چراغ روشن شطرنج ایران

«آچــــــــمز»
چراغ روشن شطرنج ایران
به قلم استاد "محمد زارعی"

جام جهانی 2017


Levon Aronian  Chess World Cup
آرونیان، قهرمان جام جهانی

همه از یک خانواده ایم


ااا











ا

بخش ایران در سایت نتایج

اپلیکیشن های شطرنج

ا
چس 24 [شطرنج 24]
یک اپلیکیشن عالی شطرنجی
Chess24 Application
ا


 بازی با مگنوس کارلسن
Play Magnus Application


 پلی چس آنلاین 

PlayChess Application

 فریتس (نسخه اندروید) 

اپلیکیشن فریتز شطرنج


استوکفیش

Stockfish Application

چس:  آی او اِس - اندروید

 Chess.com Application 


فالوچس:  آی او اِس - اندروید

Follow Chess Application


شطرنج شردر 

Shredder Chess Application

تاکتیک های شطرنج (iOS) 

Chess Tactics Application


ساعت شطرنج
آی او اِس - اندروید

Chess Clock Application
سایر اپ های شطرنجی

سه باور غلط در شطرنج

سه باور غلط درباره ی شطرنج
برگردان از "رامان رامتین"

نابغه ی دوران



الکساندر آلخین، نابغه ی دوران

با تشکر از "غلامرضا خواجویی نژاد"

اینستاگرام آچمز
گشایش پارسی



گشایش پارسی

به کوشش "مهدی دوستکام"

آچمز در آپارات

Chess.com

چس بمب

تست

گزارش دور ششم المپیاد جهانی شطرنج


سی و نهمین دوره المپیاد جهانی
خانتی مانسیسک - روسیه

دور ششم :

آقایان با ایسلند بانوان با آرژانتین



متاسفانه گزارش قبلی به علت مشکلات فنی به قالب جدید منتقل شد.
گزارش قبلی 1172 بازدید به خود اختصاص داده بود.

تیم ملی آقایان کشورمان پس از متوقف کردن تیم ملی برزیل، در دور ششم روی میز (1+12) به مصاف تیم ملی ایسلند می رود. بانوان نیز پس از پذیرش اولین باخت که در برابر تیم قدرتمند هند صورت پذیرفت در دور بعد روی میز 16 با آرژانتینی ها رقابت خواهند کرد. (امروز روز استراحت است و دور ششم فردا برگزار می شود)

IRI تیم ملی آقایان   ؟-؟       ایسلند  ISL     مشاهده زنده هر چهار بازی

IRI تیم ملی بانوان    ؟-؟     آرژانتین  ARG     مشاهده زنده هر چهار بازی

اما طبق معمول، پیش از آغاز گزارش دور، سری به نتایج جالب توجه دور قبل می زنیم:

در مهمترین دیدار دور پنجم، تیم ملی مجارستان در برابر تیم ملی (اول) روسیه پیروز شد! مجارها در حالی نتیجه این دیدار حساس را به لطف پیروزی "پیتر لکو" در برابر "الکساندر گریشوک" 2.5 بر 1.5 به سود خود رقم زدند که روس ها در این دور در اقدامی عجیب "ولادیمیر کرامنیک" قهرمان سابق جهان را در ترکیب قرار نداده بودند! 

Chess Olympiad Hungary
پیروزی تیم ملی مجارستان در برابر بخت نخست قهرمانی مسابقات

Chess Olympiad Georgia
تیم ملی ایران در دوره قبلی المپیاد، مجارستان را با تساوی 2-2 متوقف کرده بود

ارمنستان مدافع عنوان قهرمانی، تیم دوم کشور میزبان را روی میز یک مغلوب کرد و ویتنام روی میز دو در برابر تیم خسیس گرجستان تنها 0.5 امتیاز بدست آورد!! چین بخت سوم قهرمانی در برابر اسلواکی با نتیجه 2-2 متوقف شد و هندی ها 3 بر 1 بلغارها را در هم کوبیدند. جالب اینکه روی میز یک و دوی آن دیدار "کریشنان ساشیکیران" و "پنتالا هاریکریشنا" به ترتیب با "وسلین توپالف" و "ایوان چپارینوف" مساوی کردند.

رژیم اشغالگر نایب قهرمان دوره گذشته المپیاد نیز با قبول باخت در برابر تیم سوم روسیه در پایان دور پنجم در رده 46 قرار گرفت!!  نروژ به لطف پیروزی "مگنوس کارلسن" در برابر "فرانسیسکو والجو" به اسپانیا نباخت. در این دیدار نیز "الکسی شیروف" با قرار نگرفتن در چیدمان به نوعی از رویارویی با "مگنوس کارلسن" جاخالی داد!!  برای من نکته جالب توجه راجع به تیم ملی نروژ، مربی جوان آن ها "پیتر هین نیلسن" دانمارکی است. نیلسن قهرمان پنج دوره دانمارک که آخرین آن را همین سال گذشته کسب کرد، در حالی با درجه بین المللی 2700 به عنوان مربی تیم ملی یک کشور دیگر به خانتی مانسیسک آمده است که اگر در تیم ملی کشورش در کنار دیگر استاد بزرگ سرشناس دانمارک "سونه برگ هانسن" بازی می کرد اوضاع این تیم انقدر اسف بار نبود. آن ها در این دور روی میز 20 به کانادا هم باختند و در دور بعد روی میز 40 به مصاف تیم نابینایان خواهند رفت! 

 
پیتر هین نیلسن (2700) که دستیار قهرمان فعلی جهان نیز می باشد

اما در بخش بانوان تیم ملی (اول) روسیه بخت نخست قهرمانی به مصاف تیم ملی چین بخت دوم قهرمانی مسابقات رفت و در پایان با نتیجه 2.5 بر 1.5 پیروز شد. اوکراینی ها روی میز یک، بلغارها را 3-1 شکست دادند و سخت ترین شکست این دور را تیم ملی گرجستان (مدافع عنوان قهرمانی) با چهار پیروزی پیاپی به تیم ملی جمهوری آذربایجان تحمیل کرد... 

تصاویر دیگری نیز از مراسم باشکوه افتتاحیه مسابقات:


م

اما تیم ملی ایسلند ...

تیم ملی شطرنج ایران در تاریخ المپیادهای جهانی شطرنج سه بار در سالهای بسیار دور به مصاف تیم ملی ایسلند رفته است. در المپیاد 1958 مونیخ، دومین تیم ملی تاریخ ایران با ترکیب یوسف صفوت، هوشنگ مشیان، سرهنگ مهدی پاکدامن و عباس لطفی با نتیجه 3.5 بر 0.5 به ایسلند باخت. نیم امتیاز ایران را استاد صفوت بدست آورد. در المپیاد 1964 فلسطین اشغالی با ترکیب هوشنگ مشیان، خسرو کهیایی، یوسف صفوت و محمدحسین فربود (که مساوی کرد) با نتیجه 3.5 بر 0.5 مغلوب و در المپیاد زیگن 1970 با چیدمان یوسف صفوت(0.5)، خسرو هرندی(0)، تورج ابراهیمی (0.5)و مهرشاد شریف(0) سه بر یک باخت را پذیرا شدیم.

اما تیم ملی ایران در نخستین دوره بازیهای فکری ورزشی که در سال 2008 در پکن انجام شد با تیم ایسلند 2-2 مساوی کرد. در آن دیدار استاد بزرگ قائم مقامی روی میز یک قهرمان ایسلندی ها استاد بزرگ "هانس استفانسن" (2575) را مغلوب کرد. مرتضی محجوب روی میز دو به استاد بزرگ "هدین اشتیمگریمسون" (2540) باخت و الشن مرادی و امیر باقری به ترتیب روی میزهای سه و چهار در برابر استاد بزرگ "هنریک دنیلسن" (2492) و استاد بین المللی "استفان کریستجانسون" (2474) به تساوی رسیدند.


نمایی از تیم ملی ایران در المپیاد سی و نهم

ملی پوشان تیم ایسلند در این دوره از مسابقات در دور اول هائیتی را چهار بر صفر شکست دادند، در دور دوم با سوئد به تساوی 2-2 دست یافته و در دور سوم با حساب 1 به 3 به یونان باختند. آن ها پس از غلبه کامل بر بولیوی در دور چهارم، در دور پنجم با نتیجه عالی 3 بر 1 تیم ملی سوئیس را مغلوب کردند.

جمهوری ایسلند کشوری جزیره ‌ای در شمال اقیانوس اطلس است. پایتخت آن ریکیاویک است. ایسلند شمالی ‌­ترین کشور اروپا است. ایسلند از لحاظ شاخص توسعه انسانی در سال ۲۰۰۵ رتبه اول را در میان کشورهای جهان به ‌دست آورد.

کشور ایسلند با ۱۰۲٫۸۱۹ کیلومتر مربع دومین جزیرهٔ بزرگ اروپاست. این کشور منطقه ­ای آتشفشانی است، که چشمه ­های آب گرم زیادی داشته و پوششی از یخ و خاکسترهای آتشفشانی، سطح جزیره را در برگرفته ‌است. اقتصاد ایسلند برپایهٔ ماهیگیری و صنایع شیلات، کشاورزی، گردشگری و منابع انرژی طبیعی هیدرولیکی و ژئوترمال استوار است.  کشور ایسلند ۳۱۳٬۳۷۶ نفر جمعیت دارد که میانگین سنی ایشان ۳۴٬۵ سال است. امید به زندگی برای زنان در این کشور ۸۲٫۶۲ سال و برای مردان ۷۸٫۳۳ سال است.

new میز یک ایسلندی ها را در این دوره از المپیاد، استاد بزرگ "هانس استفانسن" (2588) رکورددار عنوان قهرمانی این کشور (با 10 قهرمانی که هشت بار آن پیاپی است!) به عهده دارد. استاد بزرگ "هدین اشتینگریمسون" (2550) میز دو را در اختیار دارد و برادران تورفینسون (براگی و بجورن) که هر دور استاد بین المللی هستند روی میزهای سه و چهار می نشینند. "اشتین گریتارسن" (2398) بی عنوان نیز بازیکن رزرو ایسلندی هاست. نکته عجیب راجع به تیم ایسلند اینکه آنها بدون قهرمان حال حاضر کشورشان استاد بزرگ "هنریک دنیلسن" (2529) پای به این دوره از مسابقات نهاده اند ضمن اینکه دومین شطرنجباز برتر ایسلند "یوهان هجارتاسون" (2582) این تیم را همراهی نمی کند.

هدایت تیم ملی ایسلند را قهرمان سابق این کشور استاد بزرگ "هلگی اولافسون" به عهده دارد. برخی "هلگی اولافسون" را به دلیل تشابه اسم با "فردریک اولافسون" استاد بزرگ و قهرمان سابق ایسلند که در سالهای 1978 تا 1982 ریاست فدراسیون بین المللی شطرنج «فیده» را به عهده داشت، به اشتباه می گیرند. 

شایان ذکر است، بابی فیشر اسطوره بی بدیل شطرنج دنیا سال های آخر عمر خود را در کشور ایسلند گذراند ... در حال حاضر آرامگاه وی نیز علی رغم تلاش های مکرر امریکایی ها برای انتقال به این کشور، همچنان در ایسلند قرار دارد. 

اما حریف تیم ملی بانوان ایران در دور ششم ... آرژانتین ...

"کارولینا لوجان" (2312) که عنوان استادی بین المللی آقایان را داراست روی میز یک آرژانتینی هاست. استاد بزرگ بانوان "کلودیا امورا" (2329) روی میز دو دست به مهره می شود و استادان بین المللی بانوان "ماریا پلازائولا" (2203) و "ماریسا زوریئل" (2193) در میزهای سه و چهار قرار دارند. ضمن اینکه "ماریا فرناندز" (2119) بی عنوان، بازیکن رزرو حریف دور ششم ماست.

نتایج آرژانتین تا به اینجا: پیروزی 3.5 بر 0.5 در برابر سوریه در دور اول، پیروزی 2.5 بر 1.5 در برابر بلاروس در دور دوم، باخت 0.5 به 3.5 در برابر تیم قدرتمند امریکا در دور سوم، تساوی 2-2 با تیم ملی نه چندان قدرتمند این دوره انگلستان در دور چهارم و تساوی 2-2 در برابر فیلیپین تیم پنجاه و دوم جدول در دور پنجم.

تیم ملی بانوان در المپیاد تورین 2006 که در سه میز انجام می شد با ترکیب آتوسا پورکاشیان، شادی پریدر و شیرین نوابی با نتیجه 2 بر 1 تیم ملی آرژانتین را شکست داده بود. پیروزی های ایران در آن دیدار توسط پورکاشیان و پریدر به دست آمد.

برای مشاهده ادامه گزارش اینجا کلیک کنید



ارسال شده در مورخه : دوشنبه، 5 مهر ماه، 1389 توسط admin  پرینت
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 گزارش پایانی قهرمانی پیشکسوتان جهان 2018  [ دوشنبه، 12 آذر ماه، 1397 ] 678 مشاهده
 ناکامورا فاتح گرند چس تور پاریس 2018  [ چهارشنبه، 6 تير ماه، 1397 ] 1431 مشاهده
 قهرمانی ناکامورا در جبل الطارق 2015  [ شنبه، 18 بهمن ماه، 1393 ] 1919 مشاهده
 خبر بد: شطرنج از حضور در المپیک 2020 بازماند  [ سه شنبه، 2 تير ماه، 1394 ] 4726 مشاهده
 سولاک قهرمان مسابقات بین المللی دبی  [ چهارشنبه، 26 فروردين ماه، 1394 ] 3297 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب