چراغ روشن شطرنج ایران

«آچــــــــمز»
چراغ روشن شطرنج ایران
به قلم استاد "محمد زارعی"

جام جهانی 2017


Levon Aronian  Chess World Cup
آرونیان، قهرمان جام جهانی

همه از یک خانواده ایم


ااا











ا

بخش ایران در سایت نتایج

اپلیکیشن های شطرنج

ا
چس 24 [شطرنج 24]
یک اپلیکیشن عالی شطرنجی
Chess24 Application
ا


 بازی با مگنوس کارلسن
Play Magnus Application


 پلی چس آنلاین 

PlayChess Application

 فریتس (نسخه اندروید) 

اپلیکیشن فریتز شطرنج


استوکفیش

Stockfish Application

چس:  آی او اِس - اندروید

 Chess.com Application 


فالوچس:  آی او اِس - اندروید

Follow Chess Application


شطرنج شردر 

Shredder Chess Application

تاکتیک های شطرنج (iOS) 

Chess Tactics Application


ساعت شطرنج
آی او اِس - اندروید

Chess Clock Application
سایر اپ های شطرنجی

سه باور غلط در شطرنج

سه باور غلط درباره ی شطرنج
برگردان از "رامان رامتین"

نابغه ی دوران



الکساندر آلخین، نابغه ی دوران

با تشکر از "غلامرضا خواجویی نژاد"

اینستاگرام آچمز
گشایش پارسی



گشایش پارسی

به کوشش "مهدی دوستکام"

آچمز در آپارات

Chess.com

چس بمب

تست

قائم مقامی در مسابقات آزاد جام هیلتون بازل

قهرمانی قائم مقامی در رعدآسا



استاد بزرگ قائم مقامی در بازل
حضور در مسابقات آزاد جام هیلتون

استاد بزرگ احسان قائم مقامی پس از کسب عنوان سومی مشترک مسابقات آزاد زوریخ، در مسابقات جام هیلتون کشور سوئیس نیز حضور یافت. همچون مسابقه قبلی، همسر وی استاد بین المللی بانوان شایسته قادرپور نیز در این دوره از مسابقات رقابت می کند.

مسابقات جام هیلتون با حضور 77 شرکت کننده در شهر بازل سوئیس در حال برگزاری است. در دوره قبلی مسابقات، استاد بزرگ "یانیک پلتیه" از کشور میزبان، عنوان قهرمانی را از آن خود ساخت.


نمایی از جام قهرمانی این دوره از مسابقات

در این دوره از مسابقات که طی 7 دور به روش سوئیسی پیگیری خواهد شد، "بوریس گراچف" استاد بزرگ 25 ساله کشور روسیه با درجه بین المللی 2693، بخت نخست قهرمانی است. قهرمان کشورمان استاد بزرگ قائم مقامی با درجه بین المللی 2570، بخت هفتم قهرمانی محسوب می شود.

 مشاهده سایت رسمی مسابقات
 
مشاهده اطلاعات بیشتر
ا

دور اول  استاد بزرگ احسان قائم مقامی (2570) در دور نخست مسابقات شطرنج جام هیلتون روی میز هفت، با ارائه یک بازی دقیق و حساب شده در 21 حرکت "وینسنت هینیس" حریف فرانسوی اش با درجه بین المللی 2146 را از پیش رو برداشت. هینیس 44 ساله از کارمندان دفتر مرکزی شرکت ایرباس، بزرگترین شرکت هواپیماسازی جهان است. ایرباس تقریباً نیمی از هواپیماهای مسافربری و غیرنظامی جهان را تولید می‌ کند.


تصویر
 هینیس در پوستر قهرمانی فرانسه - 2007

استاد بین المللی بانوان شایسته قادرپور (2242) نیز در برابر "لوئیس مولر" (1828) شطرنج باز کشور میزبان کار سختی در پیش نداشت و در 30 حرکت امتیاز کامل را به نام خود رقم زد. فایل بازی های دور اول


استاد بزرگ قائم مقامی بخت هفتم قهرمانی مسابقات
ا

دور دوم  استاد بزرگ کشورمان با مهره سیاه در برابر "هارتموت متز" استاد فیده کشور آلمان با درجه بین المللی 2319 به پیروزی رسید (در 31 حرکت) و 2 امتیازی شد. متز یکی از سرشناس ترین و تاثیرگذارترین خبرنگاران شطرنجی آلمان و جهان است.


کسی که قهرمانی شطرنج جهان را نجات داد! اینجا

اما شایسته قادرپور ملی پوش بانوان کشورمان در این دور در برابر "ولادیسلاو وروتنیکوف" (2440) استاد بزرگ کهنه کار کشور روسیه به طرز معجزه آسایی از باخت جست. دیدار 72 حرکته دور دوم قادرپور درس مهمی برای نوجوانانی شطرنج بازی است که در بازی هایشان نا امیدانه تسلیم می شوند. قادرپور با کسب این تساوی، 1.5 امتیازی شد. دریافت فایل بازی های دور دوم


مصاف تجربه استاد بزرگ وروتنیکوف و روحیه قادرپور به تساوی انجامید!
ا

دور سوم  احسان قائم مقامی در این دور در برابر دکتر "سباستین اشمیت" شطرنج باز کشور آلمان با درجه بین المللی 2376، پس از گذشت 41 حرکت (سه بار تکرار متوالی) مجبور به پذیرش تساوی شد. 


دکتر اشمیت در سال 2007 فاتح مسابقات بین المللی یونیکورن [=تکشاخ!] آلمان شد
شروع مورد علاقه وی "برد" [i1. f4i] می باشد که در آن مطالعات جالبی داشته است
وی در حالی که سابقه درجه بالای 2400 را نیز دارد درخواست کسب عنوان FM را
ننموده است چرا که فکر می کند به زودی استاد بین المللی خواهد شد
البته وی چندین بار با بدشانسی کسب حدنصاب استادی را از دست داده است
لبخند های در حین بازی اشمیت، زبانزد شطرنج بازان آلمان است!

شایسته قادرپور نیز نتیجه دور سوم را در 47 حرکت به استاد بین المللی "اندریاس هیمن" (2459) سپرد. هیمن در مسابقات المپیاد جهانی 2006 درسدن آلمان، در سن 14 سالگی، عضو تیم سوم کشور میزبان بود. جالب این که آن ها در پایان مسابقات، در رده سی و پنجم (5 رده بالاتر از تیم ملی ایران) قرار گرفتند! دریافت فایل بازی های دور سوم


اندریاس هیمن، استاد بین المللی 20 ساله کشور آلمان
ا

دور چهارم  دیدار دور چهارم استاد بزرگ قائم مقامی با پیشنهاد تساوی وی در حرکت 18، به تساوی انجامید. حریف این دور قهرمان کشورمان، "اسپاس کوژوهارف" استاد بین المللی 32 ساله کشور بلغارستان با درجه بین المللی 2432 بود. قائم مقامی با این تساوی، 3 امتیازی شد.


کوژوهارف سابقه حضور در چندین دوره مرحله نهایی مسابقات قهرمانی بلغارستان را دارد

استاد بین المللی بانوان شایسته قادرپور نیز روی میز بیست مسابقات با پیروزی 24 حرکته اش در برابر "الن دون" شطرنج باز کشور نیوزیلند با درجه 2135، 2.5 امتیازی شد. دریافت بازی های دور چهارم

خبر فوری: قهرمانی قائم مقامی در رعدآسا

استاد بزرگ احسان قائم مقامی در مسابقات شطرنج رعدآسای (بلیتس) جام هیلتون بازل با کسب 8 امتیاز [7 پیروزی، 2 تساوی و بدون شکست] مقتدرانه به عنوان قهرمانی رسید. پس از قهرمان کشورمان، استاد بزرگ "میخائیل استوجانویچ" (2587) از صربستان با کسب 7.5 امتیاز نایب قهرمان شد و استاد بزرگ "ماکسیم توروف" (2645) از روسیه با کسب 7 امتیاز در مکان سوم قرار گرفت.
سایت رسمی مسابقات / رده بندی نهایی

ا
دور پنجم
  قهرمان 9 دوره شطرنج ایران با مهره سیاه روی میز سه مسابقات در برابر "میشو سبالو" (2444) استاد بزرگ کهنه کار کشور کرواسی، با بدشانسی، پیروزی را با تساوی عوض کرد. قائم مقامی با این تساوی، 3.5 امتیازی شد. 


میشو سبالو [یا احتمالاً چبالو!] حریف دور پنجم استاد بزرگ احسان قائم مقامی

میشو سبالو در سال 1945 در زاگرب متولد شد. وی در حالی که بیشتر از 5 سال نداشت، شطرنج را از پدرش که بازیکن ماهری بود آموخت. در 13 سالگی رفت و آمدش به باشگاه شطرنج محل زندگی اش زیاد شد و چندی بعد عضو ثابت این باشگاه شد. وی سپس به تحصیل در رشته زبان در دانشگاه زاگرب مشغول شد و به ناچار چند سالی از میادین شطرنج به دور ماند. پس از اتمام تحصیل و استخدام در انجمن فیزیک زاگرب، دوباره به میادین بازگشت و با حضور در مسابقات قهرمانی کرواسی با کسب نتایج لازم، به عنوان استادی بین المللی دست یافت. در سال 1985 مشترکاً در صدر مسابقات قهرمانی یوگسلاوی ایستاد اما در دیدار تکمیلی باخت و نایب قهرمان شد. در همین سال در یونان، قهرمان اینترزونال و بدین ترتیب استاد بزرگ شد. او دو بار با کرواسی در المپیادهای جهانی [فیلیپین 1992 و روسیه 1994] حاضر شده است. سبالو در طول زندگی شطرنجی اش فاتح مسابقات مختلفی شد که مهمترین آن، قهرمانی پیشکسوتان جهان در سال 2009 می باشد. 
میشوی 66 ساله، در مسابقات استادان بیل سال گذشته میلادی، مفسر ویژه رقابت ها بود.


تفسیر بازی مگنوس کارلسن برترین شطرنج باز حال حاضر دنیا توسط استاد سبالو

شایسته قادرپور ملی پوش بانوان کشورمان نیز در ادامه نتایج مطلوبش، با مهره سیاه، استاد بین المللی "دوسان لکیچ" با درجه 2402 را با نتیجه تساوی متوقف کرد و 3 امتیازی شد. لکیچ 43 ساله اهل کشور مونته نگرو است. کشور مونته ‌نگرو پس از کوزوو تازه ‌تاسیس‌ ترین کشور جهان است. نام مونته ‌نگرو به معنای «کوه سیاه» می باشد و پودگوریتسا پایتخت این کشور یکی از سخت ترین سوالات جداول روزنامه ها محسوب می شود!

اما در این دور در قرعه هایی جالب بخت های اول و دوم قهرمانی مسابقات [بورس گراچف و ماتیوس بارتل] روی میز یک و بخت های سوم و چهارم مسابقات [ماکسیم توروف و الکساندر فیر] روی میز دو به مصاف هم رفتند که البته هیچ یک از دیدارها برنده ای نداشت. "یانیک پلتیه" (2589) استاد بزرگ کشور میزبان و مدافع عنوان قهرمانی نیز روی میز سه در برابر "مومچیل نیکولوف" استاد بزرگ بلغارستان با درجه 2560 به تساوی رضایت داد. پلیته که قهرمان سه دوره شطرنج سوئیس است، سابقه مربی گری [مقطعی] تیم ملی کشورمان را نیز دارددریافت بازی های دور پنجم

 
یانیک پلتیه مدافع عنوان قهرمانی و مربی سابق تیم ملی ایران
ا

دور ششم  استاد بزرگ قائم مقامی در دور ششم و ماقبل آخر مسابقات در دشوارترین قرعه ممکن حریف "بوریس گراچف" استاد بزرگ روس و بخت نخست قهرمانی با درجه 2693 شد. در این دیدار حساس و نفس گیر، قهرمان کشورمان بسیار خوب پیش رفت و حتی در برابر حریف نیرومندش که نیم امتیاز بیشتر داشت، صاحب برتری شد اما در نهایت، بازی پس از گذشت 38 حرکت با نتیجه تساوی پایان یافت. دریافت بازی های دور ششم


بوریس گراچف جوان، بخت نخست قهرمانی مسابقات با درجه 2693
وی سابقه کسب عنوان قهرمانی نوجوانان جهان در رده 10 سال را نیز دارد

در دیگر دیدارهای مهم این دور از مسابقات، روی میز یک، استاد بزرگ "ماکسیم توروف" روس با غلبه بر "ماتیوس بارتل" همتای لهستانی اش، 5 امتیازی و به تنهایی صدرنشین شد. دیدار روی میز دوی مسابقات نیز بین استاد بزرگ "یانیک پلیته" از سوئیس و استاد بزرگ "الکساندر فیر" از برزیل برگزار و نتیجه تساوی حاصل شد. مشاهده رده بندی (دیگر نماینده کشورمان شایسته قادپور روی میز 13 مسابقات در برابر "ماتیاس دان" استاد فیده کشور آلمان با درجه 2381 نتیجه را واگذار کرد)
ا

دور آخر  قائم مقامی در دور آخر، روی میز شش مسابقات با مهره سیاه به مصاف "ولادیسلاو وروتنیکوف"، استاد بزرگ کهنه کار کشور روسیه با درجه بین المللی 2440 خواهد رفت. احسان در حالی به مصاف وروتنیکوف می رود که همسرش در دور دوم با این حریف به تساوی رسیده بود. نکته جالب این که با مشخص شدن حریف 65 ساله دور پایانی قهرمان کشورمان، میانگین سنی حریفان وی در این دوره از مسابقات به عدد 47 ارتقا یافت.

استاد بزرگ احسان قائم مقامی در دور پایانی مسابقات به نتیجه تساوی رضایت داد و با کسب 4.5 امتیاز حاصل از 2 پیروزی و 5 تساوی (بدون باخت) به کار خود پایان داد و در مکان یازدهم جدول رده بندی نهایی قرار گرفت. همچنین استاد بین المللی بانوان شایسته قادرپور نیز با تساوی در برابر "بنجامین سیتز" شطرنج باز جوان کشور میزبان با درجه 2128، 3.5 امتیازی شد و رتبه پایانی 41 را به خود اختصاص داد.
دریافت بازی های دور آخر مسابقات

اما قهرمان این دوره از مسابقات در واپسین لحظات مشخص شد. "بوریس گراچف" (2693) استاد بزرگ جوان روسیه که در دور پیش به زحمت در برابر نماینده کشورمان به تساوی رسید، در این دور روی میز یک مسابقات با مهره سیاه از سد همتا و هموطنش "ماکسیم توروف" (2645) گذشت و جام قهرمانی مسابقات را از آن خود کرد. پس از گراچف 26 ساله، هشت شرکت کننده با کسب 5 امتیاز مشترکاً در مکان دوم قرار گرفتند که با احتساب امتیازشکنی، "ماکسیم توروف" نایب قهرمان شد و استاد بزرگ "الکساندر فیر" از برزیل بالاتر از استاد بزرگ "یانیک پلتیه" مدافع عنوان قهرمانی، در مکان سوم جای گرفت.
مشاهده رده بندی پایانی مسابقات



احسان قائم مقامی شایسته قادرپور هیلتون بازل سوئیس رعدآسا بلیتز برق آسا
ارسال شده در مورخه : سه شنبه، 13 دي ماه، 1390 توسط admin  پرینت
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 پایان مسابقات شطرنج آزاد بین المللی ابوظبی  [ سه شنبه، 18 تير ماه، 1392 ] 3054 مشاهده
 مه 2017: نگاهی به فهرست جدید فیده  [ يكشنبه، 10 ارديبهشت ماه، 1396 ] 764 مشاهده
 دور هشتم مسابقات المپیاد جهانی شطرنج  [ چهارشنبه، 7 مهر ماه، 1389 ] 5605 مشاهده
 پایان رقابت های شطرنج یادبود تال 2018  [ سه شنبه، 15 اسفند ماه، 1396 ] 426 مشاهده
 شهریور 90 - فهرست جدید درجه بین المللی  [ دوشنبه، 14 شهريور ماه، 1390 ] 1706 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب