چراغ روشن شطرنج ایران

«آچــــــــمز»
چراغ روشن شطرنج ایران
به قلم استاد "محمد زارعی"

جام جهانی 2017


Levon Aronian  Chess World Cup
آرونیان، قهرمان جام جهانی

همه از یک خانواده ایم


ااا











ا

بخش ایران در سایت نتایج

اپلیکیشن های شطرنج

ا
چس 24 [شطرنج 24]
یک اپلیکیشن عالی شطرنجی
Chess24 Application
ا


 بازی با مگنوس کارلسن
Play Magnus Application


 پلی چس آنلاین 

PlayChess Application

 فریتس (نسخه اندروید) 

اپلیکیشن فریتز شطرنج


استوکفیش

Stockfish Application

چس:  آی او اِس - اندروید

 Chess.com Application 


فالوچس:  آی او اِس - اندروید

Follow Chess Application


شطرنج شردر 

Shredder Chess Application

تاکتیک های شطرنج (iOS) 

Chess Tactics Application


ساعت شطرنج
آی او اِس - اندروید

Chess Clock Application
سایر اپ های شطرنجی

سه باور غلط در شطرنج

سه باور غلط درباره ی شطرنج
برگردان از "رامان رامتین"

نابغه ی دوران



الکساندر آلخین، نابغه ی دوران

با تشکر از "غلامرضا خواجویی نژاد"

اینستاگرام آچمز
گشایش پارسی



گشایش پارسی

به کوشش "مهدی دوستکام"

آچمز در آپارات

Chess.com

چس بمب

تست

ادامه گزارش چهاردهمین دوره بین المللی دوبی

گزارش دورهای پنجم تا هشتم مسابقات



چهاردهمین دوره مسابقات دوبی
با حضور هشت شطرنج باز ایرانی

دور پنجم  پنج باخت در دور پنجم! علی رغم این که دور گذشته با 6 پیروزی و 2 تساوی [بدون حتی یک باخت!] نمایندگان کشورمان سپری شد، در دور پنجم، به جز یک پیروزی و دو تساوی، پنج! باخت برای شطرنج بازان ایرانی ثبت شد.

باز هم بخت با ابراهیم احمدی نیا یار نبود. وی در مصاف با "مارتین کراوتسیو" استاد بزرگ کشور اوکراین با درجه 2588، در آخر بازی اسب، یک پیاده پیش بود اما دیدار مذکور در نهایت در 64 حرکت به تساوی انجامید. احسان قائم مقامی در تنگی زمان ریسک نکرد و در حرکت 31، پیشنهاد تساوی "ویشنو پراسانا" استاد بین المللی جوان هند را پذیرفت. پراسانا که در دور دوم و سوم این مسابقات به ترتیب در برابر "آبهیجت گوپتا" (2643) قهرمان حال حاضر هند و "لوک وان ولی" (2691) استاد بزرگ سرشناس هلند مساوی کرده، پیش تر در مسابقات بین المللی نگروپونته یونان نیز با قائم مقامی به تساوی رسیده بود.


دور پنجم: کوهستانی نتیجه را به استاد بزرگ نیرومند گرجستان سپرد

شایسته قادرپور به "نارایانان گوپال" استاد بزرگ هند با درجه 2572 باخت. شاهین کوهستانی در برابر "دیوید آروتینیان" استاد بزرگ گرجستان با درجه 2553 مغلوب شد. علی عابدی در برابر "گئورک هاروتونیان" (2455) استاد بزرگ ارمنستانی ساکن ایران ناکام ماند. ابراهیم مومنی نیز نتیجه را به "بهوانش رامناث" استاد بین المللی هند واگذار کرد.

اما در یک نبرد تمام ایرانی، مرتضی محجوب با غلبه بر ساراسادات خادم، انتقام باخت اخیرش در مسابقات بین المللی جام خزر را از وی گرفت. در پایان دور پنجم، قائم مقامی، محجوب و احمدی نیا همگی با کسب 3.5 امتیاز، بهترین عملکرد را در بین شطرنج بازان ایرانی داشته اند. فردا روز استراحت مسابقات و همچنین روز برگزاری رقابت های رعدآساست. سایت نتایج رعدآسا


نمایی از هتل محل اسکان بازیکنان چهاردهمین دوره مسابقات آزاد بین المللی دوبی امارات

بخش رعدآسا  نمایندگان کشورمان در بخش رعدآسا (بلیتز) مسابقات بین المللی دوبی موفق نبودند. استاد بزرگ احسان قائم مقامی مدافع عنوان قهرمانی بود - که هرچند با "بادور جوباوا" قهرمان این دوره به تساوی رسید - اما در نهایت با کسب 5.5 امتیاز از 9 دیدار، بیست و دوم شد. رده بندی نهایی


دیدار قائم مقامی (مدافع عنوان قهرمانی) با جوباوا (قهرمان مسابقات) به تساوی انجامید

یکی از نکات جالب این دوره از رقابت ها حضور استاد بزرگ "سالم صالح" برترین شطرنج باز و قهرمان جوان کشور میزبان [و همچنین اعراب] بود در حالی که وی از حضور در بخش فکری مسابقات امتناع نموده است.


نفرات برتر بخش رعدآسای چهاردهمین دوره مسابقات بین المللی دوبی

دور ششم  استاد بزرگ قائم مقامی در حالی که در برابر استاد بین المللی "عزت محمد" (2441)، ملی پوش 34 ساله کشور مصر به برتری قاطع رسیده بود در کمال ناباوری با یک اشتباه فاحش وارد وضعیتی بازنده شد و در نهایت نتیجه را واگذار کرد. استاد بزرگ محجوب نیز در مصاف با همتای نیرومندش "آوتیک گریگویان" (2600)، قهرمان سال 2010 کشور ارمنستان با پیروزی فاصله چندانی نداشت اما با بدشانسی به نتیجه ای بهتر از تساوی دست نیافت.


محجوب با قهرمان نیرومند ارمنستان مساوی کرد هرچند که با برد فاصله ای نداشت

استاد بین المللی ابراهیم احمدی نیا در مصاف با "شیام نیکیل" همتای هندی با درجه 2490 تا اواسط دیدار پایاپای رقابت کرد اما نتیجه در حرکت هفتاد و چهارم به نفع حریف رقم خورد. استاد فیده شاهین کوهستانی امتیاز این دور را با "نهاد نیازی" (2195) شطرنج باز بدون عنوان مصری تقسیم نمود. استاد بین المللی شایسته قادرپور به "دیویت پتروسیان" (2463) استاد بزرگ گرجستان - که سابقه حضور در مسابقات بین المللی کشورمان را نیز دارد -  باخت. ساراسادات خادم در برابر نماینده کشور میزبان با درجه 2631، کار سختی در پیش نداشت. علی عابدی در برابر "مورالی کارتیکیان" (2309) پدیده 12 ساله هندی و قهرمان حال حاضر نوجوانان جهان مغلوب شد و ابراهیم مومنی در برابر شطرنج باز مصر با درجه 1871 به پیروزی رسید.

دور هفتم  مرتضی محجوب 4 امتیازی روی میز 15 به "ویقی ژو" استاد بزرگ چین با درجه 2628 باخت. ژو که روند رو به رشدی را در پیش گرفته است در مسابقات قهرمانی آسیای اخیر که در کشورمان برگزار شد حضور داشت و در پایان (ضمن توقف در برابر سیدجوادعلوی مقدم) به مقام یازدهم دست یافت. روی میز 26، احسان قائم مقامی با مهره سیاه همانطور که انتظار می رفت "فرنان مهند" استاد فیده کشور اردن با درجه 2286 را مغلوب کرد.

در دیگر دیدارها ساراسادات خادم به "الکساندر رائتسکی" استاد بزرگ کشور روسیه با درجه 2461 باخت. ابراهیم احمدی نیا بر شطرنج باز نوجوان ترکمن با درجه 1869 فائق آمد اما ابراهیم مومنی نتیجه را به "سهراب سمیف" (2376) استاد بین المللی ترکمن واگذار کرد. شایسته قادرپور از سد "ماروین مارکوس" (2079) فیلیپینی گذشت و علی عابدی در برابر "آنا-ماریا اورسو"، کاندیدای استادی بانوان و ملی پوش کشور مولداوی با درجه 1887، پیروز شد.


آنا-ماریا اورسو ملی پوش کشور مولداوی حریف دور هفتم علی عابدی بود

اما در طولانی ترین دیدار این دور از مسابقات، شاهین کوهستانی در برابر "ژانسایا عبدالمالک" (2137) استاد بین المللی بانوان نوجوان قزاقستان و یکی از پدیده های شطرنج جهان به سختی پیروز شد. عبدالمالک که سابقه کسب قهرمانی نوجوانان آسیا و جهان را دارد در سال گذشته در سن 11 سالگی جوانترین استاد بین المللی بانوان جهان لقب گرفت. وی که در سال های اخیر در مسابقات قهرمانی نوجوانان جهان و آسیا در بخش پسران [و نه دختران] رقابت می کرد، سال گذشته در بخش دختران حضور یافت و بار دیگر مقتدرانه قهرمان جهان شد.


آخرین دیدار دور هفتم - مهرداد پهلوان زاده و علی عابدی نظاره گر بازی هستند


در نهایت، اتمام زمان عبدالمالک بود که نتیجه دیدار را به نفع شاهین کوهستانی رقم زد

دور هشتم  روی میز 16، استاد بین المللی ابراهیم احمدی نیا نتیجه را به دکتر "باسم امین" (2608) برترین شطرنج باز حال حاضر قاره افریقا و کشور مصر، واگذار کرد. استاد بزرگ جوان و جویای نام مصری که سابقه دوبار قهرمانی شطرنج اعراب را نیز در کارنامه دارد پیش تر در برابر شطرنج بازان ایرانی نتایج خوبی کسب نکرده بود چرا که یک باخت در برابر محسن شعرباف در مسابقات بین المللی ابوظبی 2010 و یک تساوی در برابر همایون توفیقی در قهرمانی جوانان جهان 2008 در نتایج رسمی اش ثبت شده است.

روی میز 18، استاد بزرگ احسان قائم مقامی، در برابر "کوره اکشایراج" (2422) استاد بین المللی سختکوش هندوستان به پیروزی رسید. اکشایراج 24 ساله، در دورهای گذشته نتایج خوبی همچون تساوی در برابر "لوک وان ولی" (2691)، "آبهیجت گوپتا" (2643) و "آوتیک گرگوریان" کسب کرده بود. با توجه به باخت ناگوار دور ششم، از آن جا که قائم مقامی با این برد 5.5 امتیازی شد، وی عملاً شانس حضور در جمع مدالیست ها را از دست داده است. این در حالی است که قهرمان کشورمان در اغلب دوره های گذشته در دور آخر برای کسب عناوین قهرمانی می جنگید.

استاد بزرگ مرتضی محجوب روی میز 25، در برابر "سریناث نارایانان" استاد بین المللی هند با درجه 2378 با نتیجه تساوی متوقف شد و استاد بین المللی بانوان شایسته قادرپور نتیجه را به "یوسوپ اتابایف" (2404) استاد بین المللی کشور ترکمنستان واگذار کرد. اتابایف در دور پنجم مسابقات تنها باخت استاد بزرگ "لوک وان ولی" قهرمان شش دوره کشور هلند را رقم زده است.

در دیگر دیدارها شاهین کوهستانی به علت غیبت حریف تاجیکش پیروز و 5 امتیازی شد. دیدار علی عابدی و "فرهان مهند" استاد فیده کشور اردن برنده ای نداشت و ساراسادات خادم و ابراهیم مومنی به ترتیب در برابر حریفانی از کشورهای سوریه و سودان به برتری رسیدند.

دور آخر مسابقات فردا برگزار خواهد شد.

گزارش آچمز از دورهای اول تا چهارم

 رده بندی نهایی مسابقات
[لینک کمکی]
 سایت رسمی مسابقات
 گزارش آچمز از دوره قبلی
 جدول زمان بندی مسابقات
اا

  مشاهده زنده بازی ها

 مشاهده زنده سالن مسابقات
 گزارش ویدیویی مسابقات:  1 - 2 - 3 - 4 - 5 - رعدآسا - 6و7 - 8

 
دریافت فایل کلی PGN مسابقات 
ا
نتایج نمایندگان کشورمان در یک نگاه



بین المللی دوبی امارات
ارسال شده در مورخه : شنبه، 2 ارديبهشت ماه، 1391 توسط admin  پرینت
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 دور دهم: آناند تلاشش را کرد اما نشد  [ يكشنبه، 2 آذر ماه، 1393 ] 2905 مشاهده
 گونینا قهرمان شطرنج بانوان قاره اروپا  [ جمعه، 31 فروردين ماه، 1397 ] 413 مشاهده
 کیهان  [ شنبه، 22 ارديبهشت ماه، 1397 ] 227 مشاهده
 گزارش پایانی قهرمانی نوجوانان جهان - 2012  [ جمعه، 10 آذر ماه، 1391 ] 3445 مشاهده
 گزارش پایانی دهمین جام ابن سینا در Chessdom  [ چهارشنبه، 12 مرداد ماه، 1390 ] 1827 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب