چراغ روشن شطرنج ایران

«آچــــــــمز»
چراغ روشن شطرنج ایران
به قلم استاد "محمد زارعی"

جام جهانی 2017


Levon Aronian  Chess World Cup
آرونیان، قهرمان جام جهانی

همه از یک خانواده ایم


ااا











ا

بخش ایران در سایت نتایج

اپلیکیشن های شطرنج

ا
چس 24 [شطرنج 24]
یک اپلیکیشن عالی شطرنجی
Chess24 Application
ا


 بازی با مگنوس کارلسن
Play Magnus Application


 پلی چس آنلاین 

PlayChess Application

 فریتس (نسخه اندروید) 

اپلیکیشن فریتز شطرنج


استوکفیش

Stockfish Application

چس:  آی او اِس - اندروید

 Chess.com Application 


فالوچس:  آی او اِس - اندروید

Follow Chess Application


شطرنج شردر 

Shredder Chess Application

تاکتیک های شطرنج (iOS) 

Chess Tactics Application


ساعت شطرنج
آی او اِس - اندروید

Chess Clock Application
سایر اپ های شطرنجی

سه باور غلط در شطرنج

سه باور غلط درباره ی شطرنج
برگردان از "رامان رامتین"

نابغه ی دوران



الکساندر آلخین، نابغه ی دوران

با تشکر از "غلامرضا خواجویی نژاد"

اینستاگرام آچمز
گشایش پارسی



گشایش پارسی

به کوشش "مهدی دوستکام"

آچمز در آپارات

Chess.com

چس بمب

تست

روسیه و فرانسه حریفان ایران در دور هفتم شدند


سی و نهمین دوره المپیاد جهانی
خانتی مانسیسک - روسیه

رولت روسی مردان در دور هفتم!!
بانوان رودرروی لیدی های فرانسه



اصلاً قصد بازارگرمی ندارم اما قرعه های روی میز 6 تیم ملی آقایان و حتی میز 10 تیم ملی بانوان کشورمان، آنهم در دور هفتم مسابقات المپیاد جهانی شطرنج من وادار کرد تا به این نکته اشاره کنم که ما در المپیاد قبلی در دور هفتم بخش آقایان، روی میز 27 با قزاقستان بازی داشتیم که آن دیدار را نیز 1-3 باختیم!!!


نمایی از احسان قائم مقامی نخستین استاد بزرگ تاریخ ایران در المپیاد سی و نهم

ضمن اشاره به این موضوع که فردا تیم های دیگر حاضر در المپیاد به دلیل ورود تیم ایران به استیج ویژه، حق مشاهده از نزدیک بازی ملی پوشان کشورمان را ندارند، باید بگویم حریف ما یعنی تیم سوم کشور میزبان، جدای از اینکه بخت چهاردهم قهرمانی مسابقات محسوب می شود، تیم بسیار قدرتمندی است.

روی میز یک آن ها کسی نیست جر استاد بزرگ "دیمیتری یاکوونکو" با درجه بین المللی 2726!!

یاکوونکو در سه سالگی شطرنج را از پدرش آموخت و پس از آن زیر نظر "الکساندر نیکیتین" مربی سابق گری کاسپاروف اصول این بازی را فرا گرفت. در سال 2001 قهرمان 18 ساله های جهان شد. در سال 2006 با "اوگنی الکسیف" مشترکاً در صدر مسابقات قهرمانی شطرنج روسیه قرار گرفت. [هر چند که در بازی تکمیلی با قبول باخت، نایب قهرمان شد] او در سال 2008 نیز با قبول باخت در مرحله پلی اف نایب قهرمان شطرنج روسیه شد. یاکوونکو 27 ساله که در تحصیلات نیز چهره شاخصی در دنیای شطرنج است در سال 2009 با کسب درجه بین المللی 2760 پس از سال ها "ولادیمیر کرامنیک" صدرنشین فهرست درجه بین المللی روس ها را به زیر کشید.

میز دو "روسیه سه" را استاد بزرگ "الکساندر موتیلف" (2694) در اختیار دارد. وی در سال 2001 با کسب عنوان قهرمانی بزرگسالان روسیه در سن 21 سالگی جامعه جهانی شطرنج را شوکه کرد. مسئولیت میز سه نیز بر دوش دیگر قهرمان سابق روسیه استاد بزرگ "سرگی روبلفسکی" 35 ساله با درجه بین المللی 2683 است. ضمن اینکه استاد بین المللی "الکسی پیدوروژنی" (2556) و استاد بزرگ "نیکلای کابانوف" (2500) به ترتیب میزهای چهار و پنج را به خود اختصاص داده اند. 

تیم "روسیه سه"، در دور اول 3.5 بر 0.5 آندورا را مغلوب کرده، در دور دوم 2.5 بر 1.5 در برابر بلاروس به برتری رسیده، در دور سوم 2.5 بر 1.5 تیم ملی قدرتمند کوبا را مغلوب ساخته، در دور چهارم در دیداری نزدیک 1.5 به 2.5 به تیم ملی ارمنستان مدافع عنوان قهرمانی باخته، در دور پنجم رژیم اشغالگر نایب قهرمان دوره گذشته المپیاد را 2.5 بر 1.5 شکست داده و در دور ششم یا تیم ملی یونان 2-2 مساوی کرده است.  

روسیه با ۱۷٬۰۷۵٬۴۰۰ کیلومتر مربع وسعت، پهناورترین کشور جهان است. پهناوری روسیه دو برابر مساحت کانادا یا چین یا ایالات متحده آمریکا است.  به همین دلیل بیشتر مناطق این کشور (به ویژه سرزمین بزرگ سیبری) خالی از سکنه هستند و کشاورزی در این مناطق میسر نیست. پایتخت روسیه شهر مسکو است که در باختر و بخش اروپایی کشور است و بزرگترین شهر اروپا است.

روسیه حدود ۱۴۲ میلیون تن (براورد ۱۳۸۷) جمعیت دارد، که از این دید در جهان نهم است. روسیه تا پیش از قرن هجدهم یک حکومت نه چندان نیرومند در خاور اروپا بود و وسعت آن چندان زیاد نبود. تا اینکه در آغاز قرن ۱۸ میلادی و با اصلاحاتی که تزار پتر بزرگ انجام داد، این کشور به یک امپراتوری پهناور و نیرومند تبدیل شد. در سال ۱۹۱7 انقلاب کمونیستی در این کشور به وقوع پیوست و نام کشور به «اتحاد جماهیر شوروی» تغییر یافت. در سال ۱۹۹۱ شوروی پس از جنگ سرد طولانی با غرب فرو پاشید و فدراسیون روسیه به جای آن نشست.

اکنون دمیتری مدودف رییس جمهور روسیه ‌است، ولی ولادیمیر پوتین که اکنون نخست وزیر است، فرمانروای واقعی کشور محسوب می‌شود. سیاست کنونی روسیه، همکاری و عدم تنش با غرب و تلاش برای اتحاد کشور است ولی به خاطر گسترش ناتو به شرق و پس از درگیری روسیه با گرجستان بر سر اوستیای جنوبی، روابط روسیه و غرب به تیرگی گراییده ‌است. روسیه با ایران در مسائل اقتصادی، به ویژه راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر همکاری دارد؛ ولی مدتها است که در راه اندازی این نیروگاه تاخیر می‌کند و عملاً از ایران به عنوان یگ برگ برنده در رویارویی با غرب استفاده می‌ کند!!

اما تیم فرانسه ... بخت یازدهم قهرمانی المپیاد بانوان

تیم ملی بانوان کشورمان با ترکیب پورکاشیان، پریدر، قادرپور و حکیمی فرد روی میز 10 درحالی به مصاف تیم ملی قدرتمند فرانسه می رود که همانند بخش آقایان در پایان دور ششم در رده 19 جدول رده بندی قرار دارد.

تیم ملی فرانسه که در سال 2001 قهرمان مسابقات تیمی بانوان اروپا شده است در برابر تیم ملی کشورمان با این چیدمان پیکار خواهد کرد:

میز یک آن ها متعلق به "ماری سباگ" (2499) است که عنوان استاد بزرگی [آقایان] را داراست! سباگ 23 ساله علاوه بر کسب چندین بار عنوان نخست مسابقات قهرمانی نوجوانان اروپا، دو بار قهرمان بانوان کشورش شده است. وی در سال 2006 تا یک چهارم نهایی مسابقات قهرمانی بانوان جهان پیش رفته بود. 

روی میز دو ... بله !!!؟  وقتی چیدمان اصلی تیم ملی فرانسه را دیدم شوکه شدم!! 

این تیم هم قهرمان حال حاضر بانوان کشورش استاد بزرگ بانوان [و استاد بین المللی آقایان] "آلمیرا اسکریپچنکو" (2464) را به المپیاد نیاورده است!!! نگاهی گذرا به افتخارات اسکریپچنکو 34 ساله من را بیشتر متحیر کرد!! 

آلمیرا اسکریپچنکو دومین قهرمان تاریخ بانوان اروپا در سال 2001 است!! او همچنین چهار بار عنوان قهرمانی بانوان فرانسه را به خود اختصاص داده است. وی که مولداوی الاصل است در سال 1992 با پیراهن تیم ملی این کشور عنوان قهرمانی 16 ساله های جهان را کسب نمود. (در سال 93 در رده 18 سال سوم شد) اسکریپچنکو در سال 1997 با "ژول لوتیه" استاد بزرگ سرشناس فرانسه و جهان [و رئیس انجمن حرفه شطرنجبازان دنیا در سالهای 5-2004] ازدواج کرد و همین باعث مهاجرت و تغییر تابعیت وی به فرانسه شد. اما او در سال 2003 در حالی که خزانه دار انجمن شطرنجبازان حرفه ای بود، از لوتیه جدا شد و با دیگر استاد بزرگ سرشناس فرانسه "لارنت فرسینت" ازدواج کرد که حاصل آن یک دختر است.  اسکریپچنکو تنها بانویی است که مجوز حضور در مسابقات قهرمانی آقایان فرانسه (3-2002) را کسب نموده است.

بله ... خوشبختانه فرانسوی ها اسکریپچنو را با خود به خانتی مانسیک نیاورده اند! اما این به این معنی نیست که حالا آن ها روی میز دو بازیکن قدرتمندی در اختیار ندارند. "سوفیا میلیت" 26 ساله (استاد بین المللی آقایان با درجه 2388) قهرمان سه دوره بانوان فرانسه روی میز دوی آن ها قرار دارد.

اما نکته جالب تر اینکه فرانسوی ها در برابر تیم ملی کشورمان، تنها بازیکن بدون باختشان "پائولین گوئیچارد" (2293) که از 6 دیدار پیاپی 5 امتیاز کسب نموده بود استفاده نمی کنند و قهرمان بانوان سال 2007 این کشور استاد بزرگ بانوان [و استاد بین المللی آقایان] "سیلویا کولاس" (2320) روی میز سه دست به مهره می شود. روی میز چهار نیز "نینو مایسورادزه" (2273) استاد بزرگ بانوان گرجی الاصل فرانسوی ها نشسته است.

مساحت کشور فرانسه برابر با ۵۵۰۰۰۰ کیلومتر مربع بوده و وسیع‌ترین کشور اروپای غربی است (یک سوم وسعت ایران) و منطقه دریایی وسیعی را در اختیار دارد (منطقه اقتصادی که در ۱۱ میلیون متر مربع گسترده شده ‌است). سطح فرانسه شبیه به یک شش ضلعی است.

مناطق کشاورزی و جنگل ۴۸ میلیون هکتار یعنی ۸۲ درصد فرانسه اروپایی را می‌ پوشاند. پوشش جنگلی به تنهایی ۲۷ درصد کشور را در بر می‌گیرد و بعد از سوئد و فنلاند سومین پوشش را در اتحادیه اروپا تشکیل می‌دهد. در حالی که ۱۳۶ نوع درخت در فرانسه شناخته شده ‌است که در یک کشور اروپایی امری استثنایی محسوب می‌شود. تعداد حیوانات بزرگ جنگلی نیز افزایش یافته ‌است: تعداد گوزن در ۲۰ سال دو برابر و تعداد آهو سه برابر شده ‌است. برای حفظ و ارتقای میراث طبیعی فرانسه، دولت ۶ پارک ملی، ۱۲۸ ذخیره طبیعی، ۴۳۰ منطقه حفاظت شده طبیعی و ۲۹۹ پایگاه حفاظت شده ساحلی ایجاد کرده ‌است.

با ۷۰ میلیون توریست در سال ۱۹۹۸، فرانسه اولین کشور توریستی جهان، بالاتر از اسپانیا، آمریکا، ایتالیا، انگلستان، چین و مکزیک قرار دارد. در سال ۲۰۰۶، ۷۹٫۱ میلیون نفر گردشگر به فرانسه سفر کرده‌اند که این تعداد بیشترین در میان کشورهای جهان بوده‌است. درآمد فرانسه از این تعداد گردشگر برابر ۴۶٫۳ میلیارد دلار بوده‌است. هر ساله ۱۲ میلیون نفر فقط برای بازدید از موزه و کاخ لوور، موزه اورسی و کاخ ورسای به پاریس می‌ آیند در حدود ۳۹۰۰ موزه، دهها میلیون نفر را در سال به خود جذب می‌کند. ۵ /۶ میلیون نفر سالانه از برج ایفل دیدن می‌کنند.

اما نتایج تیم ملی فرانسه هم همانند چیدمان آن ها عجیب و غریب است. فرانسه در دور اول 3.5 بر 0.5 بر ولز غلبه کرد، در دور دوم 1.5 به 2.5 مغلوب لتونی شد، در دور سوم در برابر تیم سنگاپور (پیروزی 4-0) کار سختی در پیش نداشت و در دور چهارم در کمال ناباوری 1-3 به تیم ملی بانوان نه چندان مطرح اندونزی باخت!! در دور بعدی تیم سختکوش ویتنام قهرمان حال حاضر آسیا را 3-1 شکست داد!! در دور ششم نیز تیم استرالیا را 3.5 بر 0.5 مغلوب کرد. حال باید دید تیم ملی فرانسه این بار در برابر تیم سوم آسیا (منظورم خودمان است!) چه می کند ...

برای موفقیت تیم های ملی ایران
در این دور فوق العاده حساس دعا کنید

گفتنی است بازی های این دور تیم های ملی کشورمان به صورت زنده از شبکه بین المللی Playchess قابل رویت است.

وضعیت استاد بزرگ یاکوونکو (2726) در برابر احسان کمی بهتر است. کلاً وضعیت شروع قهرمان کشورمان خیلی دلچسب نیست ... البته کلاً بازی با مهره سیاه در برابر استادان بزرگ سرشناس جهان همواره تا حدودی انفعال به همراه دارد ...

قهرمان سابق روسیه روبلفسکی در برابر الشن نیز همچنین ... البته قضاوت در مورد وضعیت بازی الشن خیلی راحت نیست ... اما همایون در برابر "الکسی پیدورژنی" (2556) عالی بازی کرده و وضعیتش بسیار خوب به نظر می رسد ... بازی اصغر گلی زاده نیز متعادل پیش می رود ...

اما در بخش بانوان آتوسا در برابر "ماری سباگ" دارای برتری مختصر است ... فراموش نکنید سباگ سابقه پیروزی در برابر قهرمان سابق جهان "رستم قاسمجانوف" را نیز دارد!! شادی پریدر روی میز دو خوب ظاهر شده و او نیز برتری دارد ...

وضعیت قادپور روی میز سه تا حدودی به نفع حریف است و غزل حکیمی فرد روی میز چهار در وضعیتی برابر به بازی اش ادامه می دهد.

اوه ... خدارو شکر ... حریف شایسته با حرکت بد بیستمش (Ne1) تمامی برتری اش را از دست داد ...

بازی یاکوونکو-احسان و مرادی- روبلفکسی در این لحظات نیز همچنان با برتری حریفان روس دنبال می شود ...

اوه ... احسان در حرکت هجدهم فیلش را به خانه f6 برده که در صورت Ne6 حریف، وضعیت برای احسان خیلی دشوار خواهد شد ... هر چند حرکت دوم حریف fxe6 حریف هم دست کمی از Ne6 نداره ...

اوه ... حریف شادی "سوفیا میلیت" (2368) یک قربانی اسب داد ... شادی وضعش کمی بهتر از حریف بود ... نباید می گذاشت این اتفاق بی افته ... حالا احتمال زیاد حریف با کیش دائم بازی رو به تساوی می کشونه ... بله ... بازی شادی مساوی شد ... به هر حال آفرین به شادی که نیم امتیاز از این حریف قدر کند!

ادامه دارد ...

آفرین به همایون توفیقی ... چه می کنه این همایون با این محاسبات دقیقش ... برتری قاطع ... حریف همایون تا چند حرکت دیگه باید تسلیم بشه ...

وضعیت آتوسا لحظه به لحظه در حال بهتر شدن است ... 

بله ... همایون برد ... حالا این ما هستیم که اولین امتیاز رو از روسیه می گیریم ... ایران 1 روسیه سه 0

متاسفانه وضع احسان خیلی بد شد ... اما اون ور حالا می شه گفت آتوسا برتری داره ...

 الشن هنوز به حریف اجازه داشتن برتری قاطع نداده ... بله ... وضعیت اصغر بهتر شد ... آفرین به اصغر

احسان باخت ... بازی های شایسته و غزل متعادل پیش می ره ...

چی می بینیم ... حریف شایسته اورلوک (اشتباه فاحش) کرده ... بله ... بله ... شایسته بازی رو می بره ...

تجربه شایسته یک امتیاز برای ایران به ارمغان آورد ... ایران 1.5 ... فرانسه 0.5 ...

اوه ... آتوسا که می بینه شایسته برده در وضعیت برنده که حالا به تساوی کشیده شده بود ریسک نمی کنه و مساوی می کنه ... ایران 2 ... فرانسه 1 ...

الشن باخت ... خیلی زحمت کشید اما نشد ... روسیه سه 2 ... ایران 1 ...

غزل هم باخت ... نتیجه نهایی : ایران 2-2 فرانسه رو متوقف می کنه ... آفرین به بچه ها ... خیلی خوب ظاهر شدند ... حتی نزدیک بود ما برنده هم بشیم ... 

بله ... بله ... اصغر به وضعیت برنده ای رسیده ... اگر اصغر ببره ما با روسیه 2-2 مساوی می کنیم ... اون هم روی میز شش!!

آفرین به اصغر ...

اصغر گلی زاده استاد فیده تبریزی کشورمان در 57 حرکت به پیروزی رسید ... روسیه سه 2 ... ایران 2 ...

ما تیم سوم کشور میزبان و بخت چهاردهم قهرمانی مسابقات را متوقف کردیم ...


RUS روسیه 3    2-    تیم ملی آقایان  IRI     مشاهده زنده هر چهار بازی 

FRA فرانسه     2-2     تیم ملی بانوان  IRI     مشاهده زنده هر چهار بازی 

بخش آزاد:       مشاهده چیدمان اصلی تیم ها - قرعه کشی دور هفتم
بخش بانوان:   مشاهده چیدمان اصلی تیم ها - قرعه کشی دور هفتم

> مشاهده زنده نتایح تمامی دیدارهای بخش آقایان
> مشاهده زنده نتایج تمامی دیدارهای بخش بانوان

  مشاهده گزارش دور به دور سایت آچمز  

  دور اول    دور دوم    دور سوم    دور چهارم    دور پنجم    دور ششم

لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را به آدرس Mahdipour_reza@yahoo.com ارسال نمایید

 



ارسال شده در مورخه : سه شنبه، 6 مهر ماه، 1389 توسط admin  پرینت
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 استاد بزرگ قائم مقامی در مسابقات چنای هند!  [ دوشنبه، 5 بهمن ماه، 1388 ] 2977 مشاهده
 گزارش پایانی قهرمانی جوانان آسیا 2016  [ چهارشنبه، 22 ارديبهشت ماه، 1395 ] 2175 مشاهده
 شطرنجبازان ایرانی راهی کشور ویتنام شدند  [ سه شنبه، 5 آبان ماه، 1388 ] 2115 مشاهده
 استاد بزرگ احسان قائم مقامی در آلمان!  [ پنجشنبه، 19 آبان ماه، 1390 ] 4383 مشاهده
 کیهان ورزشی شماره 3215 - 17 آذر 1397  [ يكشنبه، 18 آذر ماه، 1397 ] 442 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب