خوش آمدید
چهارشنبه، 5 ارديبهشت ماه، 1403
چراغ روشن شطرنج ایران

«آچــــــــمز»
چراغ روشن شطرنج ایران
به قلم استاد "محمد زارعی"

جام جهانی 2017


Levon Aronian  Chess World Cup
آرونیان، قهرمان جام جهانی

همه از یک خانواده ایم


ااا











ا

بخش ایران در سایت نتایج

اپلیکیشن های شطرنج

ا
چس 24 [شطرنج 24]
یک اپلیکیشن عالی شطرنجی
Chess24 Application
ا


 بازی با مگنوس کارلسن
Play Magnus Application


 پلی چس آنلاین 

PlayChess Application

 فریتس (نسخه اندروید) 

اپلیکیشن فریتز شطرنج


استوکفیش

Stockfish Application

چس:  آی او اِس - اندروید

 Chess.com Application 


فالوچس:  آی او اِس - اندروید

Follow Chess Application


شطرنج شردر 

Shredder Chess Application

تاکتیک های شطرنج (iOS) 

Chess Tactics Application


ساعت شطرنج
آی او اِس - اندروید

Chess Clock Application
سایر اپ های شطرنجی

سه باور غلط در شطرنج

سه باور غلط درباره ی شطرنج
برگردان از "رامان رامتین"

نابغه ی دوران



الکساندر آلخین، نابغه ی دوران

با تشکر از "غلامرضا خواجویی نژاد"

اینستاگرام آچمز
گشایش پارسی



گشایش پارسی

به کوشش "مهدی دوستکام"

آچمز در آپارات

Chess.com

چس بمب

تست

خبر فوری: صعود آقایان به مرحله نیمه نهایی!!

+ واقعاً متاسف شدم!!     



پایان مرحله مقدماتی تیمی

دور پنجم

قائم مقامی و محجوب فوق العاده بودند اما بازهم باختیم!
تیم ملی آقایان کشورمان رودرروی تیم ملی چین که یکی از نیرومندترین تیم های تاریخ شطرنج جهان را روانه این دوره از مسابقات کرده است، قرار گرفت. این را هم بگویم که "هوآ نی" (2633) قهرمان قدرتمند حال حاضر آسیا، بازیکن ذخیره تیم رقیب است!!


تیم ایران این بار در نبردی جانانه به چین باخت

روی میز یک، استاد بزرگ احسان قائم مقامی بسیار درخشان ظاهر شد و در حالی که در برابر "یو وانگ" سوپر استاد بزرگ چین با درجه بین المللی 2756 !! با پیروزی فاصله چندانی نداشت به نتیجه تساوی بسنده کرد. وانگ که در در حال حاضر در فهرست درجه بین المللی در بین 10 شطرنج باز برتر جهان قرار دارد پس از قهرمان حال حاضر جهان "ویسواناتان آناند" هندی، دومین شطرنج باز برتر آسیا است.


احسان قائم مقامی "یو وانگ" (2756) را متوقف کرد!

روی میز دو استاد بزرگ مرتضی محجوب که به جای استاد بزرگ الشن مرادی در چیدمان این دور قرار گرفته بود در برابر "هائو وانگ" دیگر سوپر استاد بزرگ چین و سومین شطرنج باز برتر حال حاضر آسیا که درجه بین المللی 2727 را در اختیار دارد در حالی که با درخششی خیره کننده به برتری قاطع دست یافته بود با بدشانسی پیروزی را با تساوی عوض کرد. هائو وانگ قهرمان حال حاضر شطرنج چین است.


مرتضی محجوب و تساوی با "هائو وانگ" (2727) !

روی میز سه همایون توفیقی استاد بزرگ 20 ساله کشورمان در برابر دیگر سوپر استاد بزرگ چین "زیانگژی بو" با درجه بین المللی 2680 کاری از پیش نبرد. بو در مسابقات جام جهانی شطرنج چشم بسته در حضور کارلسن، توپالف، کاریاکین، پولگار و هریکریشنا با اختلاف 1.5 امتیاز نسبت به نفر دوم، مقتدرانه قهرمان شده بود.

روی میز چهار نیز استاد بین المللی اصغر گلی زاده در یک بازی پایاپای در برابر استاد بزرگ "جیانچائو ژو" (2669) در حالی که می توانست با کمی دقت به یک تساوی ارزشمند دست بیابد، در عین شایستگی نتیجه را واگذار کرد.

بدین ترتیب تیم ملی کشورمان با قدرتمندترین تیم ممکن چین با نتیجه 1-3 باخت را پذیرا شد. چین در فهرست فدراسیون بین المللی پس از کشورهای روسیه و اوکراین در مکان سوم قرار دارد.


باخت شوکه کننده ویتنام در برابر مغولستان!! 


فیلیپین 2.5  هند 1.5 !!

اما در دیدارهای دیگر تیم فیلیپین با پیروزی 2.5 بر 1.5 در برابر تیم قدرتمند هند دست به کار بزرگی زد. تیم قزقیزستان نیز در برابر تیم قدرتمند ویتنام به یک پیروزی شوکه کننده 3.5 بر 0.5 دست یافت!! مصاف ازبکستان و قزاقستان 2-2 مساوی شد و قطری ها 2.5-1.5 بنگلادشی ها را مغلوب کردند.

عجیب اینکه در پایان این دور تیم ملی کشورمان در مکان هفتم جدول رده بندی قرار گرفت!! آن هم بالاتر از ویتنام و قزاقستان! اینجا

اما در بخش بانوان، تیم ملی کشورمان کاری را که نباید می کرد را کرد و 1.5-2.5 به ازبکستان باخت!


باختیم و همه شانس ها را از دست دادیم ...

عجیب اینکه حتی پیروزی تحسین برانگیز روی میز یک آتوسا پورکاشیان در برابر قدرتمندترین بازیکن تیم رقیب یعنی استاد بین المللی بانوان "نفیسه مومینوآ" (2360) هم مانع شکست تیم ملی بانوان کشورمان نشد.

روی میز دو شادی پریدر در کمال ناباوری [در سیسیلی بسته] در 25 حرکت نتیجه را به استاد بین المللی بانوان "اولگا سابیروا" (2205) واگذار کرد. میترا حجازی پور روی میز سه در 59 حرکت نتیجه را به استاد بین المللی بانوان "یولدوز هامراکولوآ" (2180) سپرد. روی میز چهار نیز شایسته قادرپور در برابر شطرنجباز بی عنوان ازبک "نادره نادرجانووآ"(2140) در شرایطی که با یک اشتباه فاحش در اواخر بازی وضعیت مطلوبش را با وضعیتی بدتر عوض کرده بود در نهایت به تساوی دست یافت.

این سومین باخت تیم ملی بانوان کشورمان بود که در پایان دور پنجم ما را در مکان ششم قرار داد. اینجا در مهمترین دیدار این دور نیز چین با پیروزی 3.5 بر 0.5 در برابر ویتنام، صدرنشینی اش را به لطف امتیازشکنی بهتر نسبت به هند تداوم بخشید.
م

دور ششم:

پیروزی های بی دردسر در برابر عراق و کره جنوبی
تیم ملی آقایان کشورمان با چیدمان احسان قائم مقامی، الشن مرادی، مرتضی محجوب و اصغر گلی زاده در برابر تیم عراق کار مشکلی در پیش نداشت و با نتیجه 3.5 بر 0.5 به پیروزی رسید. تنها تساوی این دور در دیدار استاد بزرگ الشن مرادی (2575) و استاد فیده "علی حسین العلی حسین" (2363) حاصل شد. با این پیروزی تیم ایران به مکان چهارم صعود کرد.


پیروزی بی دغدغه ایران در برابر عراق

در دیگر دیدارها چین روی میز یک 3.5 بر 0.5 مغولستان را شکست داد و فیلیپین با نتیجه درخشان و باورنکردنی 3.5 بر 0.5 در برابر ازبکستان پیروز شد. هند بر قطر 3.5 بر 0.5 چیره شد و مصاف ویتنام و قزاقستان به نفع ایران 2-2 مساوی شد.

تیم ملی بانوان کشورمان نیز در این دور روی میز پنج (از شش میز موجود) در برابر تیم کره جنوبی به نوعی استراحت داشت. بانوی های شطرنج بازمان در حالی در هر چهار میز در برابر نمایندگان کره پیروز شدند که کمترین و بیشترین درجه بین المللی حریفان 1355 و 1612 بود! از آن جالب تر اینکه چشم بادامی ها به ترتیب 24، 12، 11 و 15 ساله بودند!!

با این پیروزی تیم ما با یک پله صعود در مکان پنجم قرار گرفت. همچنین در این دور چین، ازبکستان را 3-1 برد و هند و ویتنام با نتایج مشابه 3.5-0.5 به ترتیب بنگلادش و ترکمنستان را از پیش رو برداشتند. چین با اختلاف تنها 0.5 امتیازشکنی نسبت به هند همچنان در صدر است.
م

دور آخر

ققنوس ایران از خاکستر برخاست ...
در این دور در بخش آقایان تیم ملی کشورمان با چیدمان قائم مقامی، مرادی، محجوب و گلی زاده در "بازی مرگ و زندگی" به مصاف بخت دوم قهرمانی مسابقات تیم ملی قدرتمند هند رفت.

آری بچه ها هرچند دیر، اما به خودشان آمدند ... 

روی میز یک استاد بزرگ احسان قائم مقامی با همتای نیرومندش استاد بزرگ "پنتالا هریکریشنا" (2657) مساوی کرد. استاد بزرگ الشن مرادی روی میز دو به "کریشنان ساسیکیران" (2688) قهرمان سابق آسیا که در این دوره از مسابقات علی رغم درجه بالاتر در چیدمانی تاکتیکی یک میز پائین تر بازی می کرد باخت.

استاد بزرگ مرتضی محجوب روی میز سه با دیگر قهرمان سابق آسیا "سوریا شخار گانگولی" استاد بزرگ سرسخت هند که قهرمانی آسیا و پنج دوره هند را در اختیار دارد مساوی کرد. اصغر گلی زاده استاد بین المللی آذری کشورمان نیز روی میز چهار با غلبه بر استاد بزرگ "جی. گوپال" با درجه بین المللی 2609 خوش درخشید و موجبات توقف تیم ملی هند را فراهم آورد. 


تساوی ارزشمند تیم ملی ایران در برابر تیم ملی قدرتمند هند

بدین ترتیب تیم ملی ایران که در این دوره از مسابقات بسیار پرفراز و نشیب (از باخت فجیع به ویتنام تا تساوی نا امیدکننده با تیم سه نفره مغولستان و در پایان توقف تاریخی و کم نظیر تیم ملی هند!) ظاهر شده بود پس از تیم های چین، فیلیپین! و هند به مقام چهارم رسید و طبق آئین نامه مسابقات به مرحله نیمه نهایی صعود کرد. جالب اینکه ویتنامی ها آنقدر بد بازی کردند که پائین تر از قطر ششم شدند!! قزاقستان بخت سوم قهرمانی مسابقات نیز به لطف استاد بزرگ باسواد اما پا به سن گذاشته شان "یوگنی ولادیمیروف" (تنها 1 امتیاز از 5 بازی!) با کسب مقام یازدهم به رکورد جالب توجهی دست یافت! 

احسان قائم مقامی (5 امتیاز از 7 بازی آن هم روی میز یک!!) و مرتضی محجوب (4.5 امتیاز از 6 بازی) تنها بازیکنان بدون باخت ایران در این مرحله بودند.

در مرحله نیمه نهایی تیم ایران با تیم اول مرحله مقدمانی یعنی چین دیدار خواهد کرد و تیم های هند و فیلیپین نیز در آنسو دیگر دیدار نیمه نهایی را برگزار خواهند کرد.

اما در بخش بانوان تیم ملی ایران 3.5 امتیاز از بنگلادش گرفت اما با کسب مقام پنجم [بدترین مقام ممکن با توجه به پتانسیل موجود] از صعود به مرحله بالاتر بازماند. تنها تساوی این دور تیم ملی بانوان کشورمان که بدون حضور شادی پریدر نخستین استاد بزرگ بانوی ایران در برابر بنگلادش صف آرایی کرده بودند از دیدار غزل حکیمی فرد در برابر استاد بین المللی بانوان "رانی حمید" (1965) حاصل شد.

شایان ذکر است، چین، هند، ازبکستان و ویتنام تیم های حاضر در مرحله نیمه نهایی این بخش می باشند.
م

واقعاً متاسف شدم ...

حتی صعود تیم ملی ایران به مرحله نیمه نهایی مسابقات شطرنج تیمی شانزدهمین دوره بازی های آسیایی باعث نشد که صدا و سیما خبری یا بخش ویژه ای را حتی در بخش اخبار ارسالی از گوانگژو به آن اختصاص دهد!!

متاسفانه در دوره جدید فعالیت فدراسیون در حالی که روز به روز به تعداد پرسنل [اغلب غیر شطرنجی] آن اضافه می شود، برخلاف دوره گذشته، شاهد پوشش بسیار بسیار ضعیف رسانه ها از رشته ورزشی پرطرفدارمان هستیم به طوری که اگر یک خط تنها یک خط راجع به اخبار شطرنج در انتهایی ترین ستون روزنامه ای درجه سه ببینیم از فرط خوشحالی اشک در چشمانمان حلقه می زند!!

در حالی که از این موضوع فوق العاده عصبانی بودم به سایت فدراسیون سری زدم اما با کمال تعجب دیدم که حتی سایت فدراسیون هم از صعود شطرنج بازان ایرانی حتی یک کلمه گزارش نداده است!!!!!!

در باب عملکرد ضعیف فدراسیون همین بس که يكي از دوستان دانشگاهي مي پرسيد آيا تيم ملي شطرنج ما در بازي هاي آسيايي حضور دارد؟؟؟؟ و بعد ادامه داد كه اصلاً در اين دوره از بازي هاي آسيايي مسابقات شطرنج هم برگزار مي شود؟؟؟ و براستي اين تلخ ترين سوالي است كه مي شود از اهالي شطرنج درست در زماني پرسيد كه تيم آقايان به مرحله نيمه نهايي صعود كرده ...

ما ادعا داريم اين رشته برترين رشته فكري است و بيشترين گرايش خانواده ها به اين رشته وجود دارد. آن وقت کارمان شده است مصداق ضرب المثل معروف حرمت امام زاده و متولی آن ...

عجب!! حتی بعد از مدتی که خبر دور پایانی را منتشر کرده اند به صعود تیم ملی ایران اشاره نکرده اند!!! آخرین این دیگر چه وضعی است !!!؟ آن جا چه خبر است !!!؟ هیچ شطرنجی ای در فدراسیون شطرنج نیست !!!؟ اینجا

این در حالی است که بسیاری از رسانه ها همچون سایت های رسمی سازمان تربیت بدنی و کمیته ملی المپیک، روزنامه های ورزشی معتبر و حتی صدا و سیما (مخصوصاً شبکه خبر) اخبار را از سایت های رسمی فدراسیون ها بر می دارند و انعکاس می دهند. واقعاً متاسف شدم ...

پانوشت: امروز صبح بالاخره در تلویزیون گفتند ما به مرحله نیمه نهایی صعود کرده ایم!!
بیش از بیست و چهار ساعت گذشته و همچنان سایت فدراسیون در سکوت خبری به سر می برد ...

واقعاً به مسئولین فدراسیون خسته نباشید می گویم!!
در حالی که نیمه نهایی در حال اتمام است و حتی بازی اصغر با نتیجه تساوی به پایان رسیده!!! :  اینجا
م

شطرنج بازان ایران در مرحله نیمه نهایی!!

تیم ملی آقایان ایران در دور آخر مرحله مقدماتی مسابقات تیمی بازی های آسیایی
 با تیم قدرتمند هند مساوی کرد و با کسب مقام چهارم به مرحله نیمه نهایی صعود کرد.
اما تیم ملی بانوان کشورمان با کسب مقام پنجم از صعود بازماند.

رده بندی پایانی مرحله مقدماتی:  بخش آقایان - بخش بانوان
دانلود فایل PGN بازی ها

مرحله نیمه نهایی مسابقات تیمی :

CHN چین  ؟-؟  ایران IRI       IND هند  ؟-؟  فیلیپین PHI

چیدمان تیم ها در مرحله نیمه نهایی: اینجا   مشاهده زنده بازی ها: اینجا



ارسال شده در مورخه : چهارشنبه، 3 آذر ماه، 1389 توسط admin  پرینت
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 کیهان ورزشی شماره 3184 - 8 اردیبهشت 1397  [ شنبه، 8 ارديبهشت ماه، 1397 ] 526 مشاهده
 قهرمانی کارلسن در یادبود گاشیموف 2015  [ دوشنبه، 7 ارديبهشت ماه، 1394 ] 2818 مشاهده
 ژوئیه 2018: نگاهی به فهرست جدید فیده  [ يكشنبه، 10 تير ماه، 1397 ] 438 مشاهده
 خبر مهم : سرگی تیویاکف به ایران می آید!!  [ جمعه، 2 بهمن ماه، 1388 ] 2582 مشاهده
 پایان مسابقات قهرمانی جوانان جهان 2017  [ يكشنبه، 5 آذر ماه، 1396 ] 3196 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب