چراغ روشن شطرنج ایران

«آچــــــــمز»
چراغ روشن شطرنج ایران
به قلم استاد "محمد زارعی"

جام جهانی 2017


Levon Aronian  Chess World Cup
آرونیان، قهرمان جام جهانی

همه از یک خانواده ایم


ااا











ا

بخش ایران در سایت نتایج

اپلیکیشن های شطرنج

ا
چس 24 [شطرنج 24]
یک اپلیکیشن عالی شطرنجی
Chess24 Application
ا


 بازی با مگنوس کارلسن
Play Magnus Application


 پلی چس آنلاین 

PlayChess Application

 فریتس (نسخه اندروید) 

اپلیکیشن فریتز شطرنج


استوکفیش

Stockfish Application

چس:  آی او اِس - اندروید

 Chess.com Application 


فالوچس:  آی او اِس - اندروید

Follow Chess Application


شطرنج شردر 

Shredder Chess Application

تاکتیک های شطرنج (iOS) 

Chess Tactics Application


ساعت شطرنج
آی او اِس - اندروید

Chess Clock Application
سایر اپ های شطرنجی

سه باور غلط در شطرنج

سه باور غلط درباره ی شطرنج
برگردان از "رامان رامتین"

نابغه ی دوران



الکساندر آلخین، نابغه ی دوران

با تشکر از "غلامرضا خواجویی نژاد"

اینستاگرام آچمز
گشایش پارسی



گشایش پارسی

به کوشش "مهدی دوستکام"

آچمز در آپارات

Chess.com

چس بمب

تست

ده قانون طلایی برای باخت !!



ده قانون طلایی برای باخت!!
مربی درجه یک کشور شهرام منوچهری

هیچ کس دوست ندارد که ببازد ولی اگر شما قصد دارید ببازید باید از راهش وارد شوید. کسانی که شطرنج بازی نمی کنند اغلب فکر می کنند چون شطرنج یک بازی کاملاً فکری است بنابراین بازیکن قوی تر همیشه باید بازی را ببرد. اما شطرنجبازان می دانند باختن فقط یک راه ندارد بلکه راههای متعدد و پیچیده ای برای آن وجود دارد. در اینجا چند راه طلایی را که باخت شما را تضمین می کند ذکر می کنیم.
ل

قانون اول : بی موقع تسلیم شدن!

رایج ترین راه باخت نیست ولی بدون شک از غیر معقول ترین هاست. ساده ترین راه تسلیم شدن در هنگامی است که شما هنوز شانس هایی برای نجات بازی دارید. و بدتر از آن تسلیم شدن در وقتی است که شما یک تساوی یا حتی یک راه برد اجباری دارید. این دو مورد موجب مضحکه شدن شما می شود. البته توصیه نمی کنیم وقتی با یک قهرمان مواجه هستید و یک وزیر عقب هستید به بازی ادامه دهید.
 

قانون دوم : اولین حرکتی را که به ذهنتان می رسد را بازی کنید ...

این کار باعث می شود تا تهدیدهای حریفتان را نبینید و در نتیجه به راحتی ببازیداگر زمان دارید بهتر است از آن استفاده کنید و اگر با ساعت بازی نمی کنید حق دارید که بیشتر فکر کنید.یکی از موثرترین راه های باخت آن است که در وضعیتی برنده با همان سرعتی که حریف حرکت می کند شما هم حرکت کنید تا اینکه ... اوف!
 

قانون سوم : آخرین حرکتی را که دیدید بازی کنید ...

ممکن است به نظرتان آید که با راه حل قبلی متناقض باشد. ولی اینطور نیست. سناریو اینگونه است : حرکتی را در نظر می گیرید و محاسبه می کنید و می بینید مناسب نیست حرکتی دیگر را در نظر می گیرید و می بینید آن هم مناسب نیست. باز بر می گردید سر همان حرکت اول و باز هم همان نتیجه! بعد از چندین بار عقب و جلو رفتن روی حرکات و پیدا نکردن حرکت دلخواه ،ناگهان حرکتی که تا به حال در نظر نگرفته بودید به چشمتان می آید. بدون اینکه روی این حرکت جدید فکر کنید دست را به طرف مهره می برید و آن را حرکت می دهید ... اوف!
 

قانون چهارم : مغرورانه بازی کردن!

این حالت معمولاً در وضعیتی اتفاق می افتد که شما برتری آشکاری دارید به عبارت دیگر وقتی فکر کنید هر حرکتی کنید می برید. سه پیامد معمول این کار عبارتند از غافل شدن از محاسبه دقیق تاکتیک ها، بدون طرح بازی کردن و بی توجهی به حرکات حریف.
 

قانون پنجم : آخر بازی را از یاد بردن!

این راه مانند خراب کردن پل پشت سر است. بازیکنان قوی تر از آن برای شکست دادن شما استفاده می کنند. معمولاً شما را وادار می کنند ساختار پیاده ای تان را خراب کنید. مثلاً آن ها را طوری قرار دهید که به خانه هایی که اهمیتی ندارند حمله کنید یا پیاده ها را طوری قرار دهید که بی دفاع شوند و در معرض گرفته شدن قرار گیرند و یا باعث ایجاد سوراخ هایی در وضعیت شوند که سوارهای حریف آنها را اشغال نمایند.
 

قانون ششم : اجازه دهید حریف از خودش قوانین جدید بسازد!

این مورد هنگامی اتفاق می افتد که هر دو بازیکن مبتدی هستند گول زدن بازیکنی که وضعش برنده است. دو مورد که بیشتر از بقیه حالات اتفاق می افتد عبارتند از یادت رفت کیش را اعلام کنی باختی! و یا باختی چون حرکت غیر قانونی کردی و ... «آسانترین راه برای چنین حالاتی دانستن قوانین بازی است»
 

قانون هفتم : مهره را اشتباه لمس کنید ...

چه می شود گفت !؟  اگر مهره ای را لمس کردی باید با آن حرکت کنی حتی اگر آن را از دست بدهی. ممکن است شما دوست نداشته باشید ولی این قانون همیشه اجرا می شود.
 

قانون هشتم : فراموش کردن ساعت!

این راهی مطلوب برای باختن بازیکنان قوی است که دچار حواس پرتی می شوند. شما حرکت برنده را انجام می دهید و بعد می بینید حریفتان فکر می کند و باز هم فکر می کند! در این حالت ممکن است به تماشای بازی دیگران هم بپردازید. ناگهان حریف دستهایش را جلو می آورد! تسلیم می شود!؟ نه!! چون ساعت شما افتاده است. فکر می کنید این کار غیر ورزشی است!؟ بله شاید ... ولی متاسفانه دیگر بازی را باخته اید.
 

قانون نهم : تقلب کردن ...

این مورد در عصر کامپیوتر جایی که ابزارهای ارتباطات کوچکتر می شود بیشتر اتفاق می افتد. اگر شما حین بازی از کامپیوتر کمک بگیرید و یا حرکتی از طرف دوستان برسد چه اتفاقی می افتد!؟ اگر داور روی بازی جوانمردانه حساسیت داشته باشد شما را بازنده اعلام می کند. از مسابقه اخراج می شوید و یا حتی از تورنمنت های بعدی هم محروم می شوید.
 

قانون دهم : به محاسبات و توصیه های کامپیوترتان کاملاً اعتماد کنید!

در برنامه ریزی کامپیوتر نقطه ضعف هایی وجود دارد کامپیوتر ها فقط تا حد معینی محاسبه می کنند و نه بیشتر. وقتی کامپیوتر شما حرکتی را پیشنهاد می کند فراتر از آن را خودت محاسبه کن. به هیچ کس اعتماد نکن همه چیز را خودت سبک سنگین کن.

مترجم : شهرام منوچهری
منبع : ماهنامه ورزشی کیش و مات


با تشکر ویژه از استاد احمد رضایی پیشکسوت ارزنده شطرنج کشورمان که چندی پیش این مطلب جالب را در سایت شطرنج مازندران قرار دادند.
> ورود به سایت شطرنج مازندران



ارسال شده در مورخه : سه شنبه، 11 اسفند ماه، 1388 توسط admin  پرینت
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 دست نوشته های یک داور شطرنج (168)  [ دوشنبه، 15 خرداد ماه، 1391 ] 2951 مشاهده
 استاد بزرگ بنت لارسن 75 ساله شد!  [ شنبه، 15 اسفند ماه، 1388 ] 5163 مشاهده
 نخستين كتاب شطرنج  [ جمعه، 1 تير ماه، 1386 ] 3890 مشاهده
 كامپيوتر چگونه شطرنج بازي مي كند (1)  [ سه شنبه، 5 تير ماه، 1386 ] 5663 مشاهده
 این دوست داشتنی های پردردسر!!  [ شنبه، 15 اسفند ماه، 1394 ] 2490 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب