چراغ روشن شطرنج ایران

«آچــــــــمز»
چراغ روشن شطرنج ایران
به قلم استاد "محمد زارعی"

جام جهانی 2017


Levon Aronian  Chess World Cup
آرونیان، قهرمان جام جهانی

همه از یک خانواده ایم


ااا











ا

بخش ایران در سایت نتایج

اپلیکیشن های شطرنج

ا
چس 24 [شطرنج 24]
یک اپلیکیشن عالی شطرنجی
Chess24 Application
ا


 بازی با مگنوس کارلسن
Play Magnus Application


 پلی چس آنلاین 

PlayChess Application

 فریتس (نسخه اندروید) 

اپلیکیشن فریتز شطرنج


استوکفیش

Stockfish Application

چس:  آی او اِس - اندروید

 Chess.com Application 


فالوچس:  آی او اِس - اندروید

Follow Chess Application


شطرنج شردر 

Shredder Chess Application

تاکتیک های شطرنج (iOS) 

Chess Tactics Application


ساعت شطرنج
آی او اِس - اندروید

Chess Clock Application
سایر اپ های شطرنجی

سه باور غلط در شطرنج

سه باور غلط درباره ی شطرنج
برگردان از "رامان رامتین"

نابغه ی دوران



الکساندر آلخین، نابغه ی دوران

با تشکر از "غلامرضا خواجویی نژاد"

اینستاگرام آچمز
گشایش پارسی



گشایش پارسی

به کوشش "مهدی دوستکام"

آچمز در آپارات

Chess.com

چس بمب

تست

شگفتی های فراوان در دور اول قهرمانی آسیا



آغاز قهرمانی شطرنج آسیا در ایران
در محل هتل ثامن الائمه مشهد

دهمین دوره [به عبارتی نهمین دوره!] مسابقات آزاد قهرمانی شطرنج آسیا و چهاردهمین دوره مسابقات قهرمانی شطرنج بانوان آسیا با حضور 50 شرکت کننده در بخش آزاد [آقایان] و 29 شرکت کننده در بخش بانوان به میزبانی ایران در شهر مشهد آغاز شد.


نمایی از مراسم قرعه کشی رنگ مهره مسابقات
البته معمولاً رنگ مهره را بازیکنان شماره 1 جدول انتخاب می کنند

اما تا جایی ذهن و بایگانی اطلاعات نگارنده یاری می کند ششمین دوره مسابقات قهرمانی آسیا در سال 2007 با قهرمانی "ژانگ پنگزیانگ" چینی در شهر سبوسیتی فیلیپین برگزار شد. پس از آن در سال 2008 تا جایی که به یاد داریم مسابقات برگزار نگردید اما در سال های 2009 و 2010 این رقابت ها در هر دو دوره در شهر سوبیک فیلیپین پیگیری شد. حال چرا مسئولین فدراسیون بین المللی، کنفدراسیون آسیا و طبیعتاً فدراسیون ایران همگی این دوره را دهمین دوره نامیده اند جای سوال دارد ...

آن قدر این مسئله عجیب است که باز می گوییم: شاید هم ما اشتباه کرده باشیم!

اما نکته بسیار عجیب و تامل برانگیزتر دیگر این که شنیدیم فدراسیون کامبوزیا که مدت هاست با بحران نسبتاً شدید مالی دست و پنجه می کند حاضر به پرداخت هزینه ورودیه [و حتی اسکان] تعدادی از بازیکنان برجسته و یا متقاضی ایرانی که برای حضور در مسابقات قهرمانی آسیا که در خانه برگزار می گردد، نشد! بدین ترتیب استادان بزرگ و بین المللی متعددی چه با حسابی سرانگشتی [حدوداً 400 دلار ورودیه و 800 دلار هزینه هتل معادل و یا حتی کمتر از معادل هزینه حضور در یک مسابقه بین المللی در یک کشور خارجی] و چه با تکیه بر جمله "زور دارد استاد ایران باشیم و در ایران هم پول بدهیم!" از خیر حضور در این مسابقه گذشتند.

بدین ترتیب کشورمان نتوانست از این فرصت طلایی به نحو شایسته استفاده نماید و تنها 10 شرکت کننده در بخش آزاد [میزبان از دو کشور شرکت کننده کمتری دارد!] و 9 شرکت کننده در بخش بانوان روانه مسابقات کرد.

این رخداد نامیمون را که به محرومیت انضباطی استاد بین المللی اصغر گلی زاده [کسب کننده بهترین مقام کشورمان در دوره گذشته قهرمانی آسیا] و استاد بزرگ همایون توفیقی یکی از قدرتمندترین استادان بزرگ حال حاضر کشور اضافه کنیم اوضاع بدتر نیز خواهد شد ...

به هرحال این دوره از رقابت ها با حضور 43 شطرنج باز عنوان دار از 12 کشور در بخش آزاد و 24 عنوان دار از 8 کشور در بخش بانوان در محل هتل پردیسان مشهد آغاز شد.

خاطر نشان می شود در سال 1388، محمد ابراهيم مداحي رئيس پیشین فدراسيون شطرنج و عضو هیات اجرایی فیده، برگزاري مسابقات شطرنج قهرماني آسيا را در هشتادمین کنگره فدراسیون بین المللی در یونان پيشنهاد داد که در نشست هيأت رئيسه آسيا در جریان مسابقات داخل سالن آسیا در ویتنام، با توجه به برگزاري مناسب رقابت هاي شطرنج قهرماني بانوان آسيا در سال 2009، با ميزباني ايران براي برگزاري مسابقات شطرنج 2011 آسيا در هر دو بخش آقایان و بانوان موافقت شد.

پیش از این کشورمان در نخستین دوره بخش آزاد 1998 و دوازدهمین دوره بخش بانوان 2007، میزبانی مسابقات قهرمانی شطرنج آسیا را در اختیار داشت.

شایان ذکر است در سال 1998 نخستین دوره این رقابت ها به پیشنهاد مهندس محمدجعفر کامبوزیا رئیس فعلی فدراسیون شطرنج در تهران برگزار شد که در نهایت عنوان قهرمانی را استاد بزرگ "رستم قاسمجانوف" ازبک [بخت نخست قهرمانی همین دوره] از آن خود کرد. در دوره قبلی ریاست کامبوزیا، کشورمان میزبانی مسابقات معتبر دیگری همچون فینال به یادماندنی قهرمانی جهان 2000 و قهرمانی رده های سنی آسیا را نیز از آن خود کرد.

قصد کم رنگ نمودن زحمات کادر برگزاری و پشتیبانی مسابقات را نداریم، اما جدای از پوشش خبری بسیار ضعیف این دوره از رقابت ها که حتی برخی از شطرنج بازان نیز به سختی از برگزاری این دوره در کشورمان مطلع شدند، متاسفانه سایت رسمی مسابقات نیز [که در اقدامی شایسته تحسین از مدت ها قبل با شکل و شمایلی قابل قبول ایجاد شده بود] حتی پس از پایان دور اول رقابت ها در اقدامی بی سابقه در سطح مسابقات قهرمانی قاره، هیچ اطلاعات، اخبار و تصاویری را منتشر نکرد.

پخش زنده بازی های دور اول مسابقات نیز به صورت نصفه و نیمه و تنها در بخش بانوان آن هم نه در سایت رسمی مسابقات بلکه در بخش مستتری در سایت کنفدراسیون آسیا صورت پذیرفت. [کاشف به عمل آمد همین چند بازی هم اشتباه و بعضاً جا به جا درج شده است]

اندوهناک تر این که آخرین خبر سایت رسمی فدراسیون شطرنج ایران نیز در امروز سیزدهم اردیبهشت ماه مربوط است به پنجم اردیبهشت ماه! و شوربختانه آخرین خبر مربوط به این دوره از مسابقات مربوط به 24 فروردین ماه!!

در گزارش دورهای بعدی، تاریخچه مسابقات قهرمانی شطرنج آسیا را نیز برای شما بازدیدکنندگان گرامی شرح خواهیم داد.

این شما و گزارش سایت آچمز از دور اول مسابقات قهرمانی آسیا 2011 در ایران


نمایی از سالن برگزاری بخش آزاد مسابقات

نخست به نتایج سه میز اول بخش آزاد می پردازیم: 

روی میز یک مسابقات استاد بزرگ رستم قاسمجانوف (2685) قهرمان سابق جهان (فیده) و نخستین قهرمان تاریخ شطرنج قاره کهن در برابر "دائو تیم های" (2512) استاد بزرگ ویتنام با نتیجه تساوی متوقف شد.

قهرمان سابق آسیا استاد بزرگ "کریشنان ساسیکیران" (2676) هندی روی میز دو در برابر "اولیور باربوسا" استاد بین المللی فیلیپین با درجه 2506 به کسب تساوی بسنده کرد.

روی میز سه "وسلی سو" (2667) استاد بزرگ نوجوان فیلیپین که در سال گذشته در خانه عنوان نایب قهرمانی را از آن خود کرده بود در برابر "انوآر ایسماگامبتوف" (2500) استاد بزرگ جوان قزاقستان به نتیجه ای بهتر از تساوی دست نیافت.

سپس دیگر نتایج جالب توجه دور اول مسابقات:

"یفان هو" (2612) قهرمان حال حاضر بانوان جهان که در این دوره در بخش آزاد [آقایان] رقابت ها حضور یافته است در کمال ناباوری نتیجه را به استاد بین المللی "رویی-یوآن یو" (2431) واگذار کرد!

قهرمان 2009 آسیا استاد بزرگ "شخار گانگولی" (2643) در برابر "ساندر شیام" استاد بین المللی جوان هموطن به نتیجه ای بهتر از تساوی دست نیافت.

قویترین شطرنج باز حال حاضر و قهرمان 9 دوره شطرنج ایران استاد بزرگ احسان قائم مقامی که با درجه 2606 بخت دوازدهم قهرمانی این مسابقات به شمار می رود، در یک رقابت تمام ایرانی در برابر "ابراهیم احمدی نیا" (2429) استاد فیده خوزستانی کشورمان با نتیجه تساوی متوقف شد.

سیدجواد علوی مقدم (2428) استاد بین المللی و قهرمان 1997 نوجوانان جهان با پیروزی در برابر "نارایانان گوپال" استاد بزرگ هند با درجه بین المللی 2592 خوش درخشید.

شاهین ساده (2343) استاد فیده گیلانی کشورمان بر استاد بزرگ "جان پل گومز" (2538) فیلیپینی چیره شد و قهرمان سابق ایران استاد بزرگ الشن مرادی (2536) از سد دیگر نماینده کشورمان امید نوروزی (2340) گذشت. 

پوریا درینی (2471) استاد بین المللی 19 ساله و کرمانی کشورمان به نفر ششم دوره گذشته مسابقات استاد بزرگ "یانگی یو" با درجه بین المللی 2646 باخت اما در آن سو استاد فیده گیلان "امیررضا پوررمضانعلی" (2330) یک تساوی را به استاد بزرگ اندونزی "سوسانتو مگرانتو" (2529) تحمیل کرد.

محمدمیران خادمی (2308) که با عبور از مرز درجه 2300 مجوز حضور در این رقابت ها را کسب نموده است در برابر استاد بزرگ "پانایاپان ستورامان" (2527) هندی مساوی کرد و سعید عربی (2159) که به عنوان نماینده کشور [استان!] میزبان در این رقابت ها حضور یافته است نتیجه را به "آبهیجیت کونته" (2526) دیگر استاد بزرگ کشور هند واگذار نمود. 


نمایی از سالن برگزاری بخش بانوان مسابقات

در بخش بانوان نیز باخت مدافع ایرانی عنوان قهرمانی بانوان آسیا استاد بزرگ بانوان آتوسا پورکاشیان آن هم به دیگر نماینده کشورمان استاد بین المللی بانوان میترا حجازی پور مهم ترین اتفاق دور اول بود.

تساوی های استاد بین المللی شایسته قادرپور در برابر استاد بزرگ بانوان چین، استاد فیده بانوان غزل حکیمی فرد در برابر استاد بین المللی بانوان قزاق و همچنین توقف استادان بزرگ بانوان هند در برابر استاد فیده بانوان ساراسادات خادم و مینو عسگری زاده از نتایج درخشان نمایندگان کشورمان در این دور به شمار می رفت.

 دریافت فایل بازی های دور اول مسابقات [ناقص]

> مشاهده سایت های رسمی نتایج مسابقات
> مشاهده جدول زمان بندی مسابقات
> مشاهده اطلاعات بیشتر

      



ارسال شده در مورخه : سه شنبه، 13 ارديبهشت ماه، 1390 توسط admin  پرینت
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 مسابقات ويژه آكادمي شطرنج پايتخت !!!  [ دوشنبه، 6 آبان ماه، 1387 ] 2521 مشاهده
 کیهان ورزشی شماره 3118 - 29 آبان 1395  [ شنبه، 29 آبان ماه، 1395 ] 1032 مشاهده
 سایت های نتایج سیزدهمین دوره جام خزر  [ پنجشنبه، 23 بهمن ماه، 1393 ] 6844 مشاهده
 رخ به رخ (7) با استاد سید حامد موسویان  [ چهارشنبه، 8 مهر ماه، 1394 ] 4995 مشاهده
 متاگپ با سارا سادات خادم الشریعه  [ چهارشنبه، 16 فروردين ماه، 1396 ] 1931 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب