چراغ روشن شطرنج ایران

«آچــــــــمز»
چراغ روشن شطرنج ایران
به قلم استاد "محمد زارعی"

جام جهانی 2017


Levon Aronian  Chess World Cup
آرونیان، قهرمان جام جهانی

همه از یک خانواده ایم


ااا











ا

بخش ایران در سایت نتایج

اپلیکیشن های شطرنج

ا
چس 24 [شطرنج 24]
یک اپلیکیشن عالی شطرنجی
Chess24 Application
ا


 بازی با مگنوس کارلسن
Play Magnus Application


 پلی چس آنلاین 

PlayChess Application

 فریتس (نسخه اندروید) 

اپلیکیشن فریتز شطرنج


استوکفیش

Stockfish Application

چس:  آی او اِس - اندروید

 Chess.com Application 


فالوچس:  آی او اِس - اندروید

Follow Chess Application


شطرنج شردر 

Shredder Chess Application

تاکتیک های شطرنج (iOS) 

Chess Tactics Application


ساعت شطرنج
آی او اِس - اندروید

Chess Clock Application
سایر اپ های شطرنجی

سه باور غلط در شطرنج

سه باور غلط درباره ی شطرنج
برگردان از "رامان رامتین"

نابغه ی دوران



الکساندر آلخین، نابغه ی دوران

با تشکر از "غلامرضا خواجویی نژاد"

اینستاگرام آچمز
گشایش پارسی



گشایش پارسی

به کوشش "مهدی دوستکام"

آچمز در آپارات

Chess.com

چس بمب

تست

ویشی آناند قهرمان شطرنج جهان باقی ماند



آناند قهرمان جهان باقی ماند
گزارش غلامرضا خواجویی از جدال آناند و توپالف

مسابقات قهرمانی شطرنج جهان بین استادان بزرگ ویسواناتان آناند (هند) و وسلین توپالف (بلغارستان) در شهر صوفیه بلغارستان برگزار شد که در پایان ویشی آناند با پیروزی 6.5 بر 5.5 قهرمان شطرنج جهان باقی ماند.

این دو استاد بزرگ قدرتمند برای تعیین قهرمان شطرنج جهان طی 12 دور به سرداوری "پانانگیوتیس نیکولوپولوس" داور بین المللی یونان رقابت نمودند. لازم به ذکر است، برای این دوره از مسابقات مبلغ دو میلیون یورو جایزه در نظر گرفته شده بود.

مشاهده گزارش دورهای اول تا ششم  

مشاهده گزارش دورهای هفتم تا نهم


دور دهم :
 

 نتیجه 5-5 مساوی!  بالاخره گشایش گرونفلد پس از نتیجه مصیبت بار در بازی اول برای آناند در بازی دهم توسط او بار دیگر بازی شد.گشایش از ابتدا به خوبی بازی شد و خیلی زود بازی را به تساوی کشاند اما توپالف كه به تیزي شهرت دارد، طرحی را پیدا کرد که برای آناند گمراه کننده بود در انتها بازی به یک آخر بازی کلاسیک با برتری دو فیل برای توپالف تبدیل شد،بازیکن بلغاری فشار را اعمال کرد اما دفاع ظریف بازیکن هندی تساوی را برایش تضمین کرد.

دهمین بازی قهرمانی شطرنج جهان بین ویسواناتان آناند و وسلین توپالف پس از یک نبرد ۶۰ حرکته شدید با از دست رفتن تمامی امکانات یک نتیجه قطعی به تساوی انجامید.پس از این تساوی نتیجه کلی رویارویی ۵ بر ۵ در حالی برای طرفين مساوی پیش می رود که می توان از هم اکنون قول مشاهده دو بازی حساس و سرنوشت ساز باقیمانده از مجموع دوازده بازی برنامه ریزی شده برای این دوره از مسابقه قهرمانی جهان را داد.

در این بازی آناند با سرسختی تمام به دفاع از پوزیسیون بد خود پرداخت و این تساوی با مهره سیاه او را از نظر روحی در وضعیت خوبی برای از سرگیری دو بازی پایانی که پس از یک روز استراحت اغاز خواهد شد قرار داده است. آناند در بازی یازدهم مهره سفيد را در اختیار خواهد داشت. آناند در کنفرانس پس از بازی عنوان کرد که من به پوزوسیون قابل دفاعی دست یافتم هر چند که پس از حرکت ضعیف ۲۴ من، توپالف مقداری ابتکار عمل را در دست داشت.

آناند خسته از پوزوسیون منفعل حاصل از دفاع اسلاو که در حقیقت سبک بازی او نیست یکبار دیگر از دفاع گرونفلد استقبال کرد. در هر حال تعویض مهره ها توپالف را در وضعیت خوبی قرار داد.یک پیاده منفرد و رونده مرکزی همراه با برتری دو فیل که قطرهای مهم را تحت کنترل داشتند. از همان ابتدا مشهود بود که آناند در مخاطره افتاده و یک بار دیگر باید تمامی دانش و مهارت دفاعی خود را به کار گیرد تا تساوی را در چنگ داشته باشد و این در حالی بود که توپالف با ریسک ناپذیری معقولانه و اعمال فشار به دنبال کسب پیروزی بود. شاه توپالف خیلی زود توانست قدم زنان خود را به مرکز برساند اما شاه آناند مجبور به ماندن در قلمرو خود و دفاع بود. در آخر بازی آناند دارای دو سوار سبک اسب و فیل بود در حالیکه توپالف از برتری دو فیل سود می برد. برای توپالف فشار مرکزی در هر دو جناح به لطف برتری دو فیلش و مانور در مقیاس بالا بسیار آسان بود ولی آناند از یک پوزوسیون بد منفعل رنج می برد که نیاز به دفاعی هوشمندانه داشت.

سرانجام حرکت ۴۴ نادرست فیل سفید رو توپالف، این فرصت را به اسب آناند داد تا فعال شود. در این زمان در حالیکه توپالف فرصت سوزی می کرد، آناند به سرعت از این فرصت استفاده بهینه کرد و اسبش را که تا این لحظه در لاک دفاعی در قلمرو خود رفته بود به فعالیت واداشت و پس از اجبار در تعویض فیلهای سیاه رو این اسب موجب عقب نشینی دشمن از مواضع خود شد و به دلیل مهره های دور از هم پس از یک بازی سراسر هیجان در حرکت ۶۰، تساوی در برگه ثبت حرکات به امضاء طرفین رسید تا پس از یک روز استراحت دو بازیکن در دو بازی پیش رو تمامی تواناییهای خود را در اعاده حیثیت زندگي ورزشي خود به کار گیرند. بازی یازدهم روز یکشنبه راس ساعت ۱۶:۳۰ به وقت تهران آغاز خواهد شد.


دور یازدهم : 

 تساوي در يك آخر بازي نفسگير  بازی یک دور مانده به پایان با گشایش انگلیسی آغاز شد. توپالف که مهره سیاه داشت خیلی زود به وضعیت متعادل دست یافت. در آخر بازی آناند که یک پیاده کمتر داشت در وضعیت ناخوشایندی قرار گرفته بود اما توانست با ارائه حرکات دقیق، بازي را به درستی حفظ نماید. این دیدار در حالی مساوی شد که به نظر می رسید زندگی دو بازیکن به این بازی بستگی داشته باشد.

با این تساوی و نتیجه کلی 5.5 بر 5.5، بازی دور آخر به حساس ترین و حیاتی ترین بازی این دوره از فینال قهرمانی شطرنج جهان تبدیل شد. فردا روز استراحت دو بازیکن است و بازی آخر روز سه شنبه انجام خواهد شد. توپالف مهره سفید را که یک امتیاز برایش محسوب می رود در اختیار خواهد داشت و هر بازیکن با کسب پیروزی مقام قهرمانی را کسب خواهد کرد. در صورت تساوی در دور آخر، دیدارهای تکمیلی در سیزدهم ماه می از سر گرفته خواهد شد.

آناند در این بازی از شروع پیاده وزیر که پنج بار در این دوره از مسابقات استفاده کرده بود صرف نظر کرد و بازی را با گشایش انگلیسی آغاز نمود. بازیکنان 10 حرکت اول را با شاخه اصلی که در گذشته بین مگنوس کارلسن و ایوان چپارینف بازی شده بود شروع کردند.

بازی دور یازدهم از آن دست بازی هایی بود که کارشناسان آن را نسبت به بازی های قبل، ملال انگیز و غیر فعال دانستند. در این دور هر دو استاد که چشم به اشغال خانه های خوب داشتند و دست به تعویض های سهل و ممتنع زدند. در نهایت یک بار دیگر پیکار به آخر بازی رخ و اسب با پیاده های همسان در صفحه کشیده شد. هر چند تساوی خیلی زودتر از این ها نمایان بود، اما همانطور که در اکثر بازیهای این دوره از مسابقات شاهد بودیم، بازیکنان تا آخرین حرکات از مبارزه دست نکشیدند.

در آخر بازی و در جناح وزیر توپالف دو پیاده در برابر یک پیاده، آناند داشت و در جناح شاه این آرایش برعکس بود، آناند دو پیاده در مقابل یک پیاده توپالف داشت، اما آناند پیاده جناح وزیرش را قربانی کرد تا برتری هایی هر چند جزئی کسب کند.

آناند چندین حرکت مهیج را در آخر بازی انجام داد و سعی کرد با تحت فشار قرار دادن شاه حریف با اسب و پیاده های خود به پیروزی نزدیک شود اما پوزیسیون دولبه مانع از نفوذ مهره های آناند به قلمرو شاه توپالف شد، در حالی که آناند سعی داشت به قلمرو شاه حریف نفوذ کند توپالف پیاده های جناح وزیرش را به قصد وزارت و کسب بازی متقابل به جلو راند، اما طرح پیروزی برای هیچ یک از بازیکنان میسر نبود و آناند با کیش دائم رخ بازی را به تساوی کشاند.


دور آخر

ویشی برد و قهرمان باقی ماند  ویسواناتان آناند علی رغم اینکه در دور آخر مهره سیاه را در اختیار داشت، نشان داد که تمایلی به از سرگیری بازی در دیدارهای تکمیلی ندارد و بدین ترتیب با تمام وجود به قصد فتح آخرین بازی ظاهر شد

بازی در گامبی وزیر نپذیرفته در حالی متوازن پیش می رفت که شاه ضعیف قهرمان بلغاری در چنگال مهره های آناند گرفتار شد. توپالف وحشت زده، پس از دست رفتن شانس های متقابل، مجبور به دفاع شد و آناند در یک آخر بازی شگفت انگیز با پیروزی در خانه حریف دست به کاری بزرگ زد و جام قهرمانی را در وطنش نگاه داشت.

ویسواناتان آناند که در سال ۲۰۰۰ در تهران توانسته بود مقام قهرمانی فیده را به دست آورد، در سال ۲۰۰۷ در مکزیک و در بازی هایی که به صورت تورنمنت انجام شد قهرمانی شطرنج جهان را به دست آورد و در سال ۲۰۰۸ در بازی دو جانبه با پیروزی در برابر ولادیمیر کرامنیک مهر تاییدی بر شایستگی هایش به عنوان قهرمان بلامنازع شطرنج جهان زد و امروز با فتح دوازدهمین بازی قهرمانی شطرنج جهان، وسلین توپالف را با نتیجه ۶.۵ بر ۵.۵ شکست داد و قهرمان شطرنج جهان باقی ماند.



ویشی آناند قهرمان جهان باقی ماند

آناند در بازی آخر در واقع جادویی ناب با مهره سیاه به نمایش گذاشت و پاسخ توپالف که پیش از بازی عنوان کرده بود مهره سفید برایش امتیاز به شمار می رود را پشت میز مسابقه داد. نکته جالب توجه اینکه مهره سیاه در این ۱۲ بازی کمابیش جدالی برای زنده ماندن داشته است و هیچ یک از بازیکنان نتوانستند با مهره سیاه پیروزی را به ثبت برسانند. آناند چهل ساله یک پیروزی باشکوه را با مهره سیاه رقم زد هرچند که نباید از لغزش توپالف در این بازی چشم پوشید.

توپالف برای ششمین بار در این رقابتها بازی را با پیاده وزیر آغاز کرد اما آناند با گامبی وزیر نپذیرفته در شاخه لاسکر او را شگفت زده کرد. خیلی زود بازی به آرامی گرایید و این مشخصه ای بود که آناند برای دوازدهمین بازی تدارک دیده بود.

ادامه بازی به یک وسط بازی فعال منتج شد که جدال در دو جناح ادامه داشت. اما جایگیری مهره های آناند به وضعیتش آزادی عمل بیشتری می داد. آناند فعالانه بازی را ادامه داد و تمرکزش را در جناح شاه بیشتر کرد. توپالف با قرار دادن یکی از رخهایش در جناح وزیر و حرکت دادن پیاده هایش موجب تضعیف مواضع شاهش شد. هر چند که بعدها سعی در ایجاد دژ محکمی برای شاهش بر آمد، اما آناند احساس کرد که می تواند شاه حریف را شکار کند در نتیجه با راندن پیاده های مرکزی مهره های خود را به جناح شاه حریف نزدیک کرد. در این لحظه که توپالف سعی در سرعت بخشیدن به بازی اش داشت اشتباهی را مرتکب شد و تمامی دروازه ها را به روی شاهش باز کرد.

به زودی آناند با رخ و وزیرش بر وضعیت شاه توپالف چنگ انداخت و با تنگ کردن عرصه، وزیر حریف را در ازای رخ و اسب به دام انداخت. توپالف سرسختانه بازی را ادامه داد اما در حرکت ۵۶ چاره ای جز تبریک گفتن به آناند به عنوان قهرمان جهان نداشت. بازی ها با نتیجه ۶.۵ بر ۵.۵ به اتمام رسید تا ویسواناتان آناند قهرمانی شطرنج جهان را در صوفیه زادگاه توپالف جشن بگیرد و عنوانش را در سن چهل سالگی به شایستگی حفظ کند.


مسابقات قهرمانی شطرنج جهان
www.Anand-topalov.com

 
WCh G12



ارسال شده در مورخه : چهارشنبه، 15 ارديبهشت ماه، 1389 توسط admin  پرینت
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 موفقیت مجدد استاد بزرگ مرادی در امریکا  [ چهارشنبه، 22 شهريور ماه، 1391 ] 2386 مشاهده
 سرانجام قهرمان شطرنج اروپا مشخص شد  [ پنجشنبه، 29 اسفند ماه، 1387 ] 2291 مشاهده
 گزارش دور به دور مسابقات آزاد ابوظبي امارات  [ دوشنبه، 26 مرداد ماه، 1388 ] 3534 مشاهده
 اسفند 90 - فهرست جدید درجه بین المللی  [ جمعه، 12 اسفند ماه، 1390 ] 3208 مشاهده
 کیهان ورزشی شماره 3120 - 20 آذر 1395  [ شنبه، 13 آذر ماه، 1395 ] 983 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب