چراغ روشن شطرنج ایران

«آچــــــــمز»
چراغ روشن شطرنج ایران
به قلم استاد "محمد زارعی"

جام جهانی 2017


Levon Aronian  Chess World Cup
آرونیان، قهرمان جام جهانی

همه از یک خانواده ایم


ااا











ا

بخش ایران در سایت نتایج

اپلیکیشن های شطرنج

ا
چس 24 [شطرنج 24]
یک اپلیکیشن عالی شطرنجی
Chess24 Application
ا


 بازی با مگنوس کارلسن
Play Magnus Application


 پلی چس آنلاین 

PlayChess Application

 فریتس (نسخه اندروید) 

اپلیکیشن فریتز شطرنج


استوکفیش

Stockfish Application

چس:  آی او اِس - اندروید

 Chess.com Application 


فالوچس:  آی او اِس - اندروید

Follow Chess Application


شطرنج شردر 

Shredder Chess Application

تاکتیک های شطرنج (iOS) 

Chess Tactics Application


ساعت شطرنج
آی او اِس - اندروید

Chess Clock Application
سایر اپ های شطرنجی

سه باور غلط در شطرنج

سه باور غلط درباره ی شطرنج
برگردان از "رامان رامتین"

نابغه ی دوران



الکساندر آلخین، نابغه ی دوران

با تشکر از "غلامرضا خواجویی نژاد"

اینستاگرام آچمز
گشایش پارسی



گشایش پارسی

به کوشش "مهدی دوستکام"

آچمز در آپارات

Chess.com

چس بمب

تست

گزارش دور دوم مسابقات المپیاد جهانی

گزارش و تصاویر جدید اضافه شد



چهلمین دوره مسابقات المپیاد جهانی شطرنج
استانبول - ترکیه

تیم ملی آقایان کشورمان در دور دوم مسابقات با قرعه اسکاتلند مواجه است. پیش از این در تاریخ المپیاد جهانی، شش بار به مصاف اسکاتلند رفته بودیم:

مسکو 1956: تیم ملی کشورمان در نخستین حضورش در رقابت های المپیاد جهانی (دوازدهمین دوره در مسکو) در دور آخر مرحله نهایی مسابقات با ترکیب مرحوم یوسف صفوت، خشایار مصطفوی کاشانی، مرحوم عبدالحسین نوابی و عباس لطفی با نتیجه 3 بر 1 در برابر اسکاتلند به پیروزی رسید. 

مونیخ 1958: دو سال بعد در شهر مونیخ آلمان، تیم اسکاتلند انتقام گرفت و در دور ماقبل آخر مسابقات با نتیجه 2.5 بر 1.5 در برابر تیم ملی کشورمان (با ترکیب مرحوم صفوت، هوشنگ مشیان، مرحوم سرهنگ مهدی پاکدامن و مرحوم عبدالحسین نوابی) را مغلوب کرد.  

زیگن 1970: تیم ملی ایران در المپیاد جهانی 1970 زیگن آلمان بازهم در دور پیش از آخر به اسکاتلند باخت و این بار با نتیجه 1.5 بر 2.5. تیم کشورمان را در این دیدار ناصر حمصی، هوشنگ مشیان، مرحوم یوسف صفوت و خسرو شیخ هرندی تشکیل می دادند.

اسکوپیه 1972: این بار مصاف ایران و اسکاتلند برنده ای نداشت و دو تیم در دور هشتم به نتیجه تساوی 2-2 رضایت دادند. خسرو شیخ هرندی، خسرو شهسوار، مهرشاد شریف و امیرمسعود سوادکوهی در این دیدار حضور داشتند. هرندی برد، شریف باخت، شهسوار و سوادکوهی مساوی کردند. مسابقات آن سال در 15 دور برگزار شد!

استانبول 2000: تیم ملی کشورمان در دور یازدهم (سه دور مانده به پایان) با ترکیب احسان قائم مقامی (0.5)، مرتضی محجوب (0)، امیر ملاحی (1) و حسن عباسیفر (0) با نتیجه 1.5 بر 2.5 به تیم اسکاتلند باخت. نکته جالب توجه این دیدار تساوی احسان قائم مقامی جوان با "جاناتان رائسون" استاد بزرگ سرشناس و صاحب سبک اسکاتلند بود. رائسون علاوه بر مقالات ارزشمند، کتب بسیار نفیسی از جمله «هفت گناه کبیره در شطرنج» و «شطرنج برای گورخر ها» نگاشته است.

تورین 2006: یکی ارزشمندترین پیروزی های تیم ملی کشورمان در المپیاد ایتالیا در دور هشتم مسابقات با نتیجه 3 بر 1 رقم خورد. احسان قائم مقامی (0.5)، مرتضی محجوب (1)، الشن مرادی (0.5) و مرتضی دربان (1) در این پیروزی سهیم بودند. (قائم مقامی پس از شش سال بار دیگر با استاد بزرگ رائسون به تساوی رسید)

دور دوم بخش آقایان: اما در المپیاد جهانی 2012 استانبول ترکیه، تیم ملی آقایان کشورمان با چیدمان قائم مقامی، درینی، ایدنی و گلی زاده در برابر تیم نه چندان مستحکم اسکاتلند با چیدمان استاد بزرگ "کالین مک نب" (2446)، استاد بزرگ "کتوان آراخامیا-گرانت" (2421)، استاد بزرگ "جان شاو" (2424) و استاد فیده "الن تیت" (2332) قرار گرفت. شاید پس از رویت بازیکنان دوهزار و چهارصدی و حتی استاد فیده تیم اسکاتلند کمی تعجب کرده باشید. یا حضور یک بانو روی میز دوی تیم ملی آقایان این کشور! اما اگر فهرست درجه بین المللی این کشور را مشاهده کنید خواهید دریافت که بضاعت شطرنج اسکاتلند در همین سطح است.

دور دوم بخش بانوان: تیم ملی بانوان کشورمان نیز با یکی از بدترین قرعه های ممکن یعنی اوکراین مواجه شده است. اوکراینی ها سه دور قبل (تورین 2006) مقتدرانه به مقام قهرمانی جهان دست یافتند. در سال 2008 در شهر درسدن نایب قهرمان شدند و در دوره گذشته (خانتی مانسیسک 2010) در حالی که تا آخرین دقایق در حلقه صدرنشیان قرار داشتند با قبول باخت در برابر چین در مکان نهم قرار گرفتند.

پورکاشیان، خادم، حجازی پور و قادرپور (همان چیدمان دور قبل) در این دور کار سختی در برابر اوکراین با چیدمان استاد بزرگ "کاترینا لاهنو" (2542)، استاد بزرگ "ناتالیا ژوکوآ" (2444)، استاد بین المللی "آنا اوشنینا" (2433) و استاد بین المللی"اینا یانوسکایا" (2404) در پیش خواهند داشت.

  ا
ا
دور دوم:

بخش آزاد:         IRI ایران   3.5-0.5   اسکاتلند  

بخش بانوان:
      اوکراین   3.5-0.5    ایران  IRI
ا

1) قائم مقامی - مک نب: استاد بزرگ احسان قائم مقامی که سرانجام در این دور اجازه حضور در چیدمان را یافت، بسیار کوبنده ظاهر شد و "کالین مک نب" همتای 51 ساله اش را در حرکت 33 بازی در وضعیت مات اجباری قرار داد. (آن هم در شروع تخصصی حریف یعنی دفاع پیرک!) "مک نب" قهرمان چهار دوره شطرنج اسکاتلند که دوازدهمین حضورش را در مسابقات المپیاد جهانی سپری می کند از پیرک بازان قهار دنیا به شمار می رود و به همراه دکتر "جان نان" یک کتاب نیز در این زمینه نوشته است. استاد بزرگ "کالین اندرسن مک نب" دارای مدرک دکترای ریاضی (و همچنین پی.اچ.دی) از دانشگاه آکسفورد می باشد.


پروفسور کالین مک نب

2) آراخامیا - درینی: با تصمیم مربی، استاد بین المللی علوی مقدم در این دور از چیدمان خارج شد و بدین ترتیب استاد بین المللی پوریا درینی به میز دو صعود کرد. حریف پوریا کسی نبود جز "کتوان آراخامیا-گرانت" استاد بزرگ بانوان (و همچنین GM) کشور اسکاتلند! آراخامیا در این دیدار نمایش خوبی داشت اما نمایش درخشان تر درینی سرانجام نتیجه را در حرکت 45 به نفع وی رقم زد. 

نکات جالب راجع به کتوان آراخامیا-گرانت:
- آراخامیا اصالتاً گرجی است و سابقه کسب عنوان قهرمانی جوانان جهان با کشور سابقش را نیز دارد
- در سال 1996 با شطرنج باز اسکاتلند "جاناتان گرانت ازدواج کرد. صاحب یک دختر به نام النا هستند
- در المپیاد جهانی 1990 نوی ساد در تیم ملی شوروی حضور داشت و از 12 دیدار، 12 امتیاز کسب نمود
- او تاکنون 9 مدال المپیاد جهانی به دست آورده است. (2 مدال طلای تیمی و 3 مدال طلای انفرادی)
- مدال طلای تیمی در مسابقات قهرمانی تیمی اروپا 1997 و همچنین دو مدال نقره در 1992 و 2005
- پس از ازدواج و مهاجرت به انگلستان سال ها با نام کشور قبلی اش (گرجستان) به رقابت پرداخت
- در سال 1983، 1984 و 1990 قهرمان بانوان کشور گرجستان شد. (در 2008 ملیتش را تغییر داد)
- در سال 2003 مشترکاً قهرمان شطرنج آقایان کشور اسکاتلند شد! (نخستین بانوی قهرمان)
- در سال 2011 به تنهایی به عنوان قهرمانی شطرنج آقایان کشور اسکاتلند دست یافت!!
- قهرمان شطرنج بانوان بریتانیا در سال های 2003، 2004، 2006 و 2007
- در سال 2006 در مسابقات قهرمانی آقایان بریتانیا تنها نیم امتیاز از قهرمان مسابقات کمتر داشت!
- در سال 2006 شوهرش هم قهرمان اسکاتلند شد! (تنها زوج قهرمان شطرنجی دنیا )
- در سال 2007، "هیکارو ناکامورا" قهرمان شطرنج امریکا را در مسابقات جبل الطارق شکست داد!
- آراخامیا در سال 1987 استاد بزرگ بانوان و در سال 2009 استاد بزرگ [آقایان] شده است
- وی در حالی که یک بانوست، ششمین استاد بزرگ (Grand Master) تاریخ شطرنج اسکاتلند است

3) ایدنی - شاو: پویا ایدنی استاد بین المللی نوجوان خوزستانی کشورمان که در سن 16 سالگی نخستین حضورش در مسابقات المپیاد جهانی را تجربه می کند در این دور به مصاف "جان شاو" (2424) استاد بزرگ 44 ساله اسکاتلند که سابقه نه بار حضور در این رقابت ها را دارد، رفت و در نهایت در حالی که اکثر لحظات بازی دارای برتری بود در حرکت 63 به نتیجه تساوی رضایت داد.

4) تیت - گلی زاده: "الن تیت" (2332) استاد فیده کشور اسکاتلند حریف این دور استاد بزرگ "اصغر گلی زاده بود که اصغر اولین اشتباه حریف در حرکت 24 را آخرین اشتباهش کرد و با اداره بازی در حرکت سی و چهارم به پیروزی رسید.
ا

1) لاهنو - پورکاشیان: آتوسا پورکاشیان در مصاف با "کاترینا لاهنو" (2542) استاد بزرگ سرشناس کشور اوکراین بد شروع نکرد اما از اواسط دیدار رفته رفته وضعیت نابغه اوکراینی بهتر شد. البته پورکاشیان در آخر بازی شانس های بسیاری برای کسب تساوی داشت اما حرکات دقیق را نیافت و نتیجه را پس از 71 حرکت واگذار نمود. لاهنو ده سال پیش در سن 12 سال و 4 ماهگی جوانترین استاد بزرگ بانوان شطرنج دنیا لقب گرفت. وی در سال 2008 قهرمان بانوان اروپا شد و در سال 2009 با "رابرت فونتین" استاد بزرگ مطرح فرانسوی ازدواج کرد.


کاترینا لاهنو از نوابغ حال حاضر شطرنج دنیا (دارای سابقه قهرمانی در المپیاد جهانی)

2) خادم - ژوکوآ: "ناتالیا ژوکوآ" (2442) دیگر استاد بزرگ مطرح کشور اوکراین با ارائه یک بازی بدون نقص و زیبا، استاد بین المللی بانوان کشورمان را در 40 حرکت مغلوب کرد. ژوکوآ همسر "الکساندر گریشوک" ابراستاد بزرگ شطرنج روسیه و دنیاست.


"ناتالیا ژوکوآ" همسر استاد بزرگ "الکساندر گریشوک" روس است
(دارای سابقه قهرمانی در المپیاد جهانی)

3) اوشنینا - حجازی پور: استاد بین المللی میترا حجازی پور یکی از پرافتخارترین شطرنج بازان تاریخ کشورمان است اما در این دور در حد و اندازه های خود ظاهر نشد و در حرکت دوازدهم بازی در اقدامی عجیب، اسب خود را بدون دفاع از کنار صفحه (خانه a6) گسترش داد و از آنجا که سوارهای بی دفاع همواره تم حمله دوگانه هستند وی تاکتیکی دو حرکته خورد و "آنا اوشنینا" (2433) بدون مشکل خاصی در 27 حرکت فاتح دیدار شد.

4) قادرپور - یانوسکا: تنها امتیاز (تساوی) این دور توسط همسر قهرمان آقایان ایران، استاد بین المللی بانوان شایسته قادرپور (در برابر "اینا یانوسکا" با درجه 2404) به دست آمد. قهرمان سابق بانوان کشورمان با کمی اعتماد به نفس بیشتر حتی می توانست فاتح این دیدار باشد. در این که تیم ملی بانوان اوکراین صاحب نام و بسیار قدرتمند است هیچ شکی نیست اما به نظر می رسد بازیکنان کشورمان پیش از آغاز دیدار، مغلوب نام پرآوازه این تیم شده بودند...

اتفاق مهم دور دوم مسابقات:


پیروزی استاد بزرگ "محمد المضیحکی" قطری در برابر استاد بزرگ "واسیلی ایوانچوک"!!
المضیحکی که سابقه ده حضور در المپیاد جهانی را دارد در سال 2001 با "چن ژو"
قهرمان چینی بانوان جهان ازدواج کرد. (ژو پس از ازدواج تابعیت قطر را اختیار کرد)

ا

قرعه های دور سوم مشخص شدند:
آلمان، قهرمان حال حاضر اروپا حریف دور سوم آقایان!! (میز 9)
- با چیدمان قائم مقامی، علوی، درینی و گلی زاده اینجا
تاجیکستان، استراحت بانوان با یک قرعه آسیایی (میز 29)
- با چیدمان پورکاشیان، خادم، حکیمی فرد و قادرپور
 اینجا
اا
 
سایت رسمی نتایج بخش
آقایان / بانوان
 مشاهده سایت رسمی مسابقات
مشاهده عملکرد تیم ملی آقایان ایران در یک نگاه
مشاهده عملکرد تیم ملی بانوان ایران در یک نگاه
ا
 مشاهده زنده بازی های بخش آقایان
 مشاهده زنده بازی های بخش بانوان
ا
 
دریافت فایل بازی های مسابقات
ا
 
مشاهده زنده ویدیویی سالن مسابقات
 مشاهده گزارش های ویدیویی مسابقات
 مشاهده گزارش های تصویری مسابقات
ا
[لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را به آدرس Mahdipour_reza@yahoo.com ارسال نمایید]



ارسال شده در مورخه : پنجشنبه، 9 شهريور ماه، 1391 توسط admin  پرینت
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 گزارش پایانی قهرمانی نوجوانان جهان - 2015  [ جمعه، 15 آبان ماه، 1394 ] 3816 مشاهده
 مسابقات شطرنج آزاد بين المللي مالزي - 2009  [ سه شنبه، 10 شهريور ماه، 1388 ] 2079 مشاهده
 سومی پوررمضانعلی در مسابقات آزاد ترکیه  [ سه شنبه، 11 آبان ماه، 1395 ] 1071 مشاهده
 بلیتس علیرضا فیروجاه مقابل هیکارو ناکامورا  [ يكشنبه، 26 آذر ماه، 1396 ] 4484 مشاهده
 قهرمانی گریشوک در گرندپری شارجه 2017  [ جمعه، 13 اسفند ماه، 1395 ] 2837 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب