خوش آمدید
چهارشنبه، 5 ارديبهشت ماه، 1403
چراغ روشن شطرنج ایران

«آچــــــــمز»
چراغ روشن شطرنج ایران
به قلم استاد "محمد زارعی"

جام جهانی 2017


Levon Aronian  Chess World Cup
آرونیان، قهرمان جام جهانی

همه از یک خانواده ایم


ااا











ا

بخش ایران در سایت نتایج

اپلیکیشن های شطرنج

ا
چس 24 [شطرنج 24]
یک اپلیکیشن عالی شطرنجی
Chess24 Application
ا


 بازی با مگنوس کارلسن
Play Magnus Application


 پلی چس آنلاین 

PlayChess Application

 فریتس (نسخه اندروید) 

اپلیکیشن فریتز شطرنج


استوکفیش

Stockfish Application

چس:  آی او اِس - اندروید

 Chess.com Application 


فالوچس:  آی او اِس - اندروید

Follow Chess Application


شطرنج شردر 

Shredder Chess Application

تاکتیک های شطرنج (iOS) 

Chess Tactics Application


ساعت شطرنج
آی او اِس - اندروید

Chess Clock Application
سایر اپ های شطرنجی

سه باور غلط در شطرنج

سه باور غلط درباره ی شطرنج
برگردان از "رامان رامتین"

نابغه ی دوران



الکساندر آلخین، نابغه ی دوران

با تشکر از "غلامرضا خواجویی نژاد"

اینستاگرام آچمز
گشایش پارسی



گشایش پارسی

به کوشش "مهدی دوستکام"

آچمز در آپارات

Chess.com

چس بمب

تست

ادامه گزارش قهرمانی شطرنج نوجوانان جهان



قهرمانی نوجوانان جهان - برزیل
ادامه گزارش دور به دور آچمز از مسابقات

مسابقات شطرنج قهرمانی نوجوانان جهان (رده های سنی 8 تا 18 سال) در شهر کالداس نواس کشور برزیل در حال برگزاری است.

حضور بیش از 1120 شرکت کننده از 80 کشور دنیا [در دوازده رده سنی] به این دوره از مسابقات گرمای خاصی بخشیده است هرچند که رکورد سال گذشته - 1400 شرکت کننده از 80 کشور دنیا - همچنان دست نخورده باقی ماند.

از کشور عزیزمان ایران در این دوره از مسابقات 17 شرکت کننده (+ آرمان قادری شطرنج باز ایرانی ساکن نروژ) حضور دارند. در سال گذشته کاروان اعزامی 43 نفره کشورمان در هالکیدیکی یونان تنها به یک مدال نقره (توسط رعنا حکیمی فرد در رده 14 سال) دست یافت. این در حالی است که کشورمان در سال 2009 با کسب دو مدال طلا و یک برنز، عنوان سوم جهان را به خود اختصاص داده بود.م

قهرمانی نوجوانان جهان - برزیل

بخش پسران:   8  -  10  -  12  -  14  -  16  -  18
بخش دختران:
   8  -  10  -  12  -  14  -  16  -  18

> مشاهده وضعیت شطرنج بازان ایرانی در یک نگاه


دور ششم  

کسب 11 پیروزی، 5 تساوی و تنها 2 باخت توسط شطرنج بازان ایرانی
نتایج جالب توجه نمایندگان ایران در دور ششم به شرح ذیل است:

ماهان صابری از کورس قهرمانی بازماند
در رده 8 سال پسران، ماهان صابری دومین باخت پیاپی خود را نیز متحمل شد. قهرمان کشورمان که با درجه 1980 شماره 1 جدول آغازین است، در دور ششم نتیجه را به نماینده سری لانکا با درجه 1528 واگذار کرد و 3.5 امتیازی باقی ماند. در این رده "اوندر لیانگ" امریکایی با کسب 6 امتیاز از 6 بازی مقتدرانه در صدر است.

مطهره اسدی 4.5 امتیازی شد
در رده 8 سال دختران، مطهره اسدی با غلبه بر شطرنج باز مکزیک، 4.5 امتیازی شد و خود را تا مکان هفتم جدول رده بندی بالا کشید.

کسب پنجمین امتیاز ارزشمند طباطبایی
در رده 10 سال، روی میز چهار، استاد فیده محمدامین طباطبایی، "کارلوس ساندوال" (1791) استاد فیده کشور مکزیک را مغلوب کرد و 5 امتیازی شد. محمدامین با این پیروزی در مکان هفتم جدول رده بندی قرار گرفت. دیگر نماینده کشورمان نیما فندرسکی نیز روی میز پنج با تساوی در برابر نماینده قزاقستان، 4.5 امتیازی شد.

شاهین با 5 امتیاز همچنان در رده دوم
در رده 12 سال، استاد فیده شاهین لرپری زنگنه در برابر شطرنج باز کانادا با درجه 2094 با نتیجه تساوی متوقف شد. در پایان دور ششم در این رده 9 شطرنج باز با 5 امتیاز مشترکاً در صدر قرار دارند که قهرمان حال حاضر آسیا و ایران با احتساب امتیازشکنی در رده دوم قرار دارد.

ساراسادات خادم با 5 امتیاز در رده سوم
در رده 14 سال دختران، استاد بین المللی بانوان ساراسادات خادم (2215) روی میز سه مسابقات با پیروزی در برابر نماینده لهستان با درجه 1907 جمع امتیازاتش را به عدد 5 رساند. در این رده "الکساندرا گوریاچکینا" روس با کسب 6 امتیاز در صدر است و نماینده کشورمان به همراه 4 شطرنج باز مشترکاً در مکان دوم (با احتساب امتیازشکنی در مکان سوم) قرار دارد. 

کاندیدای استادی بانوان درسا درخشانی (1966) نایب قهرمان ایرانی حال حاضر در این رده نیز روی میز 7 مسابقات در برابر "ایتان امرایوآ" (1932) از جمهوری آذربایجان مساوی کرد و 4 امتیازی شد. حریفان سارا و درسا در قهرمانی نوجوانان اروپای امسال به ترتیب رتبه های 18 و 24 را کسب کرده بودند.

پویا ایدنی همچنان بدون شکست باقی ماند
دومین باخت نایب قهرمان آسیا
در رده 16 سال، استاد بین المللی پویا ایدنی (2427) روی میز 7 مسابقات با مهره سیاه "سیمونه دفیلومنو" استاد فیده ایتالیایی با درجه 2299 را مغلوب کرد و 4.5 امتیازی شد. پویا ایدنی که تا به اینجای کار سه پیروزی و سه تساوی کسب نموده است در مکان یازدهم قرار دارد.

در همین رده استاد فیده نیما جوانبخت (2299) روی میز 10 در برابر "رادو-ماریان دوروس" شطرنج باز رومانی با درجه 2320 باخت را پذیرا شد و 3.5 امتیازی باقی ماند. 

توقف غزل حکیمی فرد روی میز پنج
در رده 18 سال دختران، استاد بین المللی بانوان غزل حکیمی فرد (2264) روی میز 5 مسابقات با مهره سیاه در برابر "کاتارزینا ادامویز" استاد فیده بانوان لهستان با درجه 2082 با نتیجه تساوی متوقف و 4 امتیازی شد. استاد بین المللی بانوان میترا حجازی پور (2224) نیز روی 19 با "ایرنا پتروآ" (2106) استاد فیده بانوان اوکراین به کسب نیم امتیاز بسنده کرد. حکیمی فرد در رده هفدهم و حجازی پور در رده هجدهم می باشند.


میترا حجازی پور نماینده کشورمان در رده 18 سال دختران


استاد بزرگ بانوان شادی پریدر در کنار نمایندگان دختر ایران


غزل حکیمی فرد نماینده کشورمان در رده 18 سال دختران 


پویا ایدنی بخت سوم قهرمانی رده 16 سال پسران


پیش از شروع بازی پویا ایدنی


احمد عسگری زاده دارنده مدال برنز رده 14 سال آسیا


امیر کوثری نیا قهرمان سابق نوجوانان آسیا


درسا درخشانی نایب قهرمان حال حاضر رده 14 سال دختران آسیا

 


ساعت شلوغی! - نمایی از سالن مسابقات پیش از آغاز

دور هفتم

9 پیروزی، 5 تساوی و 3 شکست در دور هفتم برای نمایندگان کشورمان ثبت شد.

مطهره اسدی به رده چهارم صعود کرد
در رده 8 سال دختران، قهرمان مازنی کشورمان مطهره اسدی با غلبه بر حریف مغول، 5.5 امتیازی شد و خود را تا رده چهارم جدول رده بندی بالا کشید. وی در دور هشتم مسابقات روی میز دو به مصاف نفر دوم جدول "بیبیسارا آسابایوآ" از قزاقستان خواهد رفت.

پیروزی طباطبایی در برابر قهرمان جهان
استاد فیده محمدامین طباطبایی روی میز دوی مسابقات در برابر همتای آذری اش "عبداله قدیمبایلی" (1905) به پیروزی رسید و با کسب 6 امتیاز مشترکاً در مکان دوم و با احتساب امتیازشکنی در مکان چهارم قرار گرفت. امین در مسابقات قهرمانی نونهالان جهان در سال 2009 نیز در برابر این حریف پیروز شده بود. قدیمبایلی که در سال 2009 علی رغم دومی مشترک (به علت امتیازشکنی کمتر) به مقام پنجم رسیده بود در سال گذشته در رده سنی 8 سال، مقتدرانه قهرمان جهان شد. امین در دور بعدی روی میز یک به مصاف صدرنشین 6.5 امتیازی مسابقات (یک چینی بی درجه!) خواهد رفت. نیما فندرسکی نیز با تساوی در برابر شطرنج بار ترکیه، 5 امتیازی شد.

باخت تلخ شاهین لرپری زنگنه در دور هفتم
فشردگی رقابت در رده 12 سال مسابقات امسال به حدی است که تا پیش از آغاز دور هفتم، 9 شطرنج باز مشترکاً در صدر قرار داشتند. استاد فیده شاهین لرپری زنگنه که دور گذشته در برابر قهرمان کشور کانادا به تساوی رسیده بود در این دور روی میز سه مسابقات در عین شایستگی نتیجه را به "مایکل سانگ" (2032) نفر چهارم این کشور واگذار کرد. با این باخت تلخ، شاهین از رده دوم به رده دوازدهم جدول رده بندی نزول کرد.

سومین باخت احمد عسگری زاده
در رده 14 سال، احمد عسگری زاده که در سال جاری با موفقیت های پیاپی اش تمامی نگاه ها را به سوی خود خیره کرده بود در کمال ناباوری سومین باخت را نیز متحمل شد. حریف دور هفتم احمد، "خورخه گالس" (2037) از کشور کلمبیا بود.

ساراسادات خادم همچنان در رده دوم
در رده 14 سال دختران، روی میز دوی مسابقات استاد بین المللی بانوان ساراسادات خادم با غلبه بر "سشادری سریجا" استاد فیده بانوان هند با درجه 1926، 6 امتیازی شد. سارا همچنان پس از صدرنشین 7 امتیازی روس، در رده دوم جدول رده بندی به سر می برد. دیگر نماینده کشورمان درسا درخشانی نیز روی میز 8 مسابقات، با غلبه بر "الکساندرا دادلو" (1826) لهستانی، جمع امتیازاتش را به عدد 5 رساند.  

پویا ایدنی به صدر جدول نزدیک شد
در رده 16 سال، استاد بین المللی پویا ایدنی روی میز 4، "فلیکس خوزه ینوجوسا" استاد فیده کشور ونزوئلا (2307) را مغلوب کرد. بدین ترتیب ایدنی 5.5 امتیازی شد و مشترکاً در مکان دوم و با احتساب امتیازشکنی در مکان هفتم جدول رده بندی قرار گرفت. پویا که تنها شطرنج باز بدون باخت کشورمان است در دور هشتم روی میز یک مسابقات به مصاف صدرنشین 6 امتیازی از کشور لیتوانی خواهد رفت. در همین رده استاد فیده نیما جوانبخت با غلبه بر شطرنج باز آرژانتین با درجه 2052، 4.5 امتیازی شد. استاد فیده امیر کوثری نیا نیز با توقف استاد بین المللی "دنیس کاتریچ" با درجه 2403 با جوانبخت هم امتیاز شد.

غزل حکیمی فرد پیروز و 5 امتیازی شد
در رده 18 سال دختران، استاد بین المللی بانوان غزل حکیمی فرد روی میز 6 مسابقات در برابر "کارولینا اولساروآ" (2167) همتایش از جمهوری چک، امتیاز کامل را از آن خود کرد. حکیمی فرد که با 5 امتیاز در رده دوازدهم جدول رده بندی است در دور هشتم در دیداری حساس روی میز سه مسابقات به مصاف استاد فیده بانوان کشور پرو خواهد رفت. تنها باخت حکیمی فرد در نهایت بداقبالی در دور نخست مسابقات و در برابر شطرنج باز مکزیک که اکنون دو امتیازی است، رقم خورد!

گزارش آچمز از دورهای اول تا پنجم

 


سایت رسمی مسابقات    پخش زنده بازی ها: اینجا و اینجا [و همچنین اینجا]
دریافت فایل PGN بازی ها    /   آلبوم تصاویر مسابقات
جدول زمان بندی بازی ها



ارسال شده در مورخه : پنجشنبه، 3 آذر ماه، 1390 توسط admin  پرینت
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 جو ونجون چینی از عنوان قهرمانی اش دفاع کرد  [ جمعه، 2 آذر ماه، 1397 ] 8308 مشاهده
 قهرمانی داریوش در مسابقات شطرنج میلیونر  [ دوشنبه، 19 مهر ماه، 1395 ] 911 مشاهده
 گزارش پایانی آچمز از سوپر تورنمنت لندن 2016  [ دوشنبه، 29 آذر ماه، 1395 ] 2725 مشاهده
 - گزارش مسابقات شطرنج ایروفلوت 2010  [ دوشنبه، 26 بهمن ماه، 1388 ] 1735 مشاهده
 کیهان ورزشی شماره 3121 - 28 آذر 1395  [ يكشنبه، 28 آذر ماه، 1395 ] 1044 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب