چراغ روشن شطرنج ایران

«آچــــــــمز»
چراغ روشن شطرنج ایران
به قلم استاد "محمد زارعی"

جام جهانی 2017


Levon Aronian  Chess World Cup
آرونیان، قهرمان جام جهانی

همه از یک خانواده ایم


ااا











ا

بخش ایران در سایت نتایج

اپلیکیشن های شطرنج

ا
چس 24 [شطرنج 24]
یک اپلیکیشن عالی شطرنجی
Chess24 Application
ا


 بازی با مگنوس کارلسن
Play Magnus Application


 پلی چس آنلاین 

PlayChess Application

 فریتس (نسخه اندروید) 

اپلیکیشن فریتز شطرنج


استوکفیش

Stockfish Application

چس:  آی او اِس - اندروید

 Chess.com Application 


فالوچس:  آی او اِس - اندروید

Follow Chess Application


شطرنج شردر 

Shredder Chess Application

تاکتیک های شطرنج (iOS) 

Chess Tactics Application


ساعت شطرنج
آی او اِس - اندروید

Chess Clock Application
سایر اپ های شطرنجی

سه باور غلط در شطرنج

سه باور غلط درباره ی شطرنج
برگردان از "رامان رامتین"

نابغه ی دوران



الکساندر آلخین، نابغه ی دوران

با تشکر از "غلامرضا خواجویی نژاد"

اینستاگرام آچمز
گشایش پارسی



گشایش پارسی

به کوشش "مهدی دوستکام"

آچمز در آپارات

Chess.com

چس بمب

تست

گزارش دورهای اول تا ششم مسابقات دوبی




دوازدهمین دوره
مسابقات آزاد بین المللی دوبی

سرانجام دوازدهمین دوره مسابقات شطرنج آزاد بین المللی دوبی امارات با حضور 153 شطرنجباز متشکل از 45 استاد بزرگ، 26 استاد بین المللی، 18 استاد فیده و 144 درجه بین المللی (+ 10 شطرنجباز ایرانی) از 32 کشور دنیا آغاز شد.

لازم به ذکر است، قهرمان حال حاضر کشورمان استاد بزرگ احسان قائم مقامی در این دوره از مسابقات با درجه بین المللی 2575، شماره آغازین 18 را به خود اختصاص داده است.

گفتنی است، برای دوازدهمین دوره مسابقات شطرنج آزاد بین المللی دوبی امارات مجموعاً مبلغ 45000 دلار جایزه تعیین شده است که مبلغ 8000 دلار به قهرمان مسابقات اختصاص می یابد.

این رقابت ها به سرداوری "کاستو آباندو" داور بین المللی فیلیپین طی 9 دور به روش سوئیسی پیگیری می شود.


نمایی از سالن مسابقات دوازدهمین دوره مسابقات آزاد بین المللی دوبی امارات

دور اول  قهرمان حال حاضر کشور استاد بزرگ احسان قائم مقامی که با درجه 2575 شماره آغازین 18 را به خود اختصاص داده است در برابر شطرنجباز لبنان "نبیل خچن" با درجه 2118 به پیروزی رسید.

استاد بین المللی بانوان شایسته قادرپور در برابر استاد بزرگ نیرومند اوکراین "ولادیمیر باکلان" که با درجه بین المللی 2644 بخت دوم قهرمانی مسابقات به شمار می رود نتیجه را واگذار کرد.

استاد بزرگ شجاعت قانع شطرنجباز هند را مغلوب کرد و استاد فیده محسن شعرباف و استاد فیده بانوان میترا حجازی پور در برابر نمایندگان امارات پیروز شدند.

استاد فیده بانوان شهره بیات نتیجه را به بانوی قدرتمند شطرنج هند "هریکا دروناولی" با درجه 2473 سپرد. هریکای 19 ساله که سابقه قهرمانی شطرنج جوانان آسیا و جهان را دارد، در سال 2007 موفق به کسب عنوان استادی بین المللی مردان شد.


پیروزی استاد فیده محمدرضا افشاری در برابر قهرمان حال حاضر شطرنج بلاروس

همچنین استاد فیده محمدرضا افشاری با تساوی در برابر استاد بزرگ قدرتمند بلاروس "الکسی فدروف" با درجه 2618 یکی از شگفتی های دور اول مسابقات را رقم زد. از دیگر شگفتی های دور اول مسابقات نیز می توان به توقف بخت نخست قهرمانی مسابقات استاد بزرگ "گابریل سرگیسیان" ارمنی در برابر شطرنجباز هند اشاره کرد.

دور دوم 
استاد بزرگ احسان قائم مقامی با پیروزی در برابر اورخان عبدولوف (2312) از جمهوری آذربایجان، 2 امتیازی شد.

استاد فیده محسن شعرباف با غلبه بر استاد بزرگ "تیگران پتروسیان" (2612) - عضو تیم ملی ارمنستان که قهرمان المپیاد جهانی شطرنج شد - ضمن کسب دومین امتیاز، شگفتی دور دوم مسابقات را رقم زد.


استاد فیده محسن شعرباف شگفتی ساز دوم دوم مسابقات

استاد بین المللی بانوان شایسته قادرپور شطرنجباز کشور امارات را مغلوب کرد و استاد بزرگ شجاعت قانع نتیجه را به استاد بزرگ سرشناس هند "نگی پریمرجان" با درجه 2634 سپرد. نگی 17 ساله با کسب عنوان استاد بزرگی در سن 13 سال و 4 ماه و 22 روزگی در بین پدیده های شطرنج جهان قرار گرفت. نگی از این حیث پس از سرگی کاریاکین اوکراینی (12 سال و 7 ماهگی) در رتبه دوم قرار دارد. 

استاد فیده بانوان میترا حجازی پور نیز با تساوی با استاد بزرگ "نانا دزاگنیدزه" که با تیم ملی بانوان گرجستان به مقام قهرمانی جهان دست یافته بود، دست به کار بزرگی زد. نانا دزاگنیدزه که در سال 2008 موفق به کسب عنوان استاد بزرگی مردان شده است، هم اکنون با درجه بین المللی 2479 در رتبه 24 رده بندی فهرست درجه بین المللی بانوان جهان قرار دارد. دزاگنیدزه 23 ساله، تاکنون سه بار عنوان قهرمانی شطرنج بانوان گرجستان را به خود اختصاص داده است.

 
تساوی استاد فیده بانوان میترا حجازی پور در برابر استاد بزرگ نانا دزاگنیدزه!

در دیگر دیدارها قهرمان اسبق نوجوانان آسیا امیر کوثری نیا و استاد فیده بانوان شهره بیات به ترتیب در برابر شطرنجبازان امارات و اردن پیروز شدند و استاد فیده محمدرضا افشاری نتیجه را به استاد بزرگ قدرتمند روسیه "سرگی ولکوف" با درجه بین المللی 2612 سپرد.

دور سوم  استاد بزرگ احسان قائم مقامی با مهره سفید در برابر استاد بین المللی رومانی "کریستینا آدلا فویزر" با درجه 2433 به پیروزی رسید و با 3 امتیاز به همراه شطرنجبازان هند، ارمنستان و ونزوئلا مشترکاً در صدر قرار گرفت.

استاد فیده محسن شعرباف در برابر استاد بزرگ نیرومند بلژیک "وادیم مالاخاتکو" (2548) به تساوی رسید. مالاختکو در سال 2008 میلادی در جزیزه کیش، قهرمان هفدهمین دوره مسابقات بین المللی فجر شده بود. استاد بزرگ شجاعت قانع نیز در برابر شطرنجباز انگلستان "جیمز کولمن" (2122) پیروز شد.


 شجاعت قانع استاد بزرگ اردبیلی کشورمان

همچنین استاد فیده بانوان میترا حجازی پور با استاد بین المللی مصر "فواد الطاهر" (2487) مساوی کرد. امیر کوثری نیا شطرنجباز 14 ساله ایرانی نیز در برابر استاد بین المللی گرجستان "سوفیکو خوخاشویلی" (2421) دیگر ملی پوش تیم قهرمان المپیاد جهانی بانوان، به یک تساوی ارزشمند دست یافت.


تساوی امیر کوثری نیا با استاد بین المللی سوپیکو خوخاشویلی

استاد بین المللی بانوان شایسته قادرپور و استاد فیده بانوان شهره بیات نیز به ترتیب در برابر شطرنجبازان امارات و فیلیپین به پیروزی رسیدند.


شایسته قادرپور تنها استاد بین المللی بانوان کشورمان  

دور چهارم  استاد بزرگ احسان قائم مقامی با غلبه بر شگفتی سار هندی این دوره از مسابقات "تجاس راویچاندران" (2165) به چهارمین پیروزی پیاپی خود در این رقابت ها دست یافت و بدین ترتیب با کسب تمامی امتیازات موجود به تنهایی صدرنشین شد. تجاس بی عنوان در سه دور گذشته در برابر سه استاد بزرگ سرشناس روسیه، امارات و اسپانیا به پیروزی رسیده بود!


صدرنشینی مقتدرانه استاد بزرگ احسان قائم مقامی در پایان دور چهارم 

استاد فیده محسن شعرباف با قبول باخت در برابر "لوان پانتشولایا" (2588) استاد بزرگ نیرومند گرجستان و قهرمان شطرنج سال 2008 این کشور ، 2.5 امتیازی باقی ماند. شعرباف پیش تر در مسابقات جام حذفی کشور موفق به شکست این رقیب قدرتمند که در تیم فجر شمس آتیه تهران عضویت داشت، شده بود.

استاد بزرگ شجاعت قانع با پیروزی در برابر استاد بزرگ بانوان فرانسه "نینو مایسورادزه" (2254) به سومین امتیاز ارزشمند خود در این رقابت ها دست یافت. مایسوادزه همانطور که از نامش بر می آید فرانسوی الاصل نیست. وی در تاریخ 23 ژوئن سال 1983 در شهر تفلیس گرجستان متولد شده است.

در دیگر دیدارها نیز استاد فیده محمدرضا افشاری و استاد فیده بانوان میترا حجازی پور به ترتیب در برابر شطرنجبازان کشورهای امارات و هند پیروز شدند و استاد بین المللی بانوان شایسته قادرپور در برابر "آرون پراساد" (2549) استاد بزرگ نیرومند هند به یک تساوی ارزشمند رسید.


پیروزی استاد فیده بانوان شهره بیات در برابر استاد فیده لبنان

استاد فیده بانوان شهره بیات، استاد فیده لبنان "ابدو سوموف" (2196) را برد و امیرکوثری نیا نتیجه را به استاد فیده نوجوان جمهوری آذربایجان "اولوی باجارانی" (2395) که سابقه قهرمانی نوجوانان اروپا را نیز دارد، واگذار کرد.

دور پنجم  احسان قائم مقامی روی میز یک مسابقات در برابر بخت نخست قهرمانی مسابقات استاد بزرگ "گابریل سرگیسیان" (2675) در 14 حرکت به تساوی رسید.

سرگیسیان که با تیم ملی ارمنستان سابقه قهرمانی المپیاد جهانی شطرنج را دارد، تاکنون مسابقات مختلف معتبر بین المللی از جمله ریکیاویک ایسلند و روی لوپز اسپانیا (بالاتر از پاناماریف، ساشیکیران و سوکولوف!) را فتح نموده است. وی که دوبار قهرمانی شطرنج کشورش را تجربه کرده است در سال 2006 قهرمان همین رقابت ها (بین المللی دوبی) شد. این تئوریسین قدرتمند ارمنی یکی از دستیاران اصلی استاد بزرگ "لئون آرونیان" (2782) می باشد.

در دیگر دیدارها شجاعت قانع نتیجه را به استاد بزرگ 25 ساله گرجستان "دیوید آروتینیان" با درجه 2576 سپرد. میترا حجازی پور نیز در برابر استاد بزرگ "کنستانتین شاناوا" (2544) قهرمان حال حاضر مسابقات بین المللی فجر ایران از پیش نبرد.  نکته جالب توجه اینکه میترا تا به اینجای کار، 18 واحد به درجه بین المللی اش افزوده است!

محسن شعرباف همتای اماراتی خود "سعید اسحاق" (2217) را شکست داد. محسن که هم اکنون عملکرد معادل درجه بین المللی 2516 را در اختیار دارد از شانس بسیاری برای کسب حدنصاب استاد بزرگی و یا بین المللی برخوردار است.

شایسته قادرپور در برابر استاد بین المللی هند "ساندر شیام" (2372) مساوی کرد. وی در دور پیش نیز استاد بزرگ هند را با نتیجه تساوی متوقف کرده بود.


مهدی سامر شطرنجباز ایرانی مقیم امارات با شکست استاد بین المللی مصر 3 امتیازی شد 

محمدرضا افشاری و امیر کوثری نیا نیز به ترتیب نمایندگان امارات و بحرین را مغلوب کردند و مهدی سامر شطرنجباز ایرانی مقیم امارات با غلبه بر استاد بین المللی مصر، 3 امتیازی شد. 

در پایان دور پنجم، قائم مقامی که عملکردی معادل درجه بین المللی 2707 را به خود اختصاص داده است، با 4.5 امتیاز به همراه استادان بزرگ هند، گرجستان، مولداوی، ونزوئلا و ارمنستان مشترکاً در صدر قرار دارد.



ارسال شده در مورخه : دوشنبه، 23 فروردين ماه، 1389 توسط admin  پرینت
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 گزارش آچمز از دور هفتم قهرمانی آسیا 2012  [ جمعه، 22 ارديبهشت ماه، 1391 ] 1925 مشاهده
 استاد بزرگ قائم مقامی در مسابقات چنای هند!  [ دوشنبه، 5 بهمن ماه، 1388 ] 2979 مشاهده
 مرحله پنجم جایزه بزرگ بانوان در لوپوتا  [ پنجشنبه، 29 خرداد ماه، 1393 ] 1416 مشاهده
 تست  [ شنبه، 1 ارديبهشت ماه، 1397 ] 266 مشاهده
 گزارش پایانی آچمز از مسابقات آزاد باکو 2016  [ دوشنبه، 5 مهر ماه، 1395 ] 678 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب