خوش آمدید
چهارشنبه، 5 ارديبهشت ماه، 1403
چراغ روشن شطرنج ایران

«آچــــــــمز»
چراغ روشن شطرنج ایران
به قلم استاد "محمد زارعی"

جام جهانی 2017


Levon Aronian  Chess World Cup
آرونیان، قهرمان جام جهانی

همه از یک خانواده ایم


ااا











ا

بخش ایران در سایت نتایج

اپلیکیشن های شطرنج

ا
چس 24 [شطرنج 24]
یک اپلیکیشن عالی شطرنجی
Chess24 Application
ا


 بازی با مگنوس کارلسن
Play Magnus Application


 پلی چس آنلاین 

PlayChess Application

 فریتس (نسخه اندروید) 

اپلیکیشن فریتز شطرنج


استوکفیش

Stockfish Application

چس:  آی او اِس - اندروید

 Chess.com Application 


فالوچس:  آی او اِس - اندروید

Follow Chess Application


شطرنج شردر 

Shredder Chess Application

تاکتیک های شطرنج (iOS) 

Chess Tactics Application


ساعت شطرنج
آی او اِس - اندروید

Chess Clock Application
سایر اپ های شطرنجی

سه باور غلط در شطرنج

سه باور غلط درباره ی شطرنج
برگردان از "رامان رامتین"

نابغه ی دوران



الکساندر آلخین، نابغه ی دوران

با تشکر از "غلامرضا خواجویی نژاد"

اینستاگرام آچمز
گشایش پارسی



گشایش پارسی

به کوشش "مهدی دوستکام"

آچمز در آپارات

Chess.com

چس بمب

تست

پدر هوش مصنوعی درگذشت ...



ربات ها در سوگ پدر نشستند
پدر هوش مصنوعی درگذشت

در حالی که دنیای فناوری هنوز از شوک مرگ "استیو جابز" بنیان گذار شرکت اپل بیرون نیامده بود، خبر فوت "دنیس ریچی" ابداع کننده زبان برنامه نویسی C و یکی از بنیان گذاران سیستم عامل یونیکس منتشر شد. اما این پایان اخبار حزن انگیز این روزهای دنیای فناوری نبود چرا که جان مک کارتی، یکی دیگر از بزرگان فناوری و پدرهوش مصنوعی روز دوشنبه مورخ سوم آبان ماه در سن ۸۴ سالگی در استنفورد کالیفرنیا درگذشت.

مک کارتی در سال 1955 برای اولین بار مفهوم هوش مصنوعی را عنوان کرد. او با برگزاری همایشی به نام "دارت موث" در سال 1956 که به مدت یک ما به طول انجامید، به بحث و تحقیق در زمینه هوش مصنوعی با کارشناسان در زمینه های مختلف پرداخت و این نخستین باری بود که نام و مبحث هوش مصنوعی مطرح می شد.

مک کارتی که برای چهار دهه در دانشگاه استنفورد مشغول به کار و مطالعه بود، سال ۱۹۶۲ لابراتوار هوش مصنوعی استنفورد را پایه ‌گذاری کرد و چند سال بعد دستاورد او یعنی ابر رایانه "آبی ژرف" شگفتی آفرید.

در ماه می ۱۹۹۷ این ابر رایانه موفق شد قهرمان اسطوره ای شطرنج جهان استاد بزرگ "گری کاسپاروف" را شکست دهد.


برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله پیشینه ماشین های شطرنج باز مراجعه کنید

در حالی ‌که تمام دنیا این دستاورد را به عنوان موفقیتی بزرگ برای هوش مصنوعی می‌ دانستند و تا مدت ‌ها پیروزی ماشین بر انسان به تیتر اول اخبار تبدیل شده بود، مردی که برای نخستین بار موجبات این پیروزی را فراهم آورده بود، نظری متفاوت داشت. با وجود این موفقیت، مک کارتی اعتقاد داشت هوش مصنوعی هنوز راه طولانی ای را در پیش‌ رو دارد.

وی همچنین موفق به ابداع زبان لیسپ یکی از تاثیرگذارترین زبان های برنامه نویسی رایانه ای در جهان شد و در توسعه سیستم های اشتراک گذاری زمان نقشی کلیدی ایفا کرد. سیستمی که بدون آن اینترنت مدرن به وجود نمی آمد.

مک مکارتی ملقب به «پدر ربات ها» توانست سه جایزه مهم، یعنی تورینگ در سال 1971 از طرف انجمن ماشین های رایانه ای، مدال ملی دانش امریکا در زمینه ریاضیات سال 1991 و جایزه پنجاهم فرانکلین در علوم رایانه سال 2003 را از آن خود کند.

وی مقالاتی بسیار متعددی در حوزه علوم رایانه ای، هوش مصنوعی و ریاضیات به انتشار رسانده و همچنین کتابی را با عنوان "فرموله کردن احساسات عمومی" منتشر کرده است.

طرح منطق فضای محدود و همچنین ابداع حساب دیفرانسیل وضعیت از دیگر دلایل شهرت جان مک کارتی بود.

 هوش ماشینی و هوش انسانی
 
پیشینه ماشین های شطرنج باز
 پنجاه سال شطرنج کامپیوتری
 مشاهده اطلاعات بیشتر



ارسال شده در مورخه : جمعه، 6 آبان ماه، 1390 توسط admin  پرینت
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 سه افسانه درباره ی شطرنج!  [ دوشنبه، 1 تير ماه، 1394 ] 27402 مشاهده
 تاملي در برنامه زماني قهرماني رده هاي سني ...  [ چهارشنبه، 28 اسفند ماه، 1387 ] 1894 مشاهده
 مقاله : اهميت ستون باز و قدرت رخ در آن (1)  [ شنبه، 3 بهمن ماه، 1388 ] 3562 مشاهده
 هر تکرار سه باره ای مساوی است؟  [ يكشنبه، 22 فروردين ماه، 1395 ] 2738 مشاهده
 شطرنج با مهره های انسانی در محله هارلم!  [ جمعه، 15 ارديبهشت ماه، 1391 ] 2688 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب