چراغ روشن شطرنج ایران

«آچــــــــمز»
چراغ روشن شطرنج ایران
به قلم استاد "محمد زارعی"

جام جهانی 2017


Levon Aronian  Chess World Cup
آرونیان، قهرمان جام جهانی

همه از یک خانواده ایم


ااا











ا

بخش ایران در سایت نتایج

اپلیکیشن های شطرنج

ا
چس 24 [شطرنج 24]
یک اپلیکیشن عالی شطرنجی
Chess24 Application
ا


 بازی با مگنوس کارلسن
Play Magnus Application


 پلی چس آنلاین 

PlayChess Application

 فریتس (نسخه اندروید) 

اپلیکیشن فریتز شطرنج


استوکفیش

Stockfish Application

چس:  آی او اِس - اندروید

 Chess.com Application 


فالوچس:  آی او اِس - اندروید

Follow Chess Application


شطرنج شردر 

Shredder Chess Application

تاکتیک های شطرنج (iOS) 

Chess Tactics Application


ساعت شطرنج
آی او اِس - اندروید

Chess Clock Application
سایر اپ های شطرنجی

سه باور غلط در شطرنج

سه باور غلط درباره ی شطرنج
برگردان از "رامان رامتین"

نابغه ی دوران



الکساندر آلخین، نابغه ی دوران

با تشکر از "غلامرضا خواجویی نژاد"

اینستاگرام آچمز
گشایش پارسی



گشایش پارسی

به کوشش "مهدی دوستکام"

آچمز در آپارات

Chess.com

چس بمب

تست

جشنوره بزرگ هزار نفري شطرنج و چند نكته !



جشنوره هزار نفري شطرنج و چند نكته !

اوايل مهر ماه جشنوره هزار نفري شطرنج در پارك فدك برگزار شد.

برگزاري اين جشنوره كه به لحاظ تعداد بازيكنان شركت­كننده، احتمالاً بزرگترين رويداد ورزشي شطرنج در كشور بوده است از زواياي مختلف قابل بررسي است و شايسته است نقاط قوت و ضعف آن به طور دقيق و بدور از جهت­گيري و تعصب، مورد ارزيابي قرار گرفته و مبناي عمل برگزاركنندگان در برنامه­ هاي آتي باشد. 

واقعيت اين است كه اجراي برنامه­ هايي در اين سطح، نيازمند تمهيدات و ساز و كارهايي ويژه و خارج از بضاعت هياتهاي ورزشي استانهاست و اگرچه حجم كار و تداركات لازم براي برگزاري مطلوب اين رويداد، از ابتدا براي برگزاركنندگان، قابل پيش­بيني بود اما برخي عوامل قابل كنترل و بعضاً غير قابل كنترل، موانعي را بوجود آورد كه اختصاراً به آن ها اشاره می ­شود :

 ١- عدم رعايت دستورالعمل ثبت نام كه به روشني در اطلاعيه اوليه تشريح شده بود باعث ابهامات زيادي در ليست ثبت نام ­كنندگان گرديد و نتيجه طبيعي آن تاخير در زمان شروع جشنواره بود. تعداد زيادي از افراد، در صبح روز برگزاري جشنواره، فيش واريزي ثبت نام را به هيات تحويل دادند كه چاره اي جز پذيرش آنان نبود كه زمان زيادي را از برنامه گرفت ...

اين اعتقاد وجود دارد كه بهتر بود ثبت نام از شركت­ كنندگان شهرستاني به هياتهاي استانهاي مربوطه سپرده مي­شد و شخصاً معتقدم امكان جلب همكاري مدارس شطرنج و نهادهايي مانند وزارت علوم، آموزش و پرورش، شهرداري ها و ... در اين رويداد وجود داشت اگرچه برخي مدارس و نهادها از جمله مدرسه شطرنج كيش و مات و ... اقدام به ثبت­نام و انتقال دسته­ جمعي علاقمندان به محل مسابقه نموده بودند كه در جاي خود قابل تقدير است.

٢- با توجه به اينكه مرحله مقدماتي جشنواره در ٥ جدول مجزا برگزار مي­شد بهتر بود با پيش­بينی پنج رايانه، قرعه­كشي هر گروه به صورت جداگانه انجام و در زمان لازم براي ثبت ­نام اوليه، انجام قرعه ­كشي، حذف و اضافه افراد و ... صرفه­ جويي گردد.

٣- بي­ اطلاعي تعدادي از شركت­ كنندگان از قوانين مسابقه، مسائلي را بوجود آورد كه البته تا حد زيادي طبيعي است. بهتر است در برنامه­هاي آينده، خلاصه­اي از قوانين مهم، در قالب بروشور و تراكت، در معرض ديد بينندگان قرار گيرد.

٤- شايد يكي از دشوارترين مراحل كار، تهيه ٥٠٠ صفحه و مهره­ و ساعت­ ديجيتال براي برگزاري جشنواره بود كه براستي از عهده هيات شطرنج استان تهران (و حتي فدراسيون شطرنج) خارج بود.

يك روز قبل از برگزاري مسابقه، يكي از نهادهايي كه پيش از اين، تهيه ٤٠٠ صفحه و مهره ساعت را تقبل كرده بود، اطلاع داد كه قادر به تهيه و ارسال فقط ١٠٠ عدد از اين اقلام مي­باشد.

ساعات سختي براي مسئولان هيات گذشت تا نهايتاً با همكاري و همدلي فدراسيون، هياتهاي شطرنج، اداره كل تربيت بدني وزارت علوم، مدارس شطرنج و  ... مشكل بوجود آمده حل شد.

اما جداي از موارد ذكر شده، ضروري است به نقاط قوت برگزاري اين جشنواره نيز اشاره شود :

واقعيت اين است كه جامعه شطرنج كشور با برگزاري ٣ رويداد بزرگ طي يك سال اخير :

الف- رويارويي دوجانبه استاد بزرگ احسان قائم­مقامي و آناتولي كارپف

ب- سيمولتانه استاد بزرگ مرتضي محجوب

ج- و جشنواره بزرگ هزارنفري شطرنج

عملاً انسجام، توانمندي و بهره­مندي خود را از نيروهاي كارآمد به اثبات رسانده و استقبال عمومي و پخش زنده اين رويدادها از صدا و سيما مويد اهميت، وزن و اثرگذاري قابل توجه اين رشته در ورزش كشور مي­باشد.

از ديگر نتايج مثبت قابل ذكر در اين زمينه مي­توان به موارد ذيل اشاره كرد :

          افزايش اطلاعات عامه مردم از فوايد رشته شطرنج

       گرايش بيش از پيش كودكان، نوجوانان و كلاً خانواده­ها به آموزش شطرنج (شايسته است قبل از برگزاري رويدادهاي مشابه، بروشور تمامي مدارس و مراكز آموزش شطرنج استان در قالب يك پكيج، در اختيار علاقمندان قرار گيرد)

       نمايش قابليتهاي حوزه شطرنج در جلب مشاركت عامه مردم و هموارشدن مسير دشوار جلب اسپانسر براي فعاليتهاي ورزشي كه چند صباحي است دغدغه مهم اهالي ورزش به شمار مي­آيد.

          ارتقاء جايگاه فدراسيون شطرنج در بين ساير فدراسيونها 

در اين ميان ضروري است از مشاركتهاي صميمانه نهادها و افراد ذيل قدرداني گردد :

       جناب آقاي يوسف ­نژاد مجري توانمند كشور كه به عنوان عضوي از جامعه شطرنج كشور و همانند سيمولتانه استاد محجوب تا پاسي از شب در محل مسابقه حاضر بودند و سهمي ويژه در اجراي مطلوب جشنواره داشتند.

       مديريت محترم سايت آچمز كه علاوه بر اطلاع­ رساني مناسب و بهنگام روند فعاليتها، ثبت­نام و قرعه كشي همزمان ٤ جدول مرحله مقدماتي مسابقات را به تنهايي برعهده داشتند !!

 علاوه بر اين، عملكرد اين سايت به عنوان مركز انتشار اخبار و اطلاعات شطرنجي و شفاف­ سازي و شكل دهي به افكار عمومي جامعه شطرنج با انبوه مخاطبين، بر كسي پوشيده نيست. قابل ذكر اينكه پدر ارجمند جناب آقاي مهدي­ پور، در شب برگزاري جشنواره، مورد عمل جراحي قرار گرفته بودند كه براي ايشان آرزوي سلامتي مي­كنيم.

       جامعه داوران دلسوز و سختکوش چه در برگزاري مسابقه سيمولتانه و چه در جشنواره ١٠٠٠ نفري سنگ تمام گذاشتند و ترديدي نيست كه حق­الزحمه اين عزيزان در مقايسه با حجم كار و زمان اختصاص داده شده كافي به نظر نمي­رسد. اگر چه هزينه هاي برگزاري جشنواره بسيار زياد بوده است و ...

       مسئولين و دست­اندركاران هيات شطرنج استان تهران كه مسئوليت اصلي برگزاري بر عهده آنان بود از هيچ تلاشي در برگزاري جشنواره فرو گذار نكردند و همكاري برخي واحدهاي فدراسيون از قبيل روابط عمومي و ... در اجراي برنامه شايان توجه بوده است.

          شهرداري منطقه هشت و كاركنان پارك فدك و به ويژه جناب آقاي هدهدي كه همكاري مطلوبي در برگزاري اين رويداد داشته­اند.

       حضور برخي قهرمانان و اعضاي تيم ملي در مراسم، شايان تقدير است و اميد است در برنامه­هاي مشابه تعداد بيشتري از اين عزيزان حضور داشته باشند.

       والدين كودكان و نوجوانان شركت ­كننده در جشنواره كه حقيقتاً پشتوانه واقعي فعالیتهای این رشته به شمار مي ­آيند و با صبر و بردباري، مشكلات فراوان برگزاري مسابقه را تحمل نمودند.

 پيشنهاد مي­كنم به منظور اطلاع از آخرين دستاوردهاي دانشگاهي در برگزاري مسابقات ورزشي و با دعوت از يكي از اساتيد رشته مديريت ورزشي :

دوره آموزشي مديريت و طرز برگزاري رويدادهاي ورزشي

در فدراسيون برگزار گردد.

در انتها ذكر اين نكته ضروريست و آن اينكه به مصداق جمله معروف "ديكته ننوشته غلط ندارد!"بايد پذيرفت اجراي چنين برنامه ­هايي با اين وسعت و تعداد شركت­ كننده، خالي از اشكال نيست و برگزار كنندگان نيز چنين ادعايي ندارند اما تمركز صرف بر روي نقاط ضعف و انكار مزايا و محاسن آن براستي بي ­انصافي است.

انتظار جامعه شريف شطرنج در اين زمينه، مطالعه و بررسي كارشناسانه عملكردها، شناسايي نقائص و ارائه پيشنهادات سازنده است تا در آينده برنامه ­هايي مطلوبتر و در شان جامعه شریف شطرنج کشور برگزار گردد.


    نوشته شده توسط محمد ابراهيم زاده



ارسال شده در مورخه : شنبه، 25 مهر ماه، 1388 توسط admin  پرینت
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 بلاگر ها مثل سربازان شطرنج هستند !!!  [ دوشنبه، 3 تير ماه، 1387 ] 2547 مشاهده
 گشایش پارسی یا Persian Opening  [ يكشنبه، 21 خرداد ماه، 1391 ] 34687 مشاهده
 هوش مصنوعي و شطرنج  [ جمعه، 23 آذر ماه، 1386 ] 3134 مشاهده
 قوانین سخت گیرانه در شطرنج  [ پنجشنبه، 24 فروردين ماه، 1391 ] 3535 مشاهده
 پرسه اي در ادبيات شطرنج - محمد زارعي  [ جمعه، 11 ارديبهشت ماه، 1388 ] 2081 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب