خوش آمدید
چهارشنبه، 5 ارديبهشت ماه، 1403
چراغ روشن شطرنج ایران

«آچــــــــمز»
چراغ روشن شطرنج ایران
به قلم استاد "محمد زارعی"

جام جهانی 2017


Levon Aronian  Chess World Cup
آرونیان، قهرمان جام جهانی

همه از یک خانواده ایم


ااا











ا

بخش ایران در سایت نتایج

اپلیکیشن های شطرنج

ا
چس 24 [شطرنج 24]
یک اپلیکیشن عالی شطرنجی
Chess24 Application
ا


 بازی با مگنوس کارلسن
Play Magnus Application


 پلی چس آنلاین 

PlayChess Application

 فریتس (نسخه اندروید) 

اپلیکیشن فریتز شطرنج


استوکفیش

Stockfish Application

چس:  آی او اِس - اندروید

 Chess.com Application 


فالوچس:  آی او اِس - اندروید

Follow Chess Application


شطرنج شردر 

Shredder Chess Application

تاکتیک های شطرنج (iOS) 

Chess Tactics Application


ساعت شطرنج
آی او اِس - اندروید

Chess Clock Application
سایر اپ های شطرنجی

سه باور غلط در شطرنج

سه باور غلط درباره ی شطرنج
برگردان از "رامان رامتین"

نابغه ی دوران



الکساندر آلخین، نابغه ی دوران

با تشکر از "غلامرضا خواجویی نژاد"

اینستاگرام آچمز
گشایش پارسی



گشایش پارسی

به کوشش "مهدی دوستکام"

آچمز در آپارات

Chess.com

چس بمب

تست

دور سوم با ادویه ماداگاسکار و طعم پرتقال!



دور سوم
سی و نهمین دوره المپیاد جهانی

خانتی مانسیسک - روسیه

در دور سوم سی و نهمین دوره المپیاد جهانی شطرنج در بخش آقایان حریف تیم افریقایی ماداگاسکار شدیم و در بخش بانوان با تیم ملی پرتغال دیدار خواهیم کرد.

نتایج بسیار جالب توجهی در دور دوم رقم خورد ... توقف رژیم اشغالگر در برابر تیم ملی اندونزی!! جالب اینکه تا به اینجای کار تنها پیروزی اشغالگرها در دور اول آن هم به علت عدم حضور یمنی ها پشت میز مسابقه است! [این قضیه سر و صدای زیادی در رسانه های دنیا به پا کرد: اینجا] پیروزی تیم ملی ویتنام در برابر تیم ملی قدرتمند جمهوری آذربایجان!! و نتایج جالب توجه دیگری همچون: باخت بلغارستان آن هم با حضور "وسلین توپالف" (2803) در برابر کرواسی و پیروزی بوسنی در برابر انگلستان! ضمن اینکه تیم ملی آلمان هم که عجیب این بار یکی از ضعیف ترین تیم های تاریخش را روانه این دوره از مسابقات کرده است اولین باختش را در برابر مولداوی متحمل شد.

تا یادم نرفته است ضمن تشکر ویژه از یادآوری دوست عزیزم جناب آقای "سپهر سالور" باید به عرض برسانم در نوشته هایم در دور دوم اشاره کردم که پیش از این تیم ملی کشورمان تنها یک بار به مصاف تیم ملی چک رفته است که حال تصحیح می نمایم که پس از کنکاش بیشتر متوجه شدم تیم ملی ایران در المپیاد 1998 الیستا نیز به مصاف این تیم رفته بود و جالب اینکه با همین نتیجه (3.5 بر 0.5) باخت را پذیرا شده بود. آری ... متاسفانه تاریخ با ما لج کرد و دوباره تکرار شد!

تیم ملی کشورمان در آن دیدار با چیدمان امیر باقری، محسن قربانی، امیر ملاحی و حسن عباسیفر به مصاف چکی ها رفت که حاصل آن به ترتیب یک تساوی روی میز یک در برابر استاد بزرگ "پاول بلاتنی" و سه باخت پیاپی در برابر استاد بزرگ "سرگی مووسسیان"، استاد بزرگ "ولاستیمیل بابولا" و استاد بین المللی "توماس اورال" بود.

گفتم سرگی مووسسیان باز ناخودآگاه یاد قضیه ای افتادم! این مووسسیان عزیز ما بسیار زندگی عجیبی داشته! در گرجستان به دنیا آمده، بعد به زادگاه پدری اش در ارمنستان رفته، در جمهوری چک بزرگ شده و حالا در تیم ملی اسلواکی بازی می کند!!  این قضیه مووسسیان من را یاد چند سال پیش استاد فیده کشومان محسن شعرباف می اندازد که وقتی مقامی می آورد گلستانی ها، تهرانی ها و کرجی ها به جان هم می افتادند! جالب تر اینکه یادم هست وی یک بار با نام استان مازندران در تورنمتی حضور یافت!! بماند که او امسال در مسابقات قهرمانی استان گیلان بازی کرد و نایب قهرمان هم شد!!!

بگذریم ... ماداگاسکار حریف دور سوم تیم ملی آقایان ما، تنها با چهار بازیکن [ بدون بازیکن رزرو!] به خانتی مانسیسک آمده و "الاین رانایهواریسوآ" [چه اسم سختی!!] با درجه بین المللی 2153 تنها درجه دار بین المللی آنهاست! ماداگاسکاری ها در دور اول 4-0 به لتونی باختند و در دور دوم با همین نتیجه سیرالئون را مغلوب کردند.

ماداگاسکار چهارمین جزیره بزرگ جهان است. این کشور واقع در اقیانوس هند و پایتخت آن شهر آنتاناناریوو است. ماداگاسکار از سال ۱۸۹۶ از جمله مستعمرات فرانسه بوده ‌است، این کشور در روز ۲۶ ژوئن ۱۹۶۰ به عنوان «جمهوری مالاگاسی» از فرانسه اعلام استقلال کرد ولی در ادامه و در سال ۱۹۷۵ نام این کشور به «جمهوری دموکراتیک ماداگاسکار» تغییر کرد. مساحت ماداگاسکار ۵۸۷،۰۴۱ کیلومتر مربع و جمعیت آن ۲۰، ۰۴۲، ۵۵۱ نفر است. صادرات ماداگاسکار را قهوه، وانیل، شکر و ادویه جات تشکیل می‌دهد.


نام کشور ماداگاسکار با آمدن سری انیمیشن های ماداگاسکار بیش از پیش بر سر زبان ها افتاد!

اما تیم ملی بانوان کشورمان در دور سوم به مصاف پرتغال تیم شماره 59 جدول آغازین می رود. پرتغال در چیدمان اصلی اش پنج درجه دار بین المللی شامل یک استاد بین المللی و دو استاد فیده بانوان دارد. آن ها در دور اول با زامبیا مساوی کردند و در دور دوم ترکمنستان را 2.5 بر 1.5 مغلوب نمودند. نکته جالب اینکه "لیته کاتارینا" استاد بین المللی و قهرمان هشت دوره بانوان این کشور روی میز یک و "آنا فریرا" شطرنجباز بی عنوان پرتغالی که با درجه بین المللی 1816 قهرمان حال حاضر بانوان کشورش است بر روی میز چهار دست به مهره می شود.
 
پُرتُغال کشوری در جنوب غربی اروپا است. پایتخت آن لیسبون و زبان رسمی مردم آن پرتغالی است. پرتغال زمانی از ابرقدرت های جهان بود (به همراه اسپانیا و همزمان با دوره صفویان در ایران) و مستعمره‌ هایی در شرق و غرب جهان داشت که آخرین آن ماکائو بود و بزرگترینش برزیل!! همهٔ ما داستان جنگ شاه عباس با پرتغالی ها را شنیده ‌ایم. جنگی که دست آن ها را از تنگهٔ هرمز کوتاه کرد ...

این کشور تا چندی پیش رژیم پادشاهی داشت ولی با شورش مردم و گریز پادشاه به برزیل این کشور دارای حکومت جمهوری شد. بر اساس سرشماری سال 2001 جمعیت این کشور بالغ بر 10.3۵۵.82۴ نفر بود که ۵۲٪ آن زن و ۴۸٪ آن مرد بودند. در سال 2007 این جمعیت به 10.۶17.۵7۵ رسید که 332.137 نفر آنها مهاجرین قانونی بودند. امید به زندگی در پرتغال برای مردان ۶/7۴ سال و برای زنان 3۶/81 سال است.

new چیدمان دور تیم ها رسید: مشاهده بخش آقایان مشاهده بخش بانوان

اوه! بله ... تیم پرتغال بهترین شطرنجباز تاریخ کشورشان استاد بین المللی بانوان "لیته کاتارینا" (2183) را از چیدمان اصلی بیرون کشیده است چرا که وی در دورهای اول و دوم به ترتیب به بازیکنان تیم ملی زامبیا (!!) و ترکمنستان باخته بود.

IRI تیم ملی آقایان     4-0     ماداگاسکار MAD
 
IRI تیم ملی بانوان         3-1        پرتغال POR

در بخش آقایان تیم ماداگاسکار را با چیدمان قائم مقامی، مرادی، محجوب و توفیقی به راحتی و با نتیجه 4 بر صفر شکست دادیم و در بخش بانوان با نتیجه 3 بر 1 تیم پرتغال را مغلوب کردیم. روی میز یک آتوسا پورکاشیان در یک ماراتن 91 حرکته استاد فیده بانوان قهرمان 2007 پرتغال "مارگاریتا کویمبرا" (2090) را شکست داد. شادی پریدر در 35 حرکت نتیجه را به استاد فیده بانوان "آریانا پینتور" (2110) واگذار کرد. شایسته قادرپور و غزل حکیمی فرد نیز به ترتیب در برابر "آنا فریرا" (1816) و "سارا مونتیرو" (1818) پیروز شدند.

قرعه کشی دور بعد انجام شد ... در بخش آقایان با تیم ملی ازبکستان دیدار خواهیم کرد و در بخش بانوان با تیم دوم کشور میزبان رقابت سختی خواهیم داشت.

> مشاهده سایت رسمی مسابقات
> مشاهده زنده تمامی بازی های بخش آقایان
> مشاهده زنده تمامی بازی های بخش بانوان

بخش آزاد:       مشاهده چیدمان اصلی تیم ها - قرعه کشی دور سوم
بخش بانوان:   مشاهده چیدمان اصلی تیم ها - قرعه کشی دور سوم

لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را به آدرس Mahdipour_reza@yahoo.com ارسال نمایید



ارسال شده در مورخه : پنجشنبه، 1 مهر ماه، 1389 توسط admin  پرینت
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 موفقیت آرین غلامی در جام ریلتون سوئد  [ يكشنبه، 16 دي ماه، 1397 ] 530 مشاهده
 آغاز رویارویی قهرمانی شطرنج جهان 2016  [ شنبه، 22 آبان ماه، 1395 ] 6770 مشاهده
 اسریان 2015  [ چهارشنبه، 27 خرداد ماه، 1394 ] 615 مشاهده
 ژوئیه 2016: نگاهی به فهرست جدید فیده  [ پنجشنبه، 10 تير ماه، 1395 ] 1753 مشاهده
 مسابقات قهرمانی شطرنج قاره آمریکا 2018  [ دوشنبه، 21 خرداد ماه، 1397 ] 505 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب