چراغ روشن شطرنج ایران

«آچــــــــمز»
چراغ روشن شطرنج ایران
به قلم استاد "محمد زارعی"

جام جهانی 2017


Levon Aronian  Chess World Cup
آرونیان، قهرمان جام جهانی

همه از یک خانواده ایم


ااا











ا

بخش ایران در سایت نتایج

اپلیکیشن های شطرنج

ا
چس 24 [شطرنج 24]
یک اپلیکیشن عالی شطرنجی
Chess24 Application
ا


 بازی با مگنوس کارلسن
Play Magnus Application


 پلی چس آنلاین 

PlayChess Application

 فریتس (نسخه اندروید) 

اپلیکیشن فریتز شطرنج


استوکفیش

Stockfish Application

چس:  آی او اِس - اندروید

 Chess.com Application 


فالوچس:  آی او اِس - اندروید

Follow Chess Application


شطرنج شردر 

Shredder Chess Application

تاکتیک های شطرنج (iOS) 

Chess Tactics Application


ساعت شطرنج
آی او اِس - اندروید

Chess Clock Application
سایر اپ های شطرنجی

سه باور غلط در شطرنج

سه باور غلط درباره ی شطرنج
برگردان از "رامان رامتین"

نابغه ی دوران



الکساندر آلخین، نابغه ی دوران

با تشکر از "غلامرضا خواجویی نژاد"

اینستاگرام آچمز
گشایش پارسی



گشایش پارسی

به کوشش "مهدی دوستکام"

آچمز در آپارات

Chess.com

چس بمب

تست

گزارش آچمز از مراسم انتخابات ریاست فیده

+ بیوگرافی ایلیومژینوف      



در پایان جنجالی ترین انتخابات تاریخ فیده
ایلیومژینوف در سمتش ابقا شد

در روز 29 سپتامبر 2010، جنجالی ترین انتخابات پست ریاست فدراسیون بین المللی شطرنج موسوم به فیده در شهر خانتي مانسيسك روسيه (در حاشيه المپياد جهانی) با پيروزي "كیرسان ایلیومژينوف" پایان پذیرفت.

پس از دو ساعت مراسم رای گیری در حالی 95 رای به نفع ایلیومژینوف شمارش شد که تنها 55 رای به استاد بزرگ آناتولی کارپف رقیب سرسخت او اختصاص یافت. نکته جالب اینکه سیزدهمین قهرمان تاریخ جهان استاد بزرگ "گری کاسپاروف" نیز در این انتخابات از رقیب سابقش حمایتی شدید می کرد!!

سایت انتخاباتی کارپف پس از پذیرش این شکست در سایت خود اقدام به درج تیتر جالب توجه "انتخابات تمام شد جنگ همچنان ادامه دارد" نمود.

The Election Is Over, the Fight Goes On

معتبرترین سایت شطرنج جهانChessbase  نیز نوشت: در حالی شاهد پیروزی مجدد ایلیومژینوف بودیم که این برد مرهون رای های فدراسیون های کوچک آسیا، آفریقا و امریکای جنوبی است. اما آن طرف، کارپف رای بسیاری از فدراسیون بزرگ دنیا بخصوص کشورهای صاحب نام اروپا را از آن خود کرده بود.

همچنین پس از پیروزی مجدد رئیس فدراسیون بین المللی شطرنج چند خبرگزاری روس اعلام کردند که ایلیومژینوف در اقدامی به ظاهر سخاوتمندانه به کارپف پیشنهاد نایب رئیسی داده است. روز بعد نیز ضمن تائید این خبر، پاسخ کارپف در این باره به این شرح اعلام شد : برای پذیرش این پیشنهاد، خودم را تنگی زمان نمی بینم و نیاز به تفکر بیشتری دارم.

این در حالی است که کاسپاروف در مصاحبه ای که پس از انتخابات با رسانه های روس داشت اعلام کرد: این انتخابات در فضایی ارعاب آمیز و جو بسیار بدی برگزار شد به طوری که بسیاری از نمایندگان افریقایی به نحوی تهدید شده بودند که رای مخالف آن ها به قیمت بلیط برگشت به کشورمان تمام می شد!!

کاسپاروف طی مراسم رای گیری روز چهارشنبه در خانتي مانسيسك

وی همچنین ضمن اشاره به برخی از رویه های غیر قانونی و سرکوبگری دولت روسیه در این دوره از انتخابات، گفت : راجع به پیشنهاد نایب رئیسی به کارپف چیزی نمی دانم اما برایم خیلی سخت است که باور کنم کارپف چنین پیشنهادی را قبول می کند.

همچنین ایلیومژینوف در مصاحبه با همان شبکه ای که اظهارت کاسپاروف را منتشر کرده بود، گفت : این پیروزی حاصل جنگ با دو قهرمان شطرنج جهان کارپف و کاسپاروف بود! البته من پیش از برگزاری مجمع عمومی، به کارپف پیشنهاد نایب رئیسی دادم و او برای پذیرش این پیشنهاد در حال تفکر است.


همکاری دو رقیب دیرینه هم ره به جایی نبرد ...

همچنین به گزارش صدای روسیه نکته عجیب این دوره از مراسم انتخابات تاخیر پنج ساعته شروع آن به علت نبود صندلی کافی برای رای دهندگان و همچنین قطع میکروفون مراسم بود!!

از 170 کشوری که در مجمع انتخابات حضور داشتند جمعاً 163 رای اخذ شد. سه راس ممتنع، دو رای مخدوش، چهار رای غیر قابل قبول و دو رای اشتباه بود که از مجموع 150 رای قابل قبول، ایلیمژینوف 95 رای به خود اختصاص داد.

در این دوره از رقابت های انتخاباتی فیده که از جنجالی ترین آن نیز بود "آناتولی کارپف" تلاش بسیاری کرد تا بر ریاست ۱۵ ساله ایلیومژینوف خاتمه دهد. گفتنی است چهار سال پیش و در شهر تورین ایتالیا نیز او با نتیجه ۹۶ بر ۵۴ "بسل کوک" رقیب آن دوره خود را از میدان به در كرده بود.


تیم آناتولی کارپف مغلوب انتخابات 2010 فیده

تيم كارپف تا آخرین دقایق پیش از راي گيري به پيروزي شان بسیار خوشبین بودند و حتي كاسپاروف يك پيروزي روشن را به شرط انجام مراسم به صورت قانوني و محرمانه پيش بيني مي كرد.
ن

نایب رئیسی یک ایرانی در فیده !!

پس از مراسم انتخابات، محمدجعفر کامبوزیا رئیس فدراسیون شطرنج ایران در یک روز به یادماندنی طی رقابت با هفت کاندید سرسختش برای احراز عنوان نایب رئیسی فیده با اقتدار در مرحله اول رای گیری پیروز شد و برای کشور عزیزمان به افتخار بزرگی نایل آمد.


مهندس کامبوزیا و کسب افتخاری دیگر برای ایران

همچنین "دی وی ساندر" دبیر فدراسیون شطرنج هند در همین روز دومین نایب رئیس فیده لقب گرفت و "نزار الحاج" نایب رئیس لیبیایی پیشین فیده [که در سال گذشته برای نظارت بر رکورد بازی همزمان استاد بزرگ محجوب به ایران آمده بود] در روز بعد در سمتش ابقا شد.

همچنین از دیگر نتایج جالب توجه بدست آمده ، می توان به احراز پست ریاست اتحادیه شطرنج اروپا توسط "سیلویو دانایلوف" مدیر برنامه های استاد بزرگ وسلین توپالف اشاره کرد.

 

بیوگرافی مختصری از کیرسان ایلیومژینوف:

"کیرسان نیکولایویچ ایلیومژینوف" در پنجم اپریل 1962 در الیستای روسیه متولد شد. کیرسان نام تبتی است به معنای موفقیت و کامیابی که این نام به اصرار عمویش بر وی نهاده شد. اما دوستان نزدیکش او را "بادما" صدا می کردند به معنای نیلوفر آبی!!

او وقتی چهار ساله بود شطرنج را از پدربزرگش آموخت و یک سال بعد قهرمان شطرنج محله شد. در هفت سالگی عنوان قهرمان نوجوانان کالمیکا را به دست آورد.  در 14 سالگی نیز همزمان با کسب عنوان قهرمانی شطرنج بزرگسالان، قهرمان بوکس این کشور نیز شد!! همچنین او در مدرسه به علت پیشرفت تحصیلی قابل توجه صاحب مدال طلا شد.

او یک تاجر مالتی میلیونر و یک سیاستمدار است. ایلیومژینوف که رئیس جمهور کشور کالمیکا است از سال 1995 ریاست فدراسیون بین المللی شطرنج را در اختیار دارد. او همچنین بنیانگذار و مدیر مسئول نشریه Novy Vzglyad روسیه است.

پدر و ماردش پس از جنگ جهانی دوم توسط جوزف استالین به کالمیکا تبعید شده بودند. او در الیستا رشد کرد و پس از مرگ استالین به روسیه بازگشت. در سال های 1979 و 1980 به عنوان یک مکانیک مونتاژکار در الیستا به کار مشغول شد. بعد از دو سال در سن 18 سالگی به خدمت اجباری سربازی فرستاده شد. خدمتش را ضمن کسب عنوان قهرمانی شطرنج ارتش به عنوان یک سرگروهبان به پایان برد. پس از آن یک سال دیگر در یک کارخانه به عنوان مکانیک مشغول به کار شد. سپس طی سال های 1983 تا 1989در انیستیتوی روابط بین الملل مسکو تحصیل کرد. جایی که او با فرزندان فرماندهان عالی رتبه نظامی و دیگر چهره های سرشناس [همچون نوه های بریژنف، گرومیکو و حتی خواهر زاده فیدل کاسترو] روابط نزدیکی داشت.

دو سال بعد از تحصیل را به عنوان مدیر فروش در کمپانی اتومبیل شوروی-ژاپنی "لیدو رادوگا" مشغول بود. طی سال های 1990 تا 1993 رئیس شرکت سهامی SAN شد. در همین بین بود که وی از فروپاشی شوروی نهایت فرصت طلبی را کرد و ثروت هنگفتی به چنگ آورد. او که در سال 1993 پاپ را ملاقات کرده است، در حال حاضر یک جت خصوصی و شش اتومبیل رولز رویز دارد. او صاحب یک لیموزین سیاه در مسکو است ضمن اینکه یک لیموزین سفید را برای خانه اش ترجیح داده است. ایلیومژینوف صاحب یک پسر به نام دیوید است.

ایلیومژینوف بودایی است.

 
از داستان زندگی او یک کتاب کمیک استریپ در روسیه انتشار یافته است



ارسال شده در مورخه : شنبه، 10 مهر ماه، 1389 توسط admin  پرینت
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 کیهان  [ شنبه، 13 بهمن ماه، 1397 ] 199 مشاهده
 آغاز رویارویی قهرمانی شطرنج جهان 2016  [ شنبه، 22 آبان ماه، 1395 ] 6726 مشاهده
 نوامبر 2017: نگاهی به فهرست جدید فیده  [ سه شنبه، 9 آبان ماه، 1396 ] 535 مشاهده
 استاد بزرگ قائم مقامی در بوندس لیگای آلمان  [ شنبه، 4 مهر ماه، 1388 ] 2036 مشاهده
 گزارش پایانی قهرمانی شطرنج جوانان جهان 2014  [ يكشنبه، 27 مهر ماه، 1393 ] 5411 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب