چراغ روشن شطرنج ایران

«آچــــــــمز»
چراغ روشن شطرنج ایران
به قلم استاد "محمد زارعی"

جام جهانی 2017


Levon Aronian  Chess World Cup
آرونیان، قهرمان جام جهانی

همه از یک خانواده ایم


ااا











ا

بخش ایران در سایت نتایج

اپلیکیشن های شطرنج

ا
چس 24 [شطرنج 24]
یک اپلیکیشن عالی شطرنجی
Chess24 Application
ا


 بازی با مگنوس کارلسن
Play Magnus Application


 پلی چس آنلاین 

PlayChess Application

 فریتس (نسخه اندروید) 

اپلیکیشن فریتز شطرنج


استوکفیش

Stockfish Application

چس:  آی او اِس - اندروید

 Chess.com Application 


فالوچس:  آی او اِس - اندروید

Follow Chess Application


شطرنج شردر 

Shredder Chess Application

تاکتیک های شطرنج (iOS) 

Chess Tactics Application


ساعت شطرنج
آی او اِس - اندروید

Chess Clock Application
سایر اپ های شطرنجی

سه باور غلط در شطرنج

سه باور غلط درباره ی شطرنج
برگردان از "رامان رامتین"

نابغه ی دوران



الکساندر آلخین، نابغه ی دوران

با تشکر از "غلامرضا خواجویی نژاد"

اینستاگرام آچمز
گشایش پارسی



گشایش پارسی

به کوشش "مهدی دوستکام"

آچمز در آپارات

Chess.com

چس بمب

تست

روزنوشت پایانی مسابقات ایروفلوت مسکو



روزنوشت پایانی 
مسابقات آزاد بین المللی ایروفلوت
جمعه 30/11/88



سرانجام مسابقات معتبر ایروفلوت با شناسایی نفرات برتر جداول چهارگانه به اتمام رسید.

بازیکنان ایرانی شركت­ كننده در اين تورنمنت اغلب در حد و اندازه های خود ظاهر نشدند و فقط سرکار خانم شایسته قادرپور که در جدولی بالاتر به لحاظ درجه بین المللی بازی می­کردند با كسب 5 امتياز و رتبه ٢١ جدول B جايزه ٣٠٠ يورويي را نصيب خود نمودند. ضمن اينكه اگر حريف دور اول شايسته در مقابل وي حاضر مي­شد دسترسي به نورم استادي براي او دور از انتظار نبود.

البته نباید فراموش کرد که این رقابتها در سطح فوق العاده بالایی برگزار گردید و رده ­بندي نهايي جداول مويد اين مدعاست.

به عنوان مثال "گاتا كامسكي" قهرمان اسبق جام جهانی شطرنج با درجه بين المللي ٢٦٩٣ كه در رده­بندي اوليه بازيكنان در جدول A1 رتبه ٤ را در اختيار داشت در پايان رقابتها سي­ و ­پنجم شد !!


قهرمان جام جهانی و امریکا سی و پنجم شد !


لی کوآنگ لیم شطرنجباز 20 ساله ویتنامی در کمال شگفتی قهرمان جدول A مسابقات شد !!!

در جدول  Cو B چند بازیکن ايراني موفق به ارتقاء درجه گردیدند و بازیکنان بدون درجه نیز صاحب درجه خواهند شد. آقاي محمدحيدر حجازي و فهام فريدي به ترتيب عملكردي در حدود 2046 و 2026 داشته ­اند و به احتمال قوي در ليست بعدي درجه بين المللي، صاحب درجه های 2016 و 2002 خواهند شد.

نگارنده و محمدرضا نژادشيرازي به ترتيب موفق به افزايش درجه بين المللي به ميزان 30.5 و 7 درجه گرديدند.

آقايان احسان قائم­ مقامي، محمدرضا افشاري و خانم آتوسا پوركاشيان در اين رقابتها از فرم مطلوب خود فاصله داشتند.

بی ­مناسبت نيست تا به چند نكته حاشيه اي درباره اين مسابقات اشاره شود :

 قبل از شروع رقابت ها، سالن برگزاري مسابقات توسط تيم ويژه پليس مستقر در محل، كنترل و بازرسي كامل گرديد.

 گيسن سرداور مسابقات، قرعه ­كشي رنگ مهره بازيكن ميز يك در جدول A1 را با دعوت از آتوسا پوركاشيان انجام مي­دهد.

 در طول برگزاري مسابقات كتابها و منابع مخلتف آموزشي در بيرون سالن مسابقات عرضه مي ­شد كه البته اكثر آنها به زبان روسي بود و بسياري از آنها منابع معتبر و كتاب هاي مفيدي براي كودكان و نوجوانان به ­شمار مي ­آيند و در روزهاي آخر مسابقات با تخفيف قابل توجه به فروش رسيدند.

 سالن برگزاري مسابقات از هر نظر براي برگزاري اين رقابتها تجهيز شده بود. نور و ابعاد سالن، كف پوش، ابعاد ميز و صندلي ها، كيفيت صفحه و مهره ها، ساعت ها، سالن بررسی، همه و همه در شرايط مطلوبي بودند و  دو دستگاه  نمایشگر LCD بزرگ در بيرون سالن 8 بازي مهم رقابت هاي جدول A1 را براي تماشاچيان نمايش مي­دادند به علاوه تمامي بازي هاي اين جدول در پایگاه اینترنتی  PLAYCHESSقابل مشاهده بود.

 روز چهارشنبه 28 فوريه در دور آخر رقابت ها، مسابقات ايروفلوت يك ميهمان افتخاري داشت و او كسي نبود جز آناتولي كارپف دوازدهمين قهرمان تاریخ شطرنج جهان كه سابقه دو بار حضور در كشورمان را دارد.


بوریس اسپاسکی دیگر قهرمان اسبق جهان نیز میهمان ویژه این رقابت ها بود


جميل آگاماليف بازيكن و مربي نام آشناي آذربايجاني در ايرفلوت حاضر بود و توانست شاگرد ١٦ساله ­اش "انگين توپك" (٢١٤١) را به مقام قهرماني جدول B1 برساند. اهميت اين قهرماني زماني بيشتر مي­شود كه بدانيم اين جوان آينده ­دار در جدولي بالاتر از سطح ريتينگ خود بازي كرده است !!

 برگزاري اين مسابقات فرصت مناسبي براي تبادل نظر با مربيان مليت­هاي مختلف در مورد شيوه­ هاي مربيگري و ساير مسائل مربوط به آماده ­سازي كودكان و نوجوانان براي رقابت ها بدست داد. به ويژه تجارب اساتيد روس در اين زمينه بسيار جالب بود. مربيان روس با دقت وضعيت شاگردانشان را در هر لحظه زير نظر داشتند و بازيكنان با تدارك كافي بازي هاي هر دور را آغاز مي­ نمودند.

" احسان قائم مقامي از قول يكي از اين مربيان مي ­گفت كسي كه سوداي قهرماني جهان را در سر دارد بايستي حداقل 10000 وضعيت مربوط به آخر بازي رخ را بررسي كرده باشد !! "

به واقع آن چيزي كه آينده شطرنج (و به طور كلي تمامي رشته­هاي ورزشي) كشورها را تضمين مي ­كند وجود يك سيستم كارآمد و به دقت طراحي شده در اين حوزه مي ­باشد و دلخوش كردن به موفقيت هاي فصلي و نگاه نتيجه ­گرايانه در هر رشته ورزشي ره به جايي نخواهد برد.

 "يوگنيا اوود" (٢٤١٥) استاد بين­ المللي روس كه در جدول A2  بازي مي­كرد پس از هر بازي، از حريفش درخواست مي­نمود تا دفتر او را امضا نمايد و بلافاصله ثبت بازيش را در همان صفحه پاكنويس مي­نمود ... بر روي اين دفتر عبارت My Best Games درج شده بود!!

 

و اما چند نكته جالب راجع به وضعيت داوري ها در رقابت هاي امسال :

قبل از هر چيز بايستي به حسن برخورد و گشاده ­رويي داوران سرشناس اين دوره از مسابقات، آقايان گيسن و فيليپوويچ با كليه بازيكنان و به ويژه بازيكنان ايراني اشاره كنم و بعد ...

در دور اول مسابقات متوجه ايراد املايي نام يكي از بازيكنان ايراني در ليست قرعه ­كشي مي­شويم. با مطرح شدن اين موضوع، گيسن بلافاصله پشت رايانه قرار مي­گيرد و به سرعت اصلاح لازم را انجام مي­دهد. تسلط ايشان به نرم­ افزار قرعه­ كشي براي حاضرين جالب توجه بود.

"فيليپويچ "داور بين ­المللي كهنه­ كار اين مسابقات كه به گفته احسان قائم­ مقامي سابقه فعاليتش در شطرنج به زمان برگزاري مچ قهرماني جهان بين بابي فيشر و بوريس اسپاسكي در سال ١٩٧٢ مي­رسد در دور آخر، بروشور برگزاري مسابقات قهرماني جوانان جهان در لهستان را به من ارائه مي­كند تا به فدراسيون ايران تحويل داده شود. از تمايل خود براي حضور بازيكنان ايراني در اين مسابقات مي ­گويد و از دوستان خوبي كه در ايران دارد ...

برخي داوران به زبان انگليسي آشنايي نداشتند و مشكلاتي به تبع آن بوجود مي­آمد. از سوي ديگر يكي از داوران، به لحاظ فني در حد و اندازه اين مسابقات نبود كه دو مشكل داوري در اثر آن حادث شد :

١- در دور اول رقابتهاي جدول C زنگ تلفن همراه يكي از بازيكن روس در حين بازي به صدا در مي­آيد. (گوشي در حالت ويبره بوده و فقط انعكاس نور بازيكن حريف را متوجه موضوع مي­كند) بازيكن حريف از داور مورد بحث كه ماجرا را ديده درخواست اعمال قانون را مي­كند ولي اين داور مي­گويد من داور جدول B هستم و دخالتي نمي ­كنم!!! و وقتي موضوع به داور جدول C ارجاع مي­شود داور اولي حاضر به بازگويي ماجرا و بيان واقعيت نمي­ شود و به دليل عدم وجود شاهد ادعا رد مي­ شود !!

٢- در دور آخر رقابت هاي جدول B بازي "چرمنووا تامارا" (2260) روس با "دنگ تات تانگ" (2245) بازيكن ويتنامي، حدود ٥ ساعت به درازا كشيده است و تماشاچيان زيادي دور ميز جمع شده­اند. دو بازيكن خسته و در تنگي وقت شديد هستند و بازيكن روسي (سياه) براي به تساوي كشاندن بازي در تلاش است :

 

سياه در آخرين حركت خود حركت Bf5+ را انجام داده و حريف ويتنامي كه متوجه كيش بودن شاهش نيست با رخ حركت Rd1 را انجام مي ­دهد كه غير قانوني است. داوري كه ذكر آن در سطور بالا رفت بازي را متوقف مي ­كند و قصد جريمه زماني بازيكن ويتنامي را مي­كند. پس از چندين بار آزمون و خطا (گويا ايشان طرز كار با ساعت را بدرستي نمي­ دانست) بالاخره موفق مي­شود ساعت را تنظيم و دستور ادامه مسابقه را مي­ دهد.

دنگ تات حركت Kd6 را انجام مي­دهد!! بازيكن حريف نيز ظاهراً متوجه موضوع نيست و داور نيز واكنشي نشان نمي­دهد! علي رغم ميل باطني براي دخالت در بازي، به آرامي به داور مي­ گويم كه بدليل لمس مهره رخ، سفيد بايستي حركت Re6 را انجام دهد. ولي ايشان به دليل عدم آشنايي با زبان انگليسي (و احتمالا بي ­اطلاعي از نكته فني وضعيت) متوجه منظور من نمي ­شود و دستور ادامه بازي را مي ­دهد !!!

مكالمه ما به طول مي ­انجامد بطوريكه ساير داوران متوجه موضوع مي­شوند و سرانجام داور مورد بحث را قانع مي­ كنند كه حق با من است و حركت Re6 انجام مي­شود. اين بازي نهايتاً مساوي شد ...

 

روز پنجشنبه ٢٩ فوريه ساعت 12:30 مسابقات سريع (برق­آسا) ايرفلوت با حضور برخي از قويترين بازيكنان جهان برگزار شد. روسلان پونوماريوف (2737)، شهريار ممدياروف (2759) و سرگی كارياكين (2724) جهت حضور در اين رقابتها خود را به مسكو رسانده بودند.

شش نفر اول اين مسابقات جواز حضور در رقابت هاي قهرماني جهان را بدست مي­آوردند و سال گذشته در همين مسابقات كارياكين با كسب ١٥ امتياز مقتدرانه عنوان قهرماني را بدست آورده بود.

بازي ها در ٩ دور برگزار و هر بازيكن دو دور با حريفش روبرو مي­شد. از كشورمان احسان قائم­ مقامي و خانم آتوسا پوركاشيان در اين رقابت ها حضور يافتند. احسان در رقابت هاي سال گذشته با عملكردي فوق­ العاده تا آستانه انتخاب به عنوان يكي از نفرات منتخب پيش رفت اما در رقابت هاي امسال با ٩.٥ امتياز (كه بالاتر از سطح ريتينگ خودش مي ­باشد) در نيمه بالاي جدول قرار گرفت.


ماکسیم واشیه لاگراو از فرانسه قهرمان مسابقات برق آسا

رقابت هاي برق ­آسا با حساسيت و هيجان فوق ­العاده­اي برگزار شد به گونه اي كه هيچ بازيكني از حاشيه امنيت برخوردار نبود. و طبيعتاً بينندگان زيادي را نيز به محل مسابقه كشانده بود.


ژانسایا قهرمان نونهالان جهان در حال نظاره بازیهای مسابقات ایروفلوت 2010

اشتباهات فاحشي از جانب بازيكنان سرشناس در بازي ها ديده شد كه يكي از آنها چنين است : 

 Najer - Bocharov

 ffff   Qd2 ??  0

يكي از عادات خوب مردم مسكو، كتابخواني در ايستگاه هاي مترو و در داخل مترو مي ­باشد كه بسيار جالب توجه بود. تعداد زيادي از مردم در هر گروه سني بهترين استفاده را از وقت خود در داخل مترو مي ­برند.

بد نيست بدانيد كه برخي خطوط متروي مسكو كه قدمتي بيش از ٦٠ سال دارد به لحاظ امنيتي و جغرافيايي در برخي نقاط تا عمق بسيار زيادي در زمين نفوذ كرده بطوري كه بالا آمدن از آن با پله برقي در يكي از ايستگاه ها، در حدود ٧ دقيقه به طول مي ­انجامد !! 
 

و اما چند عكس جالب از عكاس خوش­ ذوق مسابقات!!


اتین باکرو مدافع عنوان قهرمانی در این دوره چهاردهم شد !

هنگام مراجعت به فرودگاه براي بازگشت به تهران، اتوبوس حامل بازيكنان راس ساعت مقرر (17:30) به طرف فرودگاه حركت نمود و بازيكنان ايراني همگي از اتوبوس جا ماندند !!

با تلاش مسئولين هتل، يك اتوموبيل ون در اختيار ما قرار گرفت و بدليل محدوديت جا و حجم اثاثيه همراه نفرات به سختي در اتوموبيل جاگرفتيم. مسافت طولاني تا فرودگاه، بارش برف سنگين و ترافيك سنگين عصر گاهي نيز بر مشكلات افزوده بود ولي نهايتاً به موقع به فرودگاه رسيديم. البته مبلغ 45.000 روبل هزينه كرايه ون نيز با احترام فراوان از مسافران دريافت شد !!

ابراهيم­ زاده - جمعه ٣٠ بهمن ١٣٨٨



ارسال شده در مورخه : سه شنبه، 11 اسفند ماه، 1388 توسط admin  پرینت
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 نایب قهرمانی درخشانی در مسابقات شارجه  [ دوشنبه، 3 آذر ماه، 1393 ] 2062 مشاهده
 پایان قهرمانی پیشکسوتان جهان 2015  [ يكشنبه، 1 آذر ماه، 1394 ] 1386 مشاهده
 آغاز قهرمانی شطرنج نوجوانان آسیا 2017  [ جمعه، 11 فروردين ماه، 1396 ] 1537 مشاهده
 خبر اینستاگرامی عجیب رئیس فیده  [ شنبه، 27 تير ماه، 1394 ] 767 مشاهده
 پخش زنده تصویری قهرمانی بانوان جهان  [ دوشنبه، 22 آبان ماه، 1391 ] 4485 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب