خوش آمدید
چهارشنبه، 5 ارديبهشت ماه، 1403
چراغ روشن شطرنج ایران

«آچــــــــمز»
چراغ روشن شطرنج ایران
به قلم استاد "محمد زارعی"

جام جهانی 2017


Levon Aronian  Chess World Cup
آرونیان، قهرمان جام جهانی

همه از یک خانواده ایم


ااا











ا

بخش ایران در سایت نتایج

اپلیکیشن های شطرنج

ا
چس 24 [شطرنج 24]
یک اپلیکیشن عالی شطرنجی
Chess24 Application
ا


 بازی با مگنوس کارلسن
Play Magnus Application


 پلی چس آنلاین 

PlayChess Application

 فریتس (نسخه اندروید) 

اپلیکیشن فریتز شطرنج


استوکفیش

Stockfish Application

چس:  آی او اِس - اندروید

 Chess.com Application 


فالوچس:  آی او اِس - اندروید

Follow Chess Application


شطرنج شردر 

Shredder Chess Application

تاکتیک های شطرنج (iOS) 

Chess Tactics Application


ساعت شطرنج
آی او اِس - اندروید

Chess Clock Application
سایر اپ های شطرنجی

سه باور غلط در شطرنج

سه باور غلط درباره ی شطرنج
برگردان از "رامان رامتین"

نابغه ی دوران



الکساندر آلخین، نابغه ی دوران

با تشکر از "غلامرضا خواجویی نژاد"

اینستاگرام آچمز
گشایش پارسی



گشایش پارسی

به کوشش "مهدی دوستکام"

آچمز در آپارات

Chess.com

چس بمب

تست

پیتر سویدلر چگونه قهرمان جام جهانی شد؟

خبر-مقاله تصحیح شد    



پایان مسابقات جام جهانی 2011
پیتر سویدلر چگونه قهرمان شد؟

با به تساوی رسیدن دیدار چهارم از مرحله نهایی مسابقات جام جهانی شطرنج 2011 در خانتی مانسیسک روسیه، "پیتر سویدلر" استاد بزرگ کشور میزبان به عنوان قهرمانی این دوره از رقابت ها دست یافت.

دیدار چهارم از مرحله نهایی مسابقات جام جهانی بین دو دوست صمیمی و هموطن "پیتر سویدلر" و الکساندر گریشوک" با نتیجه تساوی به پایان رسید تا اسویدر 35 ساله به لطف تک پیروزی دیدار اولش با حساب 2.5 بر 1.5 فاتح این دوره از مسابقات لقب بگیرد.

در دیدار رده بندی نیز "واسیلی ایوانچوک" اوکراینی با همین نتیجه در برابر هموطنش "روسلان پاناماریف" به پیروزی و به مقام سوم رسید. مقام سومی که در نوع خود دارای ارزش ویژه ای بود چرا که هم تراز با قهرمان و نایب قهرمان مسابقات، مجوز حضور در مسابقه نامزدهای مبارزه با قهرمان جهان در دوره آتی را به همراه داشت.


اا


نحوه برگزاری جام جهانی
برای چهارمین بار مسابقات جام جهانی شطرنج در منطقه اگرا از سیبری روسیه برگزار شد.


محل برگزاری مسابقات

قهرمان مسابقات پس از برگزاری 7 مرحله (حذفی) از بین 128 شرکت کننده منتخب مشخص گردید. تمامی مراحل به غیر مرحله نهایی و رده بندی [که 4 دیدار بود]، متشکل از 2 دیدار با زمان 90 دقیقه برای انجام 40 حرکت و 30 دقیقه زمان اضافی برای باقی بازی و 30 ثانیه پاداش به ازای هر حرکت بود.

در صورت تساوی در این دو دیدار، کار به مرحله امتیازشکنی (دیدارهای تکمیلی) کشیده می شد که در وهله اول دو بازی سریع با زمان 25 دقیقه برای هر بازیکن و 10 ثانیه پاداش به ازای هر حرکت در نظر گرفته شده بود. در صورت تساوی در این مرحله نیز کار به دو دیدار نیمه سریع (هر بازیکن 10 دقیقه و 10 ثانیه پاداش) می کشید. در صورت شکسته نشدن امتیاز، نبرد با دو دیدار بلیتز (با زمان 5 دقیقه و 3 ثانیه پاداش) پیگیری می شد و در صورت تساوی در این بخش نیز دیدار رستاخیز (مرگ ناگهانی) سرنوشت برنده نهایی دیدار را مشخص می کرد.

دیدار رستاخیز یا مرگ ناگهانی که چندی است با فلسفه های خاصی طراحی شده به دیداری اطلاق می شود که در آن مهره سفید 5 و سیاه 4 دقیقه زمان برای انجام خواهند داشت. البته پس از انجام 60 حرکت دو بازیکن به ازای هر حرکت 3 ثانیه زمان پاداش خواهند گرفت. در این دیدار سفید باید پیروز شود چرا که تساوی سیاه به منزله برد محسوب خواهد شد.
ا

راجع به قهرمان مسابقات
او متولد سال 1976 در سن پترزبورگ (یا همان لنینگراد) شطرنج خیز ترین خطه ی روسیه است. سویدلر پیش تر در سال 2001 با هدایت استاد بین المللی "آندری لوکین" [مربی حال حاضرش] به مرحله یک چهارم نهایی مسابقات قهرمانی جهان صعود کرده بود. او در سال 2005 به همراه آناند، پس از توپالف مشترکاً در مکان دوم مسابقات قهرمانی شطرنج جهان فیده قرار گرفته بود.

وی در مسابقات قهرمانی جهان سال 2007 در بین هشت شرکت کننده، پنجم شد.

پیتر سویدلر همچنین تبحر خاصی در شطرنج 960 (شطرنج تصادفی فیشر) دارد. او در سال 2003 در آلمان نخستین قهرمان تاریخ مسابقات شطرنج 960 جهان لقب گرفت. وی در سال های 2004 و 2005 نیز عنوان قهرمانی اش را تکرار نمود اما در سال 2006 در مرحله نهایی به لئون آرونیان ارمنی باخت.

او در سال 2006 پس از گریشوک نایب قهرمان مسابقات شطرنج بلیتز (رعدآسا) جهان شد. وی در سال جاری نیز برای ششمین بار به عنوان قهرمانی شطرنج روسیه دست یافت.

پیتر سویدلر که در سن 6 سالگی شطرنج را آموخته است به ورزش کریکت نیز علاقه ای خاص دارد.
ا

سویدلر چگونه قهرمان شد ؟
پیتر سویدلر که در مکان شانزدهم فهرست درجه بین المللی شطرنج بازان دنیا قرار دارد در حالی به عنوان قهرمانی مسابقات جام جهانی رسید که چند شطرنج باز برتر فهرست همچون کارلسن، آناند، آرونیان، کرامنیک، توپالف و ... در آن حضور نداشتند.

مرحله اول: قهرمان شطرنج روسیه در نخستین دیدار با مهره سیاه با "دارسی لیما" از برزیل مساوی کرد اما با توجه به پیروزی در دیدار دوم، پای به مرحله بعدی نهاد.

مرحله دوم: در کمال ناباوری کارش برای صعود گره خورد! آن هم در برابر یک شطرنج باز درجه دو آسیایی!!

دیدار های اول و دوم سویلدر و حریف ویتنامی اش "نگوین نگوک ترانگ سون" با دو تساوی پیاپی، 1-1 مساوی به اتمام رسید. کار به دیدار های سریع کشید که این بار نیز با 2 تساوی پیاپی دیگر، تکلیف برنده نهایی به دیدارهای نیمه سریع گره خورد. جایی که شطرنج باز روس این بار به لطف تجربه هردو امتیاز را به خود اختصاص داد.

مرحله سوم: در این مرحله یکی از سخت ترین قرعه های ممکن نصیب سویدلر شد اما وی سختی ای احساس نکرد! "فابیانو کاروآنا" قهرمان جوان و با انگیزه کشور ایتالیا در دو دیدار اول با وی مساوی کرد اما در بخش سریع بار دیگر تبحر پیتر به مددش رسید و او با دو پیروزی پیاپی راهی مرحله بعدی شد.

مرحله چهارم: در مرحله چهارم پیتر سویدلر بار دیگر به ظاهر با یکی از دشوارترین قرعه های ممکن یعنی مدافع عنوان قهرمانی "گاتا کامسکی" امریکایی روبرو شد. اما او به نتیجه ای دست یافت که شاید خوش بین ترین کارشناس شطرنجی نیز آن را متصور نبود.

اسویدلر علی رغم حساسیت فوق العاده بالای حاکم در این مرحله در همان ابتدای کار با دو پیروزی پیاپی، رقیبش را تحقیر نمود!!

مرحله پنجم: بدون شک یکی از ستاره های بی چون چرای مسابقات جام جهانی، "یودیت پولگار" (مجارستان) بانوی اول شطرنج جهان بود که حتی بخت نخست قهرمانی (سرگی کاریاکین) را نیز از گردونه رقابت ها خارج کرد.

پولگار در مرحله یک هشتم نهایی در حالی که با تساوی مهره سیاه دیدار اولش در برابر سویلدر طرفداران بی شمارش را به صعود امیدوار کرده بود در دیدار دوم با مهره سفید یکی از تلخ ترین باخت های زندگی شطرنجی اش را متحمل و حذف شد.

مرحله ششم: در مرحله نیمه نهایی گریشوک برای گذشتن از سد واسیلی ایوانچوک اوکراینی به 6 بازی پیاپی نیاز پیدا کرد اما سویدلر در برابر "روسلان پاناماریف" دیگر استاد بزرگ سرشناش اوکراین که سابقه کسب عنوان قهرمانی جهان را نیز دارد، تکلیف را در همان دو بازی مشخص کرد و بار دیگر به لطف پیروزی مهره سیاه دیدار دوم صعودش را جشن گرفت.

باخت ایوانچوک به گریشوک - این در حالی بود که اکثر کارشناسان شانس فینالیست شدن و حتی قهرمانی در مسابقات را تا حد زیادی به ایوانچوک اختصاص داده بودند. حالا هر دو فینالیست از کشور روسیه هستند و جام در خانه خواهد ماند.

مرحله هفتم: سرانجام سویدلر به فینال مسابقات جام جهانی 2011 می رسد. اما این فینال برای او خوشایند نیست چرا که اکنون او می بایست برای کسب عنوان قهرمانی رودرروی صمیمی ترین دوستش یعنی "الکساندر گریشوک" قرار بگیرد.

چهار بازی تکلیف برنده نهایی را مشخص می کرد که پیتر سویدلر با پیروزی غافلگیر کننده دور اولش و سه تساوی پیاپی، عنوان قهرمانی مسابقات جام جهانی 2011 را از آن خود می کند.
ا

لینک های مرتبط

 سایت رسمی مسابقات
 وداع زودهنگام الشن مرادی با جام جهانی
 اوج بازی جوانمردانه در مرحله سوم

  
دانلود فایل PGN تمامی بازی ها



WC2013 Word Cup Chess World Cup 2011
ارسال شده در مورخه : سه شنبه، 29 شهريور ماه، 1390 توسط admin  پرینت
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 مسابقات شطرنج قهرمانی غرب آسیا در امارات  [ پنجشنبه، 16 تير ماه، 1390 ] 3477 مشاهده
 شانزدهمين دوره مسابقات شطرنج شهرهاي آسيا  [ پنجشنبه، 27 فروردين ماه، 1388 ] 5394 مشاهده
 وداع سربلندانه پوریا درینی با جام جهانی  [ دوشنبه، 21 مرداد ماه، 1392 ] 3700 مشاهده
 پایان قهرمانی رپید و بلیتس جهان 2016  [ جمعه، 10 دي ماه، 1395 ] 312960 مشاهده
 پیروزی شاهین کوهستانی در برابر هوآ نی!!  [ يكشنبه، 11 دي ماه، 1390 ] 3358 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب