چراغ روشن شطرنج ایران

«آچــــــــمز»
چراغ روشن شطرنج ایران
به قلم استاد "محمد زارعی"

جام جهانی 2017


Levon Aronian  Chess World Cup
آرونیان، قهرمان جام جهانی

همه از یک خانواده ایم


ااا











ا

بخش ایران در سایت نتایج

اپلیکیشن های شطرنج

ا
چس 24 [شطرنج 24]
یک اپلیکیشن عالی شطرنجی
Chess24 Application
ا


 بازی با مگنوس کارلسن
Play Magnus Application


 پلی چس آنلاین 

PlayChess Application

 فریتس (نسخه اندروید) 

اپلیکیشن فریتز شطرنج


استوکفیش

Stockfish Application

چس:  آی او اِس - اندروید

 Chess.com Application 


فالوچس:  آی او اِس - اندروید

Follow Chess Application


شطرنج شردر 

Shredder Chess Application

تاکتیک های شطرنج (iOS) 

Chess Tactics Application


ساعت شطرنج
آی او اِس - اندروید

Chess Clock Application
سایر اپ های شطرنجی

سه باور غلط در شطرنج

سه باور غلط درباره ی شطرنج
برگردان از "رامان رامتین"

نابغه ی دوران



الکساندر آلخین، نابغه ی دوران

با تشکر از "غلامرضا خواجویی نژاد"

اینستاگرام آچمز
گشایش پارسی



گشایش پارسی

به کوشش "مهدی دوستکام"

آچمز در آپارات

Chess.com

چس بمب

تست

گزارش پایانی قهرمانی شطرنج 2011 آسیا



پایان قهرمانی شطرنج آسیا در ایران
کسب مقام هشتم (چهارم مشترک) برای مرادی
خادم استاد بین المللی بانوان می شود

سرانجام مسابقات شطرنج قهرمانی آسیا در ایران به پایان رسید و استاد بزرگ پنتالا هریکریشنا" به مقام قهرمانی نهمین دوره [و نه دهمین دوره!] بخش آزاد رقابت ها دست یافت. این سومین عنوان قهرمانی هندی ها در تاریخ مسابقات آزد قهرمانی آسیا بود هرچند رکورد در این بخش نیز از آن چین است.

در پایان بخش آزاد مسابقات قهرمانی آسیا سه شطرنج باز با کسب 6.5 امتیاز مشترکاً در صدر قرار گرفتند که استاد بزرگ "پنتالا [تلفظ هندی: پندیالا] هریکریشنا" به لطف امتیاز شکنی بهتر عنوان قهرمانی را از آن خود کرد.


نمایی از مراسم اختتامیه مسابقات


رئیس فیده تندیس قهرمانی را به پنتالا می دهد

بزرگترین افتخار پنتالای 25 ساله که حتی یک بار هم عنوان قهرمانی کشورش را به دست نیاورده است، کسب عنوان قهرمانی جوانان جهان در سال 2004 بود. قهرمان سابق نوجوانان جهان و آسیا در شطرنج 960 [تصادفی فیشر] نیز تبحری خاص دارد.


پنتالا هاریکریشنا از سال 2000 تاکنون عضو ثابت تیم ملی هند می باشد
وی در این مسابقات با کسب 4 پیروزی و 5 تساوی قهرمان شد!

پس از صدرنشین هندی، "یانگی یو" شطرنج باز 16 ساله چینی پس از دورها صدرنشینی با توجه به باخت غیر منتظره ی دور آخرش به "نیوین تانگ سون" همتای ویتنامی، نایب قهرمان شد. نیوین 21 ساله هم بدون قبول شکست در مکان سوم قرار گرفت.


شطرنج باز چینی برای کسب عنوان قهرمانی تنها به یک تساوی نیاز داشت!


یانگی یو در سن 16 سالگی نایب قهرمان شطرنج آسیا شد
وی در مسابقات قهرمانی کشورش به مقام ششم دست یافته بود!


نیوین ویتنامی بدون قبول شکست در مکان سوم ایستاد

همچنین پس از سه تفنگدار صدر جدول!، پنج شطرنج باز با کسب 6 امتیاز در مکان های چهارم تا هشتم قرار گرفتند که عملکرد درخشان "رینات جومابایف" استاد بزرگ جوان قزاقستان برای وی مکان چهارم و جواز حضور در مسابقات جام جهانی 2011 را به همراه داشت.

استاد بزرگ "زیانگشه بو" از چین، "کریشنان ساسیکیران" از هند، "شانگلی لو" شطرنج باز بدون عنوان چین و الشن مرادی استاد بزرگ ارزنده کشورمان به ترتیب امتیاز شکنی [مبتنی بر میانگین درجه حریفان] در مکان های بعدی قرار گرفتند.


استاد بزرگ الشن مرادی ابدی (2536) با پیروزی فوق العاده دور آخرش در برابر 
"سوریا شخار گانگولی" (2643) استاد بزرگ قدرتمند و قهرمان پنج دوره هند در رخدادی
بی سابقه به جمع برترین ها [و جایزه بگیران] قهرمانی شطرنج قاره آسیا راه یافت!

اما دیگر نتایج نمایندگان کشورمان در این دوره از مسابقات به شرح ذیل بود:

ابراهیم احمدی نیا استاد فیده 25 ساله خوزستانی کشورمان که با تازگی خدمت سربازی اش را به اتمام رسانده است، به لطف پیروزی دور آخرش در برابر "دائو تین های" استاد بزرگ و قهرمان سابق ویتنام، 4.5 امتیازی شد و رتبه پایانی 28 را به خود اختصاص داد. احمدی نیا در این رقابت ها به یک حدنصاب استادی بین المللی نیز دست یافت که با توجه به اینکه وی پیش تر سه حدنصاب لازم را کسب کرده بود این موفقیت برای وی لطف چندانی نداشت. پیروزی احمدی نیا  در برابر "اورازلی اناگلدیف" (2418) استاد بزرگ ترکمنستان و تساوی هایش در برابر استادان بزرگ "جون ژائو" (2574) و احسان قائم مقامی (2606) از دیگر نتایج جالب توجه وی در این مسابقات بود. 

اما استاد بزرگ احسان قائم مقامی (2606) رکورددار بازی های همزمان جهان در این مسابقات در حد و اندازه های خود ظاهر نشد. کسب تنها 1 پیروزی، 7 تساوی، و البته تنها 1 باخت، آن هم در شرایطی نیرومندترین حریف درجه 2527 را در اختیار داشت، قهرمان کشورمان را در جدول رده بندی پایانی در مکان سی ام قرار داد.


تداوم ناکامی های استاد بزرگ قائم مقامی در مسابقات قهرمانی آسیا

اگر رتبه پایانی 30 امسال استاد بزرگ احسان قائم مقامی نخستین استاد بزرگ تاریخ شطرنج ایران را در کنار رتبه های پایانی 19، 37، 39 و ... وی در دوره های گذشته قهرمانی آسیا بگذاریم متوجه خواهیم شد برای شناسایی نقاط ضعف شطرنج بازان ایران هیچ اقدام کارشناسانه ای صورت نپذیرفته است یا اگر هم صورت پذیرفته مفید و کارا نبوده است.

استاد بین المللی سیدجواد علوی مقدم، امید نوروزی و استاد بین المللی پوریا درینی با کسب 4 امتیاز به ترتیب حایز رتبه های پایانی 34، 38 و 39 شدند. استاد فیده امیررضا پوررمضانعلی که در اوایل این مسابقات بسیار پرفروغ ظاهر شده بود با کسب 3.5 امتیاز در مکان چهلم جدول رده بندی غروب کرد. استاد فیده شاهین ساده نیز با همین امتیاز چهل و دوم شد.

سعید عربی که به عنوان نماینده اضافه کشور میزبان به جدول مسابقات اضافه شد در مکان چهل و هفتم قرار گرفت و محمدمیران خادمی نیز که هم اکنون در اردوی تیم ملی بزرگسالان کشورمان قرار دارد رتبه پایانی 48 را به خود اختصاص داد. مقام آخر و پنجاهم هم برای شطرنج باز 12 ساله تایوانی که در این مسابقات نیم امتیاز هم کسب نکرد!!

از نکات جالب توجه این دوره از مسابقات نیز می توان به مقام های نوزدهم "رستم قاسمجانف" (2685) استاد بزرگ سرشناس ازبک و قهرمان سابق جهان (فیده - 2004) و سی و سوم "یفان هو" (2612) قهرمان حال حاضر بانوان جهان که در بخش آزاد حضور یافته بود اشاره داشت.


رستم قاسمجانف ازبک تنها قهرمان مسلمان تاریخ شطرنج جهان


یفان هو قهرمان حال حاضر بانوان جهان در بخش آزاد، سی و سوم شد

اما در پایان پانزدهمین دوره مسابقات شطرنج قهرمانی بانوان آسیا [بله درست خواندید آقایان طبق معمول 6 دوره عقب هستند!] استاد بزرگ "دروناولی هاریکا" (2520) با کسب 6.5 امتیاز ضمن صدرنشینی مقتدرانه برای هشتمین بار هندی ها را صاحب قهرمان بانوان آسیا کرد.

پس از هاریکا پنج شطرنج باز کسب 6 امتیاز در رده های بعدی قرار گرفتند که استاد بزرگ بانوان "فام لی تائو نیوین" (2340) از ویتنام به لطف امتیاز شکنی بهتر نایب قهرمان شد و "ایشا کاراواده" هندی در مکان سوم قرار گرفت.


دروناولی هریکا هندی پانزدهمین قهرمان تاریخ شطرنج بانوان آسیا

"ایرنا خاریشما سوکندر" اندونزیایی، "کیان هوآنگ" چینی و "روت پادمینی" هندی نیز در مکان های چهارم تا ششم مسابقات قرار گرفتند. نکته جالب توجه این بخش مقام هشتمی "باختویاگ منگونتول" (2463) استاد بین المللی سرشناس مغولستان بود. وی پس از چندین دور صدرنشینی با سه باخت پیاپی حتی به جمع شش نفر برتر این رقابت ها نیز راه نیافت!

اما نتایج نمایندگان کشورمان در بخش بانوان:

سارا سادات خادم در این دوره از مسابقات با درخششی خیره کننده به حدنصاب استاد بین المللی بانوان دست یافت. شطرنج باز 14 ساله کشورمان با کسب 1 پیروزی، 7 تساوی و تنها یک باخت و عملکرد معادل درجه 2330، با 4.5 امتیاز در مکان پانزدهم قرار گرفت. خادم که تمامی حریفانش شطرنج بازان دارای عنوان بودند در صورت پیروزی در دور آخر حدنصاب استاد بزرگی بانوان دریافت می نمود! وی 28 واحد درجه بین المللی اش را ارتقا داد.


ساراسادات خادم استاد بین المللی بانوان می شود!

استاد بزرگ بانوان آتوسا پورکاشیان مدافع عنوان قهرمانی نیز شگفتی ساز شد اما این بار با نتایج فوق العاده عجیب و نامطلوبش! پورکاشیان در حالی با کسب 4.5 امتیاز در مکان هجدهم قرار گرفت که وی با هیچ کدام از 10 بازیکن برتر مسابقات پیکار نکرده بود!!


مدافع عنوان قهرمانی در مکان هجدهم!

استاد فیده بانوان غزل حکیمی فرد، هما علوی و استاد بین المللی بانوان شایسته قادرپور نیز همگی با 4 امتیاز در جدول 28 نفره قهرمانی بانوان آسیا به ترتیب در مکان های 19، 20 و 21 قرار گرفتند.

استاد بین المللی بانوان میترا حجازی پور با 3.5 امتیاز بیست و سوم شد. مینو عسگری زاده که در دورهای آغازین این مسابقات فوق العاده ظاهر شده بود با همین امتیاز بیست و چهارم شد و مریم وردکار و فرزانه قادری دو نماینده اضافی کشورمان هر دو با کسب تنها نیم امتیاز در قعر جدول رده بندی مسابقات جای گرفتند.


مقام آخر: چینگ یانگ شطرنج باز 12 ساله تایوانی


هادی کریمی (هیات ژوری) و مهرداد پهلوان زاده (سرداور مسابقات)


نمایی از نفرات برتر مسابقات + نفرات برتر بخش برق آسا

شایان ذکر است، برای دومین سال پیاپی سرداوری مسابقات شطرنج قهرمانی آسیا به عهده مهندس مهرداد پهلوان زاده داور بین المللی کشورمان بود.

 

چند نکته عجیب
و سوال برانگیز مسابقات قهرمانی آسیا

- بر طبق اطلاعات سایت رسمی مسابقات به نظر می رسید اعضای هیات ژوری به این مسابقات دعوت شده بودند!! این در حالی است که معمولاً انتخاب اعضای هیات ژوری در حضور افراد حاضر در جلسه فنی مسابقات به رای گذاشته می شود. نکته عجیب تر اینکه برخی از اعضای هیات ژوری این دوره از رقابت ها، در حالی که مسابقات در جریان بود صدها کیلومتر دور تر از محل برگزاری مسابقات به سر می بردند!

- در رخدادی بی سابقه و یا حداقل کم سابقه: حضور داور بین المللی حسینقلی سالور دومین داور تاریخ شطرنج آسیا و پیشکسوت ترین داور ایران در کمال ناباوری به عنوان داور و نه سرداور!!


حسینقلی سالور دومین داور تاریخ شطرنج آسیا

- عدم حضور بی سابقه نایب رئیس بانوان محترم فدراسیون در بخش تقسیم جوایز مراسم اختتامیه مسابقات بسیار عجیب و سوال برانگیز بود خصوصاً در لحظات اهدای مدال و جوایز به برترین های بخش بانوان این امر بیش از پیش مشهود به نظر می رسید.

- طبق آئین نامه مسابقات قرار بود که تمامی بازیکنان حاضر در حین رقابت، لباس رسمی [با درج لوگوی فدراسیون، کمیته المپیک و پرچم کشورشان] به تن داشته باشند که در تصاویر این دوره از مسابقات، به وضوح خلاف این امر ثابت می شد.
ماده آخر آئین نامه مسابقات     [Photo album: 
1, 2, 3, 4, 5, Closing]

- اطلاع رسانی سایت رسمی مسابقات در پایین ترین کیفیت ممکن انجام شد. حتی با این که بیش از دو روز از پایان رقابت ها می گذرد سایت رسمی مسابقات به همان تک خبر آغازین خود اکتفا کرده و از گزارش پایانی این رقابت ها خبری نیست!! همچنین پخش زنده پر اشکال بازی ها، برای شطرنج دوستان به معضل ناراحت کننده ای مبدل شده بود.

ا
ا دریافت فایل PGN بازی ها

بخش آزاد        1 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9
بخش بانوان    1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9

 رده بندی پایانی  > بخش آزاد  > بخش بانوان
 گزارش دور به دور آچمز:  1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8
 مشاهده جدول زمان بندی مسابقات
 مشاهده اطلاعات بیشتر



ارسال شده در مورخه : پنجشنبه، 22 ارديبهشت ماه، 1390 توسط admin  پرینت
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 متخلف بودن يا نبودن ... مسئله اين است !!!  [ دوشنبه، 27 خرداد ماه، 1387 ] 1223 مشاهده
 مدال برنز براي حماسه آفرينان ايران زمين  [ شنبه، 5 آبان ماه، 1386 ] 1234 مشاهده
 ترکیب تیم های ملی شطرنج ایران مشخص شد  [ سه شنبه، 22 فروردين ماه، 1391 ] 5892 مشاهده
 معرفی کتاب: شاه در خطر!  [ دوشنبه، 14 تير ماه، 1395 ] 10592 مشاهده
 آغاز جام پایتخت + گزارش تصویری از مسابقات  [ دوشنبه، 26 دي ماه، 1390 ] 3063 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب