چراغ روشن شطرنج ایران

«آچــــــــمز»
چراغ روشن شطرنج ایران
به قلم استاد "محمد زارعی"

جام جهانی 2017


Levon Aronian  Chess World Cup
آرونیان، قهرمان جام جهانی

همه از یک خانواده ایم


ااا











ا

بخش ایران در سایت نتایج

اپلیکیشن های شطرنج

ا
چس 24 [شطرنج 24]
یک اپلیکیشن عالی شطرنجی
Chess24 Application
ا


 بازی با مگنوس کارلسن
Play Magnus Application


 پلی چس آنلاین 

PlayChess Application

 فریتس (نسخه اندروید) 

اپلیکیشن فریتز شطرنج


استوکفیش

Stockfish Application

چس:  آی او اِس - اندروید

 Chess.com Application 


فالوچس:  آی او اِس - اندروید

Follow Chess Application


شطرنج شردر 

Shredder Chess Application

تاکتیک های شطرنج (iOS) 

Chess Tactics Application


ساعت شطرنج
آی او اِس - اندروید

Chess Clock Application
سایر اپ های شطرنجی

سه باور غلط در شطرنج

سه باور غلط درباره ی شطرنج
برگردان از "رامان رامتین"

نابغه ی دوران



الکساندر آلخین، نابغه ی دوران

با تشکر از "غلامرضا خواجویی نژاد"

اینستاگرام آچمز
گشایش پارسی



گشایش پارسی

به کوشش "مهدی دوستکام"

آچمز در آپارات

Chess.com

چس بمب

تست

- قهوه تلخ برزیل و تندی تیم ملی هندوستان!


سی و نهمین دوره المپیاد جهانی
خانتی مانسیسک - روسیه



اما برزیل حریف تیم ملی آقایان ایران ... تیم ایران پیشتر در تاریخ مسابقات المپیاد جهانی شطرنج 5 بار به مصاف برزیل رفته است که حاصل آن یک پیروزی، یک تساوی و سه باخت بوده است.

تیم ملی ایران در سال 1970 زیگن برای نخستین بار به مصاف تیم ملی شطرنج برزیل رفت و با ترکیب ناصر حمصی (0)، هوشنگ مشیان (0.5)، یوسف صفوت (1) و خسرو هرندی (0.5) در برابر این تیم 2-2 مساوی کرد. در دوره بعدی [1972 اسکوپیه] نیز تیم ایران توسط خسرو هرندی، خسرو شهسوار، مهرشاد شریف و امیرمسعود سوادکوهی با نتیجه 3.5 بر 0.5 این تیم را مغلوب کرد. تنها تساوی ایران در آن بازی توسط هرندی در مصاف با استاد بین المللی "یوگن جرمن" رقم خورد. اما ما در المپیاد نیس 1974 به این تیم 3-1 باختیم. (خسرو هرندی و مهرشاد شریف مساوی کردند و کامران شیرازی و امیرمسعود سوادکوهی باختند. همچنین در المپیاد 1994 مسکو با ترکیب صفرزاده، حسین آریانژاد، رضا رضایی و جمشید عطری 0-4 مغلوب شدیم و  در المپیاد 2000 استامبول همین نتیجه را با چیدمان احسان قائم مقامی، امیر باقری، مرتضی محجوب و امیر ملاحی تکرار کردیم.

اما نکته جالب راجع به تیم ملی برزیل این دوره از مسابقات این است که این تیم از دور نخست تاکنون در رخدادی نادر، تنها با قرعه های کشورهای آسیایی مواجه شده است!! برزیل در دور اول چهار بر صفر لبنان را برد. در دور دوم به چین 1-3 باخت. در دور سوم یمن را 3.5 بر 0.5 مغلوب کرد و در دور چهارم با نتیجه 3 بر 1 در برابر اردن به برتری رسید. هر پنج شطرنجباز تیم ملی برزیل استاد بزرگ می باشند که پس از مشخص شدن چیدمان دور، راجع به آنها بیشتر توضیح خواهم داد.

جمهوری فدراتیو برزیل بزرگ ‌ترین و پرجمعیت ‌ترین کشور آمریکای جنوبی است. پایتخت آن برازیلیا و زبان رسمی آن پرتغالی است. برزیل که منطقه وسیعی را بین مرکز آمریکای جنوبی و اقیانوس اطلس در بر می‌گیرد، شرقی‌ ترین کشور قاره آمریکاست و با کشورهای اروگوئه، آرژانتین، پاراگوئه، بولیوی، پرو، کلمبیا، ونزوئلا، گویان، سورینام و گویان فرانسه هم‌ مرز است. در حقیقت، برزیل به جز اکوادور و شیلی با تمامی دیگر کشورهای آمریکای جنوبی مرز مشترک دارد!

برزیل دارای زمین‌های کشاورزی گسترده و جنگل ‌های استوایی است. و با داشتن منابع طبیعی گسترده و نیروی کاری غنی قدرتمندترین اقتصاد آمریکای جنوبی است. برزیل مستعمره پرتغال بود و این کشور تنها کشور قاره آمریکاست که مردم آن به زبان پرتغالی سخن می‌گویند. برزیل کشوری چندملتی است و جمعیت آن متشکل از نژادهای اروپایی، سرخ‌ پوستان آمریکا، آفریقائیان و نیز آسیائیان است. 

برزیل اکوسیستم متنوعی دارد و تنوع زیستی جانوری و گیاهی در این کشور بسیار زیاد است به طوری که کارشناسان انواع گیاهان و جانوران در این کشور را بالغ بر دو میلیون نوع تخمین زده‌ اند! پستانداران بزرگ در این کشور شامل جگوار، لئو پارت که هر دو نوعی پلنگ هستند و خوک های وحشی٬ خوکان خرطوم دار٬ مورچه خوارها٬ تنبل ها٬ روباه ‏ها ٬ اپوسوم و گورکن هستند. گوزن در جنوب برزیل به وفور یافت می‌شود و میمون ها نیز در جنگل های پر باران شمالی زیست می‌کنند. برزیل با در اختیار داشتن بخش‌های گسترده و توسعه‌ یافته کشاورزی، معدن، تولید، خدمات و نیز نیروی کار، دارای تولید ناخالص داخلی (برابری قدرت خرید) بیش از سایر کشورهای آمریکای لاتین است و این امر برزیل را تبدیل به قدرت اقتصادی منطقه کرده‌است. برزیل در حال گسترش حضور خود در بازارهای جهانی است. مهم‌ترین صادرات برزیل را هواپیمای دارای بال ثابت، قهوه، وسایط نقلیه، سویا، سنگ معدن آهن، آب پرتقال، فولاد، منسوجات، کفش، گوشت و تجهیزات برقی تشکیل داده ‌است. بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی، برزیل نهمین اقتصاد بزرگ جهان از نظر برابری قدرت خرید و یازدهمین قدرت اقتصادی جهان از نظر نرخ مبادلات بازار است.

محبوب ‌ترین ورزش در برزیل فوتبال است، و برزیل شهرت بسیاری به خاطر فوتبالیست‌ های مشهور خود دارد. تیم ملی فوتبال برزیل موسوم به «سلکائو»، تاکنون پنج بار جام جهانی فوتبال را از آن خود کرده ‌است.

بله ... چیدمان دور تیم ها رسید ...

BRA برزیل    ؟-؟    تیم ملی آقایان IRI    مشاهده زنده هر چهار بازی

IND هند      ؟-؟    تیم ملی بانوان  IRI    مشاهده زنده هر چهار بازی

new هم تیم ملی برزیل و هم ایران با چیدمان اصلی در برابر هم قرار می گیرند. هنوز که هنوز است برایم عجیب و سوال برانگیز است که چرا برزیلی ها، استاد بزرگ "جیوانی وسکووی" قهرمان حال حاضر کشورشان (و پنج دوره دیگر!) را که حتی سابقه قهرمانی امریکای جنوبی را نیز دارد به خانتی مانسیسک نیاورده اند! به هر حال استاد بزرگ "رافائل لیتائو" (2624) قهرمان چهار دوره برزیل روی میز یک با مهره سفید در برابر احسان قائم مقامی بازی خواهد کرد. روی میز دو استاد بزرگ کهنه کار آن ها "گیلبرتو میلوش" (2599) که شش بار عنوان قهرمانی برزیل را کسب کرده است با مهره سیاه با الشن مرادی دیدار می کند. لیتائو و میلوش هر دو قبلاً با پیروزی های شان در برابر ملی پوشان ایران [در مسابقات المپیاد جهانی] موجبات برتری برزیلی ها را فراهم آورده بودند.

استاد بزرگ "الکساندر فیر" (2588) که سابقه تنها یک قهرمانی در سال 2005 را دارد روی میز سه رودرروی مرتضی محجوب خواهد شد. روی میز چهار نیز برای رویارویی با همایون توفیقی استاد بین المللی 20 ساله کشورمان، "کریکور مخیتاریان" (2550) استاد بزرگ جوان برزیلی ها به قهرمان سال گذشته آنها استاد بزرگ "آندره دیامانت" (2498) ترجیح داده شده است. مخیتاریان در دور دوم این مسابقات در برابر "زیانگژی بو" (2695) استاد بزرگ قدرتمند چین به تساوی رسیده بود هر چند که ابراهیم احمدی نیا استاد فیده خوزستانی کشورمان، دو هفته پیش این شطرنجباز برزیلی را در دور ششم مسابقات قهرمانی دانشجویان جهان به زیبایی شکست داد. هدایت تیم ملی برزیل را قهرمان سابق این کشور استاد بزرگ "دارسی لیما" به عهده دارد که خود سابقه 11 حضور در مسابقات المپیاد جهانی را داراست.

اما در بخش بانوان با ترکیب پورکاشیان، پریدر، حجازی پور و حکیمی فرد رقابت جذاب و دیدنی ای با تیم ملی هند با چیدمان هاریکا، ساچدف، کاراواده و موهاتا خواهیم داشت. مربیگری تیم ملی بانوان هند را "اولگ رومانیشین" استاد بزرگ و تئوریسین سرشناس کشور اوکراین به عهده دارد. تا یادم نرفته یک نکته جالب هم بگویم که مربیگری تیم ملی روسیه 2، حریف دور گذشته مان را استاد بزرگ "پاول تریگوبوف" روس به عهده داشت که در سال گذشته و جاری در چندین مقطع [با صرف هزینه های کلان] برای مربیگری تیم ملی کشورمان به ایران آمده بود!

خبر فوری: بازی های این دور تیم ملی آقایان و بانوان کشورمان به صورت زنده از شبکه جهانی Playchess پخش می شود. مشاهده و آنالیز بازی ها در آنجا چند برابر راحت تر از این پخش زنده سایت رسمی مسابقات است!!

تا اینجای کار در بخش آقایان، وضعیت احسان متعادل و برابر است [البته احسان فضای بیشتری در اختیار دارد]. حریف الشن روی میز دو، برتری مختصر دارد و روی میز سه مرتضی محجوب یک قربانی فیل داده! نگران نباشید قربانی اشتباه نبوده اما وضعیت همچنان برابر است. اما روی میز چهار وضعیت توفیقی به علت یک پیاده بیشتر از حریف، برنده به نظر می رسد.

اما در بخش بانوان آتوسا پورکاشیان ... اوه ... بله ... شادی روی میز دو با قهرمان حال حاضر بانوان هند "تانیا ساچدف" (2382) مساوی کرد. آتوسا روی میز یک در برابر "دروناولی هریکا" (2515) وضعیت دلچسبی ندارد ... روی میز سه برتری با حریف میترا است ... اما روی میز چهار قهرمان حال حاضر بانوان کشورمان غزل حکیمی فرد در برابر حریف نیرومندش تا به اینجا مستحکم ظاهر شده است ...

میترا تسلیم شد ... بد شد آتوسا هم وضعیت خوبی ندارد ... باختمان به هند تقریباً در حال قطعی شدن است ...

آفرین به همایون ... او در آخر بازی فیل های ناهمرنگ سه پیاده از حریفش پیش است!!

آتوسا باخت ... ما به هند باختیم ... حال زحمات غزل در یک بازی تشریفاتی پیگیری می شود ...

آفرین به همایون ... که برای حریف چاره ای جز تسلیم شدن نگذاشت ... جالبه که بدونید مخیتاریان چندی پیش در مسابقات آزاد هلند با قهرمان سابق ایران استاد بزرگ الشن مرادی در 11 حرکت مساوی کرده بود ... 

متاسفانه وضعیت برای مرتضی لحظه به لحظه سخت تر می شود ...

بله ... الشن در برابر استاد بزرگ 46 ساله برزیل "گیلبرتو میلوش" (2599) به یک تساوی ارزشمند دست یافت ... میلوش تاکنون چهار بار عنوان قهرمانی شطرنج امریکای جنوبی را به خود اختصاص داده است ... حالا برزیل 0.5 ... ایران 1.5 ...

پخش زنده بازی احسان قطع شده ... شاید هم مدت هاست که بازی مساوی شده و نتیجه درج نشده!!

بله همین الان طی تماسی با که با استاد توفیقی در محل مسابقات برقرار کردم متوجه شدم که بازی احسان مساوی شده ... پس برزیل 1 ... ایران 2 ... البته فکر می کنم با توجه به وضعیت مرتضی ما در نهایت 2-2 مساوی می شویم ...

وضعیت غزل همچنان متعادل به نظر می رسد ...

غزل حکیمی فرد (2173) روی میز چهار با استاد بزرگ بانوان "نیشا موهاتا" (2332) مساوی کرد ... تیم ملی بانوان ایران 1 ... هند 3 ... بچه ها تمامی تلاش خود را به کار بستند اما نشد ... فراموش نکنید این اولین باخت تیم ملی بانوان ایران است ...

مرتضی محجوب همچنان در وضعیتی بدتر ادامه می دهد و منتظر کوچکترین اشتباه حریف است ...

محجوب نتیجه را واگذار کرد ... تیم ملی ایران (38) با تیم ملی برزیل با شماره آغازین 24 دو بر دو مساوی کرد ... نتیجه خوبی است و به همه اعضای تیم ملی ایران خسته نباشید می گوییم.

BRA برزیل        2-2        تیم ملی آقایان IRI    مشاهده زنده هر چهار بازی

IND هند         3-1         تیم ملی بانوان  IRI    مشاهده زنده هر چهار بازی


بخش آزاد:       مشاهده چیدمان اصلی تیم ها - قرعه کشی دور پنجم
بخش بانوان:   مشاهده چیدمان اصلی تیم ها - قرعه کشی دور پنجم

لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را به آدرس Mahdipour_reza@yahoo.com ارسال نمایید

  مشاهده گزارش دور به دور سایت آچمز  

  دور اول    دور دوم    دور سوم    دور چهارم



ارسال شده در مورخه : شنبه، 3 مهر ماه، 1389 توسط admin  پرینت
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 گزارش دور به دور مسابقات آزاد ابوظبي امارات  [ دوشنبه، 26 مرداد ماه، 1388 ] 3534 مشاهده
 هداياي Chessbase از كشور آلمان رسيد !  [ چهارشنبه، 23 ارديبهشت ماه، 1388 ] 2911 مشاهده
 گزارش پایانی قهرمانی جوانان آسیا 2015  [ يكشنبه، 19 مهر ماه، 1394 ] 1541 مشاهده
 گزارش آچمز از مراسم انتخابات ریاست فیده  [ شنبه، 10 مهر ماه، 1389 ] 2751 مشاهده
 درخشش و قهرمانی پوریا درینی در غرب آسیا  [ دوشنبه، 23 ارديبهشت ماه، 1392 ] 4603 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب