدحیدر حجازی و محمد ابراهیم زاده در جدول C ایروفلوت مسکو

روزنوشت مسابقات به قلم محمد ابراهیم زاده :

روز دوشنبه 19 بهمن ساعت سه و نیم صبح به اتفاق آقایان احسان قائم مقامی، محمدرضا افشاری، فهام فریدی، محمدرضا نژادشیرازی و محمدحیدر حجازی با پرواز شرکت هواپیمایی ایرفلوت عازم مسکو می شویم. ساعت 8 صبح به فرودگاه می رسیم و مورد استقبال نماینده مسابقات قرار می گیریم.

باید منتظر چند بازیکن از ویتنام و سایر کشورها باشیم تا دسته جمعی با اتوبوس به طرف هتل حرکت کنیم. پس از حدود 1.5 ساعت به هتل محل مسابقه می رسیم. هوا سرد است و مراحل ثبت نام و پذیرش بلافاصله انجام می شود. خانم ها آتوسا پورکاشیان و شایسته قادرپور که در مسابقات اوپن مسکو شرکت داشته اند هم اکنون در هتل هستند.

با شروع دور اول مسابقات مسابقات ترکیب نهایی جداول چهارگانه مشخص می شود. احسان در جدول A1، آتوسا پورکاشیان در جدول A2، محمدرضا افشاری و محمدرضا نژادشیرازی و شایسته قادرپور در جدول B و بقیه بازیکنان در جدول C بازی می کنند. البته شایسته و آتوسا با هدف کسب نرم و بنا به توصیه استاد قائم مقامی در یک جدول بالاتر شرکت می کنند و آقای نژادشیرازی هم همین تصمیم را می گیرد. (جداول بر اساس ریتینگ بازیکنان درجه بندی شده است)

سطح بازیها فوق العاده بالاست و طبق روال معمول بسیاری از بازیکنان با کم کردن تعمدی ریتینگ و برای تصاحب جایزه در جداول پایین تر حضور پیدا می کنند و این مطلب با بررسی سوابق و عملکرد آنها کاملا محسوس است.

خوشبختانه بازیهای جدول A1 و A2 بعدازظهر و جداول  Bو C صبح برگزار می شود و این فرصتی است که بازیهای اساتید دو جدول اول را تماشا کنیم. چهره های سرشناسی چون گاتا کامسکی، الکساندر خالیفمن، اتین باکرو، یوگنی باریف، الکسی دریف و ... در جدول حضور دارند. : بازیهای 2 جدول اول با زمان 40 حرکت 100 دقیقه و 20 حرکت بعدی در 50 دقیقه و 30 دقیقه برای پایان بازی انجام می شود و از حرکت اول 30 ثانیه پاداش برای هر حرکت در نظر گرفته می شود.

دو جدول B وC  با زمان 90 دقیقه و 30 ثانیه به ازای هر حرکت برگزار می شود.

گیسن سرداور مسابقات ساعت 9 شب مسابقات را افتتاح می کند و اعلام می کند حضور با نیم ساعت تاخیر در ابتدای مسابقه مجاز است. تعداد بازیکنان نسبت به سالهای قبل کمتر شده است و وضعیت پذیرایی از بازیکنان در محل مسابقه تعریفی ندارد. (هیچگونه نوشیدنی و ... وجود ندارد) البته از دور سوم وسایل پذیرایی در سالنها مهیا شد.

احسان در اولین دور بازیها به تک تک بازیکنان ایرانی نزدیک می شود و برای آنان آرزوی موفقیت می کند و این قوت قلبی برای بازیکنان است و در هر فرصتی بازیهای بچه ها را تفسیر و نقاط ضعف آنها را بازگو می کند.

دورهای اول و دوم این نتایج بدست آمد : احسان در بازی اول با قهرمان قدرتمند فیلیپین و شگفتی ساز جام جهانی اخیر مساوی کرد و در بازی دوم نتیجه بازی را به کریشنان ساشیکیران استاد سرشناس سرشناس هندی واگذار کرد. البته نباید فراموش کرد که او به تازگی در دو تورنمنت دشوار در هند بازی کرده است. زمان احسان در بازی با قهرمان هند بارها و بارها به سقوط نزدیک شد اما هر بار انجام حرکتی جدید مانع از آن گردید.

آقای محمدرضا نژاد شیرازی با ریتینگ 1977 که در یک جدول بالاتر بازی می کند در دور سوم استاد بین المللی کشور میزبان میخائیل ندوچتوف را به زیبایی شکست داد. وی در دور دوم نیز استاد فیده روسیه لئونید اکون (2258) را با نتیجه مساوی متوقف کرده بود.

کمبود تجربه بین المللی باعث می شود تا بازیکنان ایرانی در بسیاری از بازی ها نتوانند برتریهای پوزیسیونی را به برد برسانند ولی مشاهده دقت کشنده و سماجت برخی اساتید سرشناس در ادامه بازیهای به ظاهر مساوی براستی آموزنده است.

محمدرضا افشاری از روز اول دچار سرماخوردگی شده و این روی نتایجش تاثیر گذاشته. خانم ها پورکاشیان و قادرپور هم تاکنون حریفهای قدرتمندی داشته اند و نتایجشان بد نبوده است. سایر بازیکنان ایرانی نیز وضعیت قابل قبولی در جدول دارند.

گاتا کامسکی امریکایی قهرمان اسبق جام جهانی که در بازی اول در برابر شطرنجباز روس به نتیجه تساوی رسیده بود در بازی دوم اسیر حملات هموطنش یان الوست شد و نیم امتیازی باقی ماند. از همه جالبتر جوان بیست ساله ویتنامی استاد بزرگ لی کوآنگ لیم روی میز یک مدافع عنوان قهرمانی اتین باکروی فرانسوی را به زیبایی مغلوب کرد!

باخت استاد بزرگ آرکادیچ نایدیچ قهرمان حال حاضر شطرنج آلمان در برابر همتای روس نیز از نتایج جالب توجه دور دوم مسابقات بود.]


نمایی از شهر مسکو پایتخت مهد شطرنج جهان

روز دوم  در دور دوم جدول A1 مسابقات، احسان قائم مقامی با مهره سیاه در 55 حرکت نتیجه را به استاد بزرگ قدرتمند هند"کریشنان ساشیکیران" با درجه 2653 سپرد.

در این بازی پس از پایان مرحله شروع و بعد از حرکت cxd5 حریف، احسان می توانست با حرکت !Tac8 وضعیت بهتری پیدا کند. در اواخر این دیدار نیز امکانات زیادی برای تساوی وجود داشت که متاسفانه به دلیل تنگی زمان ممکن نشد. ساشیکیران که در سال 2003 در دوحه قطر مقتدرانه قهرمان شطرنج آسیا شده بود در پرونده درخشانش سه بار قهرمانی بزرگسالان هند به چشم می خورد.

آتوسا پورکاشیان نیز در دور دوم جدول A2 نتیجه را به قهرمان هندی جوانان جهان و آسیا استاد بزرگ "هریکا دروناولی" با درجه 2471 واگذار کرد.

اما در جدول B مسابقات که امروز در دو دور برگزار شد، شایسته قادرپور در دور دوم در برابر استاد بین المللی آذربایجان "ایلگار باجارانی" با درجه 2325 به پیروزی رسید و در دور سوم مسابقات در حالی که با 2 امتیاز مشترکاً در صدر جدول قرار داشت روی میز یک مسابقات، نتیجه را به استاد بین المللی نیرومند کشور میزبان "الکساندر فیلیپنکو" با درجه 2376 واگذار کرد.

محمدرضا افشاری که به علت سرماخوردگی از فرم مطلوب خود به دور است، امروز به ترتیب در برابر شطرنجبازان روسیه با درجه های 2300 و 2264 باخت را پذیرا شد. احسان نژاد شیرازی دیگر شطرنجباز ایرانی حاضر در مسابقات در دور دوم با استاد فیده روسیه "لئونید اکون" با درجه 2258 مساوی کرد و در دور سوم با غلبه بر دیگر شطرنجباز کشور میزبان استاد بین المللی "میخائیل ندوچتوف" با درجه 2322 شگفتی ساز شد.

در جدول C مسابقات نیز امروز محمدابراهیم زاده در برابر شطرنج بازان روسی به یک پیروزی و یک شکست دست یافت و محمدحیدر حجازی با تساوی در برابر شطرنج باز بلاروس و پیروزی در برابر حریف روس 1.5 امتیازی شد. فهام فردی دیگر ایرانی حاضر در این جدول مسابقات نیز در این سه دور با دو تساوی در برابر نمایندگان کشور میزبان و پیروزی در برابر شطرنج باز ویتنام 2 امتیازی است!

روز سوم  در دور سوم جدول A1 مسابقات، احسان قائم مقامی با مهره سفید در برابر استاد بزرگ قدرتمند بلاروس "سرگی ژیگالکو" با درجه بین المللی 2668 به تساوی رسید و 1 امتیازی شد. ژیگالکو چندی پیش در کشور آرژانتین مشترکاً در صدر (با پوئن شکنی در مکان دوم) مسابقات قهرمانی جوانان جهان قرار گرفته بود. اینجا

آتوسا پورکاشیان نیز در جدول A2 نتیجه را به استاد فیده "بوراک فیرات" (2413) از ترکیه واگذار کرد و نیم امتیازی باقی ماند.

اما در جدول B مسابقات استاد بین المللی بانوان شایسته قادرپور در دور چهارم در برابر استاد فیده امارات "جاسم الهوار" با درجه 2283 به تساوی رسید و 2.5 امتیازی شد. احسان نژاد شیرازی نیز در برابر شطرنجباز کشور میزبان "اولگ اورلف" با درجه 2300 باخت را پذیرا شد و 1.5 امتیازی باقی ماند.
ضمن اینکه محمدرضا افشاری در این دور با قرعه استراحت مواجه شده بود.

محمد ابراهیم زاده در جدول C در یک بازی زیبا در برابر "الکسی سونیوک" از بلاروس پیروز و 2.5 امتیازی شد. فهام فردی اولین باخت خود را در برابر شطرنج باز چین پذیرا شد و محمدحیدرحجازی به نماینده روسیه باخت.


روزنوشت مسابقات به قلم محمد ابراهیم زاده :

روز بد بازیکنان ایرانی در ایرفلوت - جمعه 12 فوریه، دور چهارم جداول A1 و A2 و دور پنجم جداول  B و C  برگزار شد و این نتایج بدست آمد :

در جدو ل اول مسابقات احسانقائم مقامی در دیداری سخت نتیجه بازی را به سرگی ولکوف (2623) استاد بزرگ نیرومند روسیه واگذار نمود. او در دور پنجم بایستی به مصاف الکسی ایلیوشین استاد بزرگ روسی با درجه 2551 برود.

در جدول A2  آتوسا پورکاشیان در برابر دانیل دوبوف استاد فیده روسی (2409) به تساوی رسید و یک امتیازی شد. او در دور پنجم بایستی به مصاف سوخیب ژورایف استاد فیده تاجیکستانی با درجه2422 برود.

اما در جدول B شایسته قادرپور به شایستگی بر  کنستانتین ژابزف (2316) استاد بین المللی روس غلبه نمود و 3.5 امتیازی شد. شایسته بایستی در دور پنجم با آندره شیرایف (2382) دیگر استاد بین المللی روس مبارزه کند و صد البته با ادامه این روند شانس کسب نورم را خواهد داشت. محمد رضا افشاری و محمدرضا نژادشیرازی در این دور نتیجه بازی را به ترتیب به بازیکنان آمریکایی (2300) و روس (2270) واگذار نمودند.

در جدول C نیز آقایان حجازی و فریدی در برابر حریفان روسی (2036) و ارمنی (2069) شکست را پذیرفتند و به ترتیب 1.5 و 2 امتیازی شدند و ابراهیم زاده با حریف روس(2166) به تساوی رسید و 2.5 امتیازی شد.

در دور چهارم جدول B، صحنه جر و بحث ایلگار باجارانی آذربایجانی با حریف ویتنامی بود که چند دقیقه ای به درازا کشید و سرانجام با پیروزی بازیکن ویتنامی به پایان رسید.

گیسن سرداور سرشناس مسابقات که به گشاده رویی معروف است در تمامی جداول حضوری فعال دارد و از بازیکنان ایرانی به نیکی یاد میکند (حتی اسم بسیاری از آنها را با تلفظ کامل بیان می نمود!!) و مخصوصاً برگزاری مچ قهرمانی جهان بین آناند هندی و شیروف اسپانیایی در ایران را نشانه پیشرفت شطرنج در کشورمان می داند.



سایت رسمی مسابقات



ارسال شده در مورخه : دوشنبه، 26 بهمن ماه، 1388 توسط admin  پرینت
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 مارس 2018: نگاهی به فهرست جدید فیده  [ پنجشنبه، 10 اسفند ماه، 1396 ] 699 مشاهده
 گزارش جشنواره مالزی در پایگاه شطرنج  [ سه شنبه، 11 مهر ماه، 1391 ] 934 مشاهده
 سایت های نتایج جشنواره های کشور  [ شنبه، 21 مرداد ماه، 1396 ] 2263 مشاهده
 - استاد بزرگ قائم مقامی در جاکارتای اندونزی  [ سه شنبه، 25 مهر ماه، 1391 ] 3450 مشاهده
 استاد بزرگ احسان قائم مقامی در ژاپن!  [ جمعه، 1 شهريور ماه، 1392 ] 2135 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب