چراغ روشن شطرنج ایران

«آچــــــــمز»
چراغ روشن شطرنج ایران
به قلم استاد "محمد زارعی"

جام جهانی 2017


Levon Aronian  Chess World Cup
آرونیان، قهرمان جام جهانی

همه از یک خانواده ایم


ااا











ا

بخش ایران در سایت نتایج

اپلیکیشن های شطرنج

ا
چس 24 [شطرنج 24]
یک اپلیکیشن عالی شطرنجی
Chess24 Application
ا


 بازی با مگنوس کارلسن
Play Magnus Application


 پلی چس آنلاین 

PlayChess Application

 فریتس (نسخه اندروید) 

اپلیکیشن فریتز شطرنج


استوکفیش

Stockfish Application

چس:  آی او اِس - اندروید

 Chess.com Application 


فالوچس:  آی او اِس - اندروید

Follow Chess Application


شطرنج شردر 

Shredder Chess Application

تاکتیک های شطرنج (iOS) 

Chess Tactics Application


ساعت شطرنج
آی او اِس - اندروید

Chess Clock Application
سایر اپ های شطرنجی

سه باور غلط در شطرنج

سه باور غلط درباره ی شطرنج
برگردان از "رامان رامتین"

نابغه ی دوران



الکساندر آلخین، نابغه ی دوران

با تشکر از "غلامرضا خواجویی نژاد"

اینستاگرام آچمز
گشایش پارسی



گشایش پارسی

به کوشش "مهدی دوستکام"

آچمز در آپارات

Chess.com

چس بمب

تست

عنوان سوم مسابقات معتبر مسکو برای پورکاشیان



جدول بانوان مسابقات آزاد مسکو
پورکاشیان به مقام سوم مسابقات رسید
یک حدنصاب استاد بزرگی بانوان برای قادرپور!

آتوسا پورکاشیان استاد بزرگ بانوان و قهرمان حال حاضر بانوان کشور، عنوان سوم جدول بانوان مسابقات معتبر آزاد مسکو را از آن خود کرد. شایسته قادپور استاد بین المللی بانوان کشورمان نیز که در این جدول حضور داشت که در پایان ضمن کسب یک حدنصاب استاد بزرگی بانوان در مکان ششم جای گرفت. (هردو با کسب 7 امتیاز در مکان دوم مشترک مسابقات قرار گرفته و صاحب جایزه دوم مشترک این جدول شدند)

 دور اول  استاد بزرگ بانوان آتوسا پورکاشیان که بخت هشتم قهرمانی بخش بانوان مسابقات است در برابر "آنا واسنینا" (1857) استاد فیده بانوان 12 ساله روس به برتری رسید. درسا درخشانی در دور ماقبل آخر رده 12 سال مسابقات قهرمانی نوجوانان جهان در یونان با قبول باخت در برابر همین حریف که سابقه کسب عنوان قهرمانی نوجوانان اروپا را نیز در کارنامه دارد از کسب عنوان بازمانده بود. استاد بین المللی شایسته قادرپور (بخت شانزدهم قهرمانی) نیز "گانباتار سایخانزایا" (1704) نماینده 14 ساله مغولستان را مغلوب کرد. 


آتوسا پورکاشیان قهرمان حال حاضر بانوان آسیا

 دور دوم  آتوسا پورکاشیان روی میز 7 در برابر "جولیا گوروژانکینا" استاد فیده بانوان کشور میزبان پیروز شد. شایسته قادرپور در برابر شطرنج باز 17 ساله قزاقستان "یکاترینا اینوتدینوآ" (2073) باخت را پذیرا شد.

 دور سوم آتوسا پورکاشیان روی میز چهار مسابقات در برابر استاد فیده بانوان "نادژا خارمونوآ" (2118) با نتیجه تساوی متوقف شد. شایسته قادرپور روی میز بیست و پنج در برابر "گیلیانا آکینوآ" روس با درجه 1936 به امتیاز کامل دست یافت. 

 دور چهارم  پورکاشیان قهرمان حال حاضر بانوان آسیا روی میز پنج در مصاف با "النا پرشینا" (2053) که در دور سوم با غلبه بر استاد بین المللی بانوان "گلیسخان ناخبایوا" قزاق شگفتی ساز شده بود پیروز و 3.5 امتیازی شد. قادرپور نیز "اکاترینا فورولوآ" روس با درجه 2067 را مغلوب و سومین امتیاز را از آن خود کرد.

 دور پنجم  استاد بزرگ بانوان آتوسا پورکاشیان روی میز چهار و با مهره سیاه استاد فیده بانوان کشور میزبان "آنا گوانسلادزه" با درجه بین المللی 2163 را مغلوب کرد و 4.5 امتیازی شد. نکته جالب اینکه عملکرد پورکاشیان در پایان دور پنجم معادل درجه بین المللی 2422 می باشد. وی هم اکنون در رده دوم جدول قرار دارد. استاد بین المللی بانوان شایسته قادرپور نیز با غلبه بر دیگر استاد فیده بانوان کشور میزبان "النا سمنوآ" (2139)، چهار امتیازی شد. هردو نماینده کشورمان در دور ششم روی میزهای دو و سه مسابقات دیدارهای حساسی را برگزار خواهند کرد.

 دور ششم  آتوسا پورکاشیان قهرمان حال حاضر بانوان کشورمان روی میز دو، با مهره سیاه به مصاف همتای روس خود "المیرا میرزویوآ" با درجه بین المللی 2216 رفت و در حالی که اکثر لحظات این دیدار دارای برتری قابل توجه ای بود پس از 92 حرکت، برگه ثبت را با نتیجه تساوی امضا نمود. پورکاشیان که با 5 امتیاز همچنان در رده دوم مشترک مسابقات قرار دارد در دور بعدی روی میز یک، دیدار حساسی با صدرنشین مطلق و 6 امتیازی مسابقات خواهد داشت. شایسته قادرپور قهرمان سابق بانوان کشورمان نیز که در این دور مهره سفید را در اختیار داشت روی میز سه در دشوار ترین قرعه ممکن در برابر "ایرنا توروآ" استاد بین المللی (IM) با تجربه کشور میزبان و بخت نخست قهرمانی مسابقات با درجه بین المللی 2434 قرار گرفت که در پایان این حریف نیرومند را با ارائه یک بازی دقیق در 33 حرکت با نتیجه تساوی متوقف کرد و 4.5 امتیازی شد.

"ایرنا اسلاوینا توروآ" ی 32 ساله متولد شهر قطبی-بندری آرخانگلسگ (از ریشه Archangel به معنای فرشته مقرب!) و فارغ التحصیل رشته اقتصاد از دانشگاه سن پترزبورگ است. وی که در 13 سالگی با کسب عنوان قهرمانی جوانان (20 سال) روسیه نگاه ها را به سوی خود معطوف کرد در سال 2003 عنوان قهرمانی بانوان روسیه را نیز از آن خود نمود. حاصل ازدواج ایرنا توروآ با "ماکسیم توروف" استاد بزرگ سرشناس روسیه با درجه 2631، یک فرزند پسر است.

 دور هفتم آتوسا پورکاشیان قهرمان حال حاضر ایران روی میز یک مسابقات، صدرنشین مطلق و 6 امتیازی این مسابقات استاد بین المللی بانوان کشور میزبان "داریا چاروچکینا" با درجه بین المللی 2314 را در 45 حرکت با نتیجه تساوی متوقف کرد و 5.5 امتیازی شد. شایسته قادرپور نیز روی میز پنج مسابقات با مهره سیاه "آناستازیا ساوینا" استاد بزرگ بانوان روسیه با درجه بین المللی 2397 را در یک پیکار دقیق 53 حرکته مغلوب کرد و با پورکاشیان هم امتیاز شد.

 دور هشتم  استاد بزرگ بانوان آتوسا پورکاشیان با مهره سفید روی میز دو مسابقات در برابر "ایرنا توروآ" استاد بین المللی نیرومند روسیه با درجه بین المللی 2434 (شماره 1 جدول آغازین) پس از گذشت 27 حرکت در شاخه بریر روی لوپز بسته به تساوی رسید و استاد بین المللی بانوان شایسته قادرپور با مهره سیاه روی میز سه مسابقات "آناستازیا بادناروک" (2425) دیگر استاد بزرگ بانوان روسیه (شماره 2 جدول آغازین) را در 47 حرکت [در شاخه تایمانوف دفاع سیسیلی] با نتیجه تساوی متوقف کرد. بدین ترتیب پورکاشیان و قادرپور هردو 6 امتیازی شدند.  

 دور آخر  اما استاد بزرگ بانوان آتوسا پورکاشیان در دور آخر با پیروزی روی میز شش خود در برابر پدیده این دوره از مسابقات استاد فیده بانوان 18 ساله کشور میزبان "النا سوسلوآ" با درجه 2180 به پیروزی رسید و با 7 امتیاز ضمن کسب مقام دوم مشترک، با احتساب امتیازشکنی عنوان سوم مسابقات را به خود اختصاص داد. پورکاشیان در این دوره از مسابقات به قدری مسلط ظاهر شد که حتی یک بار هم طعم باخت را نچشید! (5 پیروزی و 4 تساوی)

استاد بین المللی بانوان شایسته قادرپور نیز در روی میز چهار مسابقات در برابر "مارینا رومانکو" استاد بین المللی نیرومند کشور میزبان با درجه 2404 به یک پیروزی درخشان دست یافت و با 7 امتیاز ضمن کسب مقام دوم مشترک، با احتساب امتیازشکنی در مکان ششم قرار گرفت. قادرپور که در این دوره از مسابقات در چهاردور پایانی با بخت های اول تا چهارم قهرمانی مسابقات پیکار کرد در پایان عملکرد معادل درجه بین المللی 2395 را به خود اختصاص داد!

خبر فوری: با خبر شدیم شایسته قادرپور تنها استاد بین المللی بانوان کشورمان به لطف نتایج درخشان خود در این دوره از مسابقات، موفق به کسب یک حدنصاب استاد بزرگی بانوان [WGM] شد.


قرعه های دشوار هم مانع از درخشش شایسته قادرپور نشد

در پایان این بخش که با حضور 122 شرکت کننده متشکل از 53 شطرنج باز عنوان دار برگزار شد، استاد بین المللی بانوان "دریا چاروچکینا" روس تنها به لطف نیم امتیاز برتری نسبت به شش تعقیب کننده 7 امتیازی اش، جام قهرمانی را بر بالای سر برد.

> سایت رسمی مسابقات
رده بندی پایانی بخش بانوان
> دریافت فایل PGN بازی ها



ارسال شده در مورخه : دوشنبه، 18 بهمن ماه، 1389 توسط admin  پرینت
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 کتاب حرکات نامرئی در شطرنج روانه بازار شد  [ چهارشنبه، 14 دي ماه، 1390 ] 6465 مشاهده
 نگاهی به فهرست جاری فیده - اسفندماه 91  [ يكشنبه، 27 اسفند ماه، 1391 ] 1930 مشاهده
 آغاز فعالیت خانه شطرنج بهشهر !  [ چهارشنبه، 27 تير ماه، 1386 ] 4738 مشاهده
 قهرمانی مشمولی در مسابقات آزاد جام مازندران  [ يكشنبه، 30 شهريور ماه، 1393 ] 1263 مشاهده
 درخشش مجدد مقصودلو در جام ستارگان ایران  [ چهارشنبه، 28 تير ماه، 1396 ] 2488 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب