چراغ روشن شطرنج ایران

«آچــــــــمز»
چراغ روشن شطرنج ایران
به قلم استاد "محمد زارعی"

جام جهانی 2017


Levon Aronian  Chess World Cup
آرونیان، قهرمان جام جهانی

همه از یک خانواده ایم


ااا











ا

بخش ایران در سایت نتایج

اپلیکیشن های شطرنج

ا
چس 24 [شطرنج 24]
یک اپلیکیشن عالی شطرنجی
Chess24 Application
ا


 بازی با مگنوس کارلسن
Play Magnus Application


 پلی چس آنلاین 

PlayChess Application

 فریتس (نسخه اندروید) 

اپلیکیشن فریتز شطرنج


استوکفیش

Stockfish Application

چس:  آی او اِس - اندروید

 Chess.com Application 


فالوچس:  آی او اِس - اندروید

Follow Chess Application


شطرنج شردر 

Shredder Chess Application

تاکتیک های شطرنج (iOS) 

Chess Tactics Application


ساعت شطرنج
آی او اِس - اندروید

Chess Clock Application
سایر اپ های شطرنجی

سه باور غلط در شطرنج

سه باور غلط درباره ی شطرنج
برگردان از "رامان رامتین"

نابغه ی دوران



الکساندر آلخین، نابغه ی دوران

با تشکر از "غلامرضا خواجویی نژاد"

اینستاگرام آچمز
گشایش پارسی



گشایش پارسی

به کوشش "مهدی دوستکام"

آچمز در آپارات

Chess.com

چس بمب

تست

نخستین مسابقات یادبود کامپومانس در فیلیپین



نخستین دوره یادبود کامپومانس
با حضور قائم مقامی و پورکاشیان

نخستین دوره مسابقات شطرنج آزاد بین المللی یادبود "فلورنسیو کامپومانس" با حضور 92 شرکت کننده از کشورهای فیلیپین، چین، هند، ایران، ویتنام، ازبکستان، قراقستان، گرجستان، استرالیا، ارمنستان، اندونزی، مغولستان، سنگاپور و ترکیه در شهر مانیل فیلیپین آغاز شد.

حضور 72 شرکت کننده متشکل از 22 استاد بزرگ، 20 استاد بین المللی و 5 استاد فیده در بخش آزاد این مسابقات گرمای خاصی به این دوره از رقابت ها بخشیده است. همچنین در بخش بانوان مسابقات 20 شرکت کننده متشکل از 1 استاد بزرگ، 6 استاد بزرگ بانوان، 2 استاد بین المللی بانوان و 2 استاد فیده بانوان حضور دارند. نکته جالب توجه این که تمامی شرکت کنندکان بخش آزاد دارای درجه المللی می باشند.

این مسابقات به سرداوری "کاستو آبوندو" داور بین المللی سرشناس کشور میزبان طی 9 دور به روش سوئیسی پیگیری می شود.

Campomanes dies at 83
اطلاعات بیشتر راجع به فلورنسیو کامپومانس
ا

گزارش دور به دور آچمز:

دور اول: استاد بزرگ قائم مقامی که با درجه بین المللی 2585 بخت دوازدهم قهرمانی جدول آزاد است با مهره سیاه در برابر "جونی هابلا" (2325) استاد فیده کشور میزبان به پیروزی رسید. استاد بزرگ بانوان آتوسا پورکاشیان نیز که با درجه 2308 شماره آغازین 6 جدول بانوان را به خود اختصاص داده با همین رنگ مهره "راولین اسدو" شطرنجباز 14 ساله و بدون درجه فیلیپینی را برد. 


استاد بزرگ احسان قائم مقامی نیرومندترین شطرنجباز تاریخ ایران

تساوی روی میز یک استاد بین المللی "روی ساپتارشی" (2387) استاد بین المللی 14 ساله هند در برابر "لی کوآنگ لیم" (2681) بخت نخست قهرمانی و سوپر استاد بزرگ شطرنج ویتنام نیز به جذابیت های دور اول جدول آزاد این مسابقات افزود.

دور دوم: در بخش بانوان مسابقات، استاد بزرگ بانوان کشورمان آتوسا پورکاشیان با تساوی روی میز یک خود در برابر "زو ژائو" (2462) استاد بزرگ سرشناس بانوان چین خوش درخشید. وی در دور سوم با "کاترین پرنا" (2103) استاد فیده کشور میزبان مصاف خواهد داد.

زو ژائو [赵雪] در 6 اپریل سال 1985 در شهر جینان واقع در ایالت شاندونگ چین به دنیا آمد. وی در سال 2002 در مسابقات قهرمانی جوانان جهان با پیروزی در برابر "هومپی کونرو" ابر استاد بزرگ بانوان هند (در بخش تکمیلی) عنوان قهرمانی را از آن خود کرد. در سال 2007 در مسابقات معتبر یورالز کاپ پس از قبول باخت در برابر "زو چن" قهرمان سابق بانوان جهان دوم شد. وی سهم زیادی در هر دو قهرمانی تیم ملی بانوان چین در مسابقات المپیاد جهانی شطرنج دارد. در سی و پنجمین دوره المپیاد جهانی در شهر بلد اسلوونی ژائو روی میز چهار تیم ملی بانوان چین از 12 بازی با عملکردی معادل درجه 2723، 11 امتیاز کسب نمود!! در سی و ششمین دوره در کالویا وی روی میز سه 10 امتیاز از 12 بازی و بدین ترتیب مدال طلای میزش را به دست آورد. در سی و هفتمین دوره تورین ایتالیا نیز وی با کسب 10 امتیاز از 13 بازی، مدال زرین میز یک را بر گردن آویخت. زو در سه دوره حضور در مسابقات المپیادهای جهانی در 37 بازی تنها یک باخت متحمل شده است!! تیم ملی بانوان چین در سال 2007 با درخشش این شطرنجباز که عنوان استاد بزرگی (آقایان) را نیز در اختیار دارد به مقام قهرمانی تیمی جهان دست یافت. بیست و چهارمین استاد بزرگ شطرنج تاریخ چین در مسابقات لیگ این کشور در تیم باشگاه پکن عضویت دارد. نکته جالب توجه این که" زو ژائو" در رقابت های داخل سالن آسیادر ماکائو در برابر شادی پریدر نخستین استاد بزرگ بانوان تاریخ کشومان شکست سختی پذیرا شد.

اما در جدول آقایان قهرمان حال حاضر کشورمان استاد بزرگ احسان قائم مقامی با مهره سفید از سد استاد بین المللی "کیم استیون یاپ" (2394) از فیلیپین گذشت و 2 امتیازی شد. وی در دور بعدی به مصاف بخت سوم قهرمانی مسابقات و استاد بزرگ سرشناس چین "جیانچائو ژو" (2688) خواهد رفت.

از نتایج جالب توجه دور دوم مسابقات می توان به توقف دوباره بخت نخست قهرمانی استاد بزرگ "لی کوانگ لیم" (2681) این بار در برابر "ماری جوزف ترکوئزا" (2140) شطرنجباز بی عنوان کشور میزبان اشاره داشت. ضمن اینکه "آنتون فلیپیوف" استاد بزرگ سرشناس ازبکستان که چند روز پیش جام قهرمانی مسابقات بین المللی پیچای کاپ را از آن خود کرد به "رونالدو نولته" استاد بین المللی فیلیپین باخت!

 دور سوم: استاد بزرگ احسان قائم مقامی روی میز دوی جدول آقایان مسابقات نتیجه را به استاد بزرگ سرشناس چین "جیانچائو ژو" با درجه بین المللی (2688) واگذار کرد و 2 امتیازی باقی ماند.

"جیانچائو ژو" [周健超] در 11 ژوئن سال 1988 در شهر شانگهای متولد شد. ژو که در 6 سالگی شطرنج آموخت در 17 سالگی بیست و یکمین استاد بزرگ شطرنج تاریخ چین لقب گرفت. وی در جام جهانی 2007 خانتی مانسیسک پس از پیروزی در برابر استادان بزرگ "امیل سوتوفسکی" و "اندری ولوکتین" در مراحل اول و دوم به مرحله سوم راه پیدا کرد و در آنجا مغلوب "مایکل آدامز" ابر استاد بزرگ انگلستان شد. در سال 2009 در مسابقات "ایروفلوت مسکو" معتبرترین مسابقات آزاد بین المللی شطرنج جهان با 6 امتیاز (0-، 6=، 3+) و عملکرد معادل درجه بین المللی 2753 سوم شد. وی در سال 2010 در همین مسابقات با 6 امتیاز در بین 80 شطرنجباز سرشناس دنیا با عملکرد 2778 به مقام چهارم دست یافت. ژو در لیگ شطرنج چین در تیم باشگاه شانگهای (زادگاهش) عضویت دارد.

استاد بزرگ بانوان آتوسا پورکاشیان نیز روی میز سه جدول بانوان با مهره سیاه در برابر دومین شطرنجباز بانوی کشور میزبان استاد فیده "کاترین پرنا" (2103) مساوی کرد و 2 امتیازی شد. پرنا در رقابت های سریع دومین دوره بازیهای داخل سالن آسیا در ماکائو مدال برنز را به خود اختصاص داده بود. وی در آن رقابت ها با غلبه بر سوپر استاد بزرگ بانوان دنیا "هومپی کونرو" تمامی نگاه ها را به سوی خود خیره ساخت.

احسان در دور بعد به مصاف استاد بین المللی بانوان نوجوان هند "روت پادمینی" (2275) می رود. پادمینی که سابقه قهرمانی نوجوانان (دختر) جهان و آسیا را دارد در سه دور گذشته در مصاف با سه استاد بزرگ به یک پیروزی و دو تساوی دست یافته است! قهرمان حال حاضر بانوان آسیا آتوسا پورکاشیان نیز روی میز سه در دیداری فوق العاده حساس با قهرمان سابق (2009) بانوان آسیا و استاد بزرگ بانوان چین "زیااون ژانگ" [Xiaowen Zhang] با درجه 2390 مصاف خواهد داد.

از نتایج جالب توجه دور سوم مسابقات نیز می توان به تساوی روی میز یک "سو ویزلی" (2674) پدیده 16 ساله و قهرمان حال حاضر کشور فیلیپین در برابر "مراب گاگوناشویلی" (2596) استاد بزرگ گرجستان (که سابقه قهرمانی در مسابقات بین المللی فجر ایران را دارد) اشاره داشت. ضمن اینکه  قهرمان چینی حال حاضر آسیا استاد بزرگ "نی هوآ" روی میز چهار در برابر هموطنش استاد بزرگ "جون ژائو" در عین ناباوری مغلوب شد. "رونالدو نولته" استاد بین المللی فیلیپینی نیز که در این دوره درخشان ظاهر شده است، استاد بزرگ ملی پوش چین "لی چائو" را با نتیجه تساوی متوقف کرد.

دور چهارم: استاد بزرگ احسان قائم مقامی با غلبه بر "روت پادمینی" (2275) استاد بین المللی جوان اما سرسخت هند به سومین امتیاز ارزشمند خود در این رقابت ها دست یافت. قهرمان کشورمان در دور بعد با مهره سیاه به مصاف نخستین استاد بزرگ تاریخ شطرنج آسیا "یوگن توره" فیلیپینی خواهد رفت. اما جالب ترین نتیجه این دور روی میز یک رخ داد و استاد بزرگ "ژو جیانچائو" (2668) به همتا و هموطنش "جون ژائو" (2586) که دور پیش نیز با غلبه بر "نی هوآ" (2645) شگفتی آفرین شده بود، باخت. بدین ترتیب "جون ژائو" پدیده این دوره از رقابت ها تا به اینجای کار با کسب 4 امتیاز پیاپی و عملکرد معادل درجه بین المللی 2309 (!!) صدرنشین مطلق مسابقات است.

جون ژائو [赵骏] در 12 دسامبر سال 1986 در ایالت شاندونگ چین متولد شد. در سال 2004 در مسابقات قهرمانی چین که در شهر زادگاهش جینان برگزار شد در حالی که تنها 17 سال داشت با کسب 7 امتیاز از 10 بازی برای اولین بار پیراهن تیم ملی کشورش را پوشید. "جون ژائو" دو سال بعد در حضور استادان بزرگ سرشناس شطرنج جهان، مسابقات قهرمانی شطرنج برق آسای اینترنتی جهان [ICC] را نیز فتح کرد. اینجا  نوزدهمین استاد بزرگ تاریخ شطرنج چین همانند اکثر همقطارانش در تیم باشگاه محل تولدش (شاندونگ) عضویت دارد. 

اما در جدول بانوان آتوسا پورکاشیان دست به کار بزرگی زد و روی میز سه در برابر قهرمان سابق بانوان آسیا و بخت سوم قهرمانی این مسابقات "زیااون ژانگ" (2390) چینی پیروز شد. روی میز یک نیز "هوآنگ تی نو" (2187) استاد بین المللی بانوان ویتنام شکست سختی را به بخت نخست قهرمانی استاد بزرگ چین "زو ژائو" (2462) تحمیل کرد. آتوسا در دور پنجم روی میز یک مسابقات با "یانگ شن" (2435) استاد بزرگ سرشناس بانوان چین و قهرمان سابق (2009) این کشور نبرد جانانه ای در پیش خواهد داشت.

یانگ شن [沈阳] در 23 ژانویه 1989 در شهر نانجینگ واقع در ایالت جیانگسوی چین دیده به جهان گشود. در سال 2001 در مسابقات قهرمانی رده سنی 12 سال جهان در اسپانیا به عنوان نخست دست یافت. شن در سال 2006 در سی و هفتمین دوره المپیاد جهانی شطرنج در تورین ایتالیا با تیم ملی چین به مقام سوم رسید. وی در همین سال عنوان قهرمانی جوانان جهان را نیز در کشور ارمنستان از آن خود کرد. در سال 2007 با تیم ملی بانوان چین مدال طلای مسابقات قهرمانی تیمی جهان را بر گردن آویخت. در سال 2008 در حالی که در مسابقات قهرمانی بانوان جهان در روسیه سه مرحله را پشت سر گذاشته بود با قبول باخت در برابر "هومپی کونرو" از دور رقابت ها کنار رفت. در سال 2008 در پنجمین دوره رویارویی تیم های ملی چین و روسیه با کسب 4 امتیاز از 5 بازی بهترین عملکرد (2706) را از آن خود کرد. یانگ 21 ساله در سال 2009 با کسب 9 امتیاز از 11 بازی عنوان قهرمانی شطرنج بانوان چین را نیز به کلکسیون افتخاراتش اضافه نمود. وی هم اکنون در لیگ معتبر شطرنج چین موسوم به CCL در تیم باشگاه زادگاهش (جیانگسو) عضویت دارد.

دور پنجم: برترین شطرنجباز تاریخ ایران استاد بزرگ احسان قائم مقامی با مهره سیاه "یوگن توره" (2489) نخستین استاد بزرگ تاریخ آسیا و استاد بزرگ کهنه کار فیلیپین را شکست داد و با 4 امتیاز به حلقه صدرنشینان پیوست.

"یوگن توره" قدرتمندترین شطرنجباز فیلیپین طی سالهای 1980 تا 1990 که اکنون 59 سال دارد علی رغم کهولت سن همچنان به حضور خود در میادین ورزشی ادامه می دهد. یوگن که از دوستان نزدیک بابی فیشر اسطوره شطرنج دنیا به شمار می رفت وی را در رویارویی (1992 - یوگسلاوی) در برابر بوریس اسپاسکی همراهی کرد.

   
یوگن توره در جریان قهرمانی جهان در سال 1984     کارلوس توره در جریان مسابقات بادن بادن در سال 1925

برخی شطرنجبازان به اشتباه شروع «حمله توره» [ i1.d4 Nf6 2.Nf3 e6 3.Bg5] را به یوگن توره نسبت می دهند. در حالی که مبدع این شروع کسی نیست جز "کارلوس توره رپتو" استاد بزرگ نامدار شطرنج مکزیک!  جالب اینکه کارلوس توره (1978-1905) که از خود شروع «دفاع مکزیکی» [ i1.d4 Nf6 2.c4 Nc6] را نیز به جای گذاشته است، کمتر از یک سال از عمر خود را با عنوان استاد بزرگی طی نمود چرا که وی در سن 72 سالگی به این عنوان دست یافت!!

قهرمان کشورمان در دور ششم با مهره سفید با استاد بزرگ "مورتاس گاژگالیف" (2619) نیرومندترین شطرنجباز تاریخ قزاقستان دیدار خواهد کرد.

اما نتایج جالب توجه این دور: تساوی روی میز یک استادان بزرگ "جون ژائو" چینی و "مراب گاگوناشویلی" گرجی همچنان استاد چینی را در صدر گارانتی کرد. "سو وسلی" (2674) قهرمان جوان کشور میزبان روی میز دو در برابر بخت نخست قهرمانی استاد بزرگ "لی کوآنگ لیم" (2681) ویتنامی تسلیم شد. همچنین استاد بزرگ "لیرن دینگ" قهرمان سال گذشته چین با غلبه بر "آنتون فیلیپوف" استاد بزرگ ازبک، خاطرات خوب هفته گذشته وی را به شدت مکدر کرد. استاد بزرگ "ژانگ ژونگ" (2582) قهرمان سابق چین نیز در برابر  قهرمان سابق آسیا و سه دوره چین استاد بزرگ "نی هوآ" (2645) مساوی کرد. ژانگ ژونگ 31 ساله در حالی که نهمین استاد بزرگ تاریخ چین محسوب می شد چند سالی است که با تعویض تابعیتش، برای تیم ملی سنگاپور دست به مهره می شود!

در بخش بانوان نیز آتوسا پورکاشیان روی میز یک در برابر صدرنشین قدرتمند مسابقات استاد بزرگ "یانگ شن" (2435) اولین باخت خود در این رقابت ها را متحمل شد. وی در دور بعد به مصاف استاد بزرگ "جیلین ژانگ" (2264) چینی یکی از جوانترین مربیان بین المللی دنیا خواهد رفت.

>> مشاهده ادامه گزارش دور به دور مسابقات



ارسال شده در مورخه : يكشنبه، 7 شهريور ماه، 1389 توسط admin  پرینت
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 زوار موسوی قهرمان دانشجویان حاشیه خزر  [ پنجشنبه، 13 خرداد ماه، 1389 ] 3685 مشاهده
 استاد بزرگ قائم مقامی نایب قهرمان پروسپرو  [ يكشنبه، 19 مهر ماه، 1388 ] 2030 مشاهده
 گزارش پایانی قهرمانی تیمی جهان 2017  [ سه شنبه، 6 تير ماه، 1396 ] 1302 مشاهده
 کیهان ورزشی شماره 3184 - 8 اردیبهشت 1397  [ شنبه، 8 ارديبهشت ماه، 1397 ] 519 مشاهده
 گزارش پایانی مسابقات بین المللی دبی 2014  [ جمعه، 12 ارديبهشت ماه، 1393 ] 3709 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب