چراغ روشن شطرنج ایران

«آچــــــــمز»
چراغ روشن شطرنج ایران
به قلم استاد "محمد زارعی"

جام جهانی 2017


Levon Aronian  Chess World Cup
آرونیان، قهرمان جام جهانی

همه از یک خانواده ایم


ااا











ا

بخش ایران در سایت نتایج

اپلیکیشن های شطرنج

ا
چس 24 [شطرنج 24]
یک اپلیکیشن عالی شطرنجی
Chess24 Application
ا


 بازی با مگنوس کارلسن
Play Magnus Application


 پلی چس آنلاین 

PlayChess Application

 فریتس (نسخه اندروید) 

اپلیکیشن فریتز شطرنج


استوکفیش

Stockfish Application

چس:  آی او اِس - اندروید

 Chess.com Application 


فالوچس:  آی او اِس - اندروید

Follow Chess Application


شطرنج شردر 

Shredder Chess Application

تاکتیک های شطرنج (iOS) 

Chess Tactics Application


ساعت شطرنج
آی او اِس - اندروید

Chess Clock Application
سایر اپ های شطرنجی

سه باور غلط در شطرنج

سه باور غلط درباره ی شطرنج
برگردان از "رامان رامتین"

نابغه ی دوران



الکساندر آلخین، نابغه ی دوران

با تشکر از "غلامرضا خواجویی نژاد"

اینستاگرام آچمز
گشایش پارسی



گشایش پارسی

به کوشش "مهدی دوستکام"

آچمز در آپارات

Chess.com

چس بمب

تست

قائم مقامی و پورکاشیان در پروسپرو فیلیپین



قائم مقامی و پورکاشیان در فیلیپین
در ششمین دوره مسابقات پروسپرو

استاد بزرگ احسان قائم مقامی برای حضور در ششمین دوره مسابقات آزاد بین المللی پروسپرو موسوم به "پیچای کاپ" به کشور فیلیپین سفر کرده است.

استاد بزرگ کشورمان در سال گذشته در پنجمین دوره این مسابقات با عملکرد معادل درجه بین المللی 2695 [بدون قبول حتی یک باخت!] ضمن صدرنشینی مشترک با احتساب پوئن شکنی عنوان نایب قهرمانی را به خود اختصاص داده بود. اینجا

همچنین استاد بزرگ بانوان کشورمان آتوسا پورکاشیان که در حال حاضر عنوان قهرمانی بانوان آسیا در اختیار دارد در این رویداد بین المللی حضور یافته است.

این مسابقات به سرداوری "کاستو آبوندو" داور بین المللی سرشناس کشور میزبان طی 9 دور به روش سوئیسی در شهر مانیل پیگیری خواهد شد.
ل

گزارش دور به دور آچمز :

دور اول: قهرمان حال حاضر کشورمان که با درجه بین المللی 2585 بخت پنجم قهرمانی مسابقات محسوب می شود، در دور اول با مهره سفید "پیتر لانگ" (2302) استاد فیده 49 ساله کشور مالزی را شکست داد. لانگ داور و مربی فدراسیون بین المللی نیز می باشد.

اما استاد بزرگ بانوان ایران آتوسا پورکاشیان در یک قرعه دشوار در برابر بخت دوم قهرمانی مسابقات استاد بزرگ نیرومند کشور ازبکستان "آنتون فیلیپوف" با درجه 2609 نتیجه را واگذار کرد. فیلیپوف که سابقه کسب عنوان قهرمانی نوجوانان آسیا (2004 - هتل المپیک) را در ایران دارد بار دیگر در سال 2009 به کشورمان سفر کرد و در هفدهمین دوره مسابقات بین المللی فجر حضور یافت. این استاد بزرگ نیرومند در این مسابقه در حالی که تنها یک باخت در برابر استاد فیده آذری کشورمان صاحبعلی عطانژاد متحمل شد [اینجا] در پایان به کسب رتبه دهم بسنده کرد. فیلیپوف 24 ساله که هم اکنون عنوان قهرمانی شطرنج ازبکستان را در اختیار دارد تاکنون دوبار (2004 و 2006) در المپیادهای جهانی برای تیم ملی کشورش دست به مهره شده است.


استاد بزرگ آنتون فیلیپوف در هفدهمین فجر - جزیره کیش

دور دوم: استاد قائم مقامی با مهره سیاه در برابر شطرنجباز کشور میزبان "ماری ژوزف ترکوئزا" با درجه بین المللی 2140 به نتیجه تساوی رضایت داد. آتوسا پورکاشیان با پیروزی در برابر "سوهان فادکه" شطرنجباز 25 ساله هندی با درجه 2232، یک امتیازی شد.

دور سوم: احسان امتیاز دور سوم را در برابر استاد بین المللی فیلیپین "رونالدو نولته" با درجه بین المللی 2410 تقسیم نمود و 2 امتیازی شد. وی در سال گذشته در مسابقات آزاد بین المللی سوبیک نیز با این حریف مساوی کرده بود. آتوسا پورکاشیان نیز با غلبه بر شطرنجباز بدون درجه چین "منگیجه کیائو" کسب دومین امتیاز ارزشمندش را جشن گرفت.

دور چهارم: قائم مقامی در این دور نتیجه را به "امانوئل سنادور" شطرنجباز کشور میزبان واگذار کرد. سنادور که در این دیدار مهره سیاه را در اختیار داشت درجه بین المللی 2393 را دارا می باشد. اما آتوسا پورکاشیان در این دور با تساوی در برابر استاد بزرگ کشور میزبان "جیسون گونزالس" (2435) خوش درخشید.

دور پنجم: نخستین استاد بزرگ تاریخ کشورمان در دور پنجم با مهره سفید در برابر "توفیک هالای" استاد بین المللی کشور اندونزی با درجه 2358 به پیروزی رسید و 3 امتیازی شد. احسان در دور بعدی با همین رنگ مهره به مصاف استاد بین المللی کشور میزبان "اولیور دیماکیلینگ" (2418) خواهد رفت. آتوسا پورکاشیان نیز با قبول باخت در برابر استاد بین المللی کشور اندونزی "سادیکین ایروانتو" با درجه 2419، 2.5 امتیازی باقی ماند و در دور بعدی حریف شطرنجباز کشور میزبان "ادگار اولای" (2289) شد.

دور ششم: قائم مقامی روی میز پنج با "الیور دیماکیلینگ" (2418) استاد بزرگ کشور میزبان مساوی کرد و پورکاشیان در برابر دیگر شطرنجباز کشور فیلیپین "ادگار رجی اولای" (2289) به پیروزی رسید. بدین ترتیب قائم مقامی و پورکاشیان هردو 3.5 امتیازی هستند.

دور هفتم: آتوسا پورکاشیان در برابر "امانوئل سنادور" فیلیپینی (2393) که تک باخت قائم مقامی را در این مسابقات به وی تحمیل کرده بود به پیروزی رسید و 4.5 امتیازی شد. آتوسا با این نتایج درخشانش تا اینجای کار 17 واحد به درجه بین المللی اش افزوده است! احسان قائم مقامی نیز در برابر "هریدراس پاسکوآ" (2368) استاد فیده کشور میزبان مساوی کرد و جمع امتیازات خود را به عدد 4 رساند.

دور هشتم:  آتوسا پورکاشیان روی میز پنج با تساوی در برابر "روی ساپتارشی" (2387) استاد بین المللی کشور هند 5 امتیازی شد. استاد بزرگ قائم مقامی نیز روی میز 7 با مهره سفید "چیتو گارما" (2341) استاد بین المللی کشور فیلیپین را شکست داد و با پورکاشیان هم امتیاز شد. احسان در دور آخر، روی میز یک، در دیداری حساس به مصاف صدرنشین 6.5 امتیازی مسابقات، استاد بزرگ کشور ازبکستان "آنتون فیلیپوف" خواهد رفت.

دور آخر : استاد بزرگ قائم مقامی روی میز یک مسابقات با مهره سیاه در برابر صدرنشین مسابقات استاد بزرگ "آنتون فیلیپوف" (2609) از ازبکستان مساوی کرد و با 5.5 امتیاز در مکان دهم قرار گرفت. استاد بزرگ بانوان آتوسا پورکاشیان نیز در برابر استاد بزرگ کشور ترکیه "کیوانک هازنداروغلو" با درجه بین المللی 2501 باخت را پذیرا شد و با 5 امتیاز در مکان هجدهم جای گرفت. پورکاشیان در این مسابقه 15.3 واحد به درجه بین المللی اش افزود.

در پایان این دوره از مسابقات پس از استاد بزرگ "آنتون فیلیپوف" که با 7 امتیاز مقتدرانه قهرمان شد، استادان بزرگ "مورتاس گاژگالیف" از قزاقستان و "تاماز گلاشویلی" از گرجستان با کسب 6.5 امتیاز به ترتیب پوئن شکنی دوم و سوم شدند. 

> مشاهده رده بندی پایانی مسابقات




ارسال شده در مورخه : دوشنبه، 1 شهريور ماه، 1389 توسط admin  پرینت
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 پایان مسابقات جنجالی زون 3.1 فیده  [ سه شنبه، 18 خرداد ماه، 1400 ] 825 مشاهده
 زوار موسوی قهرمان دانشجویان حاشیه خزر  [ پنجشنبه، 13 خرداد ماه، 1389 ] 3685 مشاهده
 شطرنج بازان ایرانی در لاس وگاس آمریکا  [ شنبه، 30 خرداد ماه، 1394 ] 2193 مشاهده
 مسابقات شطرنج بین المللی بانکوک 2014  [ دوشنبه، 25 فروردين ماه، 1393 ] 1950 مشاهده
 جو ونجون چینی از عنوان قهرمانی اش دفاع کرد  [ جمعه، 2 آذر ماه، 1397 ] 8266 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب