چراغ روشن شطرنج ایران

«آچــــــــمز»
چراغ روشن شطرنج ایران
به قلم استاد "محمد زارعی"

جام جهانی 2017


Levon Aronian  Chess World Cup
آرونیان، قهرمان جام جهانی

همه از یک خانواده ایم


ااا











ا

بخش ایران در سایت نتایج

اپلیکیشن های شطرنج

ا
چس 24 [شطرنج 24]
یک اپلیکیشن عالی شطرنجی
Chess24 Application
ا


 بازی با مگنوس کارلسن
Play Magnus Application


 پلی چس آنلاین 

PlayChess Application

 فریتس (نسخه اندروید) 

اپلیکیشن فریتز شطرنج


استوکفیش

Stockfish Application

چس:  آی او اِس - اندروید

 Chess.com Application 


فالوچس:  آی او اِس - اندروید

Follow Chess Application


شطرنج شردر 

Shredder Chess Application

تاکتیک های شطرنج (iOS) 

Chess Tactics Application


ساعت شطرنج
آی او اِس - اندروید

Chess Clock Application
سایر اپ های شطرنجی

سه باور غلط در شطرنج

سه باور غلط درباره ی شطرنج
برگردان از "رامان رامتین"

نابغه ی دوران



الکساندر آلخین، نابغه ی دوران

با تشکر از "غلامرضا خواجویی نژاد"

اینستاگرام آچمز
گشایش پارسی



گشایش پارسی

به کوشش "مهدی دوستکام"

آچمز در آپارات

Chess.com

چس بمب

تست

آقایان با ازبکستان و بانوان با تیم دوم روسیه



دور چهارم
سی و نهمین دوره المپیاد جهانی

خانتی مانسیسک - روسیه

دربی آسیایی تیم ملی آقایان با ازبکستان و بخت آزمایی تیم ملی بانوان در برابر تیم دوم کشور میزبان! 

ازبک ها روی میز یک، "رستم قاسمجانوف" قهرمان اسبق فیده و آسیا را دارند. این استاد بزرگ سرشناس جهان در اولین دوره مسابقات قهرمانی آسیا که به پیشنهاد و همت مهندس کامبوزیا در سال 1998 به میزبانی ایران برگزار شد، نخستین قهرمان تاریخ آسیا لقب گرفت. قاسمجانوف در سال 2004 نیز با نمایشی خیره کننده عنوان قهرمانی جهان (فیده) را به خود اختصاص داد. وی در آن مسابقات در مرحله دوم با پیروزی 1.5 بر 0.5 در برابر قهرمان کشورمان استاد بزرگ احسان قائم مقامی، وی را از گردونه رقابت ها خارج ساخت و در ادامه کار با پیروزی های پیاپی در برابر استادان بزرگ سرشناس جهان همچون "واسیلی ایوانچوک"، "زولتان الماسی"، "الکساندر گریشوک"، "وسلین توپالف" و در نهایت "مایکل آدامز" در فینال، جام قهرمانی جهان فیده را از آن خود کرد. قاسمجانوف چند سالی است که دستیار اصلی قهرمان حال حاضر جهان "ویسواناتان آناند" هندی است و به گفته خود آناند این استاد ازبک در جریان آماده سازی اش در رویارویی های قهرمانی جهان سال های 2008 و 2010 تاثیر بسیار زیادی داشته است.

روی میز دوی آن ها استاد بزرگ "آنتون فیلیپوف" (2609) 24 ساله و روی میز سه استاد بزرگ "الکسی بارسوف" (2509) 44 ساله نشسته اند. استادان بین المللی "ژوایک خامراکولوف" (2485) و "آندری کوان" (2448)  نیز میزهای بعدی را در اختیار دارند.

تیم ملی ایران پیش از این در تاریخ المپیادهای جهانی تنها یک بار به مصاف ازبکستان رفته است که در آن دیدار با ترکیب قائم مقامی، ملاحی، محجوب و قانع با نتیجه 1 بر 3 مغلوب شد. یک امتیاز ایران نیز حاصل تساوی های ملاحی و محجوب به ترتیب در برابر استادان بزرگ "سیدلی یولداشف" (2511) و "شخرات سافین" (2542) بود. جالب اینکه این نتیجه در حالی بدست آمد که در آن دیدار قاسمجانوف قهرمان ازبک ها در چیدمان دور قرار نگرفته بود! 

همچنین به یاد دارم این تیم با تساوی 2-2 در برابر تیم ملی ایران در دور آخر مسابقات شطرنج سریع تیمی سومین دوره بازیهای داخل سالن آسیا (ویتنام - 2009) ما را از صعود به مرحله نیمه نهایی مسابقات بازداشت. [ازبک ها برای صعود به همین تساوی نیاز داشتند] آن ها در آخرین دوره مسابقات قهرمانی تیمی آسیا در هند [که ما سوم شدیم] حضور نداشتند اما در سال 2007 ضمن حضور در مسابقات، تیم ملی کشورمان را در دور ماقبل آخر 2.5 بر 1.5 مغلوب کردند و در نهایت بالاتر از ما چهارم شدند. 

تیم ملی ازبکستان در المپیاد سی و نهم در دور نخست قبرس را 3-1 برد. در دور دوم کانادا را 2.5 بر 1.5 شکست داد و دور سوم در برابر اژدهاهای طلایی ویتنام 1.5 بر 2.5 باخت را پذیرا شد.

ازبکستان کشوری است در آسیای میانه، دارای مرز مشترک با کشورهای افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان، قرقیزستان و قزاقستان. مساحت خاک ازبکستان ۴۴۷٬۴۰۰ کیلومتر مربع و پایتخت آن شهر تاشکند است. ازبکستان کشوری خشک و محصور در خشکی است. مردمان ایرانی‌تبار ساکنان اولیه منطقه ازبکستان را تشکیل می‌دادند. زبان‌های قدیمی رایج در این منطقه زبان‌های ایرانی سغدی، خوارزمی و پارسی میانه بود.

در سدهٔ دهم ميلادی، منطقهٔ کنونی ازبکستان جزیی از قلمرو سامانیان بود. منطقهٔ کنونی ازبکستان بعدها به ترتیب جزئی از حکومت های غزنوی، سلجوقی، خوارزمشاهی، مغول، تیموری و ازبک شد. در سدهٔ نوزدهم میلادی، غرب و شمال ازبکستان زیر سلطهٔ خانات خوارزم، و جنوب ازبکستان جزئی از خانات بخارا بوده‌است. خانات بخارا و خوارزم در سال ۱۸۶۶ زیر سلطهٔ روسیه درآمدند. پس از انقلاب اکتبر، در سال ۱۹۲۴، جمهوری ازبکستان (جزئی از اتحاد جماهیر شوروی) تشکیل شد. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، در سال ۱۹۹۱، ازبکستان به استقلال دست یافت. واژهٔ ازبکستان از دو بخش "ازبک" و "ستان" تشکیل شده است، که به معنای "سرزمین ازبک‌ها" است.

تیم ملی بانوان کشورمان نیز در مصاف با تیم قدرتمند دوم کشور میزبان با میانگین درجه بین المللی 2427 کار دشواری در پیش خواهد داشت.

new بله چیدمان دور رسید ...

همانطور که فکرش را می کردیم رستم قاسمجانوف (2685) با مهره سفید رودرروی نخستین استاد بزرگ تاریخ کشورمان احسان قائم مقامی (2594) قرار گرفته است. نکته جالب اینکه "آنتون فیلیپوف" دومین شطرنجباز برتر ازبک ها جا خالی داد! چرا که در آخرین دیدارش در برابر استاد بزرگ الشن مرادی باخت بدی را پذیرا شده بود. این اتفاق مهم می تواند برگ برنده خوبی برای تیم ملی کشورمان باشد. بدین ترتیب الشن روی میز دو با استاد بزرگ "الکسی بارسوف" (2509) مصاف دارد. روی میز سه استاد بزرگ محجوب با استاد بین المللی جوان و جویای نام ازبکستان "ژوابک خامروکولوف" (2485) دیدار خواهد کرد. روی میز چهار هم به تشخیص کنستانیتن لاندا مربی تیم ملی، استاد فیده اصغر گلی بجای همایون توفیقی رودرروی استاد بین المللی "آندری کوان" (2448) قرار خواهد گرفت.

اما در بخش بانوان روی میز هشت مسابقات رقابت سختی با تیم دوم کشور میزبان [و بخت پنجم قهرمانی مسابقات] داریم که استاد بزرگ بانوان آتوسا پورکاشیان روی میز یک به مصاف همتای قدرتمند خود "ناتالیا پوگونینا" با درجه بین المللی 2491 (!) خواهد رفت. پوگونینا سال گذشته در مسابقات قهرمانی بانوان اروپا سوم شده بود. روی میز دو خبری از رکوردار کسب عنوان قهرمانی بانوان ایران  شادی پریدر نیست و او به تشخیص مربی تیم ملی الویزاس کوینیس در این دور استراحت خواهد کرد. بدین ترتیب میترا حجازی پور در اولین بازی عمرش روی میز دوی تیم ملی بانوان ایران، با استاد بزرگ بانوان "اولگا گیریا" (2414) پیکار خواهد کرد. شایسته قادرپور روی میز سه، حریف استاد بزرگ بانوان "آناستازیا ساوینا" (2404) است و غزل حکیمی فرد که با 16 سال جوانترین عضو تیم ملی بانوان کشورمان است روی چهار با "آناستازیا بادناروک" (2399) که عنوان استاد بین المللی آقایان را در اختیار دارد، مطمئناً نبرد جذابی خواهد داشت. دور چهارم راس ساعت 13:30 آغاز خواهد شد و شما می توانید بازی ها را بصورت زنده از طریق لینک های زیر دنبال کنید.

new روی میز یک احسان قائم مقامی که با مهره سیاه در برابر استاد بزرگ رستم قاسمجانوف (2685) بازی داشت در 26 حرکت [در شاخه سیسیلی کان] به یک تساوی ارزشمند دست یافت.
روی میز دو نیز الشن مرادی با قهرمان سابق ازبکستان استاد بزرگ "الکسی بارسوف" (2509) مساوی کرد ... تا اینجا 1-1 مساوی ...

تا به اینجا هیچ کدام از بازی های تیم ملی بانوان کشورمان به اتمام نرسیده!

بله ... اصغر گلی زاده روی میز چهار مساوی کرد تا سرنوشت ما به بازی میز سه گره بخورد و دستان مرتضی محجوب رکورددار بازی های همزمان جهان نتیجه نهایی را رقم بزند...

شایسته قادرپور روی میز سه باخت ... آنقدر هم که پخش زنده این بازی با اشکالات عجیبی [مثلاً شاه قادرپور به کرات در کیش بود!!] همراه بود که قضاوتی راجع به وضعیت نمی توان کرد ...  ایران 0  روسیه دو 1 ... توجه داشته باشید که روسیه دو، بخت پنجم قهرمانی مسابقات است ...

بله مرتضی محجوب برد ... آفرین به مرتضی ... آفرین به بچه های تیم ملی که این بار ازبکستان را 2.5 بر 1.5 شکست دادند ... درست است که ازبکستان در المپیاد قبلی پنجاهم شده بود اما از یاد نبرید همین ازبک ها در المپیاد 2006 تورین ایتالیا با غلبه بر تیم هایی همچون آلمان، جمهوری آذربایجان و تساوی در برابر اوکراین، هند، هلند و یونان سیزدهم جهان شده بودند ...

وضعیت هایمان در سه میز باقیمانده تیم ملی بانوان بسیار امیدوار کننده است ... البته اگر پخش زنده ها درست باشد که دعا می کنیم باشد!!

بله ... آتوسا پورکاشیان حریف قدرتمندش "ناتالیا پوگونینا" با درجه بین المللی 2491 را شکست داد ... درود بر آتوسا ... 1-1 مساوی شدیم ... در بین مقام های متعدد ناتالیا پوگونینا که در وبسایت شخصی اش درج شده، مدال طلای اولین دوره بازیهای فکری ورزشی و سه بار عنوان قهرمانی نوجوانان اروپا به چشم می خورد : اینجا

حیف شد ... غزل باخت ... حریف غزل حکیمی فرد، "آناستازیا بادناروک" (2399) دارای عنوان استادی بین الملل آقایان بود. 2-1 به نفع روسیه دو ... تنها بازی های چند میز به پایان نرسیده است [نتیجه اش درج نشده است] که یکی از آن ها بازی میترا حجازی پور (2239) با استاد بزرگ بانوان "اولگا گیریا" (2414) است ... البته وضعیت میترا کاملاً برنده است و بعید نیست که حریفش دقیقه ها پیش تسلیم شده باشد!! کلاً پخش زنده این دوره از مسابقات اصلاً چنگی به دل نمی زند ...

بله ... میترا حجازی پور برده است و تیم ملی بانوان ایران، بخت پنجم قهرمانی و تیم دوم کشور روسیه را با نتیجه 2-2 متوقف کرد!!

UZB ازبکستان    1.5-2.5   تیم ملی آقایان IRI

 مشاهده زنده تمامی بازی های بخش آقایان

IRI تیم ملی بانوان       2-2         روسیه 2 RUS

 مشاهده زنده تمامی بازی های بخش بانوان

بخش آزاد:       مشاهده چیدمان اصلی تیم ها - قرعه کشی دور چهارم
بخش بانوان:   مشاهده چیدمان اصلی تیم ها - قرعه کشی دور چهارم
> مشاهده سایت رسمی مسابقات

لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را به آدرس Mahdipour_reza@yahoo.com ارسال نمایید



ارسال شده در مورخه : جمعه، 2 مهر ماه، 1389 توسط admin  پرینت
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 اوت 2016: نگاهی به فهرست جدید فیده  [ يكشنبه، 10 مرداد ماه، 1395 ] 1726 مشاهده
 نوامبر 2017: نگاهی به فهرست جدید فیده  [ سه شنبه، 9 آبان ماه، 1396 ] 535 مشاهده
 موفقیت تاریخی هو یفان در بیل سوئیس  [ جمعه، 13 مرداد ماه، 1396 ] 863 مشاهده
 مسابقات شطرنج قهرمانی بزرگسالان آسیا  [ پنجشنبه، 2 ارديبهشت ماه، 1389 ] 9763 مشاهده
 دور هشتم مسابقات المپیاد جهانی شطرنج  [ چهارشنبه، 7 مهر ماه، 1389 ] 5580 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب