چراغ روشن شطرنج ایران

«آچــــــــمز»
چراغ روشن شطرنج ایران
به قلم استاد "محمد زارعی"

جام جهانی 2017


Levon Aronian  Chess World Cup
آرونیان، قهرمان جام جهانی

همه از یک خانواده ایم


ااا











ا

بخش ایران در سایت نتایج

اپلیکیشن های شطرنج

ا
چس 24 [شطرنج 24]
یک اپلیکیشن عالی شطرنجی
Chess24 Application
ا


 بازی با مگنوس کارلسن
Play Magnus Application


 پلی چس آنلاین 

PlayChess Application

 فریتس (نسخه اندروید) 

اپلیکیشن فریتز شطرنج


استوکفیش

Stockfish Application

چس:  آی او اِس - اندروید

 Chess.com Application 


فالوچس:  آی او اِس - اندروید

Follow Chess Application


شطرنج شردر 

Shredder Chess Application

تاکتیک های شطرنج (iOS) 

Chess Tactics Application


ساعت شطرنج
آی او اِس - اندروید

Chess Clock Application
سایر اپ های شطرنجی

سه باور غلط در شطرنج

سه باور غلط درباره ی شطرنج
برگردان از "رامان رامتین"

نابغه ی دوران



الکساندر آلخین، نابغه ی دوران

با تشکر از "غلامرضا خواجویی نژاد"

اینستاگرام آچمز
گشایش پارسی



گشایش پارسی

به کوشش "مهدی دوستکام"

آچمز در آپارات

Chess.com

چس بمب

تست

پیام استاد بزرگ احسان قائم مقامی از امریکا



قائم مقامی تکذیب کرد، توفیقی تایید ... و سرانجام یک پیام



چندی پیش در بخش اخبار کوتاه سایت آچمز در رابطه با تبحر استاد بزرگ "همایون توفیقی" در بازی های بلیتس اشاره شد که این استاد بزرگ جوان گیلانی کشورمان در مسابقات بلیتس جام ابوترابی با مهره سیاه و انجام حرکت اول a6، استاد بزرگ "احسان قائم مقامی" را که ایشان نیز در بازی های بلیتس تبحر ویژه ای دارند را مغلوب کرده اند. ولی دیری نگذشت که استاد بزرگ "قائم مقامی" باختشان را تایید اما شروع بازی را قویاً تکذیب کردند که بنده به احترام کسوت ایشان آن بخش را حذف کردم. همچنین پس از مدتی به خواست استاد بزرگ "قائم مقامی" و بر حسب وظیفه این رسانه، این پیام نیز در بخش اخبار کوتاه منتشر شد:

استاد بزرگ قائم مقامی گفت: باخت ایشان در دیدار بلیتس مسابقات جام ابوترابی در برابر استاد بزرگ "همایون توفیقی" در یک شروع معمولی و البته در شرایطی که با پیروزی فاصله چندانی نداشت رقم خورده است و در آن دیدار حریف بازی را با پیاده گوشه آغاز نکردند. قائم مقامی افزود: آن باخت تنها باخت زندگی من در دیدارهای رسمی در برابر استاد بزرگ توفیقی بود.

اما ساعتی بعد استاد بزرگ همایون توفیقی در همان بخش این گونه نوشتند:

با عرض سلام خدمت شطرنج بازان عزیز و جناب آقای مهدی پور، با توجه به مطالب درج شده، ضرورت بر شفاف سازی دیدم. در حالی که بردن با شروع a6 یا بدون آن نه برای من اهمیت دارد نه افتخار، اما انکار این موضوع برای بنده بسیار عجیب است. با این وجود افراد زیادی از جمله آقایان "میران خادمی" و "امید نوروزی" شاهد این ماجرا بوده اند که در صورت نیاز جناب مهدی پور می توانند پرس و جو کنند. امیدوارم که استاد بزرگ احسان قائم مقامی پس از چند سال، باخت به نوجوان بدون ریتینگ آمریکایی را انکار نکنند ... با تشکر (همایون توفیقی - گیلان)

و در نهایت
پاسخ استاد توفیقی موجب شد که استاد قائم مقامی این پیام را از امریکا برای ما بفرستند:

ا
پیام استاد بزرگ قائم مقامی از امریکا
در پی ماجرای a6 حرکت اول در جام ابوترابی

متاسفانه آن چیزی که در شطرنج ما در حال فراموش شدن است، اخلاق و حفظ حرمت هاست. ما گاهی اوقات فراموش می کنیم که گذشته ای بوده و آینده نیز خواهد بود. غرور، حسد و حب و بغض های شخصی باعث شده است که خیلی ها خیلی چیزها را نادیده بگیرند. در مورد اشاره ای که استاد بزرگ خوشفکر و خلاق کشورمان آقای توفیقی داشتند ذکر چند نکته را ضروری می دانم:

1- بنده به هیچ عنوان قصد برخورد شخصی و عنوان کردن مسائل و جزییات امر را نداشتم و از آنجا که چندی پیش با زیر سوال بردن ترکیب تیم ملی در بازی های برق آسا و سریع داخل سالن آسیا با همراهی مدیر توانا و محترم سایت آچمز با ذکر حرکت a6 که به نقل از استاد بزرگ همایون توفیقی صورت گرفته بود مواجه شدند، سعی کردم این آگاهی را ایجاد کنم که بهتر است به راحتی همه چیز را زیر سوال نبریم چرا که تنها شکست من در مجموع بازی های کلاسیک، سریع و بلیتس در مسابقات پرتعدادی که با آقای توفیقی داشته ام در مسابقات بلیتس جام ابوترابی بوده است که همگان بخاطر دارند در وضعیت 100 درصد برنده، مات یک حرکته را اورلوک کردم و از دست دادم و با اورلوک سوار، آن دیدار به نفع استاد بزرگ توفیقی پایان یافت. همین جا باید اشاره کنم که ایشان از بهترین بازیکنان شطرنج ایران هستند و بخصوص در بازی های برق آسا از مهارت ویژه ای برخوردارند. جهت آگاهی عزیزان، آقایان خادمی و نوروزی در موقع شروع بازی ما به عنوان بازیکن پشت میز خود حضور داشتند و اگر این موضوع برای آقای توفیقی اهمیتی نداشت، این داستان ساخته و نقل نمی شد. دلیلی برای انکار نمی بینم چون دروغ و پشت سر هم داستان ساختن، وضع شطرنج ما را به این روز انداخته است. مطمئن باشید باخت هایم را از بردهایم بهتر به خاطر می آورم و از نقل کردن آن ها هیچ ابایی ندارم. جهت آگاهی عزیزان اضافه می کنم که حرکت اول در بازی بلیتس در صورتی که یک انتخاب درجه دو هم باشد چیز عجیبی نیست چرا که عامل زمان، اهمیت حرکات شروع بازی را در بازی های بلیتس چند بار کاهش می دهد. تصور می کنم در این مورد بهتر بود مدیر محترم سایت آچمز قبل از درج مطلب با بررسی احتمال بروز حواشی نامطلوب از این کار امتناع می کردند.

2- از اصحاب جامعه شطرنج و دست اندر کاران محترم این رشته خواهش می کنم که کمک کنند شطرنج ایران از آسیب حاشیه ها دور شود. قرار دادن بازیکنان تیم ملی، مقایسه های غیرضروری و چشم و هم چشمی ها، تمرکز را از بازیکنان خوب کشورمان می رباید و مانع بزرگی برای پیشرفت شطرنج ایران می باشد.

در انتها از این که در قسمت هایی از این نوشته، ادبیات متفاوتی را به کار گرفتم و صرفاً جهت روشن شدن مسائل فوق الذکر، به نوعی به ذکر مسائلی پرداختم که در حالت کلی ارزش پرداختن را نداشت از تمامی خوانندگان عزیز عذرخواهی می کنم. امیدوارم آقای توفیقی که از افتخارات شطرنج ایران می باشند دلیل استفاده من از این نحوه نگارش را برخورد شخصی تلقی نکنند چرا که به هیچ عنوان بنده قصد زیر سوال بردن و تخطئه ایشان را نداشته ام.

ضمن تشکر و تقدیر از جناب آقای مهدی پور که با تجربه فراوان و کوشش زیاد، فضای رسانه ای شطرنج ایران را پویا نگه می دارند از ایشان می خواهم با رویکردهای اخلاق مدارانه، رسالت خویش را در جهت ارتقای فضای فرهنگی جامعه شطرنج مد نظر داشته باشند.

با احترام         
احسان قائم مقامی



ارسال شده در مورخه : سه شنبه، 1 مرداد ماه، 1392 توسط admin  پرینت
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 هجدهمین دوره مسابقات آزاد بین المللی فجر  [ دوشنبه، 3 اسفند ماه، 1388 ] 7781 مشاهده
 قهرماني رده هاي سني كشور  [ جمعه، 21 فروردين ماه، 1388 ] 1414 مشاهده
 پايان دور هفتم قهرمانی زیر 10 سال کشور  [ شنبه، 2 تير ماه، 1386 ] 1322 مشاهده
 گزارش آچمز از جام بهمن نوجوانان فدراسیون  [ جمعه، 11 بهمن ماه، 1392 ] 1983 مشاهده
 سومین دوره مسابقات آزاد پيچاي فيليپين  [ دوشنبه، 19 آذر ماه، 1386 ] 1339 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب