چراغ روشن شطرنج ایران

«آچــــــــمز»
چراغ روشن شطرنج ایران
به قلم استاد "محمد زارعی"

جام جهانی 2017


Levon Aronian  Chess World Cup
آرونیان، قهرمان جام جهانی

همه از یک خانواده ایم


ااا











ا

بخش ایران در سایت نتایج

اپلیکیشن های شطرنج

ا
چس 24 [شطرنج 24]
یک اپلیکیشن عالی شطرنجی
Chess24 Application
ا


 بازی با مگنوس کارلسن
Play Magnus Application


 پلی چس آنلاین 

PlayChess Application

 فریتس (نسخه اندروید) 

اپلیکیشن فریتز شطرنج


استوکفیش

Stockfish Application

چس:  آی او اِس - اندروید

 Chess.com Application 


فالوچس:  آی او اِس - اندروید

Follow Chess Application


شطرنج شردر 

Shredder Chess Application

تاکتیک های شطرنج (iOS) 

Chess Tactics Application


ساعت شطرنج
آی او اِس - اندروید

Chess Clock Application
سایر اپ های شطرنجی

سه باور غلط در شطرنج

سه باور غلط درباره ی شطرنج
برگردان از "رامان رامتین"

نابغه ی دوران



الکساندر آلخین، نابغه ی دوران

با تشکر از "غلامرضا خواجویی نژاد"

اینستاگرام آچمز
گشایش پارسی



گشایش پارسی

به کوشش "مهدی دوستکام"

آچمز در آپارات

Chess.com

چس بمب

تست

گزارش پایانی آچمز از قهرمانی نوجوانان جهان



قهرمانی نوجوانان جهان - برزیل
گزارش نهایی آچمز از مسابقات

شب گذشته، مسابقات شطرنج قهرمانی نوجوانان جهان با حضور 1120 شرکت کننده از 80 کشور دنیا [در دوازده رده سنی] در شهر کالداس نواس کشور برزیل در حال برگزاری بود، به پایان رسید. 

از کشور عزیزمان ایران در این دوره از مسابقات 17 شرکت کننده (+ آرمان قادری شطرنج باز ایرانی ساکن نروژ) حضور داشتند که حاصل آن یک مدال نقره در رده 18 سال توسط استاد بین المللی پویا ایدنی و یک مدال برنز در رده 14 سال دختران توسط استاد بین المللی بانوان ساراسادات خادم الشریعه بود.

در سال گذشته کاروان اعزامی 43 نفره کشورمان در هالکیدیکی یونان تنها به یک مدال نقره (توسط رعنا حکیمی فرد در رده 14 سال) دست یافته بود. این در حالی است که کشورمان در سال 2009 با کسب دو مدال طلا و یک برنز، عنوان سوم جهان را به خود اختصاص داد.م

در پایان این دوره از مسابقات، شطرنج بازان 19 کشور موفق به کسب مدال شدند که روسیه با کسب 3 مدال طلا و 1 نقره قهرمان شد. قزاقستان با درخشش شطرنج بازان کشورش با کسب 2 مدال طلا و 1 برنز به عنوان نایب قهرمانی رسید و هند با کسب 1 مدال طلا، 1 نقره و 1 برنز در مکان سوم قرار گرفت. کشورهای پرو، امریکا، چین، گرجستان، ارمنستان، بلاروس و مجارستان نیز رده های چهارم تا دهم را به خود اختصاص دادند. (ایران یازدهم شد)

لازم به ذکر است در این دوره از رقابت ها بسیاری از کشورهای صاحب نام با تمامی توان حضور نیافتند. به طور مثال چین پهناور تنها با 9 نماینده، اوکراین با 6 نماینده و ارمنستان با تنها 4 نماینده در این دوره از مسابقات حاضر شده بود.

قهرمانی نوجوانان جهان - برزیل

بخش پسران:   8  -  10  -  12  -  14  -  16  -  18
بخش دختران:
   8  -  10  -  12  -  14  -  16  -  18

 
> مشاهده وضعیت شطرنج بازان ایرانی در یک نگاه
ا



دور آخر

آخرین دور از مسابقات مسابقات شطرنج قهرمانی نوجوانان جهان در برزیل با 10 پیروزی، 5 تساوی و 3 باخت، برای نمایندگان کشورمان همراه بود. گزارش پایانی آچمز از این دوره از مسابقات را در بخش ذیل مشاهده فرمایید: 

رده 8 سال: ماهان صابری یازدهم شد
ماهان صابری یکی از با آتیه ترین شطرنج بازان کشورمان که بخت نخست قهرمانی در رده 8 سال مسابقات بود در اولین حضورش در مسابقات قهرمانی نوجوانان جهان با 6 امتیاز به کسب مقام یازدهم بسنده کرد. 


ماهان صابری یازدهم شد

در این رده، چهار شطرنج باز با کسب 7.5 امتیاز مشترکاً در صدر قرار گرفتند که با احتساب امتیازشکنی، "اوندر لیانگ" از امریکا قهرمان شد و "اراویند رام" قهرمان هندی حال حاضر آسیا در مکان دوم قرار گرفت. "کایفنگ یو" چینی نیز بالاتر "تیلاکارانته" شطرنج باز سری لانکایی که ماهان صابری را مغلوب کرده بود، سوم شد.

رده 8 سال دختران: مطهره اسدی نهم شد
مطهره اسدی که تا پیش از باخت دور ماقبل آخر در برابر قهرمان مسابقات، در حلقه صدرنشینان قرار داشت، با کسب 6 امتیاز در مکان نهم جدول رده بندی نهایی قرار گرفت. تینا سبزی دیگر نماینده کشورمان نیز با 5.5 امتیاز، شانزدهم شد.

در این رده "بیبیسارا اسائوبایوآ" از قراقستان با کسب 8 امتیاز به مقام قهرمانی رسید. "تران ونگ مای" از ویتنام با 7 امتیاز نایب قهرمان شد و "ساینا سالونیکا" از هند با 6.5 امتیاز به لطف امتیازشکنی بهتر در مکان سوم قرار گرفت.

رده 10 سال پسران: مورد عجیب محمدامین طباطبایی
امین طباطبایی در آخرین لحظات مدال جهانی را از گردن خود در آورد! استاد فیده نوجوان کشورمان که تنها باخت خود در این دوره از مسابقات را در برابر دیگر نماینده کشورمان نیما فندرسکی متحمل شده بود در صورت پیروزی در دور آخر (در برابر حریف هندی) به روی سکو می رفت. اما شوربختانه وی قدر وضعیت بهتر (بخوانید برنده) را ندانست و با قبول نتیجه تساوی، 7 امتیازی شد و بدین ترتیب در مکان ششم جدول رده بندی نهایی قرار گرفت. طباطبایی که یکی از پرافتخارترین (سومی جهان، قهرمانی آسیا، قهرمانی دانش آموزان جهان) شطرنج بازان سال های اخیر کشورمان است در مسابقات قهرمانی آسیای امسال نیز با بداقبالی، هم امتیاز با قهرمان مسابقات، چهارم شد!!


محمدامین طباطبایی ششم شد

حسین گنجعلی نفر هشتم کشورمان نیز در این رده حضور داشت و (ضمن 48 واحد افزایش درجه بین المللی) با کسب 6 امتیاز، نوزدهم شد. نیما فندرسکی با 5 امتیاز، سی و پنجم شد و آرمان قادری شطرنج باز ایرانی ساکن نروژ هم امتیاز با فندرسکی، در مکان چهل و دوم قرار گرفت. غایب بزرگ این رده استاد فیده آرین غلامی قهرمان ایرانی سابق نونهالان جهان بود. وی در مسابقات قهرمانی کشور امسال نیز نایب قهرمان شده بود. 

پدیده چینی بدون درجه قهرمان شد! - با توجه به ابتکار عجیب و قابل بحث فیده (تقلیل دورها از 11 به 9 دور) در برگزاری این دوره از مسابقات، پس از "یی ژو" قهرمان چینی 7.5 امتیازی، هفت شطرنج باز با کسب 7 امتیاز مشترکاً در رده دوم قرار گرفته بودند!! که "رویفنگ لی" از امریکا و "وی.اس. راتانول" از هند به لطف امتیازشکنی بهتر به ترتیب دوم و سوم شدند.

رده 10 سال دختران: ایران بدون نماینده
در این رده "الکساندرا ابولنتسوا" از روسیه با 8 امتیاز قهرمان شد و "ویکتوریا رادوا" از بلغارستان و "ایرماک اردا" از ترکیه هردو با کسب 7 امتیاز دوم و سوم شدند. متاسفانه در این رده از مسابقات کشورمان هیچ نماینده ای نداشت آن هم در شرایطی که قهرمان حال حاضر ایران
سیده فاطمه هاشمی (از فارس) سابقه حضور در مسابقات قهرمانی نوجوانان آسیا و جهان را داشت.

 رده 12 سال: فشردگی جدول مسابقات کار خود را کرد
استاد فیده شاهین لرپری زنگنه نماینده شایسته کشورمان و قهرمان حال حاضر آسیا در این رده، با تنها یک باخت، از کسب مدال جهانی بازماند. شاهین که در این دوره از مسابقات با کسب 7 امتیاز (با اختلاف نیم امتیاز نسبت به قهرمان و نایب قهرمان) مشترکاً در مکان سوم قرار گرفته بود با امتیازشکنی کمتر به مقام چهارم رسید و در نهایت "مورالی کارتیکیان" از هند، استاد فیده "بنجامین گلدورا" از مجارستان و "مایکل سانگ" از کانادا صاحب عناوین برتر در این رده شدند. سیاوش وجدانی صغیر دیگر نماینده کشورمان در این رده بود که با 5.5 امتیاز، سی و پنجم شد. وجدانی بدون حضور در مسابقات قهرمانی کشور این رده، در برزیل حضور یافت. (وی در رده 16 سال، بیست و هشتم شده بود) 

رده 12 سال دختران: در این رده نیز نماینده نداشتیم
"ژانسایا عبدالمالک" اعجوبه که در سال های اخیر مدال های رنگارنگی را برای کشور قزاقستان در عرصه های جهانی کسب کرده است با دیگر قهرمان شد. عبدالمالک که در سن 11 سالگی استاد بین المللی بانوان شده است با کسب 8 امتیاز عنوان نخست را از آن خود کرد. ژانسایا سابقه رقابت در بخش پسران مسابقات قهرمانی نوجوانان آسیا را نیز دارا می باشد! "آنا واسنینا" روس و "گلروهبگیم توهیرجونوآ" ازیک با 7 امتیاز به لطف امتیازشکنی بهتر دوم و سوم شدند.

شایان ذکر است، کیانا عرب قهرمان اصفهانی حال حاضر کشورمان در این رده، چندی است که به کشور امریکا مهاجرت کرده است. وی به تازگی به عنوان قهرمانی شطرنج رعدآسای نوجوانان امریکا دست یافت.

رده 14 سال: عسگری زاده فروغ گذشته را نداشت
احمد عسگری زاده که در سال جاری به موفقیت های متعددی دست یافته بود در این دوره از مسابقات انتظارات را برآورده نکرد. وی که دارنده مدال برنز آسیا در این رده بود در پایان با کسب 5 امتیاز، چهل و پنجم شد.

در این رده، استاد فیده "کیریل الکسینکو" از روسیه با کسب 8 امتیاز به مقام قهرمانی رسید. استاد فیده "دیگو کولار" از پرو با کسب 7.5 امتیاز نایب قهرمان شد و استاد فیده "کنده انتال تیبور" از مجارستان با کسب 7 امتیاز در مکان سوم قرار گرفت. 

رده 14 سال دختران: مدال برنز برای ساراسادات خادم الشریعه
در این رده ساراسادات خادم الشریعه با کسب 7 امتیاز به لطف امتیازشکنی بهتر به مقام سوم رسید و مدال برنز مسابقات را از آن خود کرد. سارا که سابقه کسب عنوان قهرمانی جهان و آسیا را دارد در دور ماقبل آخر کسب مدالش را قطعی کرد و حتی در صورت تساوی در دور آخر به مقام نایب قهرمانی می رسید. 

به نظر می رسید، سارا که به همراه بخت نخست قهرمانی، اختلاف سطح مشهودی نسبت به سایر رقبا داشت، از انگیزه کافی برای رقابت برخوردار نبود. خادم که یکی از بهترین شطرنج بازان تاریخ کشورمان است اگر قدر توانایی هایش را بداند، آینده فوق العاده درخشانی در انتظارش خواهد بود.  


ساراسادات خادم و کسب مدال برنز نوجوانان جهان

دیگر نماینده کشورمان در این رده درسا درخشانی نایب قهرمان حال حاضر آسیا بود که با کسب 6.5 امتیاز در مکان پنجم قرار گرفت. درسا نیز در صورت پیروزی در دور ماقبل آخر، در دور آخر روی میز یک مسابقات برای کسب مدال می جنگید.


درسا درخشانی و کسب مقام پنجم جهان

در این رده "الکساندرا گوریاچکینا" از روسیه تنها شطرنج بازی بود که با کسب تمامی امتیازات موجود (9 امتیاز از 9 دیدار) به مقام قهرمانی رسید و هموطن وی "انا استیاژکینا" به لطف پیروزی دور آخرش در برابر خادم، با کسب 7.5 امتیاز، نایب قهرمان شد.

جا دارد از تلاش های الشن مرادی ابدی استاد بزرگ توانمند کشورمان که در این دوره از مسابقات هدایت پویا ایدنی، نیما جوانبخت، ساراسادات خادم و درسا درخشانی را به عهده داشت تشکر ویژه ای نماییم. مرادی علی رغم مشغله های کاری فراون در برزیل حضور یافت و شرایط را برای کسب دو مدال جهانی ارزشمند مهیا نمود.


استاد بزرگ الشن مرادی ابدی

رده 16 سال: پویا ایدنی نایب قهرمان نوجوانان جهان!
پویا تنها شطرنج باز بدون باخت کاروان ورزشی ایران
استاد بین المللی پویا ایدنی (قهرمان 18 ساله های ایران) که بخت سوم قهرمانی مسابقات در رده 16 سال بود، دست به کار بزرگی زد و در دور آخر با غلبه بر حریف نیرومندش استاد بین المللی "کارن گریگویان" (بخت نخست قهرمانی)، مشترکاً در مکان اول مسابقات قرار گرفت. وی در نهایت با امتیازشکنی کمتر نسبت به استاد بزرگ "خورخه کوری" از پرو، مدال نقره رقابت ها را بر گردن آویخت. (کوری در سال 2009 در حالی به مقام قهرمانی 14 ساله های جهان دست یافته بود که خواهرش نیز همزمان قهرمان رده 16 سال دختران رقابت ها شده بود!) "الیبک ایگامبرگنوف" قزاق نیز با 7 امتیاز، سوم شد.


پویا ایدنی و نایب قهرمانی نوجوانان جهان

همچنین دیگر نماینده کشورمان استاد فیده نیما جوانبخت (نایب قهرمان حال حاضر آسیا) که اردونشین تیم ملی بزرگسالان ایران است، با کسب 6.5 امتیاز در مکان ششم قرار گرفت. استاد فیده امیر کوثری نیا، قهرمان سابق نوجوانان آسیا نیز با همین امتیاز، هشتم شد.

رده 16 سال دختران: عملکرد رعنا حکیمی فرد مطلوب نبود
رعنا حکیمی فرد ستاره کاروان ورزشی کشورمان در دوره گذشته که در عنوان نایب قهرمانی رده 14 سال دختران را نیز کسب نموده بود در نخستین سال حضورش در رده 16 سال، عملکرد مطلوبی نداشت و با کسب 5 امتیاز، سی و دوم شد.

رده 18 سال: کشورمان هیج نماینده ای نداشت
در این رده استاد بزرگ "سامول ترساهاکیان" (نایب قهرمان دوره گذشته و قهرمان حال حاضر اروپا) از ارمنستان با کسب 8 امتیاز عنوان نخست را از آن خود کرد. پس از وی، سه شطرنج باز با کسب 7 امتیاز مشترکاً در مکان دوم قرار گرفتند که با احتساب امتیازشکنی، استاد بزرگ "ولادیمیر فدوسیف" روس نایب قهرمان شد و استاد بین المللی "داس دباشیش" (قهرمان حال حاضر آسیا) از هند بالاتر از یک هموطن در مکان سوم قرار گرفت. در این بخش شاهد یک اتفاق جالب بودیم چرا که "دیسی کوری" استاد بزرگ بانوان! کشور پرو، که خواهر استاد بزرگ "خورخه کوری" (قهرمان رده 16 سال) است در این رده (بخش پسران) رقابت می کرد. وی که در نهایت در مکان دهم جدول رده بندی قرار گرفت، در صورت پیروزی در دور آخر مشترکاً دوم می شد! نکته جالب دیگر این دوره از مسابقات، ناکامی "صالح سالم" استاد بزرگ و قهرمان جوان کشور امارات (علی رغم سرمایه گذاری های بسیار) بود. صالح که بخت سوم قهرمانی محسوب می شد، حتی به "دیسی کوری" باخت و در نهایت شانزدهم شد!

رده 18 سال دختران: همه چیز در دور هشتم تمام شد
استادان بین المللی بانوان میترا حجازی پور و غزل حکیمی فرد نمایندگان کشورمان در این رده بودند که هردو با 6 امتیاز به ترتیب یازدهم و سیزدهم شدند. حکیمی فرد که بخت چهارم قهرمانی مسابقات بود در دور ماقبل آخر این شانس را داشت که با کسب پیروزی، در دور آخر برای کسب مدال به مصاف صدرنشین مسابقات برود که با قبول باخت، تمامی شانس ها از بین رفت...

حکیمی فرد که دومین بانوی حال حاضر کشورمان است در این دوره از مسابقات با یک باخت شوکه کننده در دور اول (آن هم در برابر شطرنج باز مکزیک که در نهایت پنجاه و پنجم شد!) ادامه کار را برای خود بسیار سخت کرد.


غزل حکیمی فرد

در این رده، استاد بین المللی بانوان "مری آرابیدزه" قهرمان گرجی حال حاضر قاره سبز که دارنده چندین مدال رنگارنگ قهرمانی نوجوانان جهان و اروپاست با کسب 8 امتیاز قهرمان شد. استاد بزرگ بانوان "الینا کاشلینسکایا" از روسیه که بخت نخست قهرمانی بود با کسب 7 امتیاز دوم شد و استاد فیده بانوان "التانولزی انختول" با کسب 6.5 امتیاز به لطف امتیازشکنی بهتر ضمن کسب مقام سوم، تنها مدال کاروان ورزشی کشور مغولستان را کسب نمود.

امیدواریم گزارش های آچمز از این دوره از مسابقات شطرنج قهرمانی نوجوان جهان، مورد توجه شما بازدیدکنندگان گرامی قرار گرفته باشد. شاد باشید و برقرار

 مشاهده رده بندی مدال ها
 
مشاهده نفرات برتر تمامی رده ها
 گزارش آچمز از دور هشتم مسابقات
 گزارش آچمز از دورهای ششم و هفتم
 گزارش آچمز از دورهای اول تا پنجم
ا

سایت رسمی مسابقات  /   پخش زنده بازی ها: اینجا و اینجا و همچنین اینجا
دریافت فایل PGN بازی ها    /   آلبوم تصاویر مسابقات
ا



ارسال شده در مورخه : شنبه، 5 آذر ماه، 1390 توسط admin  پرینت
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 مسابقات شطرنج آزاد بين المللي مالزي - 2009  [ سه شنبه، 10 شهريور ماه، 1388 ] 2076 مشاهده
 قهرمانی شطرنج نوجوانان آسیا در سری لانکا  [ يكشنبه، 4 تير ماه، 1391 ] 2456 مشاهده
 صعود دو ایرانی به نیمه نهایی ICC Open  [ سه شنبه، 15 فروردين ماه، 1396 ] 1524 مشاهده
 شش ملی پوش ایران در مسابقات نگروپونته یونان  [ سه شنبه، 19 مرداد ماه، 1389 ] 4431 مشاهده
 نایب قهرمانی طباطبایی در اوپن ایروان  [ چهارشنبه، 5 مهر ماه، 1396 ] 927 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب