چراغ روشن شطرنج ایران

«آچــــــــمز»
چراغ روشن شطرنج ایران
به قلم استاد "محمد زارعی"

جام جهانی 2017


Levon Aronian  Chess World Cup
آرونیان، قهرمان جام جهانی

همه از یک خانواده ایم


ااا











ا

بخش ایران در سایت نتایج

اپلیکیشن های شطرنج

ا
چس 24 [شطرنج 24]
یک اپلیکیشن عالی شطرنجی
Chess24 Application
ا


 بازی با مگنوس کارلسن
Play Magnus Application


 پلی چس آنلاین 

PlayChess Application

 فریتس (نسخه اندروید) 

اپلیکیشن فریتز شطرنج


استوکفیش

Stockfish Application

چس:  آی او اِس - اندروید

 Chess.com Application 


فالوچس:  آی او اِس - اندروید

Follow Chess Application


شطرنج شردر 

Shredder Chess Application

تاکتیک های شطرنج (iOS) 

Chess Tactics Application


ساعت شطرنج
آی او اِس - اندروید

Chess Clock Application
سایر اپ های شطرنجی

سه باور غلط در شطرنج

سه باور غلط درباره ی شطرنج
برگردان از "رامان رامتین"

نابغه ی دوران



الکساندر آلخین، نابغه ی دوران

با تشکر از "غلامرضا خواجویی نژاد"

اینستاگرام آچمز
گشایش پارسی



گشایش پارسی

به کوشش "مهدی دوستکام"

آچمز در آپارات

Chess.com

چس بمب

تست

گفت و گوی ماهنامه شطرنج با سرپرست فدراسیون

گفت و گوی ماهنامه شطرنج با برانوش نیک بین سرپرست فدراسیون شطرنج



خبر کوتاه بود و بدون انعکاس خاص! حتی کسانی که از چند ماه پیش مسائل فدراسیون شطرنج را دنبال می کردند غافلگیر شدند:

برانوش نیک بین سرپرست فدراسیون شطرنج کشور شد. کالبدشکافی عوامل رخدادهای اخیر فرصتی کامل را طلب می کند که به زودی سعی می کنیم به آن بپردازیم. به عنوان پیش زمینه گفت و گوئی داشتیم با سرپرست جدید فدراسیون که در زیر می خوانید:

 

ضمن عرض خیر مقدم و آرزوی توفیق خدمت، شما در ورزش شناخته شده هستید. سال ها مدیر کل استان های مختلف بوده و مسؤولیت های متعدد در فدراسیون ها و... اما شطرنج بازان کمتر با شما آشنا هستند، مختصری از سوابق خودتان را برای این عزیزان شرح دهید:

- سوابق ورزشی بنده در رشته های شنا و تنیس روی میز است و در مسابقات متعدد قهرمانی کشور و آموزشگاه های کشور شرکت نموده و دارای عناوین متعددی از این مسابقات هستم و همین طور در بخش مربی گری دارای کارت بین المللی مربیگری در تنیس روی میز و شنا هستم.

اما سوابق مدیریتی: از سال ۷۰ به عنوان رییس اداره تربیت بدنی شاهرود و سپس به مدت چهارسال به عنوان مدیر کل تربیت بدنی استان ایلام منصوب شدم، بعد از آن مدت چهار سال مدیر تربیت بدنی استان زنجان را بر عهده داشتم و پس از آن مدت ۳ سال به عنوان مدیر کل تربیت بدنی استان همدان منصوب شدم، سپس مدت چهارسال مدیر کل تربیت بدنی استان گیلان شدم، بعد از آن دو سال نایب رییس فدراسیون وزنه برداری را بر عهده گرفتم، سپس به عنوان ریاست فدراسیون ورزش های سنتی و بازی های بومی و محلی را مدت دو سال بر عهده داشتم، پس از آن به عنوان سرپرست فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو منصوب شدم و اکنون هم به عنوان سرپرست فدراسیون شطرنج در خدمت جامعه ورزشی و علاقه مندان و قهرمانان ورزش مفرح شطرنج هستم.


برانوش نیک بین سرپرست فدراسیون شطرنج کشورمان

شنیده ایم که در نوجوانی با شطرنج  هم آشنا بوده اید! تا چه حد...؟

- بله چون از دوران کودکی علاقه وافری به ورزش داشتم و فعالیت های زیادی پس از فراغت از درس را دنبال می کردم، گرایش و انگیزه حضور در مسابقات ورزشی را داشتم و در سالهای ۵۵ و ۵۶ به دلیل اینکه یکی از دوستانم بازی شطرنج را خوب بازی می کرد و احساسم این بود در نوجوانی این ورزش می تواند در بالا بردن سطح توانایی ذهنی و فکری ام مؤثر باشد نزدیک دو سال به صورت ورزشکار به این رشته ورزشی پرداخته، تکنیک ها و روش های بازی را از دوستم و سایر بازیکنان باشگاه شهرمان فرا گرفتم و در این مدت دو سال بخش عمده ای از فعالیت های ورزشی ام به شطرنج معطوف می شد.

فدراسیون شطرنج را چگونه دیده اید؟

- با توجه به این که بنده کارمند وزارت ورزش هستم و در استان ها که بودم با اکثر فدراسیون ها در ارتباط بودم و از طرفی به دلیل این که دو دوره مهندس کامبوزیا مدیر فدراسیون بودند و مدت ۸ سال مدیر دفتر فنی و مهندسی سازمان تربیت بدنی بودند ارتباط تنگاتنگی به لحاظ اداری با ایشان داشتم و نوع مدیریت ایشان کاملا آشنا هستم، نهایتاً این که فدراسیون شطرنج جز معدود فدراسیون هایی است که ساختمان اداری و ورزشی اختصاصی در مراکز استان ها دارد و به همین علت در دهه گذشته رشد فزاینده ای در بین جوانان و نوجوانان داشته و به ویژه در قسمت رده های سنی، بخصوص در استان ها توفیقات مناسبی به دست آمده که کماکان ادامه دارد و امیدوارم بتوانم با همکاری رؤسای هیأت های استان ها و همکارانم در فدراسیون، مربیان محترم و پیشکسوتان عزیز این روند رو به رشد را ادامه داده و افتخارات و قهرمانان بزرگی به جامعه ورزشی معرفی نماییم.

شطرنج امروز در تمام کشور ها جایگاه ویژه ای دارد. برخی از روسای فدراسیون ها از مقامات علمی و حتی مملکتی در حد ریاست جمهور (مثلا ارمنستان) هستند؛ با توجه به سوابقی که در فدراسیون های مختلف حتی در مدت کوتاه سرپرستی داشته اید، شما برای ارتقاء این رشته علمی ورزشی چه برنامه هایی دارید؟

- تمامی تلاشم را خواهم نمود که روند رو به رشد فدراسیون ادامه داشته باشد و شرایطی فراهم نمایم تا با همکاری کلیه عزیزان علاقمند و متخصص در امر شطرنج شرایطی را ایجاد کنیم که قهرمانان و ورزشکاران نخبه بتوانند در این فضای مناسب به فعالیت خود بپردازند و حاصل آن هم نتایج در شأن جمهوری اسلامی ایران باشد.

با تنگناهای مالی چه خواهید کرد؟

- بخشی از اعتبارات فدراسیون ها از طریق کمک وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک حاصل می شود و مابقی کمبود اعتبارات از طریق اسپانسر فراهم می شود/ امیدوارم با حمایت شبکه ۳ و شبکه ورزش صدا و سیما و پشتیبانی آنان بتوانیم شرایط مناسب برای اسپانسر فراهم کنیم و حضور آن ها در مسابقات بتواند در رفع تنگناهای مالی بسیار مؤثر و تأثیر گذار باشد.

نکته خاصی به نظرتان می رسد؟

- در خاتمه ضمن تشکر از شما که این فرصت را در اختیار حقیر قرار دادید تا بتوانیم از این طریق با علاقمندان ورزش بسیار مفرح شطرنج ارتباط برقرار نمایم بسیار سپاسگزارم و امیدوارم روزی که مقرر شد از این فدراسیون بروم توانسته باشم دوستان خوبی بدست آورده باشم که همین ها سرمایه های زندگی من خواهند بود. به امید موفقیت ورزشکاران مان در میادین ملی و بین المللی. انشاالله.

با تشکر و آرزوی موفقیت

 

 وبسایت ماهنامه شطرنج



سرپرست فدراسیون شطرنج برانوش نیک بین ماهنامه شطرنج سیدکاظم مرتضوی فدراسیون شطرنج
ارسال شده در مورخه : جمعه، 11 مهر ماه، 1393 توسط admin  پرینت
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

persianempire

مرتبط باموضوع :

 مسابقات شطرنج دانشجویان کشور (آقایان)  [ چهارشنبه، 20 مرداد ماه، 1389 ] 3842 مشاهده
 مرحله نهایی قهرمانی کشور سال 1389  [ شنبه، 11 دي ماه، 1389 ] 8316 مشاهده
 آغاز چهارمین دوره مسابقات جام چی چست  [ چهارشنبه، 30 شهريور ماه، 1390 ] 3320 مشاهده
 دور پنجم مسابقات قهرماني نوجوانان جهان  [ جمعه، 2 آذر ماه، 1386 ] 1521 مشاهده
 فدراسیون شطرنج ایران تعلیق شد + سند  [ جمعه، 22 ارديبهشت ماه، 1396 ] 2695 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب