چراغ روشن شطرنج ایران

«آچــــــــمز»
چراغ روشن شطرنج ایران
به قلم استاد "محمد زارعی"

جام جهانی 2017


Levon Aronian  Chess World Cup
آرونیان، قهرمان جام جهانی

همه از یک خانواده ایم


ااا











ا

بخش ایران در سایت نتایج

اپلیکیشن های شطرنج

ا
چس 24 [شطرنج 24]
یک اپلیکیشن عالی شطرنجی
Chess24 Application
ا


 بازی با مگنوس کارلسن
Play Magnus Application


 پلی چس آنلاین 

PlayChess Application

 فریتس (نسخه اندروید) 

اپلیکیشن فریتز شطرنج


استوکفیش

Stockfish Application

چس:  آی او اِس - اندروید

 Chess.com Application 


فالوچس:  آی او اِس - اندروید

Follow Chess Application


شطرنج شردر 

Shredder Chess Application

تاکتیک های شطرنج (iOS) 

Chess Tactics Application


ساعت شطرنج
آی او اِس - اندروید

Chess Clock Application
سایر اپ های شطرنجی

سه باور غلط در شطرنج

سه باور غلط درباره ی شطرنج
برگردان از "رامان رامتین"

نابغه ی دوران



الکساندر آلخین، نابغه ی دوران

با تشکر از "غلامرضا خواجویی نژاد"

اینستاگرام آچمز
گشایش پارسی



گشایش پارسی

به کوشش "مهدی دوستکام"

آچمز در آپارات

Chess.com

چس بمب

تست

روز دوم مسابقات تیمی بازی های آسیایی


خبر به روز شد       



روز دوم مسابقات تیمی
دیدارهایی حساس با ویتنام و چین

ویتنام ... یک دیدار فوق العاده حساس در دور دوم ... این دیدار با توجه به حضور قدرتمند تیم های چین و هند در این دوره از مسابقات، به نوعی جدال بر سر کسب مدال برنز محسوب می شود ...

در المپیاد جهانی
تیم ملی ایران در تاریخ المپیادهای جهانی دوبار در المپیادهای 2006 تورین و 2010 خانتی مانسیسک به ترتیب با نتایج 3-1 و 2.5-1.5 ویتنام را مغلوب کرده است.
گزارش پایانی المپیاد جهانی 2010

قهرمانی آسیا
ویتنام در سال های اخیر پیشرفت های فوق العاده ای در زمینه شطرنج داشته است. آن ها در سال 2005 در مسابقات قهرمانی تیمی آسیا، نایب قهرمان شدند. همچنین در دوره های بعدی به ترتیب عناوین سوم و دوم را کسب نمودند.

تیم ملی کشورمان دوره اخیر قهرمانی آسیا [که ویتنام در پایان آن نایب قهرمان شد] با این تیم 2-2 مساوی کرد. این در حالی است که در دوره های قبلی به ترتیب با نتیجه های 1-3 و 1.5-2.5 به آن ها باخته بودیم. 

داخل سالن آسیا
در سال گذشته در سومین دوره بازی های داخل سالن آسیا که در هانوی پایتخت کشور ویتنام برگزار شد، ما دو بار در بخش تیمی برق آسا و سریع به ترتیب با نتایج 1.5-2.5 و 1-3 به این تیم باختیم. در سال 2007 نیز در دومین دوره بازی های داخل سالن آسیا (در ماکائو) با ترکیب قائم مقامی(0.5)، مرادی(0.5)، پریدر (1) و قادرپور (0) با این تیم 2-2 مساوی کرده ایم.

اما بازی های آسیایی
ویتنامی ها در دوره قبلی که رشته شطرنج برای نخستین بار در آن شرکت داده شد، رقابت ها را بسیار طوفانی آغاز نمودند اما ...

آن ها در دور اول فلیپین را 2.5 بر 0.5 مغلوب کردند. در دور دوم قزاقستان را نیز با همین نتیجه شکست دادند. در دور سوم 2-1 بر ازبک ها چیره شدند اما پس از باخت 0.5-2.5 به هند در دور چهارم، یکی از عجیب ترین و باورنکردنی عملکردهایشان را به جای گذاشتند.

آن ها پس از باخت به هند، چهار دیدار پیاپی دیگر را نیز به ترتیب در برابر قطر، اندونزی، چین و حتی مغولستان! (پنج باخت پیاپی) باختند تا در دور نهم و پایانی با قرعه استراحت مواجه شوند!!

اما در آن مسابقات عجیب و غریب بودن نتایج تیم ملی کشورمان نیز دست کمی از ویتنام نداشت :
اول:  ایران 2.5  سریلانکا 0.5 /  دوم:  ایران 1.5  بنگلادش 1.5   / 
سوم:  ایران 0.5  چین 2.5
چهارم:  ایران 2.5  مغولستان 0.5 /  پنجم:  ایران 1.5  اندونزی 1.5   /  ششم:  ایران 3  ترکمنستان 0
هفتم:  ایران 0.5  هند 2.5   /   هشتم:  ایران 1.5  ازبکستان 1.5  /   دور نهم:  ایران 3  قطر 0 !! 
و کسب عنوان سوم مسابقات پس از تیم های هند و چین

چیدمان اصلی تیم ها مشخص شد :
مرتضی محجوب از چیدمان دور تیممان خارج شد تا با قائم مقامی، مرادی، توفیقی و گلی زاده همان چیدمانی باشیم که در المپیاد جهانی آن ها را مغلوب کرد. ویتنامی ها نیز این بار با "لی کوانگ لیم"، "نگوین نگوک ترانگ سون"، "کائو سانگ" و "نگوین داک هوآ" در برابرمان صف آرایی کرده اند.  

اینکه چرا ویتنامی ها استاد بزرگ "نگوین آندونگ" تنها بازیکن بدون باختشان در المپیاد جهانی 2010 را به گوانگژو نیاورده اند جای سوال دارد. البته از استاد بزرگ کهنه کار آن ها "دائو تین های" [که در المپیاد با باخت به گلی زاده موجبات پیروزی تیم ملی کشورمان را فراهم آورد] نیز خبری نیست. 

بله ... همچون رقابت های المپیاد جهانی، بار دیگر استاد بزرگ احسان قائم مقامی (2593) روی میز یک با مهره سیاه در برابر سوپر استاد بزرگ ویتنام "لی کوانگ لیم" با درجه بین المللی 2689 قرار گرفته است.

لی تنها 19 سال دارد! او در سال 2009 با درخششی خیره کننده در مسابقات بين المللي ايروفلوت مسكو و کسب عنوان قهرمانی این رقابت ها، جواز حضور در مسابقات بين المللي معتبر "دورتموند آلمان" را كسب نمود. وي در اين مسابقات با نتايجي درخشان شامل دو بار تساوي با قهرمان سابق جهان استاد بزرگ "ولاديمير كرامنيك" روس، يك برد و يك تساوي در برابر قهرمان سابق فيده استاد بزرگ "روسلان پونوماريف" (اوکراین) و يك پيروزي و يك تساوي ديگر در برابر "پيتر لكو" استاد بزرگ سرشناس مجارستان در كمال ناباوري عنوان نايب قهرماني را از آن خود كرد. اينجا 

اين استاد بزرگ سرشناس ويتنام كه رنك 4 آسیا و 44 دنیا را در اختيار دارد تا يك سال و اندی پيش به صورت انفرادي به تمرين مي پرداخت و اما بعد از آن با هدايت فني و برنامه ريزي هاي "يوگني باريف" استاد بزرگ مطرح شطرنج روسيه جهشي خيره كننده داشت.  

احسان در المپیاد جهانی در یک بازی دشوار با لی مساوی کرد هرچند که پیش از آن در مسابقات یادبود کامپومانس به این استاد بزرگ قدرتمند باخته بود.

روی میز دو استاد بزرگ الشن مرادی ابدی (2575) به مصاف دیگر استاد بزرگ سرشناس ویتنام "نگوین نگوک ترانگ سون" با درجه بین المللی 2628 خواهد رفت. الشن در المپیاد با این حریف در 42 حرکت به تساوی رسید. 


نگوین نگوک ترانگ سون نیز که تنها 20 سال دارد
در سال جاری نایب قهرمان مسابقات بین المللی معتبر بیل شد

نگوک ترانگ سون از 3 سالگی شطرنج فرا گرفته است!! قهرمان سابق نوجوانان جهان [رده 10 سال - 2000] با کسب عنوان استاد بزرگی در سن 14 سال و 10 ماهگی، نام خود در فهرست نوابغ دنیای شطرنج ثبت نموده است.


نگوک تانگ سون که در 14 سالگی به عنوان استاد بزرگی دست یافت

روی میز سه همایون توفیقی (2455) نو استاد بزرگ کشورمان که هنوز چشم و گوشمان به عنوان جدیدش عادت نکرده است در برابر استاد بزرگ "کائو سانگ" با درجه 2547 دست به مهره خواهد شد و روی میز چهار استاد بین المللی اصغر گلی زاده (2508) ذخیره طلایی تیم ملی کشورمان در المپیاد جهانی، با استاد فیده "نگوین داک هوآ" (2431) مصاف خواهد داد.

در دیگر دیدارهای حساس این دور نیز تیم فیلیپین به مصاف چین و ازبکستان به مصاف هند خواهد رفت.

نتایج آمد ... اوه نه ... کاش نمی آمد!
نتایج آمد و متاسفانه تیم ملی ایران در بخش آقایان در شرایطی شکست سختی را در برابر ویتنام پذیرا شد که حتی بدبین ترین کارشناس نیز باخت 0.5-3.5 تیم ملی کشورمان را پیش بینی نمی کرد.

روی میز یک احسان قائم مقامی در برابر قدرتمندترین شطرنج باز تیم رقیب مساوی کرده است اما الشن مرادی، همایون توفیقی و اصغر گلی زاده در رخدادی باورنکردنی یکی پس از دیگری نتایج را واگذار کرده اند. این در حالی است که تیم ملی ایران در مسابقات المپیاد جهانی، تیم به مراتب قدرتمندتر از تیم فعلی ویتنام را مقتدرانه شکست داده بود. با توجه به این باخت غیرمنتظره، حتی از نظر خوش بین ترین کارشناس، کارمان برای کسب مدال در بخش تیمی بیش از پیش مشکل شد.

در دیگر دیدارهای مهم نیز تیم چین، 3 بر 1 در برابر فیلیپین به برتری رسید و هند 4-0 از سد ازبکستان گذشت.


4-0! پیروزی بی رحمانه هند در برابر ازبکستان

بانوان چین 3   بانوان ایران 1
اما در این دور از بانوان شطرنج باز کشورمان خیلی انتظار نداشتیم چرا که با تیم ملی قدرتمند بانوان چین قهرمان سابق جهان به پیکار نشسته بودند.

روی میز یک، آتوسا پورکاشیان در 37 حرکت به سوپر استاد بزرگ "یفان هائو" [تلفظ دقیق: ییفان هو] نایب قهرمان حال حاضر جهان باخت. هو که اکنون 16 سال دارد با درجه بین المللی 2591 سومین بانوی برتر شطرنج دنیا از لحاظ درجه بین المللی است.


ماجرای شطرنج باز شدن یفان هم قصه جالبی دارد ...

یفان رسماً از 6 سالگی شطرنج حرفه ای را آغاز نمود اما کمتر کسی می داند که او از 3 سالگی شیفته شطرنج بود. پدر هو اغلب او را بعد از شام به کتاب فروشی می برد و شبی ناگهان متوجه علاقه شدید دخترش به شطرنج بلورین پشت ویترین مغازه می شود. بدین ترتیب پدر نخستین صفحه و مهره زندگی او را برایش می خرد. [او آن قدر به یادگیری علاقه نشان می دهد که چند هفته نمی گذرد که یفان هم پدر و هم مادربزرگش را در این بازی شکست می دهد] ماجراها ادامه می یابد و هو در 5 سالگی صاحب اولین مربی شطرنج زندگی اش می شود. استاد بین المللی "یوانمینگ تونگ" که خود عضو تیم ملی شطرنج چین بوده چند روزی نمی گذرد که از استعداد خارق العاده دخترک به وجد آید و ... (در اولین فرصت در مطلب جداگانه ای به شرح بیوگرافی این اعجوبه شطرنج دنیا خواهم پرداخت)  

روی میز دو شادی پریدر در برابر قهرمان حال حاضر بانوان چین و نایب قهرمان سابق بانوان آسیا استاد بزرگ "ونجون جو" با درجه بین المللی 2524 خوش درخشید و در 24 حرکت وی را با نتیجه مساوی [کیش دائم] متوقف ساخت.


ونجون جو قهرمان حال حاضر بانوان چین

میترا حجازی پور روی میز سه در برابر استاد بزرگ "کیان هوآنگ" (2402) [عضو تیم ملی بانوان چین فاتح نخستین دوره مسابقات قهرمانی بانوان جهان 2007] در 37 حرکت نتیجه را واگذار کرد. هوآنگ در سال 2007 برای حضور در دوازدهمین دوره مسابقات قهرمانی بانوان آسیا به تهران آمده بود. 

روی میز چهار غزل حکیمی فرد ذخیره طلایی تیم ملی بانوان ایران که از قضا قهرمان حال حاضر بانوان کشورمان نیز هست در برابر یکی از قدرتمندترین شطرنج بازان بانوان چین در 32 حرکت به تساوی رسید. رقیب غزل 16 ساله، کسی نبود جز "یو وانگ" قهرمان سابق بانوان آسیا و دارنده دو مدال طلا و یک نقره قهرمانی نوجوانان جهان! وانگ 28 ساله در سال 2005 قهرمانی بانوان چین را نیز به ویترین افتخاراتش اضافه نموده است.  


یو وانگ قهرمان سابق بانوان چین و آسیا

بدین ترتیب تیم ملی بانوان کشورمان با دو تساوی و دو باخت در برابر تیم ملی چین 1-3 باخت.

فردا در بخش آقایان در قرعه ای راحت و آسان به مصاف یمن و در بخش بانوان در قرعه ای سخت و مشکل به مصاف ویتنام [قهرمان حال حاضر آسیا] خواهیم رفت.

لینک مشاهده زنده بازی ها :
>
پخش زنده بازی های بخش آقایان
> پخش زنده بازی های بخش بانوان

همچنان با آچمز همراه باشید ...
لطفاً نظرات، پیشنهادات و انتقادات سازنده خود را
به آدرس
Mahdipour_reza@yahoo.com ارسال نمائید.


چیدمان اصلی تیم ها در بخش آقایان
مشاهده قرعه کشی دور:
  1 - 2 - 3

چیدمان اصلی تیم ها در بخش بانوان
مشاهده قرعه کشی دور:
 1 - 2 - 3


سایت رسمی بازی های آسیایی

 



ارسال شده در مورخه : جمعه، 28 آبان ماه، 1389 توسط admin  پرینت
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 ناکامورا فاتح گرند چس تور پاریس 2018  [ چهارشنبه، 6 تير ماه، 1397 ] 1432 مشاهده
 گرند سوئیس  [ سه شنبه، 30 مهر ماه، 1398 ] 163 مشاهده
 مقصودلو فاتح رقابت های اینترنتی اسپید چس  [ يكشنبه، 19 مرداد ماه، 1399 ] 553 مشاهده
 یک گرجی قهرمان مسابقات آزاد العین 2014  [ شنبه، 6 دي ماه، 1393 ] 2024 مشاهده
 موفقیت تاریخی هو یفان در بیل سوئیس  [ جمعه، 13 مرداد ماه، 1396 ] 895 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب