چراغ روشن شطرنج ایران

«آچــــــــمز»
چراغ روشن شطرنج ایران
به قلم استاد "محمد زارعی"

جام جهانی 2017


Levon Aronian  Chess World Cup
آرونیان، قهرمان جام جهانی

همه از یک خانواده ایم


ااا











ا

بخش ایران در سایت نتایج

اپلیکیشن های شطرنج

ا
چس 24 [شطرنج 24]
یک اپلیکیشن عالی شطرنجی
Chess24 Application
ا


 بازی با مگنوس کارلسن
Play Magnus Application


 پلی چس آنلاین 

PlayChess Application

 فریتس (نسخه اندروید) 

اپلیکیشن فریتز شطرنج


استوکفیش

Stockfish Application

چس:  آی او اِس - اندروید

 Chess.com Application 


فالوچس:  آی او اِس - اندروید

Follow Chess Application


شطرنج شردر 

Shredder Chess Application

تاکتیک های شطرنج (iOS) 

Chess Tactics Application


ساعت شطرنج
آی او اِس - اندروید

Chess Clock Application
سایر اپ های شطرنجی

سه باور غلط در شطرنج

سه باور غلط درباره ی شطرنج
برگردان از "رامان رامتین"

نابغه ی دوران



الکساندر آلخین، نابغه ی دوران

با تشکر از "غلامرضا خواجویی نژاد"

اینستاگرام آچمز
گشایش پارسی



گشایش پارسی

به کوشش "مهدی دوستکام"

آچمز در آپارات

Chess.com

چس بمب

تست

- ادامه گزارش مسابقات نگروپونته یونان



ادامه گزارش دور به دور آچمز:

دور هفتم: احسان قائم مقامی روی میز 10 مسابقات با مهره سیاه در مصاف با گشایش پیاده وزیر استاد بزرگ قدرتمند بانوان ترکیه "اکاترینا آتالیک" (2444) دفاع اسلاو بازی کرد و این دیدار را در 55 حرکت با تسلط خاصی به سود خود خاتمه داد.

"اکاتریا پولونیکوآ" روس در نوامبر سال 2005 پس از ازدواج با "سوت آتالیک" استاد بزرگ ترک ضمن اختیار کردم تابعیت کشور ترکیه به "اکاترینا آتالیک" تغییر نام داده است. جالب اینکه وی چند ماه پس از ازدواج عنوان قهرمانی بانوان اروپا (2006 - ترکیه) را از آن خود کرد. اکاترینای 28 ساله عنوان استادی بین المللی (آقایان) را نیز در اختیار دارد.

دو میز آنطرف تر روی میز 12 استاد بزرگ الشن مرادی در برابر قهرمان سابق نوجوانان جهان و پدیده 15 ساله شطرنج هند استاد بین المللی "ساهاج گرور" (2411) با مهره سیاه دفاع سیسیلی بازی کرد و در نهایت در حالی که در اکثر لحظات بازی دارای برتری محسوسی بود در 48 حرکت به تساوی رضایت داد.

استاد بزرگ محجوب روی میز 19 در مصاف با استاد بزرگ بانوان "اینگا چارخالاشویلی" (2346) که تا آخرین لحظات این دور ادامه داشت علی رغم دارا بودن برتری در وسط بازی، با یک غفلت نتیجه را واگذار کرد. چارخالاشویلی 27 ساله در سال 1999 عنوان قهرمانی شطرنج بانوان کشور صاحب نام [در زمینه شطرنج] گرجستان را کسب نموده است. 

در دیگر دیدارهای نمایندگان کشورمان آتوسا پورکاشیان از سد شطرنجباز کشور میزبان "پاناگیوتیس اسپیروپولوس" (2144) گذشت. شایسته قادرپور "جورجیا گراپسا" (2005) یویانی را مغلوب کرد و شادی پریدر در برابر "تئودوروس سیدریس" (2053) از یونان باخت را پذیرا شد. بدین ترتیب در پایان این دور قائم مقامی 5.5 امتیازی، مرادی 5 امتیازی، پورکاشیان 4.5 امتیازی، محجوب و قادرپور 4 امتیازی و پریدر 3 امتیازی می باشند. 


سوت آتالیک ترک که پس از مدت ها بار دیگر دست به مهره شد اینجا

اما در مهمترین دیدار دور هفتم مسابقات "سوت آتالیک" (2607) استاد بزرگ کهنه کار ترکیه روی میز یک حریف نیرومندش استاد بزرگ "سوریا شخار گانگولی" (2655) را مغلوب کرد و با 6.5 امتیاز به تنهایی در صدر قرار گرفت.

چندین سال پیش سوت آتالیک تنها استاد بزرگ تاریخ کشور ترکیه در حالی که در شهر استانبول اقامت داشت به دلیل اختلاف با مسئولین شطرنج کشورش تصمیم گرفت تابعیت خود را به کشور بوسنی تغییر دهد. [هرچند که در المپیاد جهانی 2000 استانبول، برگزارکنندگان مانع بازی او در تیم ملی بوسنی شدند] اما در نهایت پس از کش و قوص های فراوان و همزمان با روی کارآمدن رئیس جدید فدراسیون شطرنج ترکیه "علی نیهات یازیچی"، سوت بار دیگر به تیم ملی کشورش که سالها بر روی میز یک آن دست به مهره شده بود بازگشت و پس از "میخائیل گورویچ" (2613) روس که چندی است تابعیت کشور ترکیه را اختیار کرده است در مکان دوم فهرست درجه بین المللی ترک ها قرار گرفت. آتالیک دارای مدرک کارشناسی روانشناسی از دانشگاه بغازیچی ترکیه (اولین مؤسسه آموزش عالی آمریکا در خارج از این کشور) است. دانشجویانی که با درجه عالی از دانشگاه مذکور فارغ التحصیل می‌شوند، می‌توانند با استفاده از بورس در دانشگاه‌ های آمریکا (هاروارد، میت، پرینستون و...) در دوره کارشناسی ارشد یا دکترا ادامه تحصیل نمایند.

دور هشتم: استاد بزرگ احسان قائم مقامی روی میز سه در دیداری حساس و نفس گیر به مصاف بخت نخست قهرمانی مسابقات، استاد بزرگ "دنیس خیسماتولین" (2667) از روسیه رفت و در حالی که با پیروزی فاصله چندانی نداشت در 59 حرکت به نتیجه تساوی رضایت داد.


استاد قائم مقامی پس از تساوی با بخت اول به مصاف بخت دوم می رود

استاد بزرگ الشن مرادی روی میز 13 مسابقات در برابر استاد فیده کشور بلغارستان "ایوایلو انچف" با درجه بین المللی 2441 به پیروزی رسید. وی چندی پیش در دور پنجم مسابقات ایکاروس یونان (که در آن قهرمان شد) در برابر این حریف مساوی کرده بود.

در دیگر دیدارهای نمایندگان کشورمان نیز آتوسا پورکاشیان با مهره سفید به استاد بزرگ نیرومند اوکراین "والری نوروف" (2544) باخت. والری نوروف 46 ساله که تاکنون چهار بار عنوان قهرمانی کشورش را کسب کرده است در سال 1383 پس از حضور در ایران در دومین دوره جدول استادان بزرگ جام سایپا، بالاتر از احسان قائم مقامی و "یوگنی گلیزروف" به مقام قهرمانی رسید.

مرتضی محجوب در برابر "دیمیترا واتکالی" (1919) شطرنجباز دختر 16 ساله کشور میزبان که دور اول مسابقات با تساوی در برابر استاد بزرگ امریکا شگفتی ساز شده بود، پیروز شد. شایسته قادرپور به "یوگنی کالگین" (2453) استاد بین المللی 56 ساله کشور روسیه باخت و شادی پریدر در برابر "کنستانتینا آندرونی" (1870) از یونان به امتیاز کامل دست یافت.

دور آخر: استاد بزرگ احسان قائم مقامی روی میز سه این بار به مصاف "سوریا شخار گانگولی" استاد بزرگ سرشناس هند با درجه بین المللی 2655 رفت. وی در این دیدار در 11 حرکت با قهرمان سابق آسیا و قهرمان هر پنج دوره اخیر مسابقات شطرنج قهرمانی هند به تساوی رسید و با 6.5 امتیاز در مکان دهم جدول رده بندی قرار گرفت. گانگولی دستیار اصلی قهرمان حال حاضر جهان "ویسواناتان آناند" است.

استاد بزرگ الشن مرادی نیز روی میز چهار مسابقات خوش درخشید و با غلبه بر استاد بزرگ قدرتمند هند "چاندا ساندیپان" با درجه بین المللی 2637 هفت امتیازی شد و ضمن کسب عنوان سوم مشترک مسابقات با احتساب پوئن شکنی در مکان هفتم جدول رده بندی قرار گرفت. چاندا ساندیپان ملقب به پلنگ کلکته در سال 2007 نیز در دور اول مسابقات بین المللی نانسی فرانسه به مرادی باخته بود. 


استاد بزرگ الشن مرادی مقام سوم مشترک مسابقات را کسب نمود

استاد بزرگ مرتضی محجوب با مهره سیاه در یک بازی پرفراز و نشیب 74 حرکته نتیجه را به "ویشنو پراسانا" (2341) استاد فیده جوان هند واگذار کرد و 5 امتیازی باقی ماند. استاد بزرگ بانوان آتوسا پورکاشیان با همین رنگ مهره در برابر "دمره کریگان" شطرنج باز 17 ساله ترکیه با درجه بین المللی 2184 به پیروزی رسید و 5.5 امتیازی شد. استاد بزرگ بانوان شادی پریدر (4 امتیازی) به شطرنج باز 44 ساله کشور میزبان "دیمیتریوس وازلاکیس" (2032) باخت و استاد بین المللی بانوان شایسته قادرپور نیز با غلبه بر "گئورگیوس پابادوپولوس" (1919) از یونان با کسب 5 امتیاز به کار خود در این دوره از مسابقات پایان داد.  

اما در دور آخر "سوت آتالیک" (2607) استاد بزرگ نیرومند ترکیه با غلبه بر بخت نخست قهرمانی مسابقات استاد بزرگ "دنیس خیسماتولین" (2657) از روسیه بار دیگر قدرت نمایی کرد و با کسب 8 امتیاز قهرمان مطلق مسابقات لقب گرفت. "روبرت هس" (2588) استاد بزرگ 19 ساله ایالات متحده امریکا با کسب 7.5 امتیاز نایب قهرمان شد و "ولادیمیر بورمکین" (روسیه)، "الکساندر گراف" (آلمان)، "مارین بوسیوچیچ" (کرواسی)، "یوآنیس نیکولایدیس" (یونان) و استاد بزرگ الشن مرادی ابدی همگی با کسب 7 امتیاز مشترکاً در مکان سوم مسابقات قرار گرفتند.

> مشاهده رده بندی پایانی مسابقات
> مشاهده زنده بازی های مسابقات
> دریافت و مشاهده فایل PGN مسابقات



ارسال شده در مورخه : دوشنبه، 25 مرداد ماه، 1389 توسط admin  پرینت
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 سومی غلامی در جدول B مسابقات نخجوان  [ دوشنبه، 18 ارديبهشت ماه، 1391 ] 2316 مشاهده
 استاد بزرگ الشن مرادی در راوانا چهارم شد  [ دوشنبه، 30 شهريور ماه، 1388 ] 1828 مشاهده
 پایان مسابقات شطرنج آزاد بین المللی ابوظبی  [ سه شنبه، 18 تير ماه، 1392 ] 3054 مشاهده
 مسابقات شطرنج جشنواره ابوظبی امارات  [ چهارشنبه، 27 مرداد ماه، 1389 ] 4655 مشاهده
 سه شطرنج باز ایرانی در جاکارتای اندونزی  [ پنجشنبه، 21 مهر ماه، 1390 ] 4126 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب