خوش آمدید
چهارشنبه، 5 ارديبهشت ماه، 1403
چراغ روشن شطرنج ایران

«آچــــــــمز»
چراغ روشن شطرنج ایران
به قلم استاد "محمد زارعی"

جام جهانی 2017


Levon Aronian  Chess World Cup
آرونیان، قهرمان جام جهانی

همه از یک خانواده ایم


ااا











ا

بخش ایران در سایت نتایج

اپلیکیشن های شطرنج

ا
چس 24 [شطرنج 24]
یک اپلیکیشن عالی شطرنجی
Chess24 Application
ا


 بازی با مگنوس کارلسن
Play Magnus Application


 پلی چس آنلاین 

PlayChess Application

 فریتس (نسخه اندروید) 

اپلیکیشن فریتز شطرنج


استوکفیش

Stockfish Application

چس:  آی او اِس - اندروید

 Chess.com Application 


فالوچس:  آی او اِس - اندروید

Follow Chess Application


شطرنج شردر 

Shredder Chess Application

تاکتیک های شطرنج (iOS) 

Chess Tactics Application


ساعت شطرنج
آی او اِس - اندروید

Chess Clock Application
سایر اپ های شطرنجی

سه باور غلط در شطرنج

سه باور غلط درباره ی شطرنج
برگردان از "رامان رامتین"

نابغه ی دوران



الکساندر آلخین، نابغه ی دوران

با تشکر از "غلامرضا خواجویی نژاد"

اینستاگرام آچمز
گشایش پارسی



گشایش پارسی

به کوشش "مهدی دوستکام"

آچمز در آپارات

Chess.com

چس بمب

تست

-گزارش مسابقات قهرمانی آسیا



مسابقات قهرمانی شطرنج آسیا
به سرداوری مهرداد پهلوان زاده

مسابقات شطرنج قهرمانی بزرگسالان آقایان (آزاد) و بانوان آسیا در شهر سوبیک فیلیپین آغاز شد.

در بخش آقایان این دوره از مسابقات 90 شرکت کننده متشکل از 32 استاد بزرگ، 21 استاد بین المللی، 10 استاد فیده و 87 درجه دار بین المللی از کشورهای چین، هند، ایران، ویتنام، فیلیپین، ازبکستان، استرالیا، برونئی، بنگلادش، اندونزی، قزاقستان، مغولستان، قطر، سنگاپور و امارات حضور دارند و در بخش بانوان 24 شرکت کننده متشکل از 7 استاد بزرگ، 7 استاد بین المللی، 4 استاد فیده و 24 درجه دار بین المللی از کشورهای چین، هند، ایران، اندونزی، فیلیپین، مغولستان، ویتنام، ازبکستان و امارات با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.

از کشور عزیزمان استاد بزرگ احسان قائم مقامی (نماینده رسمی)، استاد بین المللی همایون توفیقی، استاد فیده اصغر گلی زاده و پوریا درینی در بخش آقایان و استاد فیده بانوان غزل حکیمی فرد (نماینده رسمی) و استاد بزرگ بانوان آتوسا پورکاشیان در بخش بانوان حضور دارند.

لازم به ذکر است، سرداوری این دوره از مسابقات به عهده داور بین المللی سرشناس ایرانی "مهرداد پهلوان زاده" می باشد.

گفتنی است برای این دوره از مسابقات 65000 دلار جایزه تعیین شده است که 50000 دلار آن به بخش آقایان و 15000 دلار به بخش بانوان اختصاص یافته است.


مهرداد پهلوان زاده داور بین المللی سرشناس ایران سرداور مسابقات قهرمانی آسیا
وی در سال گذشته نیز سرداوری بخش بانوان را بر عهده داشتf

مهرداد پهلوان زاده 43 ساله دارای مدرک فوق لیسانس معماری از دانشگاه شهید بهشتی تهران است. وی که هم اکنون عنوان خزانه دار کنفدراسیون شطرنج آسیا را یدک می کشد در شهر العین امارات سکونت دارد.

مهندس پهلوان زاده علاوه بر عناوین برگزارکننده، داوری، مربیگری بین المللی، عنوان مدرس داوری فدراسیون جهانی شطرنج را نیز دارا می باشد. 

داور پرافتخار شطرنج کشورمان تنها داور ایرانی است که در مسابقات جام جهانی شطرنج به قضاوت پرداخته است. پهلوان زاده در سالهای دور (1368 تا 1371) ریاست هیات شطرنج استان تهران را بر عهده داشت.

کتاب "دائرِة المعارف کاربردی شروع بازی"استاد بزرگ ادوارد گوفلد در سال 1378 توسط مهرداد پهلوان زاده ترجمه و سپس روانه بازار شد.  وی دارای درجه بین المللی 2136 نیز می باشد.  مشاهده پروفایل
ی


نمایی از مراسم افتتاحیه مسابقات با حضور مسئولین

دور اول قهرمان کشورمان استاد بزرگ احسان قائم مقامی که با درجه بین المللی 2575 بخت دوازدهم قهرمانی مسابقات محسوب می شود، در یک قرعه جالب با مهره سفید به مصاف پوریا درینی دیگر شطرنجباز ایرانی کشورمان رفت. این دیدار در نهایت با پیروزی احسان قائم مقامی به پایان رسید.

استاد بین المللی همایون توفیقی در برابر "جاسم الهوآر" استاد فیده امارات متحده عربی با درجه 2308 پیروز شد و استاد فیده اصغر گلی زاده از سد شطرنجباز کشور میزبان "برسامینا پائولو" (1927) گذشت.

در بخش بانوان قهرمان کشورمان غزل حکیمی فرد (2151) روی میز چهار مسابقات با مهره سیاه در مصاف با استاد بزرگ بانوان نیرومند هند "سوبارامان میناکشی" با درجه بین المللی 2348 به یک تساوی ارزشمند دست یافت. آتوسا پورکاشیان نیز با غلبه بر استاد فیده بانوان امارات این رقابتها را با پیروزی آغاز کرد.

از نتایج جالب توجه دور اول مسابقات می توان به باخت "لی کوانگ لیم" (2689) استاد بزرگ قدرتمند ویتنام و بخت نخست قهرمانی مسابقات در برابر استاد بین المللی قزاقستان "کیریل کودرینوف" (2442) و همچنین پیروزی "یپینگ لو" (2429) شطرنجباز بی عنوان چین در برابر استاد بزرگ نیرومند هند "پنتالا هریکریشنا" (2660) اشاره داشت.

دور دوم  در مهمترین دیدار دور دوم مسابقات همایون توفیقی روی میز یک در برابر "کریشنان ساشیکیران" قهرمان قدرتمند سه دوره شطرنج هند باخت را پذیرا شد. استاد بزرگ ساشیکیران که در سال 2003 در شهر دوحه قطر قهرمان این مسابقات شده بود، در این رقابت ها با درجه بین المللی 2686 بخت دوم قهرمانی محسوب می شود.

در دیگر دیدارهای شطرنجبازان ایرانی احسان قائم مقامی نماینده رسمی شطرنج ایران در این مسابقات در برابر استاد بزرگ "نگوین آندونگ" (2464) از ویتنام به تساوی رسید و 1.5 امتیازی شد.

استاد فیده اصغر گلی زاده در برابر استاد بزرگ قدرتمند هند "گوپال گیتا نارایانان" با درجه بین المللی 2604 به یک تساوی ارزشمند دست یافت  و پوریا درینی که علی رغم عبور از مرز درجه 2300 همچنان برای احراز عنوان استادی فیده از فدراسیون جهانی شطرنج اصراری ندارد، در برابر "متیو دلئون لوک" شطرنجباز بدون درجه کشور میزباان کار سختی در پیش نداشت.

در بخش بانوان غزل حکیمی فرد با تساوی در برابر استاد بین المللی بانوان هند "موهانتی کریان مانیشا" (2259) با توجه به تساوی دور اولش در برابر استاد بزرگ بانوان نیرومند هند جمع امتیازات خود را به عدد یک رساند.

استاد بزرگ بانوان آتوسا پورکاشیان نیز با قبول شکست در برابر استاد بزرگ بانوان قدرتمند هند "وانگ یو" با درجه 2335  که عنوان استادی بین المللی آقایان را نیز یدک می کشد، 1 امتیازی باقی ماند.


دور سوم  احسان قائم مقامی قهرمان 8 دوره شطرنج ایران در برابر استاد بزرگ "روی گائو" (2464) از چین به نتیجه تساوی بسنده کرد. اما پوریا درینی با پیروزی در برابر "یوگن توره" نخستین استاد بزرگ تاریخ شطرنج آسیا دست به کار بزرگی زد. 
"یوگن توره" قدرتمندترین شطرنجباز فیلیپین طی سالهای 1980 تا 1990 که اکنون 59 سال دارد علی رغم کهولت سن همچنان به حضور خود در میادین ورزشی ادامه می دهد. یوگن که از دوستان نزدیک بابی فیشر اسطوره شطرنج دنیا به شمار می رفت وی را در رویارویی (1992 - یوگسلاوی) در برابر بوریس اسپاسکی همراهی کرد.

   
یوگن توره در جریان قهرمانی جهان در سال 1984    کارلوس توره در جریان مسابقات بادن بادن در سال 1925

برخی شطرنجبازان به اشتباه شروع «حمله توره» [ i1.d4 Nf6 2.Nf3 e6 3.Bg5] را به یوگن توره نسبت می دهند. در حالی که مبدع این شروع کسی نیست جز "کارلوس توره رپتو" استاد بزرگ نامدار شطرنج مکزیک!  جالب اینکه کارلوس توره (1978-1905) که از خود شروع «دفاع مکزیکی» [ i1.d4 Nf6 2.c4 Nc6] را نیز به جای گذاشته است، کمتر از یک سال از عمر خود را با عنوان استاد بزرگی طی نمود چرا که وی در سن 72 سالگی به این عنوان دست یافت!!

اصغر گلی زاده با تساوی در برابر استاد بزرگ نیرومند چین "ویقی ژو" (2584) تمامی نگاه ها را به سوی خود خیره ساخت. نایب قهرمان حال حاضر شطرنج آسیا "ویقی ژو" که در دوره پیشین با 8 امتیاز به همراه شخار گانگولی با 8 امتیاز در صدر ایستاده بود تنها به علت پوئن شکنی کمتر نظاره گر استاد بزرگ هندی بر روی سکوی قهرمانی بود. وی دوست صمیمی و دستیار سوپر استاد بزرگ چین "بو ژیانگزی" است.

استاد بین المللی همایون توفیقی نیز در برابر استاد فیده "جانی هابلا" (2316) از کشور میزبان کار سختی در پیش نداشت. بدین ترتیب در پایان دور سوم هر چهار شطرنحباز ایرانی، 2 امتیازی هستند.

در بخش بانوان نیز غزل حکیمی فرد در برابر استاد بزرگ نیرومند بانوان چین و بخت دوم قهرمانی مسابقات "تان ژونقی" با درجه 2464 واگذار کرد اولین باخت خود در این رقابت ها را متحمل شد و 1 امتیازی باقی ماند. در آن سو "ژو هوآهوآ" (2082) چینی در برابر استاد بزرگ بانوان آتوسا پورکاشیان کاری از پیش نبرد و جمع امتیازات آتوسا به عدد 2 رسید.

دور چهارم  احسان قائم مقامی با مهره سیاه در برابر استاد بین المللی کشور میزبان "اولیور باربوسا" به نتیجه تساوی رضایت داد. اصغر گلی زاده استاد بزرگ فیلیپین "جان پول گومز" را با نتیجه تساوی متوقف کرد و همایون توفیقی "لو شانگلی" از چین را مغلوب کرد.

پوریا درینی نیز با تساوی در برابر استاد بزرگ "دائو تین های" قهرمان ویتنامی سابق آسیا بار دیگر خوش درخشید. بدین ترتیب در پایان دور چهارم توفیقی 3 امتیازی و قائم مقامی، گلی زاده و درینی 2.5 امتیازی هستند.

در بخش بانوان غزل حکیمی فرد با شطرنجباز مغولستان "اوگانبایار لخامسورن" مساوی کرد و 1.5 امتیازی شد و آتوسا پورکاشیان با غلبه بر استاد بزرگ بانوان قدرتمند ویتنام "فام لی تائو نگوین"، 2.5 امتیازی شد.

دور پنجم  احسان قائم مقامی در برابر استاد بزرگ کشور مغولستان "داشزگوه شاراودرج" نتیجه تساوی را در برگه ثبت امضا نمود و 3 امتیازی شد.

همایون توفیقی در برابر قهرمان حال حاضر شطرنج چین استاد بزرگ "دینگ لیرن" باخت را پذیرا شد و 3 امتیازی باقی ماند.
دینگ که تنها 17 سال دارد با قهرمانی مقتدرانه اش در مسابقات قهرمانی بزرگسالان چین در سال گذشته، نام خود را به عنوان جوانترین قهرمان تاریخ شطرنج چین ثبت نمود.


اصغر گلی زاده با پیروزی در برابر ملی پوش و استاد بزرگ نیرومند ویتنام "نگوین نگوک تانگ سون" با درجه بین المللی 2642 دست به کار فوق العاده ای زد و 3.5 امتیازی شد. ماشین شطرنج ویتنام که در سن 3 سالگی شطرنج را آموخته در سال 2000 قهرمان نوجوانان جهان شد. وی که با کسب عنوان استاد بزرگی در سن 14 سال و 11 ماهگی نام خود را در فهرست نوابغ شطرنج ثبت نموده است اکنون 20 سال دارد!

دیگر شطرنجباز کشورمان پوریا درینی در برابر "بایارسایخان گونداوا" از مغولستان نتیجه را واگذار کرد و 2.5 امتیازی باقی ماند.

در بخش بانوان  غزل حکیمی فرد در برابر "آیسز سالوادور" شطرنجباز مغولستان به تساوی رضایت داد و 2 امتیازی شد. اما آتوسا پورکاشیان با پیروزی ارزشمندش در برابر "ایرنه خاریشما سوکندر" (2316) استاد بزرگ سرشناس بانوان آسیا و اندونزی 4 امتیازی شد و پس از "وانگ یو" استاد بزرگ بانوان قدرتمند چین، مشترکاً در مکان دوم مسابقات قرار گرفت!!

 پخش زنده بازیهای مسابقات 

 دریافت فایل PGN بازیهای بخش :  آقایان - بانوان

قرعه کشی و نتایج بخش آقایان :  1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9
قرعه کشی و نتایج بخش بانوان :  1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9
اخبار سایت فدراسیون شطرنج :  0 
- 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8



ارسال شده در مورخه : پنجشنبه، 9 ارديبهشت ماه، 1389 توسط admin  پرینت
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 گزارش پایانی مسابقات بین المللی باکو 2012  [ پنجشنبه، 13 مهر ماه، 1391 ] 3595 مشاهده
 ایمسا  [ يكشنبه، 29 ارديبهشت ماه، 1398 ] 177 مشاهده
 پایان مسابقات قهرمانی شطرنج آسیا 2016  [ جمعه، 14 خرداد ماه، 1395 ] 5640 مشاهده
 قهرمانی شطرنج جهان در صوفیه بلغارستان 2  [ دوشنبه، 20 ارديبهشت ماه، 1389 ] 1855 مشاهده
 قهرمانی بانوان جهان  [ سه شنبه، 14 آذر ماه، 1391 ] 933 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب