چراغ روشن شطرنج ایران

«آچــــــــمز»
چراغ روشن شطرنج ایران
به قلم استاد "محمد زارعی"

جام جهانی 2017


Levon Aronian  Chess World Cup
آرونیان، قهرمان جام جهانی

همه از یک خانواده ایم


ااا











ا

بخش ایران در سایت نتایج

اپلیکیشن های شطرنج

ا
چس 24 [شطرنج 24]
یک اپلیکیشن عالی شطرنجی
Chess24 Application
ا


 بازی با مگنوس کارلسن
Play Magnus Application


 پلی چس آنلاین 

PlayChess Application

 فریتس (نسخه اندروید) 

اپلیکیشن فریتز شطرنج


استوکفیش

Stockfish Application

چس:  آی او اِس - اندروید

 Chess.com Application 


فالوچس:  آی او اِس - اندروید

Follow Chess Application


شطرنج شردر 

Shredder Chess Application

تاکتیک های شطرنج (iOS) 

Chess Tactics Application


ساعت شطرنج
آی او اِس - اندروید

Chess Clock Application
سایر اپ های شطرنجی

سه باور غلط در شطرنج

سه باور غلط درباره ی شطرنج
برگردان از "رامان رامتین"

نابغه ی دوران



الکساندر آلخین، نابغه ی دوران

با تشکر از "غلامرضا خواجویی نژاد"

اینستاگرام آچمز
گشایش پارسی



گشایش پارسی

به کوشش "مهدی دوستکام"

آچمز در آپارات

Chess.com

چس بمب

تست

گزارش آچمز از دور آخر قهرمانی آسیا 2012


"پریمرجان نگی" هندی، جوانترین قهرمان تاریخ آسیا شد



قهرمانی بزرگسالان آسیا - 2012
با حضور تنها یک شطرنج باز ایرانی!

دور آخر "نگوین آندونگ" استاد بزرگ و ملی پوش با سابقه تیم ملی کشور میزبان، حریف دور نهم استاد بزرگ احسان قائم مقامی است. قائم مقامی و آندونگ پیش از این، چندین بار به مصاف یکدیگر رفته بودند.

اولین پیکار این دو شطرنج باز به سال 2006 و پانزدهمین دوره مسابقات سریع آسیا باز می گردد که نتیجه دیدار پس از 49 حرکت به تساوی رسید. آندونگ در آن دیدار چندین موقعیت برد داشت که قائم مقامی با دفاع دقیق و حساب شده بازی را به تساوی کشاند. دیدار دوم در سال 2007 و چهارچوب مسابقات بین المللی جام اتحادیه بیمه و لیزینگ در کشور بنگلادش انجام شد که دو بازیکن پس از انجام تنها 14 حرکت به تساوی توافق کردند. جالب این که قائم مقامی قهرمان و آندونگ نایب قهرمان آن مسابقات شدند.

یک سال بعد یعنی سال 2008، این دو شطرنج باز در سومین دوره مسابقات بین المللی جام کلکته هند بار دیگر رودررو شدند که دیدار در 30 حرکت و در وضعیتی متعادل به تساوی رسید. در همین سال یک رویارویی رعدآسا نیز بین این دو استاد بزرگ (در بازی های فکری ورزشی جهان) برگزار شد که آن هم در 14 حرکت به تساوی رسید. آخرین دیدار رسمی این دو شطرنج باز نیز در سال 2010 در مسابقات قهرمانی آسیا برگزار شد که آن دیدار نیز 30 حرکته به تساوی انجامید. بدین ترتیب این دو بازیکن در هیچ یک از رویارویی های قبلی شان نتیجه ای جز تساوی کسب نکرده اند.


آندونگ در سال 2006 با تیم ملی کشورش در مسابقات قهرمانی تیمی آسیا در اصفهان حضور داشت
داور بین المللی فریدون اسکندری نظاره گر دیدار وی با ملی پوش افغانستان است  اخبار بیشتر

نگوین آندونگ که اکنون 36 سال دارد در سال 2003، بالاتر از استاد بزرگ "رستم قاسمجانوف" قهرمان سابق جهان به مقام قهرمانی مسابقات بین المللی بمبئی هند دست یافت. وی در سال 2010 در مسابقات بین المللی کوالالامپور مالزی نیز با عملکردی درخشان نایب قهرمان شد. آندونگ در مسابقات المپیاد جهانی سال 2010، تنها بازیکن بدون باخت تیم ملی ویتنام بود. البته در آن مسابقات تیم ملی کشورمان با نتیجه 2.5 بر 1.5 در برابر تیم ملی ویتنام به یک پیروزی ارزشمند رسید که همایون توفیقی با همین حریف مساوی کرده بود.

بیشتر که بررسی کردم یک رویارویی دیگر نیز یافتم. قائم مقامی و آندونگ در دور هشتم مسابقات بین المللی فیلیپین 2007 نیز یک تساوی دیگر رقم زده بودند. 6 تساوی در 6 دیدار!

 GM نگوین آندونگ (2440)   0.5-0.5   GM احسان قائم مقامی (2579) 

بله ... همانطور که انتظارش را داشتیم، هفتمین تساوی نیز بین این دو بازیکن رقم خورد. بدین ترتیب استاد بزرگ احسان قائم مقامی، تنها نماینده کشورمان که سابقه نایب قهرمانی آسیا را نیز دارد، در این دوره از رقابت ها با کسب 2 پیروزی، 5 تساوی و دو باخت، 4.5 امتیازی شد و در مکان سی و هفتم جدول رده بندی نهایی قرار گرفت.

اما دور آخر بسیار پرالتهاب و هیجان انگیز برگزار شد. روی میز یک استاد بزرگ "نگی پریمرجان" با 7 امتیاز به مصاف "صالح سالم" همتای اماراتی اش که 5.5 امتیازی بود رفت و در کمال تعجب نتیجه را نیز واگذار کرد.

بخت با نگی یار بود که نزدیک ترین تعقیب کننده اش استاد بزرگ "یانگی یو" چینی که 6.5 امتیازی بود، روی میز دو، در مصاف "لی کوآنگ لیم" ویتنامی بخت نخست قهرمانی، در 40 حرکت [در آخر بازی رخ و 5 پیاده] مساوی کرد. بدین ترتیب نگی و یو در امتیاز 7 مشترکاً صدرنشین شدند که نگی به لطف امتیازشکنی بهتر [پیروزی در رویارویی مستقیم - وی در دور ششم یو را برده بود] در سن 19 سالگی جوانترین قهرمان تاریخ شطرنج آسیا لقب گرفت. پریمرجان در دوره گذشته این رقابت ها که در کشورمان برگزار شد، در دیداری فوق العاده حساس، شکست سختی را در برابر استاد بزرگ الشن مرادی متحمل شد و از کسب عناوین برتر بازماند.


تصویر نگی در جریان دیدار [و باخت] سال گذشته اش در برابر استاد بزرگ مرادی

پس از نگی، "یانگی یو" که سال گذشته در سن 17 سالگی به مقام دوم آسیا رسیده بود امسال نیز بار دیگر نایب قهرمان شد و "صالح سالم" استاد بزرگ 19 ساله کشور امارات با توجه به نتایج درخشانش به ویژه پیروزی دور آخرش با کسب 6.5 امتیاز، در مکان سوم قرار گرفت.

همچنین "قینگنان لیو" استاد بین المللی چینی - پدیده این دوره از مسابقات - با کسب 6 امتیاز به لطف امتیازشکنی بهتر چهارم شد و استادان بزرگ "اولیور باربوسا" از فیلیپین، "لیرن دینگ" از چین، "هوآ نی" از چین، "وسلی سو" از فیلیپین، "یانگ ون" از چین و "شانگلی لو" از چین همگی با 6 امتیاز در رده های بعدی قرار گرفتند.

دور آخر بخش بانوان نیز با توجه به باخت دور پیش صدرنشین اندونزیایی به شدت پیچیده شده بود. "ماری ان گومز" صدرنشین و قهرمان حال حاضر بانوان هند، روی میز یک مسابقات، در مصاف با "ژونقی تان" از چین، تنها به نیم امتیاز برای کسب عنوان قهرمانی نیاز داشت، اما ناباورانه باخت تا "ایرنه خاریسما سوکندر" اندونزیایی با پیروزی روی میز دو خود در برابر "ایشا کاراواده" ملی پوش هندی در حالی که با درجه 2288 بخت نوزدهم! قهرمانی بود، با کسب 7 امتیاز به تنهایی و مقتدرانه به عنوان قهرمانی برسد.

نکته جالب تر این که قهرمان اندونزیایی در اغلب لحظات دیدار دور آخرش دارای وضعیتی بازنده بود و با توجه به اشتباه فاحش حریف [آن هم در وضعیتی ساده] که منجر به از دست دادن یک رخ کامل شد، به پیروزی رسید. پس از سوکندر، چهار شطرنج باز با کسب 6.5 امتیاز مشترکاً در رده های بعدی قرار گرفتند که "ماری ان گومز" از هند و "ژونقی تان" از چین به ترتیب دوم و سوم شدند. شطرنج بازان چینی "یژینگ دینگ"، "جو وانگ" و "زو ژائو" (بخت نخست قهرمانی) نیز در رده های چهارم تا ششم قرار گرفتند. 

سوکندر، یکی از حریفان آتوسا پورکاشیان بود که وی در سال 2010 در راه کسب عنوان تاریخی قهرمانی بانوان آسیا از پیش رو برداشت. شایان ذکر است پنج نفر برتر بخش آزاد و قهرمان بخش بانوان جواز حضور در مسابقات جام جهانی 2013 را کسب نمودند.

خبر فوری: در پایان مسابقات رعدآسای [بلیتز] قهرمانی آسیا، "وسلی سو"، استاد بزرگ نوجوان فیلیپینی به مقام قهرمانی رسید. استاد بزرگ احسان قائم مقامی نیز در حالی که تا دور پنجم در صدر بود با سه باخت پیاپی از حضور در جمع نفرات برتر بازماند و بیست و ششم شد. رده بندی نهایی قهرمان این مسابقات به غیر از سه تساوی، در تمامی دیدارهایش به پیروزی رسید که یکی از تساوی ها در برابر قهرمان کشورمان بود. اینجا

نفرات برتر بلیتز بخش آزاد:
1- وسلی سو 
2-نگوین وان هوی
3- لیرن دینگ

نفرات برتر بلیتز بخش بانوان:
1- زو ژائو
2- جو وانگ
3- ژونقی تان

 رده بندی بخش آزاد - بانوان
 سایت رسمی مسابقات
 
گزارش آچمز از دور گذشته
 جدول زمان بندی مسابقات
ا
 فایل PGN بخش آزاد           فایل PGN بخش بانوان
با کلیک روی Download as PGN-File بازی ها کل ادوار را دانلود کنید

گزارش آچمز از دور:  اول - دوم - سوم - چهارم - پنجم - ششم - هفتم - هشتم 



ارسال شده در مورخه : يكشنبه، 24 ارديبهشت ماه، 1391 توسط admin  پرینت
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 آغاز مسترز پراگ 2021  [ چهارشنبه، 26 خرداد ماه، 1400 ] 2060 مشاهده
 پایان مرحله اول گرندپری بانوان در موناکو  [ جمعه، 24 مهر ماه، 1394 ] 12034 مشاهده
 قائم مقامی در مسابقات سن پائولی آلمان  [ يكشنبه، 18 تير ماه، 1391 ] 2934 مشاهده
 آغاز مسابقات قهرمانی آسیا در سال 2012  [ شنبه، 16 ارديبهشت ماه، 1391 ] 3026 مشاهده
 پایان مرحله اول گرند چس تور 2021  [ سه شنبه، 25 خرداد ماه، 1400 ] 909 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب