چراغ روشن شطرنج ایران

«آچــــــــمز»
چراغ روشن شطرنج ایران
به قلم استاد "محمد زارعی"

جام جهانی 2017


Levon Aronian  Chess World Cup
آرونیان، قهرمان جام جهانی

همه از یک خانواده ایم


ااا











ا

بخش ایران در سایت نتایج

اپلیکیشن های شطرنج

ا
چس 24 [شطرنج 24]
یک اپلیکیشن عالی شطرنجی
Chess24 Application
ا


 بازی با مگنوس کارلسن
Play Magnus Application


 پلی چس آنلاین 

PlayChess Application

 فریتس (نسخه اندروید) 

اپلیکیشن فریتز شطرنج


استوکفیش

Stockfish Application

چس:  آی او اِس - اندروید

 Chess.com Application 


فالوچس:  آی او اِس - اندروید

Follow Chess Application


شطرنج شردر 

Shredder Chess Application

تاکتیک های شطرنج (iOS) 

Chess Tactics Application


ساعت شطرنج
آی او اِس - اندروید

Chess Clock Application
سایر اپ های شطرنجی

سه باور غلط در شطرنج

سه باور غلط درباره ی شطرنج
برگردان از "رامان رامتین"

نابغه ی دوران



الکساندر آلخین، نابغه ی دوران

با تشکر از "غلامرضا خواجویی نژاد"

اینستاگرام آچمز
گشایش پارسی



گشایش پارسی

به کوشش "مهدی دوستکام"

آچمز در آپارات

Chess.com

چس بمب

تست

قهرمانی شطرنج جهان در صوفیه بلغارستان 2



قهرمانی شطرنج جهان
گزارش غلامرضا خواجویی از جدال آناند و توپالف

مسابقات قهرمانی شطرنج جهان بین استادان بزرگ ویسواناتان آناند (هند) و وسلین توپالف (بلغارستان) در شهر صوفیه بلغارستان آغاز شد.

این دو استاد بزرگ قدرتمند برای تعیین قهرمان شطرنج جهان طی 12 دور به سرداوری "پانانگیوتیس نیکولوپولوس" از یونان رقابت خواهند کرد.

برای این دوره از مسابقات مبلغ دو میلیون یورو جایزه در نظر گرفته شده است.

مشاهده گزارش دورهای اول تا ششم 


دور هفتم :
 

یک تساوی هیجان انگیز و البته عصبی کننده!  بار دیگر جدال گشایشی در گرفت و توپالف در دومین بازی پیاپی با مهره سیاه با انحراف از شاخه اصلي برتری گشایشی سفید را مهار کرد، طوری که انگار یک بازی چشم بسته سریع با پشتوانه تدارکاتی را به نمایش می گذارد که منجر به قربانی یک سوار در مقابل دو پیاده شد و این بازی نفس تماشاگران نگران نتیجه را تا مشخص شدن نتیجه نهایی که یک تساوی ۵۸ حرکته و مهیج بود بند آورد.

تساوی ۵۸ حرکته در دور هفتم از قهرمانی جهان در صوفیه یک بازی مهیج از آب درآمد،مدافع عنوان قهرمانی شطرنج جهان سعی داشت تا از یک وضعیت مرده یک پیروزی بسازد، ویسواناتان آناند در حال حاضر ۴ بر ۳ از حریف خود پیش است و در دور هشتم با مهره سیاه بازی خواهد کرد.برای چهارمین بازی که آناند با سفید دست به مهره می شد به صورت متوالی یک جدال در دفاع کاتالان درگرفت. آناند در بازی اول و دوم در این گشایش پیروزی را برای خود ثبت نموده بود و در بازی ششم به تساوی رسیده بود.

آناند می گوید : من باید موشکافانه بازی کنم و تمامی شاخه ها را با دقت تمام محاسبه کنم هر چند آخر بازی حریف را در فشار می گذارم اما این برای برد کافی نیست.

برای اولین بار توپالف نتیجه بازی را با تدارک خانگیش رقم زد هر چند در شروع بازی به وضعیتی بی ثبات دست پیدا کرد. اما با انحراف از شاخه اصلی و انجام یک بازی تند و تیز و قربانی یک رخ در ازای یک فیل به وضعیت خوشایندی دست یافت. تمامی این ۱۴ حرکت تنها در دو  دقیقه انجام پذیرفت. توپالف گفت که من این شاخه را در تدارک خانگی و با دومین دستیارم ایوان چپارینوف آماده کرده بودم!!

سپس توپالف سعی کرد با قربانی اسب و فیل خود در مقابل رخ آناند بازی را به شرایط حادی بکشاند که در این داد و ستد دو پیاده در مقابل یک سوار سبک به دست آورد.

پس از آن بازیکن هندی از مهارت دفاعی خود برای خنثی کردن شم تهاجمی توپالف سود برد. توپالف دو پیاده رونده خطرناک داشت و با اشغال عرض هفتم توسط رخ و وزیر عرصه را بر شاه آناند تنگ کرد هر چند در مقطعی از بازی با تکرار حرکات به آناند نشان داد که موافق به تساوی کشاندن بازی است اما آناند با رد آن در پی کسب برتری جزیی بود.

در آخر بازی توپالف یک وزیر و دو پیاده در مقابل وزیر و اسب حریف داشت اما هر چند آناند سعی کرد با فشار بر روی شاه حریف، خود را به پیروزی نزدیک کند اما شاه بی پناه او و همچنین پیاده عرض هفتم و خطرناک حریف که هر لحظه امکان داشت در اثر یک غفلت بر مسند وزارت تکیه زند سدی بر سر راهش بود تا با تساوی در ۵۸ حرکت پرونده بازی هفتم بسته شود. هم اکنون آناند با نتیجه ۴ بر ۳ از حریف پیش است و بازی در دور هشتم از سر گرفته خواهد شد.
 

دور هشتم : 

 توپالف برد و نتيجه را به تساوي كشاند  در حالي كه به نظر مي رسيد قهرمان جهان کاملا از شوك بازي اول در آمده و تمامي اوضاع را تحت كنترل دارد، اما در بازي هشتم يك حركت سهل انگارانه بار ديگر او را به زحمت انداخت، توپالف با تمام وجود بازي كرد و توانست نتيجه را به نفع خود رقم بزند. به نظر مي رسيد كه آناند در حال سر و سامان دادن به وضعيت بازي خود و ايجاد وضعيتي امن است اما اشتباه نهايي تمامي زحماتش را به باد داد، هم اكنون پس از ۸ دور بازي نتيجه ۴ بر ۴ در چهار دور مانده به پايان بازي ها مساوي پيش مي رود.

آناند با يك امتياز بيشتر از حريف از نظر رواني وضعيتي امن داشت و این در حالی بود كه توپالف در تكاپوي كسب پيروزي و به تساوي كشاندن مسابقات و رهايي از زير فشار رواني ناشي از شكست کار دشواری را پیش رو داشت. جنگجوي بلغاري يكبار ديگر تدارك خانگي گرانبار و طاقت فرساي خود را در قالب شم تهاجمي خاص خود به رخ همگان كشيد و در بازي هشتم از قهرماني جهان در صوفيه بلغارستان در ۵۶ حركت آناند را مغلوب كرد.

هم اكنون نتيجه ۴ بر ۴ برابر شده است و ۴ بازي باقيمانده را حساستر از پيش كرده است. در دور هشتم آناند در تلاش براي دفاع از وضعيت مصيبت بار خود اشتباه نهايي را در حركت ۵۴ انجام داد و اين در حالي بود كه تمامي اساتيد كارشناس كه بازي را به صورت زنده براي تماشاگران سراسر جهان تفسير مي كردند وضعيت را كه طي آن دو حريف داراي فيل هاي ناهمرنگ با يك پياده بيشتر براي توپالف بود مساوي ارزيابي مي كردند.

آناند پس از بازي عنوان كرد كه او كاملا مطمئن نبود كه آيا مي توانست وضعيت مساوي را حفظ كند، حتي اگر آن اشتباه را انجام نمي داد، آناند از بازي امروزش بسيار ناخشنود بود. همچنين توپالف هم در طول بازی از برد خود اطمينان كامل نداشت اما وضعيتش كمي بهتر بود.


دور نهم :
 

تساوی در ماراتن 83 حرکته  بازی دور نهم طولانی ترین بازی رویارویی تا به اکنون بوده است. آناند از دفاع کاتالان که با برتری هایی در چهار بازی گذشته با مهره سفید برایش به همراه داشته است به گشایش نیمزو هندی تغییر رویه داد. به نظر می رسید که این رویکرد آناند درست بوده است زیرا توپالف خود را در وضعیتی مشکل به خصوص در آخر بازی فوق پیچیده با توازن قوای نامتعادل یافت. آناند بیش از چندین بار در شاخه برنده پای گذاشت اما هر بار در آخرین لحظات با تزلزل همراه می شد. سرانجام مبارز بلغاری بازی را با کیش دائم به تساوی کشاند.

ویسواناتان آناند به دفعات ادامه های امیدوار کننده ای در کسب امتیاز کامل در بازی نهم قهرمانی شطرنج جهان در صوفیه را داشت اما در بسیاری موارد شانس های کسب پیروزی را از دست داد. در پایان پس از یک ماراتن ۸۳ حرکته طرفین به تساوی رضایت دادند. بازی نهم به صورت حساسی توازن نتیجه را در عدد ۴.۵ حفظ کرد تا سه بازی باقیمانده حساس تر از قبل دنبال شود.

همانطور که کارشناسان پیش بینی کرده بودند گشایش کاتالان بازی نشد هر چند که آناند چهار بازی پیشین با مهره سفید را با این گشایش شروع کرده و به نتایج مثبتی دست یافته بود. قهرمان هندی نشان داد که اکنون زمان تغییر رویه است. توپالف شروع بازی را به نیمزو هندی کشاند.

هر دو بازیکن جناح شاه یکدیگر را مورد حمله قرار دادند. آناند از همان ابتدا خود را به جناح شاه حریف نزدیک کرد و این در حالی بود که توپالف مدت زمانی را صرف حمله به جناح وزیر حریف با وزیر و فیل خود کرد.

پس از بازی آناند عنوان کرد که نقش تدارک شاخه ها در این بازی بسیار مهم بود و توپالف در حرکت ۲۱ با تعویض دو رخش در برابر وزیر ادامه بازی را به سوی بازی تماشاگرپسند برد. پس از حرکت ۴۰ آناند با احساس نگرانی از توهم انجام حرکت نادرست به تفکری عمیق فرو رفت. شاید آناند با نا امیدی به دنبال راه فراری از شکست می گشت.

بعد از آن آناند به دنبال طرح شکار شاه حریف بر آمد. بازی این دور اولین بازی بود که بازیکنان حرکاتی بالای ۶۰ را در برگه ثبت حرکات به ثبت رساندند و در نتیجه دو کنترل زمانی را پشت سر گذاشتند. برای دومین بار در این مسابقه بود که آناند با انجام حرکات نادرست ازکسب پیروزی ناکام ماند. توپالف در اواخر بازی با قربانی اسب خود در برابر پیاده حریف سعی کرد که پیاده هایش را به وزارت نزدیک کند و آناند هم با تعویض اسب خود در برابر پیاده های خطرناک توپالف سعی در کسب ابتکار عمل در آخر بازی داشت اما شاه بی پناه آناند آماج کیش های متوالی توپالف قرار گرفت تا طرفین چاره ای در قبول تساوی ۸۳ حرکته نداشته باشند. بدین ترتیب هر دو بازیکن با نتیجه مساوی در امتیاز ۴.۵ پای به دور دهم می گذارند و سه بازی سخت، طاقت فرسا و حساس را پیش روی خود می بینند جایی که از دست دادن هر بازی به منزله از دست دادن این فرصت تاریخی در ثبت نام خود به عنوان قهرمان شطرنج جهان است.

 

 


مسابقات قهرمانی شطرنج جهان
www.Anand-topalov.com


ارسال شده در مورخه : دوشنبه، 20 ارديبهشت ماه، 1389 توسط admin  پرینت
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 مقصودلو فاتح رقابت های اینترنتی اسپید چس  [ يكشنبه، 19 مرداد ماه، 1399 ] 554 مشاهده
 ا  [ يكشنبه، 30 خرداد ماه، 1395 ] 316 مشاهده
 شطرنج دیکتاتور در اعماق زمین!!  [ دوشنبه، 23 خرداد ماه، 1390 ] 1986 مشاهده
 پیمان مهاجرین استاد بین المللی می شود  [ شنبه، 7 آبان ماه، 1390 ] 2162 مشاهده
 گزارش جام ملت های آسیا - دور ششم  [ پنجشنبه، 4 خرداد ماه، 1391 ] 2805 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب