چراغ روشن شطرنج ایران

«آچــــــــمز»
چراغ روشن شطرنج ایران
به قلم استاد "محمد زارعی"

جام جهانی 2017


Levon Aronian  Chess World Cup
آرونیان، قهرمان جام جهانی

همه از یک خانواده ایم


ااا











ا

بخش ایران در سایت نتایج

اپلیکیشن های شطرنج

ا
چس 24 [شطرنج 24]
یک اپلیکیشن عالی شطرنجی
Chess24 Application
ا


 بازی با مگنوس کارلسن
Play Magnus Application


 پلی چس آنلاین 

PlayChess Application

 فریتس (نسخه اندروید) 

اپلیکیشن فریتز شطرنج


استوکفیش

Stockfish Application

چس:  آی او اِس - اندروید

 Chess.com Application 


فالوچس:  آی او اِس - اندروید

Follow Chess Application


شطرنج شردر 

Shredder Chess Application

تاکتیک های شطرنج (iOS) 

Chess Tactics Application


ساعت شطرنج
آی او اِس - اندروید

Chess Clock Application
سایر اپ های شطرنجی

سه باور غلط در شطرنج

سه باور غلط درباره ی شطرنج
برگردان از "رامان رامتین"

نابغه ی دوران



الکساندر آلخین، نابغه ی دوران

با تشکر از "غلامرضا خواجویی نژاد"

اینستاگرام آچمز
گشایش پارسی



گشایش پارسی

به کوشش "مهدی دوستکام"

آچمز در آپارات

Chess.com

چس بمب

تست

گزارش دور به دور مسابقات المپیاد جهانی



چهلمین دوره مسابقات المپیاد جهانی شطرنج
استانبول - ترکیه

دور هفتم:
پیروزی آقایان در برابر ایسلند / برد کوبنده بانوان در برابر اسلواکی

تیم ملی آقایان کشورمان در دور هفتم، روی میز 29 مسابقات با قرعه ای مناسب به نام ایسلند مواجه شد. روی میز یک احسان قائم مقامی قهرمان 10 دوره شطرنج کشورمان در مصاف با "هانس استفانسون" (2515) قهرمان 11 دوره کشور ایسلند، نتیجه را در 43 حرکت واگذار کرد. قائم مقامی تا به اینجای کار با یک برد، سه تساوی و چهار باخت نمایش قابل قبولی نداشته است. روی میز دو سیدجواد علوی مقدم در چهارمین دیدار خود در این دوره از رقابت ها در برابر استاد بزرگ "هنریک دنیلسن" (2511) به تساوی رسید. دنیلسن در سال 2009 قهرمان کشورش شده بود. پوریا درینی روی میز سه در یک بازی مدرسه ای در 30 حرکت استاد بین المللی "هجوروار اشتین گرتارسون" (2506) را شکست داد و در میز چهار اصغر گلی زاده در مصاف با استاد بزرگ "تروستور تورهالسون" (2426) در تنها 27 حرکت! پیروز شد. بدین ترتیب تیم ملی کشورمان با نتیجه 2.5 بر 1.5 در برابر ایسلند به برتری رسید. تیم کشورمان در مکان چهل و چهارم جدول رده بندی است.

تیم ملی بانوان کشورمان نیز با چیدمان آتوسا پورکاشیان، ساراسادات خادم، میترا حجازی پور و غزل حکیمی فرد با نتیجه باورنکردنی 3.5 بر 0.5 تیم نیرومند اسلواکی را در هم کوبید. تنها تساوی تیم کشورمان روی میز دو توسط خادم در برابر "جولیا کوچتکوآ" (2305) نیرومندترین بازیکن تیم حریف به دست آمد. تیم ملی بانوان ایران با این برد ارزشمند در مکان هفدهم قرار گرفت.

از نتایج مهم این دور در بخش آقایان می توان به پیروزی روسیه در برابر جمهوری آذربایجان، باخت ارمنستان به چین! و توقف مجارستان در برابر فیلیپین اشاره کرد. در بخش بانوان نیز تیم روسیه با نتیجه 2-2 در برابر لهستان متوقف شد و صدرنشینی را به تیم چین که با نتیجه 2.5 بر 1.5 از سد گرجستان گذشت، واگذار کرد.


گری کاسپاروف قهرمان اسطوره ای شطرنج جهان نیز در این دوره از مسابقات مهمان ویژه است


یوجین توره (60 ساله) نخستین استاد بزرگ تاریخ شطرنج قاره آسیا و کشور فیلیپین
وی بیست و یکمین!!! حضور خود را در المپیاد جهانی تجربه می کند (رکورد حضور در المپیاد)


در حاشیه این دوره از رقابت ها یکی از بزرگترین نمایشگاه های مهره های شطرنج جهان برپا شده است

دور هشتم:
تساوی عجیب آقایان با تاجیکستان / توقف بانوان در برابر لیتوانی

در دور هشتم مسابقات روی میز 21 شاهد تساوی عجیب و بی موقع آقایان کشورمان در برابر تاجیکستان بودیم. روی میز یک احسان قائم مقامی در مصاف با استاد بزرگ "فرخ امانتوف" (2615) بازهم باخت. تنها چیزی که انتظار نداشتیم باخت پوریا درینی در این دور بود که وی نیز روی میز دو در برابر "محمد خوسنخوجایف" شطرنج باز بدون عنوان تیم حریف با درجه 2378 تن به شکست داد. اما پویا ایدنی و اصغر گلی زاده روی میزهای سه و چهار به ترتیب در برابر استاد فیده "سوخیب جورایف" (2354) و "جمشید عیسایف" (2357) به پیروزی رسیدند تا مانع از شکست تیم ملی کشورمان در برابر تاجیکستان شوند! جالب اینکه تاجیک ها در دور چهارم نیز با تیم منتخب ناشنوایان جهان به تساوی 2-2 رسیده بودند. تیم ملی آقایان کشورمان در پایان این دور در رده چهل و سوم قرار گرفت.

بانوان ایران نیز روی میز 10 مسابقات در برابر لیتوانی به نتیجه تساوی 2-2 رضایت دادند. لیتوانی تیم نیرومندی نیست اما روی میز یک آن ها بازیکن سرشناسی به نام "ویکتوریا سمیلیته" (2520) حضو ر دارد که قهرمان سال گذشته بانوان اروپا است. روی میز یک آتوسا پورکاشیان به سمیلیته باخت. (سمیلیته همسر سابق الکسی شیروف (2001 تا 2007) و دارای دو فرزند از اوست) روی میز دو ساراسادات خادم به زیبایی و در 33 حرکت استاد بزرگ بانوان "دیمانته دالیته" با درجه 2216 را شکست داد. روی میز سه میترا حجازی پور ناباورانه به "جویتا زیوگایته" شطرنج باز بی عنوان تیم حریف با درجه 2052 باخت و روی میز چهار غزل حکیمی فرد در مصاف با "گینتاره پالاسکایته" (2053) به امتیاز کامل دست یافت. تیم ملی بانوان کشورمان علی رغم توقف در برابر لیتوانی مکان هفدهمش در جدول رده بندی را حفظ نمود.

از نتایج جالب توجه این دور بخش آقایان می توان به پیروزی 2.5 بر 1.5 روسیه صدرنشین در برابر اوکراین (مدافع عنوان قهرمانی)، تساوی 2-2 چین در برابر جمهوری آذربایجان، پیروزی 2.5 بر 1.5 آلمان در برابر مجارستان و از همه جالب تر به پیروزی 3-1 فیلیپین در برابر انگلستان اشاره داشت. در بخش بانوان نیز چین روی میز یک با نتیجه 3 بر 1 از سد لهستان گذشت و روسیه با نتیجه 2-2 در برابر اوکراین متوقف شد تا امیدهای قهرمانی این تیم بیش از پیش کم رنگ شود.


پیروزی 2.5 بر 1.5 روسیه صدرنشین در برابر اوکراین (مدافع عنوان قهرمانی)


تساوی 2-2 تیم های ملی چین و جمهوری آذربایجان


باخت 1-3 انگلستان در برابر فیلیپین!!


امید قهرمانی تیم ملی بانوان روسیه کم رنگ شد ...


مهرداد پهلوانزاده در این دوره نماینده کنفدراسیون شطرنج آسیا و داور مسابقات است

دور نهم:
آقایان به اسپانیا باختند، بانوان به ارمنستان

آقایان روی میز هجده به اسپانیا باختند و بانوان روی میز شش به ارمنستان

تیم ایران در این دور بدون احسان قائم مقامی (که از 8 دیدار، 2.5 امتیاز کسب کرده بود) به مصاف تیم اسپانیا رفت. روی میز یک اسپانیا نیز بر خلاف سال های گذشته خبری از "الکسی شیروف" نیست چرا که او به زادگاهش (تیم ملی لتونی) بازگشته است. سیدجواد علوی مقدم روی میز یک به استاد بزرگ "فرانسیسکو والخو پونز" (2697) ملقب به «پاکو» باخت. روی میز دو پوریا درینی در برابر استاد بزرگ "ایوان سالگادو لوپز" با درجه 2638 به یک پیروزی درخشان دست یافت. (سالگادو لوپز در مسابقات ایروفلوت امسال در برابر قائم مقامی پیروز شده بود) 

روی میز سه، پویا ایدنی شطرنج باز 17 ساله کشورمان (همچنان بدون باخت!) در برابر استاد بزرگ "اولگ کورنیف" (2581) به تساوی رسید. کورنیف که به تازگی ملیت خود را از روسیه به اسپانیا تغییر داده است در سال گذشته در مسابقات جام ابوترابی استان قزوین حضور داشت و جالب این که در آن جا نیز در برابر ایدنی با نتیجه تساوی متوقف شد. اصغر گلی زاده نیز روی میز چهار به استاد بزرگ "مانوئل پرز کاندلاریو" (2575) باخت. بدین ترتیب تیم کشورمان با نتیجه 1.5 بر 2.5، نتیجه را به اسپانیا واگذار و به رده شصتم جدول رده بندی سقوط کرد.


سیدجواد علوی مقدم، قهرمان سابق نوجوانان جهان در کنار گری کاسپاروف قهرمان سابق جهان

تیم ملی بانوان کشورمان نیز با چیدمان آتوسا پورکاشیان، ساراسادات خادم، غزل حکیمی فرد و شایسته قادرپور روی میز شش!! مسابقات در برابر تیم نیرومند ارمنستان با نتیجه 1 بر 3 شکست خورد و به رده بیست و نهم جدول رده بندی سقوط کرد. روی میز یک پورکاشیان در برابر "الینا دنیلیان" (2476) استاد بزرگ سرشناس ارمنی دارای وضعیت برتری بود اما با یک اشتباه همه چیز از دست رفت. روی میز دو ساراسادات خادم در برابر استاد بین المللی "لیلیت مکرتچیان" با درجه 2454 به یک تساوی ارزشمند دست یافت. روی میز سه غزل حکیمی فرد از استاد بین المللی "لیلیت کلوجان" (2349) یک پیاده عقب افتاد اما سرمربی تیم ارمنستان در اقدامی عجیب از بازیکنش خواست که به نتیجه تساوی رضایت دهد. جالب این که سرمربی تیم ارمنستان کسی نیست جز "آرتور چیبوخچیان" سرمربی سابق تیم ملی بانوان ایران و مربی خصوصی خواهران حکیمی فرد. روی میز چهار نیز شایسته قادرپور نخستین باختش در این دوره از رقابت ها را در برابر استاد بزرگ بانوان "ماریا کورسوآ" با درجه 2338 متحمل شد.


مصاف روی میز شش تیم ملی بانوان ایران با تیم نیرومند ارمنستان

در مهمترین دیدارهای دور نهم بخش آقایان، روی میز یک، تیم روسیه که با هزاران امید و آرزو و با تمام توان برای پایان دادن به ناکامی های سال های اخیر و کسب عنوان قهرمانی به این دوره از مسابقات آمده است در برابر امریکا با نتیجه 1.5 بر 2.5 متحمل شکستی تلخ شد. (ناکامورا و کامسکی به ترتیب کرامنیک و گریشوک را بردند) روی میز دو چین فرصت طلب با نتیجه 3.5 بر 0.5 فیلیپین را در هم کوبید و به صدر جدول رده بندی مسابقات صعود کرد. ارمنستان روی میز سه در برابر آلمان به برتری 2.5 بر 1.5 دست یافت. آذربایجان و لهستان 2-2 مساوی کردند و اوکراین با نتیجه 3 بر 1 از سد فرانسه گذشت. اما بازهم نتایج جالب داشتیم: رژیم اشغالگر (نایب قهرمان دوره گذشته) 1-3 به هلند باخت. ویتنام 3 بر 1 از سد انگلستان گذشت. هند و گرجستان هم 2 بر 2 مساوی کردند.   


پیروزی 2.5 بر 1.5 امریکا در برابر روسیه صدرنشین! (برد ناکامورا در برابر کرامنیک)


باخت گریشوک به کامسکی


تیم ملی چین به صدر جدول رده بندی بخش آقایان مسابقات صعود کرد

در بخش بانوان، روی میز یک، تیم چین 3 بر 1 از سد فرانسه گذشت. روی میز دو، روسیه با همین نتیجه در برابر هند به برتری رسید تا همچنان منتظر لغزش چینی ها برای بازپس گیری صدر جدول رده بندی باشد. روی میز سه قزاق ها در یکی مصاف آسیایی با حساب 2.5 بر 1.5 از سد ازبکستان گذشتند. اوکراینی ها نیز  3 بر 1 تیم ملی بانوان امریکا را مغلوب کردند.

دور دهم:
پیروزی آقایان در برابر مونته نگرو / برد قاطع بانوان در برابر اتریش

مونته نگرو حریف دور پیش از دور آخر تیم ملی آقایان کشورمان بود که با نتیجه 1.5 بر 2.5 متحمل شکست شد. روی میز یک احسان قائم مقامی در برابر استاد بزرگ "نیکولا جوکیچ" (2523) به تساوی رسید. روی میز دو پوریا درینی جوان جویای نام کرمانی کشورمان در برابر استاد بزرگ "دراگیزا بلاگوجویچ" (2510) پیروز شد. روی میز سه پویا ایدنی در برابر استاد بزرگ "دراگان کوسیچ" (2526) به یک برد شیرین دیگر دست یافت و اصغر گلی زاده روی میز چهار در برابر استاد بین المللی "بلازو کالزیچ" (2438) متحمل شکست شد. تیم ایران با این پیروزی ضمن صعود به رده چهل و پنجم جدول رده بندی، حریف دور آخر تیم مکزیک شد.

بانوان کشورمان نیز روی میز 12 در برابر اتریش با نتیجه 3.5 بر 0.5 به برتری رسیدند. روی میز یک آتوسا پورکاشیان از سد استاد فیده بانوان "جولیا نووکویچ" (2066) گذشت. این ششمین پیروزی و امتیاز پورکاشیان از مجموع 10 دیدارش در این دوره از مسابقات بود. روی میز دو ساراسادات خادم در برابر استاد فیده بانوان "ورونیکا اکسلر" (2103) با نتیجه تساوی متوقف شد. میترا حجازی پور روی میز سه مهم ترین پیروزی تیم کشورمان را در برابر نیرومندترین بازیکن تیم حریف استاد بین المللی بانوان "آنا-کریستینا کوپینیتس" با درجه 2234 کسب نمود. حجازی پور تا به اینجای کار از 7 دیدار، 5 امتیغزل حکیمی فرد نیز روی میز چهار در برابر "آنا-لنا اشنگ" با درجه بین المللی 2088 به پیروزی رسید. حکیمی فرد با این پیروزی به ششمین امتیازش (از 7 دیدار!) دست یافت. نکته عجیب و خوشبختانه این که اتریشی ها بهترین بانوی شطرنج باز و قهرمان دو اخیر کشورشان استاد بین المللی "اوا موزر" با درجه بین المللی 2443 به این دوره از مسابقات نیاورده بودند! تیم ملی بانوان کشورمان که به رده شانزدهم جدول رده بندی صعود کرده است در دور آخر روی میز هفت مسابقات به مصاف تیم ازبکستان خواهد رفت.

مکزیک و ازبکستان حریفان دور آخر تیم های ملی کشورمان می باشند.

در مهم ترین دیدار های این دور بخش آقایان، روی میز یک، چین با نتیجه 2.5 بر 1.5 امریکا را مغلوب کرد. روی میز دو، روس ها قرعه خوب آرژانتین را قدر ندانستند و به خفیف ترین برد ممکن (2.5 بر 1.5) دست یافتند. هلند روی میز سه، 1 بر 3 به ارمنستان باخت و اوکراین روی میز چهار با نتیجه 2.5 بر 1.5 در برابر جمهوری آذربایجان به برتری رسید. (غیبت استعلاجی "ووگار گاشیموف" (2737) لطمه سختی به تیم این دوره جمهوری آذربایجان وارد ساخته است)


روسیه قدر قرعه خوب آرژانتین را ندانست و 2.5 بر 1.5 پیروز شد

با این نتایج، حساسیت در دور آخر مسابقات به اوج خود خواهد رسید. اوکراین-چین، مجارستان-ارمنستان و روسیه-آلمان قرعه های مهیج سه میز اول در دور آخر چهلمین دوره مسابقات المپیاد جهانی 2012 است.

در بخش بانوان توقف روی میز یک تیم چین در برابر قزاقستان، بار دیگر امید را به اردوی روس ها بازگرداند. خود روس ها نیز روی میز دو در برابر ارمنستان با نتیجه 3.5 بر 0.5 به برتری رسیدند. اوکراین و فرانسه نیز روی میزهای سه و چهار به ترتیب در برابر تیم های لهستان و جمهوری آذربایجان پیروز شدند. روسیه-قراقستان، بلغارستان-چین و اوکراین-آلمان قرعه های سه میز اول در دور آخر این دوره از رقابت هاست.


توقف چین صدرنشین در برابر قزاقستان، امید را به روس ها بازگرداند

پویا ایدنی در یک قدمی کسب عنوان استاد بزرگی
پویا ایدنی استاد بین المللی 17 ساله خوزستانی کشورمان در چیدمان دور آخر تیم ملی آقایان ایران در برابر مکزیک (روی میز سه) قرار خواهد گرفت و در صورت کسب یک تساوی به حدنصاب استاد بزرگی دست خواهد یافت. در المپیاد جهانی یک حدنصاب، دو حدنصاب محسوب می شود و از آن جا که ایدنی از پیش یک حدنصاب استاد بزرگی دارد وی فردا در صورت کسب امتیاز (و همچنین عبور از مرز 2500) استاد بزرگ خواهد شد. ایدنی تا به اینجای کار در 8 دیدار، با کسب سه پیروزی، پنج تساوی و بدون شکست، 5.5 امتیازی است.

 سایت رسمی نتایج بخش آقایان / بانوان
 مشاهده سایت رسمی مسابقات
مشاهده عملکرد تیم ملی آقایان ایران در یک نگاه
مشاهده عملکرد تیم ملی بانوان ایران در یک نگاه
ا
 مشاهده زنده بازی های بخش آقایان
 مشاهده زنده بازی های بخش بانوان
در همین بخش ها می توانید فایل بازی ها را نیز دریافت نمایید
ا
 
مشاهده زنده ویدیویی سالن مسابقات
 مشاهده گزارش های ویدیویی مسابقات
 مشاهده گزارش های تصویری مسابقات



ارسال شده در مورخه : شنبه، 18 شهريور ماه، 1391 توسط admin  پرینت
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 کیهان ورزشی شماره 3080 - 10 بهمن 94  [ شنبه، 10 بهمن ماه، 1394 ] 1127 مشاهده
 آتوسا پورکاشیان نتیجه را به تساوی کشاند  [ سه شنبه، 23 آبان ماه، 1391 ] 3550 مشاهده
 قهرمانی شطرنج تیمی اروپا در نوی ساد  [ جمعه، 1 آبان ماه، 1388 ] 2297 مشاهده
 انتشار فهرست جديد درجه بين المللي شطرنج  [ جمعه، 12 تير ماه، 1388 ] 2066 مشاهده
 استارت سری جدید جایزه بزرگ فیده در باکو  [ جمعه، 11 مهر ماه، 1393 ] 2648 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب