چراغ روشن شطرنج ایران

«آچــــــــمز»
چراغ روشن شطرنج ایران
به قلم استاد "محمد زارعی"

جام جهانی 2017


Levon Aronian  Chess World Cup
آرونیان، قهرمان جام جهانی

همه از یک خانواده ایم


ااا











ا

بخش ایران در سایت نتایج

اپلیکیشن های شطرنج

ا
چس 24 [شطرنج 24]
یک اپلیکیشن عالی شطرنجی
Chess24 Application
ا


 بازی با مگنوس کارلسن
Play Magnus Application


 پلی چس آنلاین 

PlayChess Application

 فریتس (نسخه اندروید) 

اپلیکیشن فریتز شطرنج


استوکفیش

Stockfish Application

چس:  آی او اِس - اندروید

 Chess.com Application 


فالوچس:  آی او اِس - اندروید

Follow Chess Application


شطرنج شردر 

Shredder Chess Application

تاکتیک های شطرنج (iOS) 

Chess Tactics Application


ساعت شطرنج
آی او اِس - اندروید

Chess Clock Application
سایر اپ های شطرنجی

سه باور غلط در شطرنج

سه باور غلط درباره ی شطرنج
برگردان از "رامان رامتین"

نابغه ی دوران



الکساندر آلخین، نابغه ی دوران

با تشکر از "غلامرضا خواجویی نژاد"

اینستاگرام آچمز
گشایش پارسی



گشایش پارسی

به کوشش "مهدی دوستکام"

آچمز در آپارات

Chess.com

چس بمب

تست

قهوه تلخ برزیل و تندی تیم ملی هندوستان!


سی و نهمین دوره المپیاد جهانی
خانتی مانسیسک - روسیه

قرعه تند هند برای بانوان ایران!!
قهوه برزیل تلخ یا شیرین !!؟



به علت مشکلات فنی این خبر در قالب جدید درج شد. خبر قبلی 538 بازدید به خود اختصاص داده بود.

از این دور می خواهم گزارشات را کمی غیر رسمی تر (خودمانی سابق!) خدمتتان عرض کنم. راستش دلم نمی خواهد بابت نتایج دور گذشته خیلی ذوق زده نشان دهم چرا که بر این اعتقادم ما اگر مثل همین ویتنامی ها به خودباوری برسیم بسیار جلوتر از آنی خواهیم بود که هستیم! دور پیش به همت و تلاش ملی پوشان کشورمان نتایج بسیار خوبی برایمان رقم خورد اما باید گذشته را فراموش کرد ...  راه همچنان ادامه دارد ... ان شاء الله این بار تیم اول روسیه!!

قرعه ی دور بعد مشخص شد ... حریفمان در بخش آزاد برزیل است و در بخش بانوان با قرعه تند و تیز هند مواجه هستیم.

قبل از اینکه گزارش این دور را شروع کنم بد نیست از چند نتیجه جالب دور گذشته با خبر شوید: تیم روسیه دو با روی میز یک بخش آزاد با نتیجه 3 بر 1 تیم ملی هند را در هم کوبید. می گویم روسیه دو فکر نکنید منظورم تیم کیسه های روسیه است!، داریم راجع به تیمی شامل قهرمان حال حاضر اروپا، قهرمان سال گذشته اروپا و دیگر قهرمانان تراز اول روسیه صحبت می کنیم. تازه این حرفم راجع به تیم سومشان نیز تقریباً صادق است. شاید اگر آناند تیم ملی کشورش را در خانتی مانسیک همراهی می کرد، حال این نتیجه برعکس بود.

اما روی میز دو، مجارها به لطف تک پیروزی بانوی اول شطرنج جهان "یودیت پولگار"، چینی ها را با نتیجه 2.5 بر 1.5 شکستند. این چشم بادامی ها که در دوره گذشته به مقام هفتم رسیدند در المپیاد 2006 تورین برای اولین بار در تاریخ در بخش آقایان، نایب قهرمان شدند. این در حالی است که آن ها در بخش بانوان، چهار اولی، یک نایب قهرمانی و چهار سومی دارند!! تیم ارمنستان مدافع عنوان قهرمانی نیز روی میز سه در برابر تیم سوم روسیه پیروز شد. اما نتایج جالب تر اینکه تیم اول کشور میزبان با نتیجه 3-1 ایالات متحده امریکا را که در هر دو دوره المپیاد گذشته سوم شده بود، شکست داد. در این دیدار کرامنیک با ناکامورا مساوی کرد. گریشوک قهرمان حال حاضر روسیه روی میز دو، گاتا کامسکی قهرمان حال حاضر امریکا را مغلوب ساخت و روی میز سه نیز "سرگی کاریاکین" سوپر استاد بزرگ 20 ساله دنیا [با درجه بین المللی 2747] که چندی پیش با سر و صدای زیادی ملیتش را از اوکراین به روسیه تغییر داد با غلبه بر اونیشوک کار یانکی ها را تمام کرد تا تساوی روی میز چهار تاثیر چندانی در نتیجه کلی نداشته باشد. روس ها امسال با این تیم قدرتمندشان بسیار به قهرمانی امیدوارند چرا که در دو دوره اخیر به ترتیب با کسب مقام های ششم و پنجم بدجوری آبروریزی کردند.


بانوی اول شطرنج جهان که در تیم ملی آقایان مجارستان عضویت دارد!

در دیگر دیدارهای مهم نیز هلندی ها به لطف پیروزی درخشان "لوک وان ولی" بر "الکسی شیروف"، 3-1 ماتادور ها را مغلوب کردند. گرجستان با پیروزی 3.5 بر 0.5 شطرنج نروژ را تحقیر کرد. گفتنی اینکه روی میز یک این دیدار "بادور جوباوا" (2710) استاد بزرگ فوق العاده خوش اخلاق گرجی ها، "مگنوس کارلسن" (2826) صدرنشین فهرست درجه بین المللی جهان را که این روزها بیش از شطرنج به مد و سیاست اهمیت می دهد شکست داد. ویتنام تیم مورد علاقه ام نیز این بار روی میز هفت در برابر تیم استونی 3.5 بر 0.5 پیروز شد.


باخت مگنوس کارلسن در برابر بادور جوباوا

اما در بخش بانوان، تیم ملی گرجستان مدافع عنوان قهرمانی در یک فینال زودرس 1.5 بر 2.5 نتیجه را به تیم ملی (اول) روسیه واگذار کرد. جالب اینکه روس ها قهرمان حال حاضر جهان "الکساندرا کاستنیوک" را روی میز سه خود نشانده اند!!  اوکراینی ها نایب قهرمان المپیاد 2008 و قهرمان المپیاد 2006 تیم ملی کوبا را 2.5 بر 1.5 مغلوب کردند. امریکا با مجارستان 2-2 مساوی کرد و تیم بلغارستان با پیروزی 2.5 بر 1.5 در برابر هند، برای دیگر مدعیان خط و نشان کشید. تیم ملی بانوان چين هم كه در اين مسابقات به دنبال جبران عملكرد ضعيف خود در المپياد قبلي (عنوان هشتمي!!!) مي باشد با همین نتیجه صربستان را شکست داد. 

اجازه بدهید این بار به علت نتیجه خیره کننده دور پیش تیم ملی بانوان از آن ها شروع کنم. با این که قول داده بودم ذوق زده نشان ندهم اما آخر نمی شود کاری کرد، چرا که تیم ملی بانوانمان در دور پنجم المپیاد جهانی روی میز 5 بازی می کند!! شاید مطلب فوق برای بسیاری اهمیت چندانی نداشته باشد اما اهمیت این موضوع زمانی بیش از پیش آشکار می شود که بدانیم تیم ملی بانوان کشورمان در المپیاد 2006 تورین در همین دور در میز 24 و در المپیاد 2008 درسدن در میز 39 مبارزه می کرد!!

در حالی که به نظر می رسید اختلافات "هومپی کونرو" (2593) دومین شطرنجباز حال حاضر بانوان دنیا با فدراسیون شطرنج هند به پایان رسیده است اما غیبت او در این مسابقات نشان از ادامه این دعوای کهنه دارد ... بدین ترتیب هندی ها روی میز یک خود "دروناولی هریکا" (2515) را خواهند دید. روی میز دو "تانیا ساچدف" (2382) قهرمان اسبق بانوان آسیا و قهرمان حال حاضر بانوان هند دست به مهره می شود و "ایشا کاراواده" (2365) با کوله باری از تجربه روی میز سه هندی ها نشسته است. هر سه بازیکنی که تا به اینجا نام بردم دارای عنوان استاد بین المللی آقایان هستند. همچنین استاد بزرگ بانوان "سوبارامان میناکشی" (2336) و "نیشا موهاتا" (2332) استاد بزرگ بانوان و قهرمان سال 2005 هند نیز میزهای بعدی آن ها را در اختیار دارند. 

تیم ملی بانوان ایران در سال گذشته در چهارچوب مسابقات قهرمانی تیمی بانوان آسیا که در کلکته برگزار شد در برابر تیم ملی هند «الف» [با قدرتی در قواره ی تیم فعلی اش] با نتیجه 3 بر 1 شکست خورد. در آن دیدار پریدر و حجازی پور با کاراواده و سومیا مساوی و پورکاشیان و قادرپور نتیجه را به هاریکا و ساچدف واگذار کردند. هرچند که بانوان ما، با پیروزی های پورکاشیان، پریدر و خادم الشریعه [و تک باخت حجازی پور] تیم «ب» هندی ها را 3 بر 1 مغلوب کردند و در نهایت به مقام سوم نیز دست یافتند. هنوز که هنوز است پیروزی تعیین کننده و خاطره انگیز شادی پریدر در برابر استاد بزرگ بانوان "نیشا موهاتا" را در آن دیدار حساس از یاد نبرده ایم.  

همچنین آرشیو آچمز را که بررسی می کنم می بینم تیم ملی بانوان کشورمان در نخستین دوره بازیهای فکری ورزشی جهان در پکن، تیم ملی هند را با نتیجه 2-2 متوقف کرده است. در آن دیدار پورکاشیان با هاریکا مساوی کرده، شادی به ساچدف باخته، قادرپور سوآتی را مغلوب کرده و مونا سلمان ماهینی در برابر استاد بزرگ بانوان "ماری ان گومز" مساوی کرده است.

حریف دور پنجم ما، در دور اول آلبانی را 4-0 مغلوب کرده است. در دور دوم 3.5 بر 0.5 در برابر اندونزی به برتری رسیده و  پس از پیروزی 3-1 دور سوم در برابر مولداوی، در دور چهارم در برابر بلغارستان با نتیجه 1.5 بر 2.5 تنها باخت در دیدارهایش را تجریه کرد. این در حالی است که تیم ملی بانوان کشورمان تاکنون در هیچ دیداری طعم تلخ باخت را نچشید.

هند» (India) مشتق شده از واژهٔ «ایندوس» (Indus) در زبان پارسی باستان است که به جای واژه سانسکریت «سیندو» (Sindhu) به ‌کار می‌ رفته و نام رودخانه سند بوده ‌است. پهناوری هندوستان ۳٬۴۰۲٬۸۷۳ کیلومتر مربع (هفتم در جهان، ۲ برابر ایران) است. هندوستان دارای تاریخ و فرهنگ بسیار کهن و پرباری است که به ۳۰۰۰ سال پیش از میلاد می‌رسد. هندوستان سرزمین نژادها، زبان ‌ها، آیین ‌ها، و فرهنگ‌ های فراوان و گوناگون می‌باشد. در هند صدها زبان و هزاران گویش و لهجه وجود دارد. علاوه بر دو زبان هندی و انگلیسی که در قانون اساسی این کشور زبان رسمی اعلام شده ‌است، ۲۲ زبان دیگر در یک یا چند ایالت موقعیت زبان رسمی را دارند. طی ۸۰۰ سال تسلط فارسی‌ زبانان یا ایرانیان بر هند، این کشور از فرهنگ ایران و زبان فارسی تاثیر بسیاری پذیرفته ‌است. زبان فارسی پیش از آنکه هندوستان مستعمره انگلستان شود (سده ۱۹ میلادی)، دومین زبان رسمی این کشور و زبان فرهنگی و علمی به ‌شمار می ‌رفت.

هند دومین کشور پرجمعیت دنیا است و نزدیک به یک ششم جمعیت جهان را در خود جای داده ‌است، تنوع نژادی، فرهنگی، زبانی و مذهبی به این کشور چشم اندازی شگرف از همزیستی مسالمت آمیز میان اعتقادات گوناگون بخشیده ‌است. هند از حیات جانوری بسیار متنوعی بهره می‌برد، منطقه حفاظت شده ‌ای به وسعت ۱۴۱۲ کیلومتر مربع در استان گجرات تنها پناهگاه باقیمانده حدود ۳۰۰ شیر آسیایی است. هند زیستگاه بسیاری از پستانداران بزرگ مانند فیل آسیایی، کرگدن تک شاخ و ببر می‌باشد. بیش از ۲۰۰۰ گونه پرنده و سه نوع تمساح در این کشور زندگی می ‌کنند.آب و هوای هند دارای تنوع بسیار قابل توجهی است و از کوهستان‌های همیشه پوشیده از برف هیمالیا تا منطقه حاره و گرمسیری میانه و جنوب و کویر خشک غرب این کشور را در بر می‌گیرد.

۶۱% مردم هند باسواد هستند که این آمار در مردان ۷۳.۴% و در زنان ۴۷.۸% می‌ باشد. حدود ۸۰٫۵٪ مردم هند پیرو آئین‌های هندو و حدود ۱۳٫۴٪ مسلمان هستند. هند همچنین بیش از ۲٫۳٪ مسیحی و ۱٫۹٪ سیک دارد. هند اگرچه زادگاه آئین بودا بوده، اما جمعیت بودائیان هند در حال حاضر تنها حدود ۰٫۸٪ برآورد می‌شود!!

حکومت هند را بزرگترین دموکراسی جهان می‌ نامند. اقتصاد هند چهارمین اقتصاد بزرگ جهان است. هند به‌ رغم رکود اقتصادی جهانی با رشد اقتصادی متوسط بالاتر از ۸ درصد طی چند سال گذشته به یک قدرت اقتصادی تبدیل شده‌ است. این میزان رشد نزدیک به رشد اقتصادی کشور همسایه آن چین است. با این وجود میلیون ‌ها نفر در این کشور هنوز در فقر شدید زندگی می‌کنند و درآمد سرانه ۷۲۰ دلار آمریکا برابر با ۳۶۵ پوند در سال است. مشکلات زیربنایی نیز در هند ادامه دارد.

اگرچه هنوز بیش از ۳۴٪ جمعیت هند کمتر از یک دلار در روز درآمد دارند (رتبه ۲۲ دنیا) و حدود ۸۰٪ مردم با کمتر از دو دلار در روز زندگی می‌کنند، (رتبه ۱۶دنیا) و بیش از ۳۰۰ میلیون نفر در زیر خط فقر زندگی می‌کنند، اما پیشرفت ‌های اقتصادی عظیم این کشور در چند سال اخیر رشد اقتصادی هند را به رقم ۸٪ رسانده و کارشناسان پیش بینی می‌کنند، در سال‌ های آینده هند به رشد اقتصادی ۱۰٪ در سال نیز نائل شود.

در حال حاضر گرانی قیمت نفت با توجه به ذخایر اندک نفتی و نیاز روزافزون کشور در حال توسعه هند به‌ انرژی، مهم ‌ترین تهدید علیه اقتصاد این کشور به‌ حساب می‌آید. هندی ها برای رفع این مشکل به دنبال تولید برق هسته‌ای با کمک ایالات متحده امریکا هستند. هند اگرچه در سال ۱۹۷۴ اولین بمب اتمی خود را آزمایش کرد و در سالهای اخیر توان هسته‌ای خود را تا حد قابل ملاحظه‌ای افزایش داده اما هنوز به تکنولوژی ساخت نیروگاه اتمی دست نیافته ‌است. هند پس از چین دومین کشور دنیا از نظر ارزش تولیدات کشاورزی است. در هند به‌ طور سراسری تنها سه روز (روز استقلال، روز جمهوری و روز تولد مهاتما گاندی) تعطیلی رسمی وجود دارد. آمار رسمی ارائه شده تا پایان ماه مارس ۲۰۰۶، حاکی از تعداد ۶۲٫۴۸۳ روزنامه و نشریه در حال انتشار در سراسر هند می‌باشد که ۱۲۳ زبان را شامل می‌شود. روزنامه "تایمز آو ایندیا" با بیش از ۵/۲ میلیون نسخه تیراژ، پر تیراژترین روزنامه انگلیسی زبان جهان است! صنعت فیلم ‌سازی هند بزرگترین صنعت سینمای دنیاست. هر سال در هند بیش از ۹۰۰ فیلم ساخته می‌شود که این تعداد بسیار بیشتر از رقم تولیدات سینمایی آمریکاست. محصولات بالیوود یا مرکز ساخت فیلم‌ های تجاری هند در این کشور و بسیاری از کشورهای دیگر به ویژه کشورهای منطقه، محبوبیت فراوانی دارد.

اما برزیل حریف تیم ملی آقایان ایران ... تیم ایران پیشتر در تاریخ مسابقات المپیاد جهانی شطرنج 5 بار به مصاف برزیل رفته است که حاصل آن یک پیروزی، یک تساوی و سه باخت بوده است.

تیم ملی ایران در سال 1970 زیگن برای نخستین بار به مصاف تیم ملی شطرنج برزیل رفت و با ترکیب ناصر حمسی (0)، هوشنگ مشیان (0.5)، یوسف صفوت (1) و خسرو هرندی (0.5) در برابر این تیم 2-2 مساوی کرد. در دوره بعدی [1972 اسکوپیه] نیز تیم ایران توسط خسرو هرندی، خسرو شهسوار، مهرشاد شریف و امیرمسعود سوادکوهی با نتیجه 3.5 بر 0.5 این تیم را مغلوب کرد. تنها تساوی ایران در آن بازی توسط هرندی در مصاف با استاد بین المللی "یوگن جرمن" رقم خورد. اما ما در المپیاد نیس 1974 به این تیم 3-1 باختیم. (خسرو هرندی و مهرشاد شریف مساوی کردند و کامران شیرازی و امیرمسعود سوادکوهی باختند. همچنین در المپیاد 1994 مسکو با ترکیب صفرزاده، حسین آریانژاد، رضا رضایی و جمشید عطری 0-4 مغلوب شدیم و  در المپیاد 2000 استامبول همین نتیجه را با چیدمان احسان قائم مقامی، امیر باقری، مرتضی محجوب و امیر ملاحی تکرار کردیم.

مشاهده ادامه گزارش در اینجا



ارسال شده در مورخه : شنبه، 3 مهر ماه، 1389 توسط admin  پرینت
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 گزارش پایانی آچمز از مسابقات آزاد نخجوان 2015  [ دوشنبه، 21 ارديبهشت ماه، 1394 ] 2154 مشاهده
 بخشی از فیلم بازیکن شطرنج (2017)  [ جمعه، 13 بهمن ماه، 1396 ] 1386 مشاهده
 سخنرانی گری کاسپاروف در TED2017  [ چهارشنبه، 10 خرداد ماه، 1396 ] 1615 مشاهده
 پایان مرحله سوم گرندپری بانوان در گرجستان  [ دوشنبه، 13 ارديبهشت ماه، 1395 ] 10754 مشاهده
 پروژه ی عجیب لاسلو پولگار + ویدیو  [ سه شنبه، 26 مرداد ماه، 1395 ] 4135 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب