چراغ روشن شطرنج ایران

«آچــــــــمز»
چراغ روشن شطرنج ایران
به قلم استاد "محمد زارعی"

جام جهانی 2017


Levon Aronian  Chess World Cup
آرونیان، قهرمان جام جهانی

همه از یک خانواده ایم


ااا











ا

بخش ایران در سایت نتایج

اپلیکیشن های شطرنج

ا
چس 24 [شطرنج 24]
یک اپلیکیشن عالی شطرنجی
Chess24 Application
ا


 بازی با مگنوس کارلسن
Play Magnus Application


 پلی چس آنلاین 

PlayChess Application

 فریتس (نسخه اندروید) 

اپلیکیشن فریتز شطرنج


استوکفیش

Stockfish Application

چس:  آی او اِس - اندروید

 Chess.com Application 


فالوچس:  آی او اِس - اندروید

Follow Chess Application


شطرنج شردر 

Shredder Chess Application

تاکتیک های شطرنج (iOS) 

Chess Tactics Application


ساعت شطرنج
آی او اِس - اندروید

Chess Clock Application
سایر اپ های شطرنجی

سه باور غلط در شطرنج

سه باور غلط درباره ی شطرنج
برگردان از "رامان رامتین"

نابغه ی دوران



الکساندر آلخین، نابغه ی دوران

با تشکر از "غلامرضا خواجویی نژاد"

اینستاگرام آچمز
گشایش پارسی



گشایش پارسی

به کوشش "مهدی دوستکام"

آچمز در آپارات

Chess.com

چس بمب

تست

مسابقات شطرنج قهرمانی بزرگسالان آسیا

برای اولین بار در تاریخ شطرنج ایران

آتوسا پورکاشیان قهرمان شطرنج بانوان آسیا شد



مسابقات قهرمانی شطرنج آسیا
به سرداوری مهرداد پهلوان زاده

مسابقات شطرنج قهرمانی بزرگسالان آقایان (آزاد) و بانوان آسیا در شهر سوبیک فیلیپین آغاز شد.

در بخش آقایان این دوره از مسابقات 90 شرکت کننده متشکل از 32 استاد بزرگ، 21 استاد بین المللی، 10 استاد فیده و 87 درجه دار بین المللی از کشورهای چین، هند، ایران، ویتنام، فیلیپین، ازبکستان، استرالیا، برونئی، بنگلادش، اندونزی، قزاقستان، مغولستان، قطر، سنگاپور و امارات حضور دارند و در بخش بانوان 24 شرکت کننده متشکل از 7 استاد بزرگ، 7 استاد بین المللی، 4 استاد فیده و 24 درجه دار بین المللی از کشورهای چین، هند، ایران، اندونزی، فیلیپین، مغولستان، ویتنام، ازبکستان و امارات با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.

از کشور عزیزمان استاد بزرگ احسان قائم مقامی (نماینده رسمی)، استاد بین المللی همایون توفیقی، استاد فیده اصغر گلی زاده و پوریا درینی در بخش آقایان و استاد فیده بانوان غزل حکیمی فرد (نماینده رسمی) و استاد بزرگ بانوان آتوسا پورکاشیان در بخش بانوان حضور دارند.

لازم به ذکر است، سرداوری این دوره از مسابقات به عهده داور بین المللی سرشناس ایرانی "مهرداد پهلوان زاده" می باشد.

گفتنی است برای این دوره از مسابقات 65000 دلار جایزه تعیین شده است که 50000 دلار آن به بخش آقایان و 15000 دلار به بخش بانوان اختصاص یافته است.


مهرداد پهلوان زاده داور بین المللی سرشناس ایران سرداور مسابقات قهرمانی آسیا
وی در سال گذشته نیز سرداوری بخش بانوان را بر عهده داشتf

مهرداد پهلوان زاده 43 ساله دارای مدرک فوق لیسانس معماری از دانشگاه شهید بهشتی تهران است. وی که هم اکنون عنوان خزانه دار کنفدراسیون شطرنج آسیا را یدک می کشد در شهر العین امارات سکونت دارد.

مهندس پهلوان زاده علاوه بر عناوین برگزارکننده، داوری، مربیگری بین المللی، عنوان مدرس داوری فدراسیون جهانی شطرنج را نیز دارا می باشد. 

داور پرافتخار شطرنج کشورمان تنها داور ایرانی است که در مسابقات جام جهانی شطرنج به قضاوت پرداخته است. پهلوان زاده در سالهای دور (1368 تا 1371) ریاست هیات شطرنج استان تهران را بر عهده داشت.

کتاب "دائرِة المعارف کاربردی شروع بازی"استاد بزرگ ادوارد گوفلد در سال 1378 توسط مهرداد پهلوان زاده ترجمه و سپس روانه بازار شد.  وی دارای درجه بین المللی 2136 نیز می باشد.  مشاهده پروفایل
ی


نمایی از مراسم افتتاحیه مسابقات با حضور مسئولین

گزارش آچمز از دورهای اول تا پنجم مسابقات

دور ششم  به گزارش سایت رسمی فدراسیون در پایان دور ششم مسابقات قهرمانی شطرنج آسیا قهرمان کشورمان استاد بزرگ احسان قائم مقامی با غلبه بر استاد بین المللی کشور میزبان "بارلو نادرا" جمع امتیازات خود را به عدد 4 رساند.

استاد فیده اصغر گلی زاده با تساوی در برابر "سوسانتو مگرانتو" استاد بزرگ سرشناس و قهرمان نیرومند اندونزی با قائم مقامی هم امتیاز شد و پوریا درینی در برابر استاد بین المللی فیلیپین به پیروزی رسید و 3.5 امتیازی شد. استاد بین المللی همایون توفیقی نیز با قبول شکست در برابر "یانگ کیقی" استاد بین المللی چین 3 امتیازی باقی ماند.

در بخش بانوان استاد بزرگ بانوان آتوسا پورکاشیان با پیروزی ارزنده اش در برابر استاد فیده بانوان چین "دینگ یژینگ"، 5 امتیازی شد و به صدر جدول رده بندی مسابقات صعود کرد. قهرمان حال حاضر بانوان کشورمان استاد فیده بانوان غزل حکیمی فرد نیز با غلبه بر همتای اندونزیایی خود "سیترا دویا" به سومین امتیاز ارزشمند خود در این رقابت ها دست یافت.

دور هفتم  به گزارش سایت رسمی فدراسیون، در بخش آقایان قهرمان کشورمان استاد بزرگ احسان قائم مقامی در برابر استاد بزرگ هند "تجاس باکره" به تساوی رسید و 4.5 امتیازی شد.

استاد فیده اصغر گلی زاده با تساوی در برابر "باسکاران ادهیبان" استاد بین المللی و قهرمان (مرحله اول) حال حاضر شطرنج هند با استاد بزرگ قائم مقامی هم امتیاز شد. پوریا درینی به استاد بزرگ سرشناس فیلیپین "روجلیو آنتونیو" باخت و استاد بین المللی همایون توفیقی در برابر استاد بزرگ مغولستان "داشزگوه شاراودرج" مساوی کرد. درینی و توفیقی هردو 3.5 امتیازی هستند.

در بخش بانوان استاد بزرگ بانوان آتوسا پورکاشیان با پیروزی ارزشمندش در برابر بخت نخست قهرمانی مسابقات و استاد بزرگ بانوان قدرتمند چین "جو ونجون" با درجه بین المللی 2500 که سابقه نایب قهرمانی بانوان آسیا را نیز در پرونده درخشانش دارد، 6 امتیازی شد و صدرنشینی اش را تداوم بخشید. قهرمان حال حاضر بانوان کشورمان استاد فیده بانوان غزل حکیمی فرد نیز با تساوی در برابر استاد بین المللی بانوان ویتنام "هوآنگ تی نو"، 3.5 امتیازی شد.

دور هشتم  به گزارش سایت رسمی فدراسیون، تساوی دور ماقبل آخر آتوسا پورکاشیان در برابر قهرمان اسبق بانوان آسیا استاد بزرگ نیرومند هند "تانیا ساچدف" مانع از تداوم صدرنشینی وی در مسابقات قهرمانی بانوان آسیا نشد.

در بخش آقایان استاد بزرگ احسان قائم مقامی با تساوی در برابر "خیو دشون" شطرنجباز چین جمع امتیازات خود را به عدد 5 رساند. قائم مقامی تنها شطرنجباز بدون باخت ایران در مسابقات است.

استاد فیده اصغر گلی زاده در برابر استاد بزرگ سرشناش چین "یو یانگی" که در دوره گذشته این مسابقات به مقام سوم رسیده بود نتیجه را واگذار کرد و 4.5 امتیازی باقی ماند. پوریا درینی استاد بزرگ کشور ویتنام "تو هوآنگ تانگ" را با نتیجه تساوی متوقف کرد و استاد بین المللی همایون توفیقی در برابر "بارلو نادرا" استاد بین المللی کشور میزبان باخت را پذیرا شد. درینی 4 و توفیقی 3.5 امتیازی هستند.

در بخش بانوان این مسابقات تساوی دور ماقبل آخر آتوسا پورکاشیان در برابر قهرمان اسبق بانوان آسیا استاد بزرگ نیرومند هند "تانیا ساچدف" (دارای عنوان استادی بین المللی آقایان) مانع از تداوم صدرنشینی وی در مسابقات قهرمانی بانوان آسیا نشد. پورکاشیان 6.5 امتیازی در صورت پیروزی در دور آخر، عنوان قهرمانی مسابقات را مقتدرانه از آن خود خواهد کرد.

قهرمان حال حاضر بانوان کشورمان استاد فیده بانوان غزل حکیمی فرد نیز نتیجه را به "جو ونجون" استاد بزرگ بانوان قدرتمند چین و نایب قهرمان اسبق آسیا واگذار کرد و 3.5 امتیازی باقی ماند.

دور پایانی  به گزارش سایت رسمی فدراسیون شطرنج، در بخش آقایان قهرمان کشورمان استاد بزرگ احسان قائم مقامی با تساوی در برابر استاد بین المللی هند "هاریکا دروناولی" و کسب 5.5 امتیاز به کار خود در این رقابت ها پایان داد.

قائم مقامی که رتبه پایانی 19 را به خود اختصاص داد تنها شطرنجباز بدون باخت کشورمان در این مسابقات بود.

استاد فیده اصغر گلی زاده در برابر شطرنجباز چین لو شانگلی به پیروزی رسید و 5.5 امتیازی شد و ضمن کسب رتبه پایانی 14 به یک حدنصاب استادی بین المللی دست یافت. وی در این مسابقات 14.5 واحد به درجه بین المللی اش افزود.

پوریا درینی با مهره سیاه با "رونالد دابلئو" استاد بین المللی کشور میزبان مساوی کرد و با 4.5 امتیاز موفق به کسب یک حدنصاب استادی بین المللی شد. درینی نیز 7 واحد به درجه بین المللی اش افزود.

استاد بین المللی همایون توفیقی با پیروزی در برابر "لی هانبین" شطرنجباز چین 4.5 امتیازی شد.

در پایان بخش آقایان مسابقات استاد بزرگ قدرتمند چین "نی هوآ" با کسب 7 امتیاز قهرمان شد و استادان بزرگ "سو ویزلی" (فیلیپین) و "ابهیجت گوپتا" (هند) با 6.5 امتیاز به لطف پوئن شکنی بهتر دوم و سوم شدند.

در بخش بانوان استاد بزرگ بانوان کشورمان آتوسا پورکاشیان با تساوی در برابر استاد بزرگ بانوان چین "تان ژونقی" 7 امتیازی شد و مقتدرانه عنوان قهرمانی را به خود اختصاص داد.

پورکاشیان که در این دوره از مسابقات با درجه بین المللی 2292 بخت دوازدهم قهرمانی مسابقات محسوب می شد، ضمن 40 واحد ارتقای درجه بین المللی با نمایشی خیره کننده و کسب 6 پیروزی، 2 تساوی و تنها یک باخت نام خود در در بین قهرمانان تاریخ شطرنج بانوان آسیا ثبت نمود.

استاد بزرگ بانوان کشورمان با کسب این مقام ارزشمند ضمن اخذ جایزه 3000 دلاری مسابقات، جواز حضور در مسابقات قهرمانی بانوان جهان در سال 2012 را نیز کسب نمود.


قهرمان حال حاضر بانوان کشورمان استاد فیده بانوان غزل حکیمی فرد نیز نتیجه را به "وانگ جو" چینی واگذار کرد و با 3.5 امتیاز در رتبه پایانی 21 قرار گرفت.



 دریافت فایل PGN بازیهای بخش :  آقایان - بانوان


قرعه کشی و نتایج بخش آقایان :
 
1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9
قرعه کشی و نتایج بخش بانوان :  1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9
اخبار سایت فدراسیون شطرنج :  0 
- 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9



ارسال شده در مورخه : پنجشنبه، 2 ارديبهشت ماه، 1389 توسط admin  پرینت
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 قائم مقامی در مسابقات آزاد جام هیلتون بازل  [ سه شنبه، 13 دي ماه، 1390 ] 3768 مشاهده
 گزارش دور به دور مسابقات المپیاد جهانی  [ شنبه، 18 شهريور ماه، 1391 ] 2402 مشاهده
 درخشش ساراسادات خادم در ریکیاویک 2015  [ چهارشنبه، 27 اسفند ماه، 1393 ] 2115 مشاهده
 شطرنج بازان ایرانی در لاس وگاس آمریکا  [ شنبه، 30 خرداد ماه، 1394 ] 2195 مشاهده
 یک ابداع جالب: شطرنج کروی!  [ سه شنبه، 19 ارديبهشت ماه، 1396 ] 999 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب