چراغ روشن شطرنج ایران

«آچــــــــمز»
چراغ روشن شطرنج ایران
به قلم استاد "محمد زارعی"

جام جهانی 2017


Levon Aronian  Chess World Cup
آرونیان، قهرمان جام جهانی

همه از یک خانواده ایم


ااا











ا

بخش ایران در سایت نتایج

اپلیکیشن های شطرنج

ا
چس 24 [شطرنج 24]
یک اپلیکیشن عالی شطرنجی
Chess24 Application
ا


 بازی با مگنوس کارلسن
Play Magnus Application


 پلی چس آنلاین 

PlayChess Application

 فریتس (نسخه اندروید) 

اپلیکیشن فریتز شطرنج


استوکفیش

Stockfish Application

چس:  آی او اِس - اندروید

 Chess.com Application 


فالوچس:  آی او اِس - اندروید

Follow Chess Application


شطرنج شردر 

Shredder Chess Application

تاکتیک های شطرنج (iOS) 

Chess Tactics Application


ساعت شطرنج
آی او اِس - اندروید

Chess Clock Application
سایر اپ های شطرنجی

سه باور غلط در شطرنج

سه باور غلط درباره ی شطرنج
برگردان از "رامان رامتین"

نابغه ی دوران



الکساندر آلخین، نابغه ی دوران

با تشکر از "غلامرضا خواجویی نژاد"

اینستاگرام آچمز
گشایش پارسی



گشایش پارسی

به کوشش "مهدی دوستکام"

آچمز در آپارات

Chess.com

چس بمب

تست

دور هشتم مسابقات المپیاد جهانی شطرنج


سی و نهمین دوره المپیاد جهانی
خانتی مانسیسک - روسیه

کوبا و رومانی حریفان دور هشتم!



در حالی پای به دور هشتم سی و نهمین دوره المپیاد جهانی شطرنج می گذاریم که تیم های ملی آقایان و بانوان کشورمان هرکدام تنها یک دیدار را واگذار کرده اند!

در دور بعد تیم ملی آقایان روی میز 9، به مصاف تیم ملی قدرتمند کوبا می رود و تیم ملی بانوان کشورمان روی میز 12 با تیم ملی رومانی جدالی تماشایی خواهد داشت. 

امشب به شدت در تنگی زمان به سر می برم، پس تیتروار نتایج جالب توجه دور هفتم را خدمتتان عرض می کنم: در بخش آقایان صدرنشین مسابقات گرجستان با نتیجه 2.5 بر 1.5 به اوکراین باخت. جمهوری آذربایجان با همین نتیجه مدافع عنوانی قهرمانی ارمنستان را شکست داد. روسیه 1 در برابر روسیه 2 به پیروزی رسید. بلاروس 3-1 انگلستان را مغلوب کرد. کوبا با هلند و ویتنام با آلمان 2-2 مساوی کردند. فرانسه نیز بر اسپانیا چیره شد.

اما در بخش بانوان مدافع عنوان قهرمانی گرجستان با نتیجه 2.5 بر 1.5 تیم ملی چین را مغلوب کرد. روسیه یک روی میز یک با پیروزی 4 بر صفر در برابر مجارستان حریفان را به وحشت انداخت. هند، اوکراین قهرمان المپیاد 2006 تورین را 2.5 بر 1.5 در هم کوبید. امریکا نیز با نتیجه 2.5 بر 1.5 بر ارمنستان فایق آمد.

در پایان دور هشتم در بخش آقایان تیم اوکراین با 13 امتیاز به تنهایی در صدر است و تیم های روسیه1، مجارستان و جمهوری آذربایجان با 12 امتیاز در رده های بعدی هستند. در بخش بانوان نیز روسیه1، با هفت پیروزی پیاپی و کسب 14 امتیاز مقتدرانه صدرنشین است و گرجستان و هند با 12 امتیاز به ترتیب پوئن شکنی دوم و سوم هستند.

اما دور هشتم و حریف قدرتمند تیم ملی آقایان ایران ... کوبا

کوبایی ها که در سال 1966 میزبانی رقابت های المپیاد جهانی شطرنج را به عهده داشتند، در این دوره با 5 استاد بزرگ مطرح به خانتی مانسیسک آمده اند که "لینیر دومینگوئز" (2716) و "لازارو برازون" (2679) شاخص ترین آن ها هستند. پس از مشخص شدن چیدمان دور، راجع به ملی پوشان کوبا توضیحات کافی خواهم داد.

تیم ملی ایران پیشتر در تاریخ رقابت های المپیاد جهانی دو با به مصاف کوبا رفته بود که حاصل آن دو تساوی 2-2 است. اولین تساوی در المپیاد 1962 وارنا بود که تیم ملی ایران با ترکیب مرتضی حمصیان، محمدحسین فربود، داریوش پرنیانی و یوسف صفوت به مصاف این تیم رفت و که این دیدار در نهایت به لطف پیروزی های حمصیان و صفوت به تساوی کشیده شد. حمصیان که اگر اشتباه نکنم در سال های 1341 و 1348 عنوان قهرمانی شطرنج کشورمان را به خود اختصاص داده، از بنیانگذاران موسسه مالی و اعتباری توسعه است. وی در سال 1382 نیز در مجمع عمومی فدراسیون شطرنج به عنوان کارشناس خبره فدراسیون انتخاب گردید.

دومین رویارویی تیم های ایران و کوبا نیز به دور سوم المپیاد 1974 نیس باز می گردد که تیم ملی کشورمان با پیروزی خسرو هرندی، تساوی های مهرشاد شریف و خسرو شهسوار و تک باخت کامران شیرازی با این تیم 2-2 مساوی کرد. جالب اینکه با خبر شدم استاد شریف قهرمان چندین دوره ایران که مدت هاست برای مربیگری تیم الشارجه، در امارات متحده عربی سکونت دارد، صبح امروز برای اقامتی چند روزه وارد تهران شد!

کوبا در رشته شطرنج دارای پیشینه تاریخی خاصی است چرا که "خوزه رائول کاپابلانکا" سومین قهرمان رسمی تاریخ شطرنج جهان کوبایی است. "فیدل كاسترو" رهبر انقلاب کوبا نیز که خود از شطرنجبازان قابلی است، توانسته در بازي سيمولتانه در برابر "تیگران پتروسيان" (قهرمان اسبق جهان) مساوي كند و حتی در بازی دیگری، قهرمان اسطوره ای شطرنج جهان "بابی فيشر" را مغلوب سازد!! [هرچند که فیشر در آن بازی جنجالی به علت دلایل سیاسی (اختلاف شدیدش با دولت امریکا) به عمد باخت!!]

همچنین دیگر چهره سرشناس کوبا، ارنستو رافائل گوارا دلاسرنا ملقب به "چه گوارا" در يك بازی زیبا و دیدنی با "میگوئیل نايدروف" تئوریسین مشهور شطرنج جهان و قهرمان هشت دوره کشور آرژانتین به تساوي رسیده است.

کوبا جزیره‌ای است که در میان دریای کارائیب و اقیانوس آتلانتیک شمالی قرار گرفته ‌است و دارای مساحتی برابر ۱۱۰٬۸۶۱ کیلومتر مربع می‌باشد.

با وجود سیاست بسته، دولت کوبا درصدد است تا قوانین اقتصادی این کشور را سهل کند. با هدف بهبود کارکرد موسسات تجاری، کاستن کمبود جدی خوراک، بهبود کالاهای مصرفی و خدمات، اصلاحاتی در دهه ۱۹۹۰ میلادی انجام شد. با این حال متوسط استاندارد زندگی هنوز هم، از پیش از دهه ۱۹۹۰ میلادی بخاطر قطع کمک ‌های شوروی سابق پائین تر است. از اواخر سال ۲۰۰۰ کشور ونزوئلا قراردادی برای همکاری نفتی با این کشور به امضاء رساند و اکنون روزانه ۱۰۰,۰۰۰ بشکه نفت به این کشور تحویل می‌دهد. کوبا بخشی از پرداخت خود را بابت نفت به صورت خدمات انجام می‌دهد. ۲۰,۰۰۰ کوبائی متخصص پزشکی که در ونزوئلا کار می‌کنند جزو این برنامه هستند!!

افزایش قیمت فلزات در سال ۲۰۰۷ موجب بالا رفتن درآمدهای کوبا از تولید کبالت و نیکل شده است. هاوانا با هدف کاهش قطع برق که از سال ۲۰۰۴ موجب نارضایتی مردم را فراهم آورده، سرمایه گذاری در بخش انرژی را ادامه می‌دهد. جمعیت کوبا ۱۱٬۳۹۴٬۰۴۳ نفر است.

new اما رومانی ... حریف دور هشتم تیم ملی بانوان ایران

رومانی ها در تاریخ المپیاد بانوان دارای سابقه درخشانی هستند. آن ها در نخستین دوره در هلند (1957) نایب قهرمان شدند و این عنوان را در المپیادهای 1966 آلمان، 1972 اسکوپیه و 1974 کلمبیا و 1982 سوئیس تکرار نمودند!! ضمن اینکه رومانی در المپیادهای 1984 یونان و 1986 امارات به مقام سوم المپیاد دست یافته است. اما از سال 1986 به بعد آنها هیچ مقام تیمی ای در المپیاد کسب ننموده اند. اما در سال 1997 در دومین دوره مسابقات قهرمانی تیمی بانوان اروپا پس از گرجستان و بالاتر از انگلستان نایب قهرمان شدند. رومانی ها در دوره بعدی در سال 1999 پس از اسلواکی و یوگسلاوی بر سکوی سوم ایستادند.

اوه ... بله ... چیدمان های دور هشتم رسید ...

چیدمان ما قائم مقامی، مرادی، محجوب و توفیقی است. اما کوبایی ها با این چیدمان در برابرمان قرار گرفته اند: 

روی میز یک استاد بزرگ "لینر دومینگوئز" با درجه بین المللی 2716 !!

دومینگوئز قهرمان سه دوره کوبا در سال های 2001، 2003 و 2006 است. او در سال 2004 تا مرحله یک چهارم نهایی مسابقات قهرمانی جهان فیده پیش رفت. در سال 2006 در مسابقات بارسلونا با کسب 8 امتیاز از 9 بازی بالاتر از واسیلی ایوانچوک قهرمان شد. در همین سال عنوان قهرمانی 43 دوره مسابقات یادبود کاپابلانکا را به ویترین افتخاراتش افزود و در مسابقات معتبر بیل سوئیس به همراه "اوگنی الکسیف" بالاتر از "مگنوس کارلسن" صدرنشین شد. لینر دومینگوئز 27 ساله در سال 2008 در حضور استادان بزرگ سرشناس دنیا، عنوان قهرمان مسابقات شطرنج برق آسای جهان را از آن خود کرد.


لینر دومینگوئز در ابر مسابقات ویک آنزی هلند در سال 2009 با غلبه بر سوپر استادان بزرگ "لئون آرونیان" و "الکساندر موروزویچ" و تساوی در برابر دیگر استادان مطرحی همچون کامسکی، رجبوف، ایوانچوک، آدامز و ... تیترهای رسانه های شطرنجی معتبر جهان را به خود اختصاص داده بود.

روی میز دو ... لازارو برازون استاد بزرگ سرسخت کوبا با درجه بین المللی 2679 !

مهمترین افتخارات برازون، کسب عنوان قهرمانی جوانان جهان در سال 2000 و احراز مقام نخست مسابقات قهرمانی شطرنج قاره امریکا در سال 2005 است. او قهرمان حال حاضر شطرنج کوباست.

روی میز سه "یونیسکی کوازادا" قهرمان سال 2008 کوبا نشسته است. درجه بین المللی این استاد بزرگ 26 ساله 2614 است.

خبر خوش اینکه کوبایی ها روی میز چهار از قهرمان حال حاضر قاره امریکا، استاد بزرگ "فیدل کورالس" (2599) استفاده نکرده اند و دیگر استاد بزرگ 26 ساله آن ها "هولدن هرناندز" (2563) با همایون توفیقی پیکار خواهد کرد. اما خبر بد اینکه ملی پوشان تیم حریفمان در کل 28 دیداری که در این دوره از مسابقات انجام داده اند تنها دو بازی را واگذار کرده اند (!!) [که هردوی آن ها را "فیدل کورالس" که حال در ارنج نیست، باخته بود] 

در بخش بانوان تیم ملی کشورمان با ترکیب پور و پرها! یعنی پورکاشیان، پریدر، حجازی پور و قادرپور در برابر رومانی صف آرایی کرد ...

روی میز یک رومانی خبری از صدرنشین فهرست درجه بین المللی بانوان و قهرمان شش دوره آن ها "کورینا ایزابلا پپتان" (2412) نیست و استاد بزرگ بانوان "کریستینا آدلا فویسور" با درجه بین المللی 2395 نشسته است. فویسور 43 ساله (!!) تنها در یک سال (1998) آن هم به صورت مشترک قهرمان بانوان رومانی شده است اما او نیز همانند پپتان دارای عنوان استادی بین المللی آقایان است.

new اما فویسور این مادر دوست داشتنی و علاقه مند به شطرنج، دو دختر به نام های سابینا و ورونیکا دارد که به ترتیب استاد بزرگ بانوان و استاد فیده بانوان هستند. جالب اینکه سابینای 21 ساله، دختر بزرگ کریستینا فویسور، که دارای درجه بین المللی 2293 است با تغییر تابعیت خود، عضو تیم ملی بانوان امریکاست (دارای مقام سوم دوره گذشته) که در این مسابقات نیز حضوری درخشان داشته است!!

اما روی میز دو شادی پریدر با همتایش "النا لومینیتا کاسما" (2360) قهرمان حال حاضر بانوان رومانی بازی دارد. استادان بزرگ بانوان "کارمن  ویکو" (2313) و "الینا لامی" (2339) نیز میزهای سه و چهار رومانی را در اختیار دارند.

"الینا موتوک" پس از ازدواج با ملی پوش شطرنج هلند استاد بزرگ "اروین لامی" (2624) بود که نامش به "الینا لامی" تغییر یافت. اروین لامی 25 ساله هم در این دوره از مسابقات حضور دارد و تا این لحظه هم طعم باخت را نچشیده ...

بله ... حدود یک ساعت از بازی های این دور گذشته و وضعیت ها به شرح زیر می باشد :

روی میز یک وضعیت بازی احسان و دومینگوئز مساوی است ... بازی الشن با لازارو برازون در حرکت 18 متعادل به نظر می رسه ... وضعیت مرتضی تا اینجا مساوی بود اما همین الان در حرکت 19 کمی بدتره ... همایون هم روی میز چهار در وضعیت خیلی جالبی نیست و می شه گفت برتری مختصر از آن حریفه ... روی میزهای سه و چهار شانس بیشتری برای کسب امتیاز داشتیم که آن هم مثل اینکه تا این لحظه میسر نیست ...

یادتون باشه با کوبا بازی می کنیم ... کوبایی ها تو این دوره از مسابقات در برابر هلند و ایتالیا 2-2 مساوی کرده و بوسنی و بلژیک رو شکست داده ... تنها باخت کوبایی ها به روسیه 3 بوده که البته ما در دور پیش با آن ها مساوی کردیم ...

البته کوبا در المپیاد 2006 خیلی خوب ظاهر شده بود ... آن ها در تورین علی رغم باخت به روسیه، ارمنستان و برزیل، تیم های صاحب نام شطرنج دنیا همچون بخت دوم قهرمانی مسابقات هند (با حضور آناند)، گرجستان و چک را 2-2 متوقف کردند و در برابر تیم هایی همچون آلمان، ازبکستان، پاراگوئه و ... به پیروزی رسیدند ...  البته پیروزی 3.5 بر 0.5 کوبایی ها در برابر جمهوری آذربایجان در آن موقع بدجوری سر و صدا کرد!!

بر می گردیم به المپیاد 2010 خانتی مانسیسگ ... در بخش بانوان پورکاشیان و فویسور تا به این لحظه نبرد برابری داشته اند ... پریدر و کاسما هم همینطور ... میترا روی میز سه برتری مختصر را به حریف داده و وضعیت شایسته روی میز چهار کاملاً متعادله ... 

رومانیایی هم نیز در این دوره از مسابقات نتایج جالبی کسب کرده اند ... آن ها اسپانیا و فیلیپین رو با نتایج خیره کننده 3.5 بر 0.5 شکست دادند ...  هرچند که به مجارستان و روسیه دو باختند ...

بد شد ... همایون و مرتضی هر دو در وضعی بدتر در حال ادامه بازی هستند ...

اما احسان و الشن تا اینجای کار در برابر رقبای سرسختشان بسیار خوب ظاهر شده اند ... درجه بین المللی حریف رو دیدم اما بعید می دونم احسان تو این بازی ببازه ...

وای ... چی می بینم ... میترا که در شروع وضعش بدتر بود حالا بهتر هم هست ... شادی هم وضعیت خوبی داره ...

آتوسا و شایسته هم وضعیت هایی کاملاً متعادل ...  خیلی جالبه ... همسران شایسته و حریفش "الینا لامی" هردو استاد بزرگ هستند و دارند روی میزهای دیگه بازی می کنند ...

خیلی سخته که بگم همایون و مرتضی بازی هاشون رو در ادامه نمی بازن ... حداقل همایون که فکر کنم در همین لحظات تسلیم بشه ...

خیلی حیف شد ... همایون تا اینجای کار عالی بازی کرده بود ...

خبر بد اینکه همایون باخت ... این اولین باخت همایون در این مسابقات بود ...

اما خبر خوب اینکه میترا در برابر "کارمن ویکو" (2313) به برتری قاطع رسیده ...

اوه ... بله ... لینر دومینگوئز (2716) در حرکت 25 پیشنهاد تساوی قهرمان حال حاضر ایران را قبول کرده ...

این تساوی خیلی ارزشمنده اما حالا با توجه به وضعیت مرتضی باید منتظر یک معجزه باشیم که به کوبا نبازیم ...

آقایان 0.5 ... کوبا 1.5 ...

وضعیت خوب تساوی به سمت تساوی میل می کند ... محجوب همین حرکات است که یک سوار از دست بدهد ... به نظر می رسد بازی الشن و برازون هم با نتیجه تساوی پایان می یابد ... 

آتوسا، شادی و شایسته هر سه دارای وضعیت های مساوی اما میترا برنده اما حالا نه به این راحتی ها ...

مرتضی باخت ... ما با کوبا 2.5 بر 0.5 باختیم و حالا دیدار الشن با برازون تشریفاتی است ... دیداری که لازارو برازون تمایل دارد به هر قیمتی از یک وضعیت مساوی یک امتیاز کامل در بیاورد!!

اوه ... نه میترا اورلوک (اشتباه فاحش) کرد ... وی در حرکت 33 ترتیب حرکات را جابجا بازی کرد ... عجب بدشانسی ای ... حالا میترا در وضعیتی بدتر باید به بازی ادامه دهد ...

حیف ... بازی برنده میترا با توجه به دیگر وضعیت ها یک برگ برنده و یک عامل روحیه بخش برای ما محسوب می شد ... امیدوارم این اتفاق در نتیجه دیگر بازی ها تاثیر بدی نگذاره ...

معلوم نیست حریف الشن برای چی داره بازی مساوی رو ادامه می ده ... اصلاً جنتلمن نیست این حریف الشن!!

اوه ... نه ... با اشتباه شادی در حرکت 40، حالا این وضع حریف هست که بهتر می شه ...

الشن مساوی کرد ... پس ایران 1 ... کوبا 3 ...

بازی شایسته و حریفش "الینا لامی" مساوی محضه ... بازی آتوسا و فویسور در حالی که در لحظاتی داشت برای ما کمی خطرناک دنبال می شد، دوباره متعادل شد ...

با توجه به وضعیت برنده قبلی میترا فکر می کردیم 2.5 بر 1.5 رومانی رو ببریم اما حالا این قضیه داره برعکس می شه ...

شایسته پیشنهاد تساوی حریف رو قبول می کنه ... اما درست در لحظه ای که حریف با حرکت آخرش به او شانس برد داده بود!!

بله همین الان از محل مسابقات خبر مهمی برای من رسید :

کرسان ایلیومژینوف در انتخابان ریاست فیده با کسب 95 رای به 55 رای رقیبش استاد بزرگ آناتولی کارپف در سمتش ابقا شد. انتخابات این دوره جنجالی ترین انتخابات تاریخ فدراسیون بین المللی شطرنج بود.

برگردیم به بازی ... متاسفانه حریفان آتوسا و شادی دست به بازی فعالانه تری زنده اند و همین برای آن ها به لطف داشتن فضای بیشتر برتری مختصر به همراه آورده ... واقعاً در این لحظات خیلی برایم مشکل است که از بازی میترا گزارش کنم ...

شادی پس از فراز و نشیب های فراوان حریف را مجبور به پذیرش تساوی می کنه ... متاسفانه شاه میترا در شبکه ی ماتی است ... متاسفانه وضعیت حریف آتوسا لحظه به لحظه در حال بهتر شدن است ... 

میترا باخت ... رومانی 2 ... ایران 1 ...

در یک روز بد برای تیم های ملی کشورمان دیدار میز یک تیم بانوان در شرایطی پیگیری می شود که آتوسا به دنبال نباختن است ...

آتوسا نتیجه را واگذار کرد ... رومانی 3 ... ایران 1 ... 

می شود گفت که ما در هر دو بخش به تجریه ی حریفان باختیم ...

k

IRI تیم ملی آقایان     1-3          کوبا  CUB     مشاهده زنده هر چهار بازی 

ROU رومانی    3-1     تیم ملی بانوان  IRI     مشاهده زنده هر چهار بازی 

بخش آزاد:       مشاهده چیدمان اصلی تیم ها - قرعه کشی دور هشتم
بخش بانوان:   مشاهده چیدمان اصلی تیم ها - قرعه کشی دور هشتم

> مشاهده زنده نتایح تمامی دیدارهای بخش آقایان
> مشاهده زنده نتایج تمامی دیدارهای بخش بانوان

  مشاهده گزارش دور به دور سایت آچمز  

  دور اول    دور دوم    دور سوم    دور چهارم    دور پنجم

  دور ششم    دور هفتم

لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را به آدرس Mahdipour_reza@yahoo.com ارسال نمایید



ارسال شده در مورخه : چهارشنبه، 7 مهر ماه، 1389 توسط admin  پرینت
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 شطرنج بازان ایرانی در مسابقات آزاد ریگا  [ يكشنبه، 22 مرداد ماه، 1396 ] 620 مشاهده
 عملکرد شطرنج بازان ایرانی در مسابقات باکو  [ پنجشنبه، 13 مهر ماه، 1391 ] 1011 مشاهده
 شهریور 91 - نگاهی به فهرست جدید فیده  [ شنبه، 25 شهريور ماه، 1391 ] 2454 مشاهده
 آغاز مسابقات شطرنج قهرمانی نوجوانان جهان 2014  [ يكشنبه، 30 شهريور ماه، 1393 ] 1533 مشاهده
 پایان مسابقات بین المللی فجیره امارات  [ سه شنبه، 30 آبان ماه، 1391 ] 3634 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب