چراغ روشن شطرنج ایران

«آچــــــــمز»
چراغ روشن شطرنج ایران
به قلم استاد "محمد زارعی"

جام جهانی 2017


Levon Aronian  Chess World Cup
آرونیان، قهرمان جام جهانی

همه از یک خانواده ایم


ااا











ا

بخش ایران در سایت نتایج

اپلیکیشن های شطرنج

ا
چس 24 [شطرنج 24]
یک اپلیکیشن عالی شطرنجی
Chess24 Application
ا


 بازی با مگنوس کارلسن
Play Magnus Application


 پلی چس آنلاین 

PlayChess Application

 فریتس (نسخه اندروید) 

اپلیکیشن فریتز شطرنج


استوکفیش

Stockfish Application

چس:  آی او اِس - اندروید

 Chess.com Application 


فالوچس:  آی او اِس - اندروید

Follow Chess Application


شطرنج شردر 

Shredder Chess Application

تاکتیک های شطرنج (iOS) 

Chess Tactics Application


ساعت شطرنج
آی او اِس - اندروید

Chess Clock Application
سایر اپ های شطرنجی

سه باور غلط در شطرنج

سه باور غلط درباره ی شطرنج
برگردان از "رامان رامتین"

نابغه ی دوران



الکساندر آلخین، نابغه ی دوران

با تشکر از "غلامرضا خواجویی نژاد"

اینستاگرام آچمز
گشایش پارسی



گشایش پارسی

به کوشش "مهدی دوستکام"

آچمز در آپارات

Chess.com

چس بمب

تست

مسابقات شطرنج بازی های آسیایی 2010

+ تصاویر افتتاحیه!       



بازی های آسیایی 2010
گوانگژو روی خوش به ما نشان می دهد ؟

سرانجام انتظارها به پایان رسید و مسابقات شطرنج شانزدهمین دوره بازی های آسیایی به میزبانی کشور چین در شهر گوانگژو آغاز شد. شهر گوانگژو مركز استان گوانگ دونگ در جنوب چين، در اول جولاي سال 2004 موفق شد ميزباني شانزدهمين دوره بازي ‌هاي آسيايي را از آن خود كند. اين شهر علاوه بر آن كه ثروتمندترين شهر چين محسوب مي ‌شود، به شهر گل نيز شهرت دارد ضمن اینکه از اين شهر به عنوان يكي از شهر هاي مسير "جاده ابريشم دريايي" ياد مي ‌شود.

در این دوره بيش از 10 هزار ورزشكار از 45 كشور و منطقه آسيا حضور دارند. همچنين بيش از چهار هزار مقام ورزشي اين تيم‌ ها را همراهي مي‌ كنند و نزديك به 10 هزار خبرنگار نيز براي پوشش رقابت ‌ها به گوانگژو رفته اند. برای برگزاری این دوره از بازی های آسیایی در استان گوانگ دونگ بيش از 70 استاديوم و مكان ورزشي جديد ساخته و يا بازسازي شده است. همچنین با تلاش ارگان های دولتی، كيفيت هواي این شهر بهبود يافته و محيط زيست نيز تغييرات مطلوبي را شاهد بوده است. تنها یکی از این اقدامات، استفاده از 50 ميليون گلدان براي تزيين شهر گوانگژو است!!

همچنین چینی ها بازهم جمعیتشان را به رخ دیگر کشورها کشیدند به طوری که نزديك به 600 هزار نيروي داوطلب خدمات رساني به ورزشكاران و هيات ‌هاي ورزشي و تماشاگران را در رقابت‌ ها برعهده دارند. براي غني تر شدن بازي‌ ها و حضور گسترده تر آسيايي ‌ها، در اين دوره از رقابت‌ها 14 رشته ورزشي غير المپيكی مانند حركات موزون ورزشي، مسابقات قايق اژدها و ... نیز افزوده شده است.

بازی های آسیایی برای نخستین بار در سال 1951 به میزبانی هندوستان آغاز و پس از آن به صورت مرتب (هر چهار سال یکبار) پیگیری شد. در پانزدهمین دوره بازی های آسیایی که در دوحه قطر برگزار شد، رشته ورزشی شطرنج برای اولین بار در بین رشته های ورزشی بازی های آسیایی قرار گرفت که تیم ملی شطرنج کشورمان [متشکل از قائم مقامی، مرادی و پورکاشیان] در بخش تیمی مسابقات پس از کشورهای هند و چین در مکان سوم مسابقات قرار گرفت. در آن مسابقات 63 شطرنجباز در قالب 21 تیم سه نفره حضور داشتند.



در دوره گذشته، مربیگری تیم ملی ایران را نایجل شورت به عهده داشت

اما در مسابقات انفرادی شطرنج این دوره از بازی ها، در بخش مردان، 46 شرکت کننده متشکل از 20 استاد بزرگ، 7 استاد بین المللی، 7 استاد فیده از 25 کشور آسیا حضور دارند که مطمئناً حضور چندین استاد بزرگ مطرح و سرشناس شطرنج جهان جذابیت این دوره از رقابت ها را دوچندان خواهد کرد. در این بخش "لی کوآنگ لیم" سوپر استاد بزرگ ویتنام با درجه بین المللی 2689 بخت نخست قهرمانی است و "کریشنان ساشیکیران" (2688) هندی و رستم قاسمجانوف (2685) ازبک در مکان های دوم و سوم هستند. "ژیانگنژی بو" (2680) چینی، "وسلی سو" (2669) فیلیپینی، "شخار گانگولی" (2644) هندی و "هوآ نی (2633) چینی نیز از دیگر چهره های مطرح حاضر در این دوره از مسابقات می باشند. نمایندگان ایران در این بخش استادان بزرگ احسان قائم مقامی و الشن مرادی ابدی هستند که به ترتیب با درجه های بین المللی 2593 و 2575 شماره های آغازین 12 و 13 را به خود اختصاص داده اند.

در بخش بانوان نیز 3 استاد بزرگ، 5 استاد بزرگ بانوان، 2 استاد بین المللی، 6 استاد بین المللی بانوان و 7 استاد فیده بانوان از 20 کشور قاره کهن پیکار خواهند کرد. نایب قهرمان حال حاضر بانوان جهان استاد بزرگ "یفان هائو" [که جوانترین فینالیست تاریخ قهرمانی بانوان جهان است] با درجه بین المللی 2591، شماره یک این بخش را در اختیار دارد. همچنین حضور چندین قهرمان سابق شطرنج بانوان جهان و آسیا، کار را برای نمایندگان ایران دشوارتر خواهد کرد. آتوسا پورکاشیان که قهرمان حال حاضر بانوان آسیا است با درجه بین المللی 2366 شماره 7 و شادی پریدر با درجه بین المللی 2253 شماره 13 جدول آغازین را در اختیار دارند.

بخش انفرادی مسابقات با زمان 25 دقیقه برای هرنفر بعلاوه 10 ثانیه اضافی به ازای هر حرکت، طی 9 دور به روش سوئیسی برگزار می شود. سرداوری این دوره از مسابقات را نیز "کاستو آبوندو" داور بین المللی سرشناس فیلیپینی به عهده دارد.

در اولین فرصت برنامه بازی ها را نیز آماده و درج خواهم کرد اما در جریان باشید که بازی ها از فردا آغاز و هر روز دو دور [به غیر روز سوم که سه دوره است] مسابقه برگزار می شود. سپس دیگر بازیکنان به اردو اضافه خواهند شد و بعد از یک روز استراحت، رقابت های تیمی [در هر روز یک دور] در دو بخش آقایان و بانوان برگزار خواهد شد.

در فاصله یک ساعت مانده به آغاز مراسم افتتاحیه، عروسک های سمبل پانزده دوره قبلی بازی های آسیایی از جمله گربه ی نماد بازی های آسیایی 1974 تهران در سکوی مقابل تماشاگران به هنرنمایی و اجرای برنامه می پردازند. براساس اعلام کمیته ملی المپیک کشورمان بلیت ویژه مراسم افتتاحیه که از سوی ستاد برگزاری به قیمتی معادل 50 هزار تومان به فروش رسیده در آستانه برپایی این مراسم در بازار سیاه حدود یک میلیون تومان خرید و فروش می شود!!

مسئولان برگزاری شانزدهمین دوره بازی های آسیایی برای ورود و خروج به دهکده بازی ها تدابیر امنیتی شدیدی را در نظر گرفته اند و ورزشکاران و مسئولان برای رفت و امد به شدت کنترل می شوند.
م

اما مراسم افتتاحیه :

مراسم افتتاحیه این دوره از مسابقات این بار نیز به سبک چینی ها بسیار با شکوه و متفاوت برگزار شد اما جریاناتی پیش آمد که کام ایرانی ها تلخ شد و کاروان ورزشی کشورمان بدون اینکه بخواهد وارد حاشیه شد.

 

مراسم افتتاحیه شانزدهمین دوره بازی ‌های آسیایی گوانگژو همانگونه که پیش تر هم اعلام شده بود مخاطبان این مراسم را غافلگیر کرد. ساعاتی قبل از آغاز مراسم افتتاحیه کتاب های راهنمایی برگزاری مراسم به خبرنگاران حاضر در این مراسم ارائه گردید که در آن ها مشخص شد که در اقدامی جالب توجه و بی سابقه ورزشکاران هر کشور سوار بر قایقی که به نمادهایی از آن کشور بدل شده وارد محوطه برگزاری مراسم می ‌شوند!!

45 کشتی شناور به نشانه 45 کشور !
آری ... 45 کشتی کوچک به تعداد کشورهای حاضر در این رقابت ها ... کشتی ‌هایی که نمادهایی از کشورهای مختلف آسیا همچون تاج محل هند، برج العرب امارات، برج‌های دوقلوی مالزی و ... را حمل می کنند.

 

حالا نوبت به ایران می رسد ... در قایق ایران که با گل رز تزیین شده علاوه بر پرچم مقدس کشورمان، تصاویری نورانی از برج آزادی، برج میلاد، بنای تخت جمشید، میدان امام اصفهان و ... نیز دیده می شود.

آتش بازی به سبک چینی
به گزارش مهرنیوز از ساعت 20 به وقت محلی مراسم افتتاحیه بازی های آسیایی گوانگژو رسماً با برگزاری مراسم آتش بازی آغاز شد. برج تلویزیونی
۶۰۰ متری گوانگژو محل اصلی برنامه آتش بازی این مراسم بود که چینی ‌ها اصل برنامه خود را روی این قسمت یعنی آتش بازی چینی گذاشته بودند. در ابتدای جشن افتتاحیه پرچم کشور چین طی مراسمی رسمی بازگشایی و در محل برگزاری مراسم به اهتزاز درآمد. در زمان پخش سرود کشور چین و اهتزاز پرچم این کشور حاضرین در محل برگزاری مراسم افتتاحیه بازیهای آسیایی گوانگژو به احترام این کشور ایستادند. گل یکی از نمادهای برگزاری شانزدهمین دوره بازیهای آسیایی است و در بخش های مختلف مراسم افتتاحیه از گل استفاده شده بود.

صمد آقا پرچمدار شد
رژه ورزشکاران یکی از بخش‌های اصلی مراسم افتتاحیه بود. ملی پوشان و اعضای کاروان ورزشی کشورمان با کت و شلوارهای کرم رنگ از مقابل جایگاه ویژه رژه رفتند. صمد نیکخواه بهرامی بسکتبالیست پرافتخار کشورمان پرچمدار کاروان ورزشی ایران بود.

اعتراض مسئولان ایران به نام مجعول خلیج ع ر ب ی
مسئولان ورزش کشورمان در اعتراض به استفاده مسئولان برگزاری در بخش کوچکی از مراسم از واژه نامجعول خلیج ع ر ب ی محل افتتاحیه را ترک کردند که پس از عذرخواهی مقامات چینی به مراسم بازگشتند. البته بهرام افشارزاده که به همراه علی آبادی و سعیدلو به استفاده از نام خلیج ع ر ب ی اعتراض کرده بود، در همین راستا در مراسم رژه ایران شرکت نکرد. افشارزاده سرپرست کاروان ورزشی کشورمان بود.

[همین الان مهرنیوز منتشر کرد: در حاشیه برپایی مراسم افتتاحیه شانزدهمین دوره بازیهای آسیایی گوانگجو تصاویری از نقشه آسیا و کشورهای آسیایی در مسیر جاده ابریشم به نمایش درآمد که وقتی تصویر به موقعیت جمهوری اسلامی ایران رسید به ناگاه دوربین به سمت جنوب خاک مقدس کشورمان رفت که در این صحنه از واژه نامانوس و نام مجعول “خلیج ع ر ب ی” به جای خلیج همیشگی فارس استفاده شده بود. مسئولین سازمان تربیت بدنی، کمیته ملی المپیک و سفارتخانه کشورمان در چین به محض مشاهده این خبر اعتراض خود را به ستاد برگزاریی و همچنین شورای المپیک آسیا اعلام کردند و پس از ترک محل برپایی مراسم، نشستی ویژه را در هتل گاردن این شهر برپا کردند. در این نشست که با حضور سعیدلو رئیس سازمان تربیت بدنی، علی آبادی رئیس کمیته ملی المپیک، بهرام افشارزاده دبیر کل کمیته ملی المپیک، محمود خسروی وفا، مهدی قدمی، مهدی کرباسیان، ربابه شهریان از اعضای هیات اجرایی کمیته المپیک و صفری سفیر ایران و ملک محمدی نماینده مجلس شورای اسلامی هم اکنون برگزار شده، حاضرین به بررسی  این موضوع و همچنین نحوه عکس العمل با ستاد برگزار خواهند پرداخت.]

مشعل بازی ها روشن شد
بخش پایانی مراسم امشب به روشن کردن مشعل بازی ها اختصاص داشت که توسط ورزشکاران تا کنار جایگاه ویژه حمل شد و سپس به وسیله یک فشفشه مشعل اصلی بازی ها رسماً افروخته شد. راجع به مراسم افتتاحیه ایسنا را هم بخوانید بد نیست!

1322 مدال !!!
در پایان این دوره از بازی ها 1322 مدال بین ورزشکاران تقسیم خواهد شد که در بخش مردان در مجموع 807 مدال و در قسمت بانوان 491 مدال طلا، نقره و برنز توزیع خواهد شد. همچنین در بخش مختلط مردان و بانوان 24 مدال توزیع می‌شود. کاروان ایران شامل 284 ورزشکار مرد، 86 ورزشکار زن و مجموع 370 ورزشکار در 33 رشته این رقابت ‌ها حضور دارد.

سی و سه رشته ی ایرانی ها
تیراندازی، والیبال ساحلی، شیرجه، شنا، والیبال، کیوبال، پینگ‌ پنگ، کاراته، دو و میدانی، تیر و کمان، دوچرخه ‌سواری، جودو، هندبال، اسکیت، بسکتبال، تکواندو، قایقرانی دراگون‌بت در دو بخش مردان و بانوان، قایقرانی آب ‌های آرام، قایقرانی بادبانی، ژیمناستیک، شمشیربازی، فوتبال، شطرنج، قایقرانی روئینگ، قایقرانی اسلالوم، ووشو، وزنه ‌برداری، کبدی در دو بخش مردان و بانوان، بوکس و کشتی در دو بخش فرنگی و آزاد رشته ‌های شرکت ‌کننده کاروان ایران در این دوره از مسابقات هستند.

کاروان ایران در پانزدهمین دوره بازی ‌ها در سال 2006 که به میزبانی دوحه برگزار شد، با کسب 11 مدال طلا، 15 مدال نقره و 22 مدال برنز در رده ششم جدول رده‌ بندی قرار گرفت.

همچنان با آچمز همراه باشید ...
لطفاً نظرات، پیشنهادات و انتقادات سازنده خود را
به آدرس
Mahdipour_reza@yahoo.com ارسال نمائید.


شانزدهمین دوره بازی های آسیایی
گوانگژو - چین


اسامی بازیکنان در بخش آقایان   مشاهده قرعه کشی دور:  1
اسامی بازیکنان در بخش بانوان   مشاهده قرعه کشی دور:
 1


سایت رسمی بازی های آسیایی



ارسال شده در مورخه : جمعه، 21 آبان ماه، 1389 توسط admin  پرینت
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 مقصودلو فاتح رقابت های اینترنتی اسپید چس  [ يكشنبه، 19 مرداد ماه، 1399 ] 545 مشاهده
 کیهان ورزشی شماره 3059 - 14 شهریور 94  [ شنبه، 14 شهريور ماه، 1394 ] 1180 مشاهده
 گزارش دور به دور مسابقات قهرماني شطرنج آسيا  [ جمعه، 1 خرداد ماه، 1388 ] 4022 مشاهده
 دین لیرن فاتح گرندپری مسکو 2017  [ دوشنبه، 1 خرداد ماه، 1396 ] 2266 مشاهده
 رويارويي دو جانبه پيتر لكو - ويشي آناند / 2009  [ جمعه، 15 خرداد ماه، 1388 ] 17042 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب