چراغ روشن شطرنج ایران

«آچــــــــمز»
چراغ روشن شطرنج ایران
به قلم استاد "محمد زارعی"

جام جهانی 2017


Levon Aronian  Chess World Cup
آرونیان، قهرمان جام جهانی

همه از یک خانواده ایم


ااا











ا

بخش ایران در سایت نتایج

اپلیکیشن های شطرنج

ا
چس 24 [شطرنج 24]
یک اپلیکیشن عالی شطرنجی
Chess24 Application
ا


 بازی با مگنوس کارلسن
Play Magnus Application


 پلی چس آنلاین 

PlayChess Application

 فریتس (نسخه اندروید) 

اپلیکیشن فریتز شطرنج


استوکفیش

Stockfish Application

چس:  آی او اِس - اندروید

 Chess.com Application 


فالوچس:  آی او اِس - اندروید

Follow Chess Application


شطرنج شردر 

Shredder Chess Application

تاکتیک های شطرنج (iOS) 

Chess Tactics Application


ساعت شطرنج
آی او اِس - اندروید

Chess Clock Application
سایر اپ های شطرنجی

سه باور غلط در شطرنج

سه باور غلط درباره ی شطرنج
برگردان از "رامان رامتین"

نابغه ی دوران



الکساندر آلخین، نابغه ی دوران

با تشکر از "غلامرضا خواجویی نژاد"

اینستاگرام آچمز
گشایش پارسی



گشایش پارسی

به کوشش "مهدی دوستکام"

آچمز در آپارات

Chess.com

چس بمب

تست

مصاحبه ای خواندنی از ویسواناتان آناند

مصاحبه ای خواندنی از "آناند" قهرمان همیشه محبوب شطرنج جهان
با تشکر ویژه از جناب آقای رامان رامتین



"این اتفاق به من چیزی آموخت که بعد ها نیز بسیار در زندگی ام پیش آمد این که گاهی اوقات هنگامی که در حال تمرین کردن و کار کردن هستید احساس نمی کنید که در حال پیشرفت هستید ولی ناگهان این پیشرفت در یک موقعیت مناسب خودش را نشان می دهد و من این اتفاق را نه تنها در خودم بلکه در بسیاری از افراد دیگر نیز دیدم. این ویژگی اتفاقی است که معمولاً اتفاق می افتد و ایده این است که شما به کار کردن ادامه بدهید و بعد از مدتی می بینید که همه چیز در جای خود قرار می گیرد و شما می توانید قدم بزرگی در راه پیشرفت تان بردارید."
 

مصاحبه ای خواندنی از ویسواناتان آناند
برگردان از رامان رامتین

اوایل امسال "ویسواناتان آناند" در «انستیتو تکنولوژی هند در مَدرَس» زادگاه "آناند" که امروزه به نام "چنای" شناخته می شود سخنرانی کرد. این سخنرانی اخیراً در وبسایت «یوتیوب» انتشار یافت و به ما اجازه داد که مورد استقبال قرار گرفتن "آناند" قهرمان چندین دوره جهان توسط افراد مشتاق و با شور و شعف را مشاهده کنیم.


جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به گزارش سایت چس 24 مراجعه فرمایید

"ویشی" در این سخنرانی درباره ی دوران حرفه ای شطرنجی اش - از اوج گیری و صعود ناگهانی اش از هیچ به شماره ی 4 هند در سن 13 سالگی تا موفقیت های اخیرش - صحبت می کند. همچنین اظهار نظر او درباره "آناتولی کارپف" و "مگنوس کارلسن" از برجسته ترین نکات این مصاحبه است.

"ویشی آناند" معمولا به شکل غیر منصفانه ای به خاطر اقدامات و فعالیت های کمش برای پیشرفت شطرنج به عنوان یک قهرمان جهان مورد سرزنش قرار گرفته است ولی شاید ذکر این نکته کافی باشد که زمانی "ویشی آناند" اولین استاد بزرگ هند بود ولی اکنون کشورهای جنوب آسیا 38 استاد بزرگ دارند. همچنین هرکس که "ویشی" را در «توییتر» دنبال می کند مشاهده کرده است که او فعال ترین فرد در بین بازیکنان مطرح شطرنج است. او همچنین برای اسپانسرهای متعدد خودش در سراسر هند سیر می کند و همچنین برای ارتقای جایگاه هند در بازی های المپیک و کسب مدال های طلای بیشتر در المپیک تلاش می کند به عنوان مثال:

اگرچه به نظر می رسد که سخنرانی های وی معمولاً برای گروه های کوچک است و به طور عمومی در اینترنت انتشار نمی یابد ولی احتمالاً با گذر زمان این اتفاق خواهد افتاد و به طور عمومی انتشار خواهند یافت. از آن جایی که دو روز پیش شاهد سخنرانی وی در «انستیتو تکنولوژی هند در مدرس» در «یوتیوب» بودیم. اگرچه این سخنرانی شامل مطالبی آشنا و اساسی بود ولی به ما چارچوب خوبی از این که چگونه وی با تمرین و برخورداری از استعداد ذاتی به قله های شطرنج رسیده است می دهد.


پیشرفت ناگهانی و غیر منتظره در 13 سالگی

در این جا "ویشی" چگونگی ورود تیم باشگاهی اش به مسابقات تیمی جوانان هند را توصیف می کند. او در آنجا مدال طلای میز 1 مسابقات را کسب نمود و جواز حضور در قهرمانی جوانان هند را کسب کرد که در آن با 9 امتیاز از 9 دور به قهرمانی رسید و سپس به مسابقات بزرگسالان راه یافت که در آنجا در 13 سالگی چهارم شد.


آناند کوچک [در حال عطسه کردن!] در مسابقات شطرنج قهرمانی جوانان هند 1982
 


Lightning Kid، لقب و عنوانی که از آناند در سنین کودکی در روزنامه های مختلف هند یاد می شد

در طول تقریبا 1 سال من از یک بازیکن باشگاهی تبدیل به شماره ی 4 هند شدم و این اتفاقی کاملاً غیر منتظره بود. این اتفاق به من چیزی آموخت که بعد ها نیز بسیار در زندگی ام پیش آمد این که گاهی اوقات هنگامی که در حال تمرین کردن و کار کردن هستید احساس نمی کنید که در حال پیشرفت هستید ولی ناگهان این پیشرفت در یک موقعیت مناسب خودش را نشان می دهد و من این اتفاق را نه تنها در خودم بلکه در بسیاری از افراد دیگر نیز دیدم. این ویژگی اتفاقی است که معمولاً اتفاق می افتد و ایده این است که شما به کار کردن ادامه بدهید و بعد از مدتی می بینید که همه چیز در جای خود قرار می گیرد و شما می توانید قدم بزرگی در راه پیشرفت تان بردارید.


آناند در سن 6 سالگی
 


تصویر معروفی از کودکی آناند
 


آناند در نوجوانی


  
آناند نوجوان پله های ترقی را به سرعت طی کرد و خود را در جهان شطرنج مطرح ساخت


چگونگی بهتر شدن در شطرنج

شاید این موضوع را ندانید که "آناند" بخشی از دوران کودکی خود را در شهر مانیل پایتخت کشور فیلیپین گذرانده است. او توضیح می دهد که چگونه مادرش به "یوجین توره" اولین استاد بزرگ تاریخ قاره آسیا زنگ می زند [البته اشتباهاً با برادر "یوجین"حرف می زند!] و همچنین به یک برنامه شطرنجی در تلویزیون اشاره می کند که در آن مسایل مختلف نشان داده می شد و به عنوان جایزه برنده کتاب در نظر گرفته شده بود و "ویشی" بسیاری از آن مسابقات را برده بود و مسئولین مسابقه او را دعوت کرده بودند تا بیاید و کتاب های مورد نظرش را بردارد!

برای سال های زیادی تنها راه کسب دانش شطرنجی کتاب هایی بود که در آن برنامه تلویزیونی برده بودم. همچنین در پی بازی کردن های پی در پی توانسته بودم تجارب بسیاری کسب کنم. من هنوز معتقدم که بهترین راه برای پیشرفت در شطرنج همین راه می باشد. مساله این است که هنگامی که شما مطلبی را از مربی تان فرا می گیرید یا در کتابی می خوانید تا موقعی که در بازی به طور عملی به کار نبندید به شکل یک مفهوم انتزاعی و مجرد در ذهن شما می ماند درحالی که اگر شما کمی بازی بکنید می توانید عملاً تجربه کنید و مفاهیم را هرچه بهتر درک کنید.


آناند نوجوان میز یک تیم ملی شطرنج بزرگسالان هندوستان در المپیاد جهانی شطرنج 1986: اینجا

 


او در سال 1987 در شهر باگیوی فیلیپین قهرمان جوانان جهان و کمی بعد استاد بزرگ شد


شناخته شدن به عنوان اولین استاد بزرگ هند

کمی بعد من تجربه ی بسیار خوبی داشتم: در قطار بودم و مردی که در کنار من نشسته بود از من پرسید که چکاره ام؟ - این اتفاق برای موقعی بود که من به تازگی مدرسه را تمام کرده بودم - به او گفتم که شطرنج باز هستم و وی دوباره پرسید بسیار خب ولی چکاره اید؟ و من دوباره گفتم که شطرنج بازم و دیگر درس نمی خوانم. وی در ادامه گفت چه برنامه ای برای کسب درآمد داری؟ پدرت صاحب شرکتی است؟ و من در جواب گفتم که من شطرنج باز حرفه ای هستم و توسط شطرنج گذران زندگی خواهم کرد. او به من گفت که ای مرد جوان نصیحتی از من بشنو! ورزشکار بودن در هند کار و حرفه خطرناکی است شاید اگر مانند "ویسواناتان آناند" باشی بتوانی گذران زندگی کنی ...

این اتفاق یکی از شورانگیزترین اتفاقات و تجاربی بود که تاکنون داشته ام. البته من به او نگقتم که آناند هستم.


دوران هایی سخت پس از کسب عنوان استاد بزرگی

عنوان و هدف مهم بعدی برای من چندان واضح نبود. من به تازگی استاد بزرگ شده بودم و بعد از آن باید به دنبال کسب چیز جدیدی می بودم. برای مدت حدوداً شش ماه نتایج من دچار افت محسوسی شد. در واقع عملکرد من در این 6 ماه به گونه ای بود که در هیچ تورنمنتی عملکردی معادل یک نورم استاد بزرگی نداشتم. حقیقت این است که مادامی که شما هدفی دارید و نیاز به کسب نتایجی درخور با آن هدف دارید بسیار بر روی نتایج خودتان حساس هستید ولی موقعی که هدف خاصی ندارید خیلی تفاوت ندارد و به این خاطر شما رو به افول می روید. من بعد از این دوره 6 ماهه کمی به خودم آمدم و بیش از پیش به خودم فشار آوردم. همچنین من با اساتید بزرگ زیادی صحبت کردم و تمامی آن ها گفتند که برای آن ها نیز این اتفاق افتاده است. گرفتن عنوان استاد بزرگی خودش هدف مهمی است و بعد از آن شما ایده ای ندارید که چه می خواهید بکنید.

رویارویی کاندیدایی قهرمانی جهان با "آناتولی کارپف"

بر روی کاغذ شانس چندانی نداشتم ولی برای اولین بار شروع به کار کردن با یک مربی کردم و آن هم برای رویارویی با "کارپف"

مربی من "میخائیل گورویچ" استاد بزرگ اهل شوروی بود [بعد ها گورویچ در سال 1991 به کشور بلژیک مهاجرت کرد و مجدداً در سال 2005 به ترکیه مهاجرت کرد] او به من آموخت که چگونه بتوانم کیفیت بازیم را در تمامی زمینه ها بالاتر ببرم. او همچنین معتقد بود که هنگامی که با "کارپف" بازی می کنید شما باید بدانید که او می خواهد چکار کند. یکی از مشخصه های مهم سبک بازی "کارپف" این است که وی معمولاً طرح خاصی از جانب خود ندارد. او تلاشی برای انجام دادن کاری روی صفحه نمی کند ولی در عوض حس و شهود قوی و عجیب غریبی در این که شما می خواهید چه بکنید و چگونه بتواند شما را از آن بازدارد، دارد. "گورویچ" برای من توصیح داد که به این دلیل که بسیاری از افراد نمی توانند طرح های خودشان را با موفقیت در برابر او اجرا کنند نا امید می شوند. آن ها نمی دانند که چگونه بازی انتظاری انجام دهند. ما زمان زیادی را بر روی آن صرف کردیم.

همچنین ما زمان بسیاری بر این صرف کردیم که هنگامی که طرفین تنها 5 دقیقه زمان دارند چه اتفاقاتی خواهد افتاد. در این زمان بیشتر شبیه به یک قمارباز هستید به این دلیل که وقتی حریف شما 5 دقیقه زمان دارد بلوف می زنید و منتظر می مانید که آیا او می تواند مساله را حل کند یا نه. البته این اقدام باید بسیار دقیق صورت گیرد چون می تواند نتیجه عکس بدهد دقیقاً مانند قمارباز!

رویارویی با "کارپف" تجربه بسیار بسیار خوبی برای من بود اگرچه رویارویی را باختم ولی من برآورد می کنم که از 8 بازی باید 5 بازی را می بردم، 2 بازی را می باختم و یکی از بازی ها را مساوی می کردم. من از تمامی امکانات و شانسی که داشتم استفاده نکردم و تنها یک بازی را بردم و در عوض "کارپف" از تمامی فرصت هایش استفاده کرد و 2 بازی را با پیروزی پشت سر گذاشت.

بازی کردن در این رویارویی تاثیر بسیاری بر شطرنج من گذاشت به این دلیل که ناگهان مجبور شدم که سخت تمرین کنم و به عنوان یک شطرنجباز رشد خوبی داشته باشم و در 3 سال بعد از آن به تمامی تورنمنت های مطرح دنیا دعوت شدم.
 


آناند در سال 2000 [در تهران] نخستین قهرمان آسیایی شطرنج (فیده) جهان لقب گرفت
 


آناند تنها فردی است که به سه شکل مختلف [رویارویی، تورنمنت و حذفی فیده] قهرمان دنیا شده است
روش حذفی فیده (2000 در ایران) / تورنمنت (2007 در مکزیک) و رویارویی دوجانبه (2008، 2010 و 2012)


رویارویی قهرمانی جهان با "گری کاسپاروف" در سال 1995

وقتی که برای اولین بار در رویارویی بازی کردم درک نسبی از رویارویی داشتم ولی هیچ گاه شدت و حدت و سنگینی آن را کامل درک نکرده بودم و در این مواقع مشکل این است که شما در زیر فشار کارهایی انجام می دهید که معمولاً در حالت معمول انجام نمی دهید - البته اکثرا کارهایی بد انجام می دهید - به همین دلیل شما دچار فروپاشی می شوید و اشتباهات فاحشی می کنید و تصمیماتی عصبی میگیرید و اتفاقات عجیبی برایتان رخ می دهد. این چیزی است که تنها بعد از این که با آن مواجه شدید قابل توضیح دادن است.


کاسپاروف و آناند در جریان مسابقه قهرمانی جهان سال 1995 (10.5-7.5 به نفع گری کاسپاروف)
این رویارویی در مرکز تجارت جهانی [برج های دوقلوی معروف حادثه ی 11 سپتامبر] برگزار شد

در واقع در رویارویی 1995 در نهمین بازی من پیشی گرفتم ولی از 5 بازی بعدی 4 بازی را باختم و من تا الان نمی توانم توضیح بدهم که چرا این اتفاق افتاد جز اینکه می دانم در این حالات این اتفاقات ممکن است رخ بدهد و شما باید برای آن آماده باشید.



آناند - ملقب به ببر مَدرَس - تاکنون 6 اسکار شطرنج به خود اختصاص داده است


روزهای سخت قبل از اولین رویارویی با "مگنوس کارلسن"

"ویشی" توصیف می کند که چگونه برنامه فشرده او - 6 قهرمانی جهان در 8 سال - اثر منفی بر شطرنج او گذاشت.

من در حال افول در سطح شطرنج خودم بودم. من تمامی نکات و اتفاقات را زیر نظر نداشتم و همچنین تمامی رقیبانم را زیر نظر نداشتم. در 4 سالی به سر بردم که در آن حتی یک تورنمنت را فتح نکردم علی رغم این که نتایج خوبی کسب می کردم ولی اگر نتوانید یک تورنمنت را فتح کنید این نشانه این است که مشکلی وجود دارد. و هنگامی که مجدداً در تورنمنت ها به پیروزی دست یافتم کمی دیر شده بود و این بار علی رغم این که می دانستم خودم باعث این مشکل هستم باز  اجازه دادم که اتفاق بیافتد و بعد از آن رویارویی با فردی داشتم که تورنمنت های زیادی را فتح کرده بود. این رویارویی در "چنای" بود و باخت در این جا بسیار سخت و ناراحت کننده بود ولی این اتفاقی بود که افتاد.


آناند در سال 2013 با نتیجه 3.5 بر 6.5 عنوان قهرمانی جهان را به مگنوس کارلسن واگذار کرد

به شکل اعجاب انگیزی پس از باختن مچ، دوباره شروع به فتح تورنمنت ها کردم و از ابتدای سال 2014 توانستم 4 تورنمنت را فتح کنم و همچنین توانستم کاندیداها را نیز فتح کنم و برای بار دوم به مصاف "کارلسن" بروم که البته باز شکست خوردم ولی حداقل الان می دانم که اوضاع در حال بهتر شدن است.


یک سال بعد هر چند بار دیگر آناند باخت اما شاهد رویارویی متفاوت و نزدیک تری بودیم

در تورنمنت های خوبی بازی می کنم و آن ها را می برم و این ها انگیزه بخش هستند. وقتی شما یک تورنمنت را فتح می کنید و با حال خوب به فرودگاه می روید و با حال خوب می خوابید در کل زندگی حس بهتری دارد و در مقابل اگر عکس این اتفاقات بیفتد روی زندگی شما هم اثر منفی دارد.
 


آناند در حال حاضر نفر اول رنکینگ هند و نفر دوم رنکینگ فیده است


شانس در زندگی و شطرنج

شانس و موفقیت در شطرنج به هم وابسته اند و با هم رابطه ی مستقیم دارند. در کل شما موفق هستید اگر خوش شانس باشید و خوش شانس هستید اگر کاری انجام داده اید که شما را مستحق آن شانس کرده است و این موضوع بسیار شبیه به زندگی است. شما شانس هایی دارید ولی اگر شما کار و تلاشی انجام نداده باشید تا بتوانید شانس خود را بیابید و نتوانید از شانستان موقع پدید آمدنش استفاده کنید آن موقع شانس به کار نمی آید - البته این تنها منحصر به گذشته نیست و ممکن است باز در بقیه ی مراحل زندگی تان پیش بیاید - پس آن ها وابسته اند ولی نمی توانید بنشینید و بگویید امیدوارم خوش شانس شوم. شما باید به تلاطم ها بروید و شاید روزی خوش شانس شوید.

 


ویسواناتان آناند هندی تاکنون پنج بار به مقام قهرمانی شطرنج جهان رسیده است


اشتیاق و علاقه

اشتیاق در نگاه من پیدا کردن زیبایی ها و جذابیت های شطرنج است و همچنین در زندگی نیز چیز های مورد علاقه وجود دارند ...

شطرنج چیزی نیست که شما برای خشنودی والدین خود انجام دهید بلکه کاری است که شما انجام می دهید به این دلیل که واقعاً دوستش دارید.



مگنوس کارلسن مرد شماره 1 و قهرمان نروژی حال حاضر شطرنج جهان

"مگنوس کارلسن"

به نظر من شاخصه ی اصلی کارلسن، ثبات و استحکام اوست. او در بسیاری از وضعیت ها عالی است و اگر شما در بسیاری از وضعیت ها عالی باشید طبیعتاً شانس تان افزایش پیدا خواهد کرد. در واقع وقتی در وضعیتی که در آن بد نیستید قرار می گیرید حرکات خوبی انجام می دهید. او بسیار با ثبات است. اگر شما بازی های وی را بررسی کنید متوجه می شوید که وی به ندرت حرکات جذاب و به وجد آورنده انجام می دهد ولی به ندرت حرکت بد انجام می دهد. وقتی به بازی های "مگنوس کارلسن" نگاه می کنید می بینید که عمدتاً بهترین حرکت را انتخاب نمی کند ولی 95% حرکات او جزو سه حرکت برتر وضعیت هستند. به عقیده من او بسیار مستحکم است و به علاوه دانش بسیار گسترده ای از شطرنج دارد.



ویسواناتان آناند ویشی آناند مصاحبه ای از ویسواناتان آناند هندی هند مصاحبه های خواندنی قهرمان شطرنج جهان قهرمانان تاریخ شطرنج جهان رامان رامتین برگردان از رامان رامتین
ارسال شده در مورخه : جمعه، 13 شهريور ماه، 1394 توسط admin  پرینت
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

Admin , ehsesm , Najib , Player , Jamshid , kheirkhah

مرتبط باموضوع :

 ..  [ سه شنبه، 15 شهريور ماه، 1390 ] 569 مشاهده
 سفرنامه هندوستان - جمعه 31 جولاي  [ يكشنبه، 11 مرداد ماه، 1388 ] 2729 مشاهده
 گزارش پایانی قهرمانی آسیا 2021 (هایبریدی)  [ يكشنبه، 9 خرداد ماه، 1400 ] 335 مشاهده
 تقویم نهایی 1395  [ يكشنبه، 9 خرداد ماه، 1395 ] 3930 مشاهده
 تصاویری از دور اول ابر تورنمنت نروژ 2015  [ چهارشنبه، 27 خرداد ماه، 1394 ] 2142 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب