چراغ روشن شطرنج ایران

«آچــــــــمز»
چراغ روشن شطرنج ایران
به قلم استاد "محمد زارعی"

جام جهانی 2017


Levon Aronian  Chess World Cup
آرونیان، قهرمان جام جهانی

همه از یک خانواده ایم


ااا











ا

بخش ایران در سایت نتایج

اپلیکیشن های شطرنج

ا
چس 24 [شطرنج 24]
یک اپلیکیشن عالی شطرنجی
Chess24 Application
ا


 بازی با مگنوس کارلسن
Play Magnus Application


 پلی چس آنلاین 

PlayChess Application

 فریتس (نسخه اندروید) 

اپلیکیشن فریتز شطرنج


استوکفیش

Stockfish Application

چس:  آی او اِس - اندروید

 Chess.com Application 


فالوچس:  آی او اِس - اندروید

Follow Chess Application


شطرنج شردر 

Shredder Chess Application

تاکتیک های شطرنج (iOS) 

Chess Tactics Application


ساعت شطرنج
آی او اِس - اندروید

Chess Clock Application
سایر اپ های شطرنجی

سه باور غلط در شطرنج

سه باور غلط درباره ی شطرنج
برگردان از "رامان رامتین"

نابغه ی دوران



الکساندر آلخین، نابغه ی دوران

با تشکر از "غلامرضا خواجویی نژاد"

اینستاگرام آچمز
گشایش پارسی



گشایش پارسی

به کوشش "مهدی دوستکام"

آچمز در آپارات

Chess.com

چس بمب

تست

فلورینسیو کامپومانس در 83 سالگی درگذشت

Campomanes dies at 83

حتماً بخوانید       



درگذشت فلورنسیو کامپومانس

کامپومانس رئیس اسبق فدراسیون جهانی شطرنج در سن 83 سالگی درگذشت. کامپوی فیلیپینی از سال 1982 لغایت 1995 ریاست فدراسیون جهانی شطرنج را به عهده داشت که در این مدت خدمات ارزشمندی به ورزش شطرنج ارائه کرد.

فلورنسیو کامپومانس در مدت ریاستش در فیده ضمن حمایت همه جانبه، الطاف بی شائبه ای را به شطرنج ایران جاری داشت.

پس از صدور فتوای تاریخی امام خمینی (ره) در 19 شهریورماه 1367 که تمامی شطرنجبازان پیشرفت خود را مدیون بینش وسیع و روشنفکری ایشان می دانند، فدراسیون شطرنج ایران به دلیل عدم پرداخت سالها حق عضویت فیده از سوی این نهاد بین المللی مورد تحریم قرار گرفته بود. اما کامپو که از دوستان صمیمی رئیس اسبق فدراسیون شطرنج ایران استاد پیشکسوت عبدالحسین نوابی بود، استاد بین المللی خسرو هرندی که به عنوان نماینده فدراسیون کشورمان برای حل این مشکلات به مقر فیده سفر کرده بود را به گرمی پذیرفت و با دستور مستقیم تمامی حق عضویت فدراسیون کشورمان را مورد بخشش قرار داد. 

در میان شطرنجبازان ایرانی استاد پیشکسوت مهندس خشایار مصطفوی کاشانی (عضو اولین تیم ملی تاریخ شطرنج ایران در المپیاد مسکو 1956) دو بار با این قهرمان فیلیپینی مصاف داده که در یکی از دیدارها با ارائه حرکات بسیار دقیق و حساب شده در 40 حرکت به یک تساوی ارزشمند دست یافته است. کامپو چندین بار به مناسبت های مختلف به کشورمان سفر کرده است. وی در رویارویی مات شاه (مچ قائم مقامی - کارپف در تهران، 2009) نیز حضور داشت. کامپومانس عنوان داوری بین المللی خویش را در سال 1958 اخذ نمود.


کامپومانس میهمان ویژه رویارویی مات شاه در تهران (2009)


تصویری از لحظه ی اهدا کتاب توسط استاد نوابی به دوست صمیمی اش کامپو


فلورنسیو کامپومانس درگذشت
ترجمه و تنظیم از غلامرضا خواجویی

او کسی بود که فیلیپین را در نقشه جهان شطرنج قرار
داد.
 یک بازیکن، مدیر و معلم شطرنج بود. در سال ۱۹۸۲ به عنوان رییس فدراسیون بین المللی شطرنج (فیده) برگزیده شد و ۱۳ سال این سمت را در اختیار داشت. در سال ۱۹۹۵ به سمت رئیس افتخاری فیده منصوب شد و در اکثر مسابقات شطرنج به عنوان مهمان افتخاری حضور یافت. کامپو پس از چندین ماه مبارزه با سرطان در سوم ماه می ۲۰۱۰ درگذشت.

فلورنسیو کامپومانس در ۲۷ فوريه  ۱۹۲۷ در مانیل زاده شد و سپس در رشته علوم سیاسی از دانشگاه فیلیپین در سال ۱۹۸۴ فارغ التحصیل شد. او در دانشگاه براون به تحصیل پرداخت و ام. ای خود را از این دانشگاه در سال ۱۹۵۱ اخذ نمود. کامپو به دنبال آن تحصیلات خود را در دانشگاه جورج تاون واشنگتن بین سالهای ۱۹۴۹ تا ۱۹۵۴ به پایان رساند.


فلورنسیو کامپومانس در سال
۲۰۰۵

به عنوان یک بازیکن شطرنج در حد یک بازیکن ملی قدرتمند بود و دو بار قهرمانی کشورش را در سالهای ۱۹۵۶ و ۱۹۶۰ بدست آورد. تیم ملی کشورش را پنج بار در المپیادهای مسکو ۱۹۵۶، مونیخ ۱۹۵۸، لایپزیگ ۱۹۶۰، وارنا ۱۹۶۲ و هاوانا ۱۹۶۶ همراهی کرد. وی در این المپیادهای با استادان مطرحی همچون پاول بنکو، لودک پاخمان، اسکار پانو، میخائیل تال، میگوئل نایدروف و لو پولوگایفسکی رویارویی داشته است. به عنوان نماینده ملی كشورش در فیده فعالیت داشته و در سازمان شطرنج آسیا نقش برجسته ای را ایفا نموده است. او فردی نزدیک به فردیناند مارکوس رئیس جمهور اسبق فیلیپین بوده و در جریان برگزاری مسابقه قهرمانی جهان بین آناتولی کارپف و ویکتور کورچنوی (در سال ۱۹۸۷ در باگیوی فیلیپین) نقش به سزایی داشته است.


کامپومانس در سن 
80 سالگی (سال 2007)

کامپو را بیشتر به عنوان رییس فدراسیون بین المللی شطرنج فیده به خاطر می آورند. او در سال ۱۹۸۲ به عنوان رئیس این سازمان برگزیده شد و تا سال ۱۹۹۵ به مدت ۱۳ سال ریاست آن را به عهده داشت. در این مدت در مناقشات بسیاری که برجسته ترین آن رویارویی ناتمام آناتولی کارپف و گری کاسپاروف در سال ۱۹۸۴ بود نقش داشت. در زمان ریاست او در سازمان شطرنجبازان حرفه ای در سال ۱۹۹۳ به عنوان نهادی مستقل از فیده اعلام موجودیت کرد و پس از آن تاریخ جهان شطرنج دارای دو قهرمان شد. اما در عوض اعضای ملی فیده را در حدود ۵۰ کشور افزایش داد. کامپومانس در سال ۱۹۹۵ جایگاه خود را در فیده به کیرسان ایلیومژینوف واگذار کرد. (و از طرف وی به عنوان رئیس افتخاری فیده برگزیده شد)

وی همواره در رویدادهای مهمی همانند تورنمنت های منطقه ای، قاره ای، المپیادهای جهانی و قهرمانی شطرنج جهان حضوری پررنگ داشت.


کامپو و کاستو آبوندو در
تورنمنت بلیتس قهرمانی فیده آنتالياي تركيه (2007) چند روز قبل از حادثه تصادف


کامپو در حال بازی با رییس فدراسيون ترکیه علی
نیهات یازیچی در بیمارستان پس از حادثه تصادف

فلورنسیو در فوریه ۲۰۰۷ در حالی که تحت درمان شدید ناشی از صدمات حادثه تصادف بود پی برد که به سرطان مبتلا شده است و با علم به این موضوع به حضورش در رویدادهای شطرنج ادامه داد. آخرین باری که در یک رویداد ورزشی شطرنج دیده شد در حاشیه مسابقه قهرمانی جهان بین آناند و کرامنیک در سال ۲۰۰۸ در شهر بن آلمان بود و در سوم ماه می ۲۰۱۰ در فیلیپین دار فانی را وداع گفت.
ت

تسلیت صمیمانه من به خانواده و دوستان فلورنسیو کامپومانس را بپذیرید. با کمال خوشبختی به عنوان دوستی صادق و نزدیک به کامپو بوده ام. به یاد دارم که در بحبوحه جدال سیاسی شرق و غرب این کامپومانس بود که از بروز شکاف در جامعه شطرنج جهانی جلوگیری کرد. او از نفوذ سیاسی اش در برگزاری مسابقه قهرمانی جهان در باگیو ۱۹۸۷ استفاده کرد و پس از آن هم به عنوان رييس فيده نقشي تاثیرگذار در شطرنج داشت.

بوریس اسپاسکی دهمین قهرمان شطرنج جهان
 



ارسال شده در مورخه : دوشنبه، 13 ارديبهشت ماه، 1389 توسط admin  پرینت
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 رویارویی قهرمانی شطرنج بانوان جهان 2016  [ شنبه، 15 اسفند ماه، 1394 ] 3038 مشاهده
 پویا ایدنی فاتح مسابقات بین المللی گوا  [ شنبه، 28 مهر ماه، 1397 ] 4414 مشاهده
 آغاز مسابقات شطرنج بین المللی ابوظبی امارات  [ دوشنبه، 10 تير ماه، 1392 ] 3713 مشاهده
 پایان مرحله سوم گرندپری بانوان در گرجستان  [ دوشنبه، 13 ارديبهشت ماه، 1395 ] 10754 مشاهده
 مسابقات قهرمانی رده های سنی آسیا در چین  [ سه شنبه، 22 تير ماه، 1389 ] 18825 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب