چراغ روشن شطرنج ایران

«آچــــــــمز»
چراغ روشن شطرنج ایران
به قلم استاد "محمد زارعی"

جام جهانی 2017


Levon Aronian  Chess World Cup
آرونیان، قهرمان جام جهانی

همه از یک خانواده ایم


ااا











ا

بخش ایران در سایت نتایج

اپلیکیشن های شطرنج

ا
چس 24 [شطرنج 24]
یک اپلیکیشن عالی شطرنجی
Chess24 Application
ا


 بازی با مگنوس کارلسن
Play Magnus Application


 پلی چس آنلاین 

PlayChess Application

 فریتس (نسخه اندروید) 

اپلیکیشن فریتز شطرنج


استوکفیش

Stockfish Application

چس:  آی او اِس - اندروید

 Chess.com Application 


فالوچس:  آی او اِس - اندروید

Follow Chess Application


شطرنج شردر 

Shredder Chess Application

تاکتیک های شطرنج (iOS) 

Chess Tactics Application


ساعت شطرنج
آی او اِس - اندروید

Chess Clock Application
سایر اپ های شطرنجی

سه باور غلط در شطرنج

سه باور غلط درباره ی شطرنج
برگردان از "رامان رامتین"

نابغه ی دوران



الکساندر آلخین، نابغه ی دوران

با تشکر از "غلامرضا خواجویی نژاد"

اینستاگرام آچمز
گشایش پارسی



گشایش پارسی

به کوشش "مهدی دوستکام"

آچمز در آپارات

Chess.com

چس بمب

تست

به مناسب زادروز فرانسوا آندره فيليدور


زادروز فرانسوآ-آندره دانیکن فیلیدور
به قلم جناب آقای احسان محمداسماعیل



به مناسب زادروز فرانسوا-آندره فيليدور
نابغه ای از جنس شطرنج و موسیقی

"فرانسوا-آندره دانیکن فیلیدور" [François-André Danican Philidor] در هفتم سپتامبر سال 1726 در خانواده‏اي موسيقي ‏دان به دنيا آمد. جد پدري وي "ژان دانيكن" نوازنده ی اُبوا در دربار "لويي سيزدهم" بود و نام فيليدور را پادشاه براي او برگزيد، چون سبك نوازندگي وي لويي را به ياد يك نوازنده ايتاليايي به نام "فيليدوري" مي ‏انداخت.

پدر، عموها و برادر بزرگ "فرانسوا" نيز جزء موسيقي‏دان هاي دربار فرانسه و عضو اركستر سلطنتي "لويي چهاردهم" بودند. "فيليدور" در شش سالگي به گروه كُر سلطنتي "لويي پانزدهم" پيوست و در 11 سالگي اولين كوشش خود را براي سرودن آواز انجام داد.

تندیس فرانسوا آندره فیلیدور در نمای بیرونی تالار اپرای پاریس

گفته شده است كه "لويي پانزدهم" علاقه داشت هر روز آوازي را از گروه كُر اركستر سلطنتي بشنود و خوانندگان كُر در فاصله آمدن پادشاه براي سر نرفتن حوصله شان به شطرنج مي ‏پرداختند. شايد همين امر سبب توجه به شطرنج در "فرانسوا فيليدور" نوجوان شد. "فيليدور" در كارنامه موسيقايي خود بيش از 20 اُپرا كميك و قطعات آوازي متعددي تصنيف كرد. نمونه‏ اي از موسيقي وي در زیر آورده شده است:

"فيليدور" در 14 سالگي شروع به بازي شطرنج به طور منظم كرد. پاتوق وي «كافه رژانس» [Café de la Régence] پاريس بود كه روشنفكران آن زمان فرانسه نظير "دنی ديدرو"، "ژان-ژاک روسو" و "فرانسوا-ماری آروئه" ملقب به "ولتر" نیز به آنجا رفت و آمد داشتند. از جمله كساني كه با وي به رقابت پرداخت دوستي از نيوانگلند به نام "بنجمين فرانكلين" بود. بهترين بازيكن آن زمان فرانسه "لگال دوكرميور" بود كه آموزش "فيليدور" نوجوان را به عهده گرفت. "لگال" كه در ابتدا يك رخ كامل به "فيليدور" آوانس مي‏ داد، بعد از سه سال شاهد بود كه شاگرد از استاد پيشي گرفته است. در 1747 "فيليدور" مسافرتي به انگلستان كرد و بازيكنان نيرومند انگلستان را مقهور خويش ساخت. پس از 9 سال اقامت در انگلستان و هلند و افزودن بر تجربيات شطرنجي، در 1754 به فرانسه بازگشت و پس از انجام رويارويي با "لگال" و پيروزي مقتدرانه "فيليدور"، هيچ شكي باقي نماند كه برترين بازيكن زمانه خويش است. "فيليدور" از 1747 تا زمان درگذشتش به مدت حدود 50 سال برترين شطرنج باز جهان شناخته مي ‏شد.

"فيليدور" در اروپا اولين كسي بود كه شطرنج چشم بسته ی همزمان با دو نفر بازي كرد و هر چند "ديدرو" در نامه ‏اي وي را از اين كار به علت آسيب ذهني برحذر داشت، اما او توجهي نكرد و هرچندگاه يك بار چنين نمايشي را به اجرا مي‏ گذاشت.

در 1749 كتاب مشهورش «آناليز شطرنج» را منتشر ساخت و بعدها در 1777 و 1790 دو ويراست جديد از آن را به چاپ سپرد. اين كتاب كه پيشرفتي جدي در قلمروی دانش شطرنجي زمان خويش محسوب مي‏ شد، تا سال 1871 هفتاد بار!! تجديد چاپ و به زبان هاي انگليسي، آلماني، روسي و ايتاليايي ترجمه شد.


 

در یکی از کتاب های فیلیدور راز جالبی نهفته است:

"فيليدور" در مقدمه اين كتاب چنين آورده بود: "انگيزه اصلي من معرفي خودم با نوآوري‏ اي بود كه به ذهن ديگران خطور نكرده يا شايد به خوبي متوجهش نشده باشند، منظورم چگونگي بازي با پياده ‏هاست، پياده ‏ها روح شطرنج هستند. آنها به تنهايي حمله يا دفاع را شكل مي‏ دهند و آرايش خوب يا بدشان مي‏ تواند باعث برد و باخت بازي شود."

در جاهاي ديگر كتاب چنين عباراتي را مي ‏بينيم:

"هيچ ‏يك از حملات حريف خطرناك نخواهد بود اگر نتواند مركز شما را متلاشي كند."

"نپذيرفتن تعويض پياده ی شاه با پياده ی ستون f و پياده ی وزير با پياده ی ستون c، سياستي است كه سودمندي بيشتر پياده ‏هاي سلطنتي (پياده شاه و پياده وزير) را تضمين مي‏ كند، زيرا آن ها مانع دسترسي حريف به پايگاه هاي مفيد مي‏ شوند."

تجزيه و تحليل گشايشي وي نسبت به معاصرانش كاملاً برتر بود و يادداشت جالبش راجع به «گامبي شاه» كه او آن را مساوي مي‏ دانست، در آن روزگار سنت‏ شكني محض تلقي مي ‏شد و نهايتاً پس از حدود 180 سال توسط "رودولف اشپيلمان" به اثبات رسيد.

«دفاع فیلیدور» [l1 e4 e5 2 Nf3 d6l] دفاعي كه به نام وي نامگذاري شده است، پيروزي‏ هاي زيادي را با مهره ی سياه براي وي به ارمغان آورد.

ماتي كه امروزه به نام «مات مختنق» مي ‏شناسيم به مثابه ی ميراثي از "فيليدور" شناخته مي ‏شود، هر چند كه پيش از او هم با اين مات آشنا بودند.


مات مختنق [Smothered Mate] به نام فیلیدور معروف است

همچنين در آخر بازي رخ و پياده عليه رخ، وضعيتي به نام «وضعيت فيليدور» داريم كه رخ طرف مدافع با دور نگاه داشتن شاه حريف از عرض سوم سمت خود و سپس كيش ‏هاي پي ‏در ‏پي از پشت جبهه به شاه طرف قوي ‏تر، تساوي را به چنگ مي ‏آورد.

"فيليدور" در آخر عمر به علت وقوع انقلاب فرانسه و قرار گرفتن نامش در ليست تحريم كنوانسيون مجبور به مهاجرت به انگلستان شد. بدون شك جان وي در خطر بود، زيرا نام خانوادگي خانداني را يدك مي ‏كشيد كه در دربار چهار پادشاه سلسله بوربون به خدمت مشغول بودند. درگذشت وي در 69 سالگي و در 31 اوت سال 1795 در لندن اتفاق افتاد و همان جا به خاك سپرده شد.

در زير يكي از بازي هاي مشهور او را مي ‏بينيم:


مرتبط: موسیقی و شطرنج (با اشاره به فیلیدور)



فرانسوا آندره دانیکن فیلیدور فیلیدور فرانسوا آندره فیلیدور فرانسوا آندره دانیکان فیلیدور فیلیدور دفاع فیلیدور وضعیت فیلیدور احسان محمداسماعیل زادروز بزرگان سالروز تولد تولد بیوگرافی بیوگرافی شطرنج بازان بیوگرافی بزرگان
ارسال شده در مورخه : چهارشنبه، 17 شهريور ماه، 1395 توسط admin  پرینت
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

persianempire

مرتبط باموضوع :

 تخمين پيچيدگي درخت بازي شطرنج  [ چهارشنبه، 16 آبان ماه، 1386 ] 2162 مشاهده
 استراتژی خوب / استراتژی بد در پیشرفت شطرنج  [ شنبه، 6 تير ماه، 1394 ] 3458 مشاهده
 تاریخچه اسکار شطرنج + برخی تصاویر  [ جمعه، 1 دي ماه، 1391 ] 3544 مشاهده
 مطلبی کاربردی: مروری بر ساعت های شطرنج  [ پنجشنبه، 30 آذر ماه، 1391 ] 10380 مشاهده
 قوانین شطرنج: جرایم و شکایات  [ جمعه، 2 مهر ماه، 1395 ] 1525 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب