چراغ روشن شطرنج ایران

«آچــــــــمز»
چراغ روشن شطرنج ایران
به قلم استاد "محمد زارعی"

جام جهانی 2017


Levon Aronian  Chess World Cup
آرونیان، قهرمان جام جهانی

همه از یک خانواده ایم


ااا











ا

بخش ایران در سایت نتایج

اپلیکیشن های شطرنج

ا
چس 24 [شطرنج 24]
یک اپلیکیشن عالی شطرنجی
Chess24 Application
ا


 بازی با مگنوس کارلسن
Play Magnus Application


 پلی چس آنلاین 

PlayChess Application

 فریتس (نسخه اندروید) 

اپلیکیشن فریتز شطرنج


استوکفیش

Stockfish Application

چس:  آی او اِس - اندروید

 Chess.com Application 


فالوچس:  آی او اِس - اندروید

Follow Chess Application


شطرنج شردر 

Shredder Chess Application

تاکتیک های شطرنج (iOS) 

Chess Tactics Application


ساعت شطرنج
آی او اِس - اندروید

Chess Clock Application
سایر اپ های شطرنجی

سه باور غلط در شطرنج

سه باور غلط درباره ی شطرنج
برگردان از "رامان رامتین"

نابغه ی دوران



الکساندر آلخین، نابغه ی دوران

با تشکر از "غلامرضا خواجویی نژاد"

اینستاگرام آچمز
گشایش پارسی



گشایش پارسی

به کوشش "مهدی دوستکام"

آچمز در آپارات

Chess.com

چس بمب

تست

در دور دوم به مصاف چک و اسپانیا می رویم



دور دوم
سی و نهمین دوره المپیاد جهانی

خانتی مانسیسک - روسیه

بیش از اینکه سایت های معتبر جهان به توقف چندین استاد بزرگ مطرح دنیا (همچون باخت "یان اسمیت" قهرمان هلند یا "تایگر هیلارپ" قهرمان سوئد و یا توقف قهرمان روسیه الکساندر گریشوک و تساوی های مایکل آدامز، شهریار ممدیاروف و ...) در دور اول اشاره کنند توجه خود را معطوف مسایل حاشیه ای همچون غیبت "ویشی آناند" (قهرمان هندی حال حاضر جهان) و همچنین قهر "هومپی کونرو" (دومین بانوی شطرنجباز برتر جهان) از تیم ملی هند و حتی خوشحالی تیم ملی بوتسوانا از حضور در مسابقات المپیاد و حتی مسایل جانبی تری همچون انتخابات ریاست فیده و مراسم افتتاحیه المپیاد سی و نهم کرده اند.

در دور دوم تیم ملی آقایان کشورمان با قرعه جمهوری چک و تیم ملی بانوان کشورمان با قرعه اسپانیا مواجه شد.

جمهوری چک کشوری واقع در اروپای مرکزی و یکی از اعضای اتحادیه اروپا است. این کشور در تاریخ اول ژانویه ۱۹۹۳ و به دنبال تقسیم کشور چکسلواکی سابق پدید آمد.

بد نیست که بدانید که چکسلواکی در نخستین دوره مسابقات المپیاد جهانی شطرنج در سال 1924 که با حضور 18 تیم در فرانسه برگزار شد بالاتر از کشورهای مجارستان و سوئیس به عنوان قهرمانی رسید. هر چند که این دوره [و دوره بعدی در مجارستان 1926] غیر رسمی برگزار شد و مسابقات المپیاد جهانی رسماً از سال 1927 و به میزبانی انگلستان در لندن آغاز گردید. پس از آن چکسلواکی ها در سال 1931 در حالی که در پراگ میزبان چهارمین دوره المپیاد جهانی بودند به مقام سوم دست یافتند. اما درخشش آن ها پس از کسب عنوان نایب قهرمانی در دوره بعدی (1933 انگلستان) متوقف شد تا اینکه پس از گذشت 49 سال بار دیگر این عنوان را در المپیاد 1982 سوئیس تکرار نمودند. 

چک ها که بخت هفدهم قهرمانی المپیاد سی و نهم هستند در دور نخست در غیاب "دیوید ناوارا" (2722) ابر استاد بزرگ کشورشان، تیم امارات متحده عربی را با نتیجه 3.5 بر 0.5 شکست دادند. تنها تساوی اماراتی ها روی میز دو، توسط استاد فیده "جاسم الهوار" (2265) در برابر استاد بزرگ "زبینک هراچک" (2633) به دست آمد.

چک که در قلب اروپا واقع شده، دارای تابستان ‌های خنک و زمستان ‌های سرد و مرطوب بوده، و میزان بارندگی آن بسیار زیاد است. کشاورزی در اقتصاد این کشور، نقش مهمی به عهده دارد، و عمده محصولات آن، جو و چغندر قند می ‌باشد. دامداری و جنگل‌ داری نیز در این کشور متداول است. از صادرات جمهوری چک، می ‌توان به سنگ آهن و زغال سنگ اشاره کرد. مردم چک به زبان چکی سخن می‌گویند. بعد از پراگ پایتخت چک، برنو، پلزن و استراوا از شهرهای مهم این کشورند. صنعت گردشگری و طبیعت زیبای این کشور سالانه جمعیت بسیاری را میهمان خود می‌کند.

اما اسپانیا حریف دور دوم تیم ملی بانوان کشورمان در المپیاد جهانی 1976 فلسطین اشغالی پس از تیم های شوروی و مجارستان به مقام سوم دست یافت اما حتی میزبانی آن ها در سال 2004 باعث تکرار این نتیجه نشد.

اسپانیایی ها در دور اول این دوره از مسابقات در مصاف با تیم ملی نابینایان جهان علی رغم توقف استاد بزرگ بانوان "سابرینا وگا" (2368) قهرمان سابق بانوان کشورشان در برابر استاد بین المللی بانوان "لوبوف لایسنکو" (2282) با نتیجه 3.5 بر 0.5 پیروز شدند. 

اسپانیا کشوری ‌است در جنوب غربی اروپا. نام رسمی آن پادشاهی اسپانیا و پایتخت آن، مادرید است.

تصاویری از مراسم افتتاحیه مسابقات :


چیدمان دور تیم ها اعلام شد ...

تیم ملی آقایان کشورمان با همان چیدمان دور گذشته در برابر جمهوری چک صف آرایی خواهد کرد. دیوید ناوارا ابر استاد بزرگ جهان نیز با ورود به چیدمان چک ها، حریف استاد بزرگ احسان قائم مقامی شد. ارائه بهترین چیدمان چک ها در این دور مبین این است که حریف به هیچ وجه ما را دست کم نگرفته است ... اما چک ها نمی دانند که ما هم آن ها را دست کم نمی گیریم!!

اما در بخش بانوان غزل حکیمی فرد به جای شایسته قادرپور وارد چیدمان اصلی شد. احتمالاً حریف غزل این تصور را می کند که در میز آخر با راحت ترین قرعه روبروست اما او نمی داند که ما قهرمان حال حاضر بانوان کشورمان را در آنجا جای داده ایم. (چیدمان اصلی ایران بر اساس درجه بین المللی است) کلاً ما امسال تیم بسیار جالبی را در بخش بانوان روانه کرده ایم. مثلاً برای نخستین بار روی میز یکمان قهرمان حال حاضر بانوان آسیا نشسته است!

با آرزوی موفقیت برای تیم های ملی کشورمان در دور دوم سی و نهمین دوره المپیاد جهانی شطرنج
اخبار بیشتر به زودی ...

ایران پیش از این در تاریخ المپیادهای جهانی تنها یک بار با تیم چک (چکسلواکی سابق) رودررو شده است. تیم ملی کشورمان در نخستین دوره حضور خود در المپیادهای جهانی در سال 1956 مسکو با ترکیب یوسف صفوت، خشایار مصطفوی کاشانی، عبدالحسین نوابی و عباس لطفی (اولین تیم ملی تاریخ ایران!) با نتیجه 4 بر صفر نتیجه را به تیم قدرتمند چکسلواکی آن زمان واگذار کرده است.  

چکی ها در دوره پیشین المپیاد (2008 درسدن) نمایشی خوبی نداشتند و در حالی به رتبه 38 (تنها دو رده بالاتر از ایران) دست یافتند که در دور قبلی (2006 تورین) با نمایشی طوفانی یازدهم شده بودند. آن ها در تورین با روسیه، امریکا، کوبا و کرواسی مساوی کردند و تیم هایی همچون رژیم اشغالگر، یونان، ایتالیا، اسلوونی و اسلواکی را یکی پس از دیگری مغلوب کردند. به عبارتی می توان گفت: رویارویی چکی ها با ارمنستان و چین (قهرمان و نایب قهرمان مسابقات) در دورهای پایانی مانع کسب سکو از سوی آن ها شد!

چکی ها در المپیاد گذشته با دو تیم آسیایی دیدار کردند که حاصل آن پیروزی 2.5-1.5 بر فیلیپین و باخت 1-3 به هند بود.

اما راجع به حریف دور دوم تیم ملی بانوان کشورمان اسپانیا اینکه ما در المپیاد 2006 تورین یک رده بالاتر از آن ها بیست و هفتم شدیم و در المپیاد 2008 درسدن، پانزده رده پائین تر از آن ها در مکان سی و نهم قرار گرفتیم!

بازی دور دوم راس ساعت 14:30 به وقت تهران آغاز خواهد شد ...

new لحظاتی پیش شاگردان استاد بزرگ "کنستانتین لاندا" مربی 38 ساله تیم ملی آقایان کشورمان در برابر تیم ملی جمهوری چک صف آرایی کردند ... در آن سو تیم ملی بانوان کشورمان با هدایت "الویزاس کوینیس" استاد بزرگ 48 ساله لیتوانیایی به مصاف تیم ملی اسپانیا رفتند ...

 مشاهده زنده  بازیهای تیم ملی در برابر چک  مشاهده زنده بازی تیم ملی در برابر اسپانیا 

روی میز یک استاد بزرگ احسان قائم مقامی (2594) با مهره سفید رودرروی "دیوید ناوارا" قهرمان حال حاضر کشور چک و استاد بزرگ سرشناس شطرنج جهان با درجه بین المللی 2722 قرار گرفته است.

استاد بزرگ الشن مرادی (2578) روی میز دو با رنگ مخالف به مصاف استاد بزرگ "ویکتور لازنیکا" با درجه 2690 رفته است.  لازنیکای 22 ساله چندی پیش با کسب 7.5 امتیاز از 9 بازی مقتدرانه عنوان قهرمانی مسابقات آزاد جهان را از آن خود کرد. لازنیکا در سال 2006 در شهر برنو قهرمان شطرنج جمهوری چک شد ...

استاد بزرگ مرتضی محجوب و استاد بین المللی همایون توفیقی نیز به ترتیب با استاد بزرگ "زبینک هراچک" (2633) و "ولاستیمیل بابولا" (2535) به پیکار می پردازند. بابولا و هراچک به ترتیب نخستین و دومین قهرمانان شطرنج تاریخ چک (1993 و 1994) به شمار می روند هرچند که بابولای 37 ساله این عنوان را در سال 2008 را تکرار نمود. 

استاد بزرگ احسان قائم مقامی در 51 حرکت نتیجه را به قهرمان سه دوره چک واگذار کرد. ناوارا در زندگی شطرنجی اش تقریباً در برابر اکثر استادان بزرگ سرشناس دنیا نظیر گری کاسپاروف، آناتولی کارپف و ... حداقل به یک پیروزی دست یافته است. 

استاد بزرگ الشن مرادی روی میز در 72 حرکت نتیجه را به "ویکتور لازنیکا" سپرد. استاد بزرگ مرتضی محجوب نیز پس از گذشت 51 حرکت به "زبینک هراچک" استاد بزرگ 40 ساله چک باخت و تنها تساوی تیم ملی ایران توسط استاد بین المللی همایون توفیقی در برابر استاد بزرگ "ولاستیمیل بابولا" (در 41 حرکت) به دست آمد.

بله ... 3.5 - 0.5 باختیم! ... هرچند که چک تیم نیرومندی بود اما انتظار چنین نتیجه ای را نیز نداشتیم ...

باید به ادامه امیدوار بود ... حریف ایران در دور بعدی تیم ملی ماداگاسکار است.

اما در بخش بانوان قهرمان حال حاضر آسیا استاد بزرگ بانوان آتوسا پورکاشیان در برابر قهرمان سابق اسپانیا استاد بزرگ بانوان "سابرینا وگا" (2368) در 49 حرکت مساوی کرد. شادی پریدر نخستین استاد بزرگ بانوی تاریخ ایران در 63 حرکت به قهرمان حال حاضر (و هفت دوره!!!) اسپانیا استاد بزرگ بانوان "مونیکا کالزتا" (2280) باخت. استاد فیده میترا حجازی در 47 حرکت نتیجه را با استاد بین المللی بانوان "پاتریشیا للانزا" که در سال 2006 قهرمان بانوان اسپانیا شد تقسیم نمود. اما ذخیره طلایی ایران و قهرمان حال حاضر کشورمان استاد فیده بانوان غزل حکیمی فرد با پیروزی 37 حرکته در برابر همتای خود "امالیا ارالانز" با درجه 2154 امتیاز ارزشمندی بدست آورد. 

تساوی 2-2 تیم ملی ایران در برابر بخت بیست و پنجم قهرمانی مسابقات ما را در دور سوم حریف پرتغال کرد.

IRI تیم ملی آقایان   0.5 - 3.5    چک CZE  

IRI تیم ملی بانوان    2 2    اسپانیا ESP

> مشاهده سایت رسمی مسابقات
> مشاهده زنده تمامی بازی های بخش آقایان
> مشاهده زنده تمامی بازی های بخش بانوان

بخش آزاد:       مشاهده چیدمان اصلی تیم ها - قرعه کشی دور دوم
بخش بانوان:   مشاهده چیدمان اصلی تیم ها - قرعه کشی دور دوم

لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را به آدرس Mahdipour_reza@yahoo.com ارسال نمایید



ارسال شده در مورخه : چهارشنبه، 31 شهريور ماه، 1389 توسط admin  پرینت
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 ژوئیه 2018: نگاهی به فهرست جدید فیده  [ يكشنبه، 10 تير ماه، 1397 ] 438 مشاهده
 عملکرد شطرنج بازان ایرانی در مسابقات باکو  [ پنجشنبه، 13 مهر ماه، 1391 ] 1012 مشاهده
 نخستین مسابقات یادبود کامپومانس در فیلیپین  [ يكشنبه، 7 شهريور ماه، 1389 ] 3348 مشاهده
 گزارش آچمز از دور پنجم قهرمانی آسیا 2012  [ چهارشنبه، 20 ارديبهشت ماه، 1391 ] 1973 مشاهده
 قائم مقامی در هفته ششم شاخ بوندس لیگا  [ دوشنبه، 29 اسفند ماه، 1390 ] 3245 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب