تاریخ : جمعه، 17 آبان ماه، 1387
موضوع : اخبار داخلي

گزارش آچمز از دور برگشت ليگ برتر بانوان كشور

 



دور برگشت دومین دوره لیگ برتر شطرنج بانوان کشور

>>> پخش با تاخیر

دور برگشت دومین دوره لیگ برتر شطرنج بانوان کشور موسوم به جام فرزانگان به میزبانی تیم بیات گیلان در شهر زیبای رشت آغاز شد. قضاوت این دور از مسابقات به عهده شیوا حنانی صفت و اینجانب واگذار گردیده است.

سرپرستی این رقابت ها را نیز طبعاً رئیس کمیته لیگ کشور فریدون اسکندری به عهده دارد.

 اسکندری هفته گذشته برای سومین بار متوالی در مسابقات قهرمانی رده های سنی جهان قضاوت نمود.

دقایقی پیش دور دهم از هفته سوم مسابقات پس از سخنرانی و خوش آمدگوئی کیومرٍث بیات سرپرست تیم بیات بتن گیلان آغاز شد.

همه تیم ها به جز دو تیم دانشگاه آزاد اسلامی و تیم مدرسه شطرنج کرمان در سالن مسابقات حضور دارند. تیم دانشگاه آزاد تا دقایقی دیگر حضور خواهند یافت اما اعضای تیم مدرسه شطرنج کرمان هنوز به شهر رشت نرسیده است !

نکته جالب توجه اینکه آتوسا پورکاشیان در ترکیب اصلی تیم پتروشیمی قرار نگرفته است. همچنین این هفته از شطرنجباز نیرومند گرجی تیم میزبان "نانا دزاگنیدزه" خبری نیست ... جالب اینکه دزاگنیدزه که علی رغم تجارب فراوان، در نیم فصل اول این مسابقات مقهور هنرنمایی غزل حکیمی فرد و میترا حجازی پور شده بود به تازگی همزمان با اخذ درجه بین المللی 2500 به عنوان استاد بزرگی مردان نایل آمده است !

احتمالاً تیم بیات بتن به علت سرنوشت ساز نبودن دیدار های این هفته ی تیم و همچنین کم کردن هزینه های اضافی نیازی به حضور این استاد بزرگ نیرومند ندید.

تا به این لحظه پذیرایی از بازیکنان به نحو قابل قبولی انجام پذیرفته است ...

اعضای تیم میزبان با لباس های یک دست سبز، سرسبزی خطه گیلان را به میمهانان یادآوری می نمایند ... این تیم در این دور به مصاف تیم نوپای دعوت ارومیه رفته است ...

لحظاتی پیش در شرایطی که دقایقی از شروع مسابقات سپری شده است، شطرنجبازان تیم دانشگاه آزاد اسلامی به سالن مسابقات وارد شدند و یکی پس از دیگری در پشت میزهای خود قرار گرفتند ... اما هنوز خبری از تیم حریف {مدرسه شطرنج کرمان} نیست ...

متاسفانه به علت مشکل در خط تلفن هیات شطرنج گیلان امکان پخش زنده مسابقات نیست. نکته بد اینکه متوجه شدم هیات مهد شطرنج ایران تنها یک خط تلفن دارد، آن هم یک خط که با سرعت 2 به اینترنت وصل می شود ! جالب اینکه بعضی اوقات اگر تلفن را بردارید از آن صدای رادیو می شنوید  !!! (صد رحمت به تهران)

البته احتمالاً این مشکل {که سالها گریبان گیر این هیات بوده} به زودی توسط آقای بیات حل خواهد شد.  آقای بیات فکرهای بزرگی در سر دارد ...

 

1)      در اولین بازی پایان یافته نیم فصل دوم مسابقات غزل حکیمی فرد در یک دیدار زیبا و تماشایی حریف خود را مات مختنق کرد !

2)      در دومین بازی سوپیکو خوخاشویلی (IM) در برابر بازیکن تازه وارد تیم خانه شطرنج بابل، هاجر محمدیان پیروز شد ... 

3)      استاد بین المللی بانوان شایسته قادر پور در برابر شطرنجباز مستعد تیم بابل خدیجه شریف نتاج پیروز میدان لقب گرفت.

4)      استاد فیده بانوان مونا سلمان ماهینی اولین امتیاز تیم میزبان را به خود اختصاص داد. جالب اینکه حریف وی هنگامه رنجبر در اواسط بازی ادعا کرده بود که مونا دست به مهره کرده ... آنهم در شرایطی که اگر مونا حرکت دست به مهره را انجام دهد در یک حرکت مات می شود !  (مونا در آن لحظه یک سوار سبک از حریف خود پیش بود)

5)      تنها استاد بزرگ بانوی کشورمان شادی پریدر در مصاف با مارال غایبی پیروز میدان لقب گرفت. مارال هفته پیش بهمراه ساراسادات خادم و کیمیا مرادی مدال برنز تیمی رده 12 سال دختران مسابقات قهرمانی رده های سنی جهان را بر گردن آویخت. مارال در این دیدار نیز بازی قابل قبولی از خود به نمایش گذاشت.

6)      استاد فیده بانوان شیرین نوابی بسیار مسلط ظاهر شد و در برابر شطرنجباز سختکوش مازندرانی مرجان اکبری به امتیاز کامل دست یافت. مرجان مدتی است از فرم مطلوب خود فاصله گرفته است.  

7)      دیدار متین فردی و فریبا علی نوری به نفع شطرنجباز گیلان رقم خورد. در این دیدار متین فردی با آرامش خاصی بازی را پیگیری می کرد و برعکس چهره فریبا علی نوری کمی مضطرب به نظر می رسید.

8)      فاطمه کیا در برابر سپیده مرتاض دارای وضعیتی متعادل بود اما با یک غفلت بازی را از دست داد. خونسردی و کنترل هیجانات سپیده یکی از ارکان اصلی پیروزی وی بود.

9)      شطرنجباز کرجی تیم مهندسی آبزنگان گلنار محرابی نتیجه را به نوجوان خوشفکر تهرانی نادیا باقری سپرد.  

10)   شیوا محبوبی در مصاف با شطرنجباز تیم خانه شطرنج گرگان شادی مهیمنی امتیاز دهم هفته سوم مسابقات را از آن خود کرد و تیم دانشگاه پیام نور را سه بر صفر پیش انداخت. این هفته مربی ارزشمند تیم پیام نور به علت فوت نابهنگام مادری دلسوز این تیم را همراهی نکرد. به استاد عزیزم جناب آقای کاوه هنری مصیبت وارده را تسلیت عرض می کنم و از خداوند بزرگ برای ایشان صبر و شکیبائی مسئلت دارم.  گفتنی است، ارسلان زرین فام در غیات جناب هنری سکان تیم را به دست گرفته است.

11)   دیدار زهرا سعیدی راد و نیلوفر مزینانی برنده ای نداشت و دو بازیکن پس از کش و قوص های فراوان به نتیجه تساوی رضایت دادند.  

12)   آذین وکیل پور روی میز چهار تیم بیات بتن زهرا اردوخانی را مغلوب ساخت.  آذین وکیل به علت شرکت در آزمون تیزهوشان مسابقات المپیاد ایرانیان امسال را از دست داده بود.

13)   هانیه خلجی با شکست شطرنجباز باتجربه و مستعد گیلان مرنوش زوار موسوی نحسی 13 را بدر کرد. مهرنوش که مدتی از شطرنج فاصله گرفته بود بار دیگر در میادین شطرنجی حضور یافته است.

14)   هما علوی بر شطرنجباز جدیدالورود تیم دعوت ارومیه ویدا نوروزی فائق آمد ... تا به اینجا نتیجه 3 بر صفر به نفع بیات بتن گیلان ...

15)   آیلار لطفی در برابر استاد فیده گیلانی تیم بیات بتن شهره بیات به یک تساوی ارزشمند دست یافت ... {بیات بتن 3.5   دعوت ارومیه 0.5} 

16)   در طولانی ترین و آخرین بازی دور دهم مسابقات نیز مینو عسگری زاده با غلبه بر مونا سعید پور پیروزی قاطع چهار بر صفر تیم راه آهن تهران در برابر مهندسی آبزنگان زنجان را تضمین کرد.

  

در پایان دور دهم مسابقات نتایج تیمی ذیل حاصل گردید :

خانه شطرنج بابل 0 -  4  پتروشیمی بندر امام

دانشگاه آزاد اسلامی 4 – 0  مدرسه شطرنج کرمان (تیم کرمان حاضر نشد!)

راه آهن تهران  4 – 0  مهندسی آبزنگان زنجان

دانشگاه پیام نور  3.5 – 0.5  خانه شطرنج گرگان

بیات بتن گیلان  3.5 – 0.5  دعوت ارومیه

نکته دیگر اینکه تیم پتروشیمی را بیشتر بازیکنان تیم ملی

 

بدین ترتیب تیم پتروشیمی بندرامام کم و کان در صدر قرار دارد و تیم های بیات بتن گیلان، دانشگاه آزاد اسلامی و راه آهن تهران در تعقیب آن به سر می برند.

دور بعدی این مسابقات راس ساعت 17 امروز در محل تالار اندیشه هیات شطرنج گیلان برگزار می گردد.

 

سایت رسمی مسابقات :

 

دومین دوره جام فرزانگان

لیگ برتر بانوان کشور

 

 




منبع این مقاله : :.: سايت تخصصي شطرنج ايران / Iranian Professional Chess :.
آدرس این مطلب : http://www.achmaz.ir/904/گزارش-آچمز-از-دور-برگشت-ليگ-برتر-بانوان-كشور/