چراغ روشن شطرنج ایران

«آچــــــــمز»
چراغ روشن شطرنج ایران
به قلم استاد "محمد زارعی"

جام جهانی 2017


Levon Aronian  Chess World Cup
آرونیان، قهرمان جام جهانی

همه از یک خانواده ایم


ااا











ا

بخش ایران در سایت نتایج

اپلیکیشن های شطرنج

ا
چس 24 [شطرنج 24]
یک اپلیکیشن عالی شطرنجی
Chess24 Application
ا


 بازی با مگنوس کارلسن
Play Magnus Application


 پلی چس آنلاین 

PlayChess Application

 فریتس (نسخه اندروید) 

اپلیکیشن فریتز شطرنج


استوکفیش

Stockfish Application

چس:  آی او اِس - اندروید

 Chess.com Application 


فالوچس:  آی او اِس - اندروید

Follow Chess Application


شطرنج شردر 

Shredder Chess Application

تاکتیک های شطرنج (iOS) 

Chess Tactics Application


ساعت شطرنج
آی او اِس - اندروید

Chess Clock Application
سایر اپ های شطرنجی

سه باور غلط در شطرنج

سه باور غلط درباره ی شطرنج
برگردان از "رامان رامتین"

نابغه ی دوران



الکساندر آلخین، نابغه ی دوران

با تشکر از "غلامرضا خواجویی نژاد"

اینستاگرام آچمز
گشایش پارسی



گشایش پارسی

به کوشش "مهدی دوستکام"

آچمز در آپارات

Chess.com

چس بمب

تست

قهرمانی شطرنج نوجوانان آسیا در سری لانکا



از ساعاتی پیش مسابقات شطرنج قهرمانی نوجوانان آسیا در دو بخش پسران و دختران و در هفت رده سنی (مجموعاً 14 بخش!) در شهر هیکادوآ آغاز شد و تا ساعتی دیگر نیز قرعه کشی مسابقات انجام خواهد شد. امسال نخستین سالی است که مسابقات در رده سنی زیر 6 سال نیز برگزار می شود.

مشاهده اسامی نمایندگان کشورمان در قهرمانی نوجوانان آسیا 2012
اطلاعات بیشتر در سایت رسمی فدراسیون شطرنج سری لانکا

از آن جا که کشور سری لانکا میزبان این دوره از رقابت هاست، جناب آقای علیرضا فندرسکی پدر گرانقدر نیما فندرسکی (یکی از نمایندگان کشورمان در این دوره از مسابقات)، اطلاعات مفیدی برای شما بازدیدکنندگان گرامی گردآوری نمودند که آن را به علاوه چند تصویر اضافه شده، در بخش زیر خواهید خواند. اااا

اا ااhh

سری لانکا میزبان قهرمانی نوجوانان آسیا
به کوشش علیرضا فندرسکی

1- واحد پول سری‌ لانکا روپیه ‌است که هر ۱۰۵ روپیه با یک دلار آمریکا برابری می ‌کند. بهتر است همراه خود دلار داشته باشید و در فرودگاه کلمبو تبدیل نمایید. هر روپیه با دلار 1775 تومانی حدود 17 تومان می شود.

2- کسانی که قصد عزیمت به سری لانکا را دارند باید بدانند که همراه داشتن ارز بیش از ۱۰هزار دلار (در صورتی که هنگام ورود اعلام نشود) در این کشور جرم محسوب می‌شود و پیگرد قانونی دارد.


سری لانکا از کشورهای کوچک قاره آسیا و جهان محسوب می شود

3- سیم کارت تلفن های اعتباری اپراتورهای دایالوگ و موبیتل را در فرودگاه با قیمت 500 روپیه (9 هزار تومان) تهیه کرد. دایالوگ بهترین پوشش را در سری لانکا دارد اما موبیتل نرخ هایش پایین تر است.

4- در سری لانکا بیماری هایي چون تب ویروسی که عامل انتقال آن نوعی پشه است، وجود دارد.

5- غذاهای سری لانکایی بسیار مشابه غذاهای جنوب آسیا خصوصاً جنوب هند خیلی تند است. این غذاها عموماً دارای پودر کاری، فلفل تند، لیمو ترش و نارگیل هستند. قیمت غذاها در سری لانکا ارزان است، حتی در رستوران های توریستی معروف، قیمت غذاها نسبت به قیمت معمول غذا در دیگر کشورها ارزان تر است. یکی از غذاهای معروف سری ‌لانكا، پودر کاری با برنج است که در بسیاری از نقاط یافت می شود. رستوران های  فست فود با مارک های مشهور از جمله کی.اف.سی (KFC) و پیتزا هات (Pizza Hut) نیز در شهرهای بزرگ سری لانکا یافت می شوند.


طعم غذاهای کشور سری لانکا خیلی به مذاق ما ایرانی ها خوش نمی آید
اما طعم آن ها بسیار بهتر از نمونه های مشابه (هندی، چینی و مالزیایی) است

 


رژیم میوه های استوایی!؟
 


... یا کمی البته فقط کمی! دور اندیشی!!؟  

6- مسافت تهران تا کلمبو 4314.9 کیلومتر است. کلمبو دو ساعت از تهران جلوتر است. سری لانکا به جز در پایتخت خود فرودگاه مناسبی جهت نشست و براست هواپیماهای پهن پیکر ندارد و برای سفر به سایر شهرهای این کشور باید از خودرو استفاده کرد. ضمناً پرواز مستقیم از تهران به کلمبو وجود ندارد و تقریباً 6 ساعت پرواز به اضافه زمان انتظار در سالن ترانزیت طول سفر است.


نمایی از بخش داخلی فرودگاه بین المللی کلمبو

7- تعطيلات رسمي در سري لانکا 26 روز است. که سه روز عيد سعيد فطر، عيد قربان و عيد میلاد رسول اکرم نيز تعطيل رسمي اين کشور محسوب مي شوند.

8- یکی از معروف ترین فستیوال هایی که به صورت سالیانه در سری لانکا برگزار می گردد، اسالا پراهرا است که هر سال به مدت 10 روز و در ماه های جولای و آگوست برگزار می گردد.

نوار سبز رنگ در پرچم سریلانکا نمود و نشانه اقلیت مسلمان موجود در این کشور است در عین حال نشانه نارنجی کنار آن نیز نماد اقلیت تامیل در کشور سریلانکا است. رنگ زرد در زمینه پرچم نماد و نشانه مذهب بودائیسم است و رنگ قرمز زرشکی نشانه حیات طولانی است. شیر طلایی رنگ در مرکز نشانه مردم اللخصوص سینهالی ها است و شمشیر در دست شیر نشانه قدرت و پادشاهی است. برگ های موجود در گوشه های مستطیل قرمز نشانه ایی بودایی است و نشات گرفته از درختی است که گوتاما با نشستن در زیر آن به نور معرفت رسید و بودا شد. هر یک از چهار برگ  نشانه عشق، رحم، دلسوزی و عدالت است.

9- گوناگونی آب و هوا در سری لانکا، این کشور را به جزیره ای برای تمام فصول تبدیل کرده است. نواحی جنوب و جنوب غربی سریلانکا دارای آب و هوای گرم و مرطوب و مناطق شمالی و شرقی این جزیره گرم و خشک است. آب و هوای سریلانکا در سواحل، گرمسیری و در قسمت های مرتفع داخلی، معتدل است. میانگین بارش سالانه در شمال و شرق به 100 سانتی متر و در جنوب و غرب به بیش از 200 سانتی متر می رسد. درجه حرارت تقریباً بین 28 تا 32 درجه سانتی گراد می باشد. در نواحی کوهستانی معتدل، درجه حرارت تا 16 درجه می رسد.


تصویر ماهواره ای از کشور سری لانکا
ا


اگر به سری لانکا بروید و به باغ وحش ملی این کشور استوایی نروید، نیمی از عمرتان بر فناست!!
در این مکان دیدنی، تقریباً تمامی حیوانات مهم موجود می باشند حتی ...

ا
حالا کمی در مورد خود سری لانکا

جمهوری دموکراتیک سوسیالیستی سری لانکا جزیره‌ای واقع در جنوب آسیا، اقیانوس هند و جنوب کشور هندوستان است. پایتخت سیاسی آن سری جایاواردنپورا کوته و پایتخت تجاری ‌اش شهر کلمبو است. سری لانکا از مستعمرات بریتانیا بوده و قبلاً «سیلان» خوانده می ‌شده ‌است.

استعمار انگلیس از قرن ۱۹ و بعد از احاطهٔ این کشور به هند شروع شده و تا زمان استقلال (روز ۴ فوریهٔ ۱۹۴۸) ادامه داشت. پس از استقلال درگیری‌ های قومی بین تامیل‌ها در شمال و شرق که اکثرا هندو بودند و سینهالی ‌ها در جنوب که اکثرا بودایی بودند، از عوامل بی ثباتی در این کشور بود.

شهر کلمبو ۶۴۲ هزار نفر جمعیت دارد. مساحت سری لانکا ۶۵٬۶۱۰ کیلومتر مربع و جمعیت آن ۱۹٬۶۶۸٬۰۰۰ نفر است. از شهرهای مهم سری لانکا می ‌توان به: دهیوالا – مونت لاوینیا ۲۱۰ هزار نفر، موراتوا ۱۷۷ هزار نفر، نگومبو ۱۲۱ هزار نفر و سری جایوردنه پورا کوته ۱۱۵ هزار نفر اشاره کرد. ۷۲ ٪ نژاد سری لانکا را سینهالی، ۱۸ ٪ را تامیل و ۷ ٪ را مور تشکیل می‌دهند، همچنین دین ۷۶ ٪ مردم سری لانکا، بودایی، ۸ ٪ مسلمان، ۸ ٪ هندو و ۶ ٪ مسیحی هستند. زبان‌های رسمی سری لانکا، سینهالی و تامیلی است.


فروشگاه ملی چای سری لانکا که یک قوری بزرگ در جلوی درب ورودی آن قرار دارد
همانطور که می دانید نام پیشین این کشور، سیلان بوده است

طبیعت زیبا، سواحل آرام و سرسبز و وجود پارک‌های طبیعی در سری لانکا موجب شده تا این کشور همه ساله گردشگران زیادی را به خصوص از کشورهای اروپایی جذب کند که به لحاظ اقتصادی یکی از منابع عمده ارزی این کشور محسوب می‌شود. طبق آمار سال ۲۰۰۸ درآمد ارزی به دست آمده از این صنعت بالغ بر ۷۰۰ میلیون دلار بوده‌ است. دولت سری لانکا به منظور تشویق جهانگردان، قوانین ورود به این کشور را آسان کرده و ویزای توریستی را تا حداکثر یک ماه در فرودگاه صادر می ‌کند.


۷۶ ٪ مردم سری لانکا، بودایی، ۸ ٪ مسلمان، ۸ ٪ هندو و ۶ ٪ مسیحی هستند

سری لانکا با داشتن هفت مکان که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده اند از این نظر کشوری غنی است (لازم به ذکر است ایران عزیز و باستانی و بزرگ ما فقط  دو تا بیشتر دارد یعنی ٩ تا) این مکان ها عبارتند از:

١- شهر باستانی سیگیریا
٢- شهر باستانی پولونارووا
٣- معبد طلایی دامبولا
۴-
شهر قدیمی گاله و قلعه آن
 ۵-
شهر مقدس آنارادهاپورا
۶-
شهر مقدس کندی
٧- منطقه حفاظت شده طبیعی سینهاراجا


قلعه صخره ای سیگیریا از دیدنی ترین جاذبه های توریستی سری لانکا  اطلاعات بیشتر

ا
اقتصاد سری لانکا

کشور سری لانکا در جنوب شبه قاره هند یکی از ضعیف‌ ترین اقتصادهای آسیا را داراست. ارزش تولید ناخالص داخلی این کشور که ۲۲ میلیون نفر جمعیت دارد و ۶۰ درصد از آن وابسته به بخش خدمات است، در پایان سال ۲۰۰۹ به حدود ۸۷ میلیارد دلار (برای ایران 830 میلیارد دلار در سال 2011) رسید. کشاورزی یک بخش مهم در اقتصاد سری لانکاست به طوری که یک سوم نیروی کار این کشور در این بخش و فعالیت های مرتبط با آن مشغول به کار هستند. بخش کشاورزی ۱۲ درصد تولید ناخالص ملی سری لانکا را در سال ۲۰۰۹ به خود اختصاص داد. این بخش همچنین یک منبع مهم مواد خام و درآمدهای ارزی است. بخش صنعت سری لانکا ۲۸ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور در سال ۲۰۰۹ را به خود اختصاص داده و عمدتاً فعالیت های صنعتی سری لانکا در بخش منسوجات و پوشاک است. با این وجود صادرات منسوجات و پوشاک سری لانکا رقابت پذیری خود را در بازارهای جهانی از دست داده ‌است.


برعکس اقتصاد این کشور، حداقل ساختمان بانک مرکزی این کشور بسیار مدرن و شیک است


بانک مرکزی سری لانکا در کنار برج های دو قلوی تجارت جهانی این کشور واقع شده است

ارزش صادرات سری لانکا در پایان سال ۲۰۰۹ به ۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار رسید که شامل کالاهایی نظیر منسوجات، چای، برنج، فلفل، الماس، زمرد، یاقوت، نارگیل، الوار و ماهی بود.

محصولات وارداتی این کشور شامل پارچه‌ های فابریک، مواد معدنی، نفت، مواد غذایی و ماشین ‌آلات و تجهیزات حمل و نقل است که از کشورهای هند ۶/۱۹ درصد، چین ۵/۱۰ درصد، سنگاپور ۸/۸ درصد، ایران ۷/۵ درصد، مالزی ۱/۵ درصد، هنگ ‌کنگ ۲/۴ درصد و ژاپن ۱/۴ درصد وارد می‌شود. سری لانکا ظرف سال ۲۰۰۹ بیش از ۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار کالا از کشورهای دیگر کالا وارد کرد.


لاکشمن ویجسوریا، داور بین المللی و تقریباً همه کاره شطرنج کشور سری لانکا است
ا


کشور سری لانکا هرقدر که در رشته شطرنج بی ادعا و در اول راه است،
در ورزش کریکــــــــــــت، مدعی و نایب قهرمان حال حاضر جهان می باشد!!

یکی از تلخ ترین اتفاقات ورزشی سال های اخیر مربوط بود به حمله سال 2009
القاعده به تیم ملی کریکت سری لانکا در پی برگزاری دیدار دوستانه اش با پاکستان!
در پی آن حمله تروریستی، کشور پاکستان میزبانی مسابقات قهرمانی کریکت جهان
در سال 2011 را از دست داد. (آن حادثه چندین کشته و زخمی برجای گذاشت)
ا

هیکــــــــــــــــادوآ

هیکادوآ [Hikkaduwa] در 98 کیلومتری شهر کلمبو و در سواحل جنوب غربی کشور سری لانکا واقع شده است. قبل از سال 1960 این شهر، روستایی بسیار کوچک بوده که شغل اصلی مردمان آن ماهی گیری بوده است. پس از آن به یکی از مقاصد و مراکز توریستی سری لانکا تبدیل شده است. در سواحل آن انواع ورزش ها از جمله شنا، جت اسکی، موج سواری و غواصی مشاهده می گردد که توجه اکثر توریست ها و مسافران را به خود جلب می نماید. از شهرهای نزدیک به آن شهر گاله در 14 کیلومتری آن می باشد. قایق های شیشه ای برای مشاهده ماهی های رنگارنگ و لاک پشت های اقیانوس هند در دسترس توریست ها می باشد که یکی از جاذبه های این محل می باشد. همچنین صخره های مرجانی آن بسیار معروف است.

با آرزوی موفقیت برای کاروان شطرنج ایران در هیکادوآ
ا 



ارسال شده در مورخه : يكشنبه، 4 تير ماه، 1391 توسط admin  پرینت
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 گری کبیر باز می گردد  [ شنبه، 17 تير ماه، 1396 ] 3193 مشاهده
 آغاز سی و نهمین دوره المپیاد جهانی در روسیه  [ سه شنبه، 30 شهريور ماه، 1389 ] 3464 مشاهده
 درخشش علیرضا فیروزجاه در ایروفلوت 2017  [ پنجشنبه، 12 اسفند ماه، 1395 ] 5784 مشاهده
 تولد نخستین کاندیدای استادی تاریخ ایران  [ جمعه، 4 دي ماه، 1388 ] 3146 مشاهده
 اکتبر 2016: نگاهی به فهرست جدید فیده  [ شنبه، 10 مهر ماه، 1395 ] 541 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب