چراغ روشن شطرنج ایران

«آچــــــــمز»
چراغ روشن شطرنج ایران
به قلم استاد "محمد زارعی"

جام جهانی 2017


Levon Aronian  Chess World Cup
آرونیان، قهرمان جام جهانی

همه از یک خانواده ایم


ااا











ا

بخش ایران در سایت نتایج

اپلیکیشن های شطرنج

ا
چس 24 [شطرنج 24]
یک اپلیکیشن عالی شطرنجی
Chess24 Application
ا


 بازی با مگنوس کارلسن
Play Magnus Application


 پلی چس آنلاین 

PlayChess Application

 فریتس (نسخه اندروید) 

اپلیکیشن فریتز شطرنج


استوکفیش

Stockfish Application

چس:  آی او اِس - اندروید

 Chess.com Application 


فالوچس:  آی او اِس - اندروید

Follow Chess Application


شطرنج شردر 

Shredder Chess Application

تاکتیک های شطرنج (iOS) 

Chess Tactics Application


ساعت شطرنج
آی او اِس - اندروید

Chess Clock Application
سایر اپ های شطرنجی

سه باور غلط در شطرنج

سه باور غلط درباره ی شطرنج
برگردان از "رامان رامتین"

نابغه ی دوران



الکساندر آلخین، نابغه ی دوران

با تشکر از "غلامرضا خواجویی نژاد"

اینستاگرام آچمز
گشایش پارسی



گشایش پارسی

به کوشش "مهدی دوستکام"

آچمز در آپارات

Chess.com

چس بمب

تست

گزارش دور آخر سی و نهمین دوره المپیاد جهانی


سی و نهمین دوره المپیاد جهانی
خانتی مانسیسک - روسیه

گزارش دور پایانی المپیاد

بروز رسانی شد       



در حالی پای به دور آخر مسابقات می گذاریم در در بخش آقایان، اوکراینی ها به لطف پیروزی 3.5 بر 0.5 قاطع اخیر خود در برابر فرانسه با کسب 18 امتیاز به تنهایی در صدر قرار دارند. تیم های روسیه و رژیم اشغالگر به ترتیب با 17 و 16 امتیاز دوم و سوم هستند و تیم های لهستان، مجارستان، ارمنستان، اسپانیا و فرانسه همگی با 15 امتیاز در رده های بعدی هستند.

اما در بخش بانوان تیم روسیه با کسب 20 امتیاز حاصل از 10 پیروزی پیاپی و مقتدرانه، در فاصله یک دور مانده به پایان رقابت ها عنوان قهرمانی اش را مسجل کرد. این در حالی است که روس ها (در قابل تیم شوروی) از 24 سال پیش که در المپیاد 1886 دوبی، برای یازدهمین بار (از یازده حضور!) طعم قهرمانی را چشیدند، دیگر عنوان نخست را کسب نکرده بودند. [البته روس ها طی این 24 سال به 5 عنوان نایب قهرمانی و 3 عنوان سومی دست یافته اند]

پس از تیم قهرمان روسیه، تیم چین با 16 امتیاز در مکان دوم است و تیم های اوکراین، گرجستان، روسیه2 و لهستان همگی با 15 امتیاز مشترکاً در مکان سوم قرار دارند.

اما تیم ملی آقایان کشورمان در حالی در دور آخر در یک قرعه جالب به مصاف ویتنام، نایب قهرمان آسیا، می رود که تیم ملی ایران پیش تر در تاریخ المپیادهای جهانی تنها یک بار در دور پنجم المپیاد 2006 تورین ایتالیا در برابر این تیم قرار گرفته و با پیروزی های مرتضی محجوب و الشن مرادی و تساوی های احسان قائم مقامی و محسن شعرباف این تیم را با نتیجه 3-1 مغلوب کرد.  تیم ملی ایران در دوره اخیر قهرمانی تیمی آسیا با این تیم 2-2 مساوی کرده در حالی که در دوره قبلی این مسابقات به ترتیب با نتیجه های 1-3 و 1.5-2.5 باخت را پذیرا شده است. همچنین یادم هست در سال گذشته در سومین دوره بازی های داخل سالن آسیا (در هانوی ویتنام) ما دو بار دیگر نیز در بخش تیمی برق آسا و سریع به ترتیب با نتایج 1.5-2.5 و 1-3 به این تیم باختیم. همچنین نتایج دیگر را که جستجو می کنم می بینم ما در سال 2007 در دومین دوره بازی های داخل سالن آسیا (در ماکائو) با ترکیب قائم مقامی(0.5)، مرادی(0.5)، پریدر (1) و قادرپور (0) با این تیم 2-2 مساوی کرده ایم.

ویتنام در سال های اخیر پیشرفت های فوق العاده ای در زمینه شطرنج داشته است. آن ها در حالی برای اولین بار در سال 2005 در مسابقات قهرمانی تیمی آسیا در ایران، موفق به کسب مقام [نایب قهرمانی] شدند که در دوره های بعدی در سال 2008 و 2009 نیز به ترتیب به عناوین سوم و دوم را به خود اختصاص دادند. ویتنامی ها که در المپیاد 2006 تورین سی و نهم شده بودند در دوره قبلی المپیاد در 2008 درسدن آلمان با درخششی خیره کننده به مقام نهم دست یافتند!!

نام ویتنام ما را همواره به یاد جنگ ویتنام می اندازد! جنگ ویتنام نام مجموعه عملیات و درگیری ‌های نظامی است که از سال ۱۹۵۰ تا ۱۹۷۵ بین نیروهای ویتنام شمالی و جبهه ملی آزادی بخش ویتنام جنوبی (معروف به «ویت ‌کنگ») از یک سو، و نیروهای ویتنام جنوبی و متحدانش (به ویژه آمریکا)، از سوی دیگر رخ داد. هدف نیروهای ویتنام شمالی و ویت‌ کنگ‌ ها بیرون راندن آمریکا و متحدانش از ویتنام و سرنگون کردن حکومت ویتنام جنوبی و ایجاد کشور واحد ویتنام بود. تمام این اهداف در پایان جنگ ویتنام تامین شد و کشوری که امروز جمهوری سوسیالیستی ویتنام نام دارد به وجود آمد.

جمهوری سوسیالیستی ویتنام که به نام رایج «ویتنام» معروف است، کشوری است در جنوب شرقی آسیا. پایتخت آن هانوی است. ویتنام با جمعیتی حدود 87 میلیون نفر و وسعتی بالغ بر 329 هزار کیلومتر مربع یکی از کشورهای تابعه بلوک شرق و اقتصاد کمونیستی است که در سالهای اخیر و به ویژه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی تلاش موثری برای آزاد سازی اقتصاد خود به خرج داده و پس از حدود 11 سال گفتگوی سخت با اعضای سازمان جهانی تجارت، از سال 2007 به این سازمان پیوسته است.

اما تیم ملی ایران با جوانترین چیدمانش در برابر تیم ویتنام قرار گرفت. قائم مقامی ... مرادی ... توفیقی ... گلی زاده

روی میز یک ویتنامی ها، "لی کوآنگ لیم" (2694) سوپر استاد بزرگشان قرار دارد که چندی پیش با نتایجی خیره کننده نایب قهرمان ابر مسابقات دورتمند آلمان شد!!

"لي كوآنگ ليم" تنها 19 سال دارد! او در سال 2003 با ايستادن بر روي سكوي نخست مسابقات قهرماني رده سنی 12 سال آسيا به عنوان استادي فيده نايل آمد. لي در سال 2005 در رده سني 14 سال قهرمان جهان شد.  كوآنگ ليم در سال 2009 با درخششی خیره کننده در مسابقات بين المللي ايروفلوت مسكو و کسب عنوان قهرمانی این رقابت ها، دعوتنامه مسابقات بين المللي معتبر "دورتموند آلمان" را كسب نمود. وي در اين مسابقات با نتايجي درخشان شامل دو بار تساوي با قهرمان سابق جهان استاد بزرگ "ولاديمير كرامنيك" روس، يك برد و يك تساوي در برابر قهرمان سابق فيده استاد بزرگ "روسلان پونوماريف" (اوکراین) و يك پيروزي و يك تساوي ديگر در برابر "پيتر لكو" استاد بزرگ سرشناس مجارستان در كمال ناباوري عنوان نايب قهرماني را از آن خود كرد. اينجا  اين استاد بزرگ سرشناس ويتنام كه رنك 40 دنيا و 5 آسيا را در اختيار دارد تا يك سال و اندی پيش به صورت انفرادي به تمرين مي پرداخت و اما بعد از آن با هدايت فني و برنامه ريزي هاي "يوگني باريف" استاد بزرگ مطرح شطرنج روسيه جهشي خيره كننده داشت. او در سال گذشته در مصاحبه هايش اصلي ترين هدف خود را اخذ درجه بين المللي 2700 عنوان كرده بود. وي تاكنون دو بار در سال هاي 2006 و 2008 در المپيادهاي جهاني براي تيم ملي ويتنام دست به مهره شده است.

روی میز های بعدی آن ها نیز به ترتیب استادان بزرگ "نگوین نگوک تانگ سون" (2633)، "نگوین آندونگ" (2500) و "دائو تین های" (2520) قرار دارند. ویتنام در این دوره از مسابقات نیز نتایج درخشانی کسب کرده است. آن ها پس از پیروزی 4-0 دور اول در برابر بوتسوانا، در دور دوم تیم قدرتمند جمهوری آذربایجان را 2.5 بر 1.5 مغلوب کردند. در دور سوم همین نتیجه را در برابر ازبکستان تکرار نمودند و در دور چهارم با نتیجه قاطع 3.5 بر 0.5 استونی را در هم کوبیدند. آنها همچنین با آلمان، یونان، قزاقستان و مونتنگرو مساوی کرده اند و به تیم های امریکا، گرجستان باخته اند.

اما كودتاي نافرجام در اكوادر، اوضاع داخلي اين كشور را در آستانه ديدار تيم ملي بانوان اكوادور با ايران در دور آخر المپياد خانتي مانسيك بشدت بحراني نمود!!

نکته قابل بیان راجع به شطرنج اکوادور این که تیم ملی ایران در بازی های دو نفره نخستین دوره بازی های فکری - ورزشی در چین (2008) با ترکیب احسان قائم مقامی و آتوسا پورکاشیان در مرحله مقدماتی بخش سریع به لطف پیروزی پورکاشیان 1.5 بر 0.5 این تیم را شکست داد.

اما تیم ملی کشورمان پس از صعود به مرحله نیمه نهایی بخش برق آسا آن مسابقات، بار دیگر به مصاف این تیم رفت که در بازی رفت به این تیم 0.5 - 1.5 باخت و در بازی برگشت نتیجه 1-1 مساوی شد.  جالب اینکه آن ها در پایان آن بخش، در کمال ناباوری، بالاتر از هند و اوکراین قهرمان شدند!!  

تیم ایران با چیدمان پورکاشیان، پریدر، قادرپور و حکیمی فرد در برابر اکوادور صف آرایی خواهد کرد ...

در پی اعتراضات خشونت ‌بار پليس اکوادور، تعداد کشته ‌شدگان به هشت نفر افزايش پيدا کرد. در کنار دو پليس، شش شهروند جان خود را از دست دادند. به گزارش رويترز، دولت اکوادور با اعلام اين خبر افزود ۲۵ نفر از ۲۷۰ زخمی اين حوادث در وضعيت بحرانی قرار دارند. از آن بود که وقايع اکوادور پنج کشته و ۱۹۳ زخمی به ‌جای گذاشته است.

ريکاردو پاتينو، وزير امور خارجه اکوادور گفت: «ما هم‌ اکنون بار ديگر کنترل اوضاع را در دست گرفته ‌ايم اما نمی‌ توانيم به گذشته بازگرديم» حکومت اکوادور رهبران اعتراضات خشونت ‌بار را مسئول اين وقايع می‌ داند. روز پنج ‌شنبه صدها پليس اکوادور در اعتراض به برنامه دولت اين کشور برای کاهش حقوق‌ شان، به خيابان‌ ها آمدند و فرودگاه کيتو، پايتخت اکوادور را بستند. آن‌ ها به ساختمان کنگره اکوادور نيز حمله کردند. پس از آن رافائل کوررئا، رئيس جمهوری اکوادور به ميان تظاهرکنندگان رفت و با شليک گاز اشک ‌آور به شکلی سطحی زخمی شد. نخستين نتيجه اين شورش، برکناری رئيس پليس اين کشور بود. کوررئا، پليس را متهم کرد که به «سرزمين مادری خود آسيب وارد کرده‌ اند.» رئيس جمهور اکوادور گفت: «تاريخ در مورد آنان داوری خواهد کرد»  پس از شليک گاز اشک‌آور، کوررئا توسط پليس‌های معترض به مدت ۱۱ ساعت در بيمارستانی زندانی شد اما با عمليات نيروی نظامی وفادار به دولت آزاد گرديد. به گزارش رسانه‌های اکوادور در اين عمليات خودروی رئيس جمهور اکوادور مورد اصابت چندين گلوله قرار گرفت. وی پس از خروج از محاصره، از بالکن کاخ رياست جمهوری در حضور عده‌ای از وزيران و طرفدارانش، سخنرانی کرد. کوررئا در اين سخنان عامل اين شورش را رئيس جمهور سابق اکوادور معرفی کرد. وی از «تلاش برای يک کودتا» سخن گفت. از سوی ديگر بهروز کمالوندی، معاون آمريکای وزارت امور خارجه ايران در گفت‌وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی ايران (ايرنا) اعلام کرد که ايران از کوررئا پشتيبانی می‌ کند. وی گفت منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران طی يک تماس تلفنی پشتيبانی کشور خود را از کوررئا اعلام کرده است. معاون آمريکای وزارت امور خارجه شورش‌های اکوادور را «کودتا» عنوان کرد و گفت يا سازمان اطلاعات آمريکا (سی‌آی‌ای) و اسرائيل پشت اين ماجرا هستند و يا همانطور که کوررئا گفته است، لوسيو گوتيرز رئيس جمهوری سابق اکوادور عامل اصلی اين «کودتا» بوده است.

استاد بین المللی 20 ساله کشورمان همایون توفیقی (2499) که 10 دور در چیدمان تیم ملی کشورمان قرار داشت، روی میز سه در 27 حرکت با استاد بزرگ "نگوین آندونگ" (2500) مساوی کرد. بدین ترتیب آندونگ 34 ساله، در پایان 9 بازی ای که در این دوره از مسابقات المپیاد جهانی انجام داد بدون باخت باقی ماند! 

بله ... استاد بزرگ بانوان شادی پریدر روی میز دو در برابر استاد بین المللی بانوان "روکیو واسکوئز رامیرز" (2227) به پیروزی رسید. با یک حساب سرانگشتی می توان دریافت که در صورت پیروزی قاطع در برابر اکوادور، تیم ملی بانوان کشورمان می تواند مقامی بین رتبه های 18 تا 21 را از آن خود کند.

استاد بزرگ الشن مرادی (2578) روی میز دو در برابر همتایش استاد بزرگ "نگوین نگوک تانگ سون" (2633) در 42 حرکت مساوی کرد. تانگ سون 20 ساله که در سال جاری در دو مسابقه بین المللی معتبر ایروفلوت و بیل به ترتیب پنجم و دوم شده در این مسابقات برای تیم ویتنام پیروزی های تعیین کننده ای به دست آورد. او در این دوره با "تیمور رجبوف" (2748) آذری و "الکساندر اونیشوک" (2688) امریکایی نیز مساوی کرد!

استاد فیده بانوان غزل حکیمی فرد (2173) قهرمان حال حاضر بانوان کشورمان که تنها 16 سال دارد در هشتمین بازی اش در این دوره از مسابقات، روی میز چهار حریف 19 ساله اش "اچوریا رومرو" (2058) را مغلوب کرد.  ایران 2 ... اکوادور 0 ...

روی میز یک بخش آقایان اوکراین با رژیم اشغالگر 2-2 مساوی کرد ... اوکراین عنوان قهرمانی جهان سال 2004 اش را تکرار می کند. [حتی اضافه شدن "سرگی کاریاکین" به تیم ملی روسیه آن هم از ارنج تیم رقیب اوکراین، بازهم روس ها را ناکام گذاشت!!]

همین الان تیم ملی آقایان روسیه با نتیجه 2-2 در برابر تیم ملی اسپانیا متوقف شد. روسیه که با آخرین قدرتش در این مسابقات حاضر شده بود در صورت پیروزی در این دور و باخت صدرنشین مسابقات، قهرمان جهان می شد. حالا روسیه هم عنوان نایب قهرمانی المپیاد 2004 اسپانیا را تکرار می کند! [آخرین قهرمانی روسیه به سال 2002 و المپیاد اسلوونی برمی گردد]

تساوی 2-2 فرانسه و ارمنستان (مدافع عنوان قهرمانی) نیز هر دو تیم را از کسب عنوان سوم بازداشت! ارمنی ها از چهار دوره اخیر المپیاد دو قهرمانی و دو سومی داشتند ...

اصغر گلی زاده روی میز چهار گل کاشته است و وضعیتش در برابر "دائو تین های" (2522) استاد بزرگ 32 ساله ویتنام کاملاً برنده است ... اما استاد بین المللی بانوان شایسته قادرپور (2206) روی میز سه در برابر همتایش "اولین مونکایو رومرو" (2127) وضعیت دلچسبی ندارد در حالی که در اواسط بازی برتری قابل ملاحظه ای داشت ...

بله ... استاد بزرگ احسان قائم مقامی در یک بازی بسیار دشوار، استاد بزرگ "لی کوآنگ لیم" با درجه بین المللی 2694 را در 38 حرکت با نتیجه مساوی متوقف می کند ... احسان ماه گذشته در چهارچوب مسابقات یادبود کامپومانس در فیلیپین، نتیجه را به این استاد بزرگ سرشناس واگذار کرده بود ... این تساوی در این بازی فوق العاده سخت، بسیار بسیار ارزشمند بود ...

حالا با توجه به وضعیت اصغر گلی زاده روی میز چهار، ما ویتنام را شکست خواهیم داد ... چه پایان خوبی برای تیم ملی ایران ...

بله ... اصغر گلی زاده هم "دائو تین های" استاد بزرگ قدرتمند ویتنام را شکست داده ...

نتیجه پایانی را خدمتتان عرض می کنم :  ایران 2.5  ... ویتنام 1.5 ...

خیلی عالی ... یک نتیجه فوق العاده دیگر برای ایران ... آتوسا پورکاشیان استاد بین المللی [آقایان] سرشناس اکوادور "مارتا فیرو" (2368) را شکست می دهد ... آتوسا در سال 2008 نیز این استاد بزرگ بانوان را در بخش سریع نخستین دوره بازیهای فکری ورزشی جهان (چین) شکست داده بود. [هرچند که در بخش برق آسا یک بار به او باخته و یک بار با او مساوی کرده بود] 

مارتا فیرو ی 33 ساله که امریکایی الاصل است در سال گذشته، جواز حضور در مسابقات جایزه بزرگ فیده بانوان را کسب نموده بود. او در حالی به همراه مادرش در اکوادور زندگی می کند [و چند بار برای تیم ملی این کشور در المپیادها دست به مهره شده] که یک خانه مجلل در ایالت شارلوت کارولینای شمالی امریکا دارند!!  مشاهده سایت شخصی مارتا فیرو 

ایران 3 ... اکوادور 0 ... ما اکوادور را شکست می دهیم ...  البته بازی قادرپور همچنان ادامه دارد ...

قادرپور در 74 حرکت نتیجه را به استاد بین المللی بانوان 29 ساله اکوادور واگذار کرد ...

ایران 3 ... اکوادور 1 ...

حال باید منتظر باشیم که دیگر بازی ها نیز به اتمام برسد تا رتبه نهایی مان مشخص شود ...

تیم ملی آقایان کشورمان در دوره گذشته المپیاد در درسدن در حالی که شماره آغازین 40 را در اختیار داشت، چهلم شد ... تیم ملی بانوان کشورمان نیز در دوره گذشته با شماره آغازین 39، سی و نهم هم شد!! امسال شماره آغازین تیم های ملی آقایان و بانوان ایران به ترتیب 38 و 29 بود.

د

در بخش آقایان با 11 پله صعود نسبت به المپیاد گذشته بیست و نهم شدیم
مشاهده رده بندی کلی

و در بخش بانوان با 20 پله صعود در مکان نوزدهم قرار گرفتیم
مشاهده کلی رده بندی

جا دارد به کلیه بازیکنان تیم ملی و هیات همراه خسته نباشید عرض کنیم
به امید موفقیت های بیشتر تیم ملی ایران در بازی های آسیایی گوانگجو


VIE ویتنام    1.5-2.5    تیم ملی آقایان  IRI   مشاهده زنده هر چهار بازی

ECUاکوادور        1-3       تیم ملی بانوان IRI   مشاهده زنده هر چهار بازی

بخش آزاد:       مشاهده چیدمان اصلی تیم ها - قرعه کشی دور آخر
بخش بانوان:   مشاهده چیدمان اصلی تیم ها - قرعه کشی دور آخر

> مشاهده زنده نتایح تمامی دیدارهای بخش آقایان
> مشاهده زنده نتایج تمامی دیدارهای بخش بانوان

  مشاهده گزارش دور به دور سایت آچمز  

  دور اول    دور دوم    دور سوم    دور چهارم    دور پنجم

  دور ششم    دور هفتم     دور هشتم    دور نهم     دور دهم

لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را به آدرس Mahdipour_reza@yahoo.com ارسال نمایید



ارسال شده در مورخه : يكشنبه، 11 مهر ماه، 1389 توسط admin  پرینت
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

mouood

مرتبط باموضوع :

 گزارش پایانی قهرمانی نوجوانان آسیا - 2016  [ پنجشنبه، 26 فروردين ماه، 1395 ] 6277 مشاهده
 ناکامورا فاتح گرند چس تور پاریس 2018  [ چهارشنبه، 6 تير ماه، 1397 ] 1427 مشاهده
 پایان چهارمین مرحله جایزه بزرگ فیده بانوان  [ چهارشنبه، 16 تير ماه، 1389 ] 3953 مشاهده
 نخستین مسابقات یادبود کامپومانس در فیلیپین  [ يكشنبه، 7 شهريور ماه، 1389 ] 3343 مشاهده
 کیهان ورزشی شماره 3185 - 15 اردیبهشت 1397  [ يكشنبه، 16 ارديبهشت ماه، 1397 ] 556 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب