چراغ روشن شطرنج ایران

«آچــــــــمز»
چراغ روشن شطرنج ایران
به قلم استاد "محمد زارعی"

جام جهانی 2017


Levon Aronian  Chess World Cup
آرونیان، قهرمان جام جهانی

همه از یک خانواده ایم


ااا











ا

بخش ایران در سایت نتایج

اپلیکیشن های شطرنج

ا
چس 24 [شطرنج 24]
یک اپلیکیشن عالی شطرنجی
Chess24 Application
ا


 بازی با مگنوس کارلسن
Play Magnus Application


 پلی چس آنلاین 

PlayChess Application

 فریتس (نسخه اندروید) 

اپلیکیشن فریتز شطرنج


استوکفیش

Stockfish Application

چس:  آی او اِس - اندروید

 Chess.com Application 


فالوچس:  آی او اِس - اندروید

Follow Chess Application


شطرنج شردر 

Shredder Chess Application

تاکتیک های شطرنج (iOS) 

Chess Tactics Application


ساعت شطرنج
آی او اِس - اندروید

Chess Clock Application
سایر اپ های شطرنجی

سه باور غلط در شطرنج

سه باور غلط درباره ی شطرنج
برگردان از "رامان رامتین"

نابغه ی دوران



الکساندر آلخین، نابغه ی دوران

با تشکر از "غلامرضا خواجویی نژاد"

اینستاگرام آچمز
گشایش پارسی



گشایش پارسی

به کوشش "مهدی دوستکام"

آچمز در آپارات

Chess.com

چس بمب

تست

مسابقات قهرمانی دانشجویان جهان در سوئیس



مسابقات قهرمانی دانشجویان جهان
با حضور شطرنجبازان ایرانی در سوئیس

مسابقات شطرنج یازدهمین دوره المپیاد ورزشی دانشجویان جهان با حضور 96 شرکت کننده از 21 کشور دنیا در شهر زوریخ سوئیس آغاز شد.

از کشور عزیزمان ایران در این دوره از مسابقات پوریا درینی، ابراهیم احمدی نیا و امیرمحمد سوزنکار در بخش آقایان و مونا سلمان ماهینی، هما علوی و نینا همتی زاده در بخش بانوان حضور دارند. همچنین پیمان مهاجرین که در کشور سوئیس به ادامه تحصیل مشغول بود در واپسین لحظات [بدون حضور در مسابقات انتخابی] به جمع بازیکنان ایرانی اضافه شد.

حضور 57 شرکت کننده متشکل از 11 استاد بزرگ، 14 استاد بین المللی، 11 استاد فیده و 56 درجه دار بین المللی در بخش آقایان و حضور 39 شرکت کننده متشکل از 23 شطرنجباز عنوان دار و 37 درجه دار بین المللی به این دوره از مسابقات گرمای خاصی بخشیده است. [ضمن اینکه حضور ابر استاد بزرگ "یو وانگ" با درجه 2732 جذابیت های این دوره را دوچندان کرده است]

شایان ذکر است، اعزام بازیکنان کشورمان به این دوره از رقابت ها با حاشیه ها و ابهامات فراوانی همراه بوده است بطوریکه حتی پس از انجام این اعزام، این حاشیه همچنان ادامه دارد.


امب

گزارش دور به دور آچمز:

دور اول: در بخش آقایان استاد فیده پیمان مهاجرین پس از مدت ها دوری از میادین شطرنج، روی میز پنج در برابر "دوسان پوپویچ" استاد بزرگ صربستان با درجه بین المللی 2565 در 69 حرکت به یک تساوی ارزشمند دست یافت. پوپویچ ستاره تیم صربستان [و مونتنگرو] در المپیاد جهانی 2006 تورین ایتالیا بود. وی در آن مسابقات از 13 بازی بدون قبول حتی یک باخت 9.5 امتیاز به دست آورد.


پیمان مهاجرین (چپ) قهرمان سابق جوانان ایران پس از مدت ها بار دیگر دست به مهره شد
این شطرنجباز تهرانی چندی است که برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا به سوئیس سفر کرده است

نکته قابل اشاره راجع به نبرد دور اول پیمان مهاجرین این که در اواسط بازی پس از اینکه استاد بزرگ صربستان اوضاع را برای خود مخاطره آمیز می بیند به استاد فیده کشورمان پیشنهاد تساوی می دهد. این پیشنهاد توسط شطرنجباز ماجراجوی ایرانی رد می شود. چندین حرکت بعد ورق بر می گردد و وضعیت "دوسان پوپوویچ" لحظه به لحظه رو به بهتر شدن می رود. حال پیمان پیشنهاد می دهد اما استاد صرب با حالتی عصبی به سرعت پیشنهاد را با حرکتی سریع و کوبیدن ساعت رد می کند و بدین ترتیب بازی در حدود 30 حرکت بعد پس از پنج بار تکرار وضعیت با دوخته شدن چشمان دو بازیکن به هم با نتیجه تساوی به اتمام می رسد!

امیرمحمد سوزنکار استاد فیده گیلانی کشورمان در یک ماراتن 109 حرکته "مالخاز سولاشویلی" (2500) استاد بین المللی 24 ساله گرجستان را با نتیجه تساوی متوقف کرد. پوریا درینی شطرنجباز خوشفکر جیرفت در برابر شطرنجباز سریلانکا "اکیلا فرناندو" (2053) کار سختی در پیش نداشت و ابراهیم احمدی نیا استاد فیده خوزستانی کشورمان روی میز 24 در برابر شطرنجباز هندی الاصل انگلستان "ودانتا کومار" (1983) به نتیجه تساوی بسنده کرد.

در بخش بانوان ملی پوش اسبق تیم ملی ایران استاد فیده بانوان مونا سلمان ماهینی با غلبه بر استاد بزرگ بانوان مغولستان "باتچیمگ تووشینتوگس" با درجه بین المللی 2333 خوش درخشید. نینا همتی زاده در 30 حرکت در شاخه حمله یوگسلاوی سیسیلی دراگون نتیجه را به استاد بین المللی بانوان آلمان "یودیت فوخس" (2237)  واگذار کرد و هما علوی قهرمان جوانان کشورمان در برابر استاد بین المللی بانوان روسیه "زوجا سوریوخینا" با درجه بین المللی 2313 باخت را پذیرا شد.  


اعضای تیم ملی دانشجویان ایران

دور دوم: در بخش آقایان پیمان مهاجرین در این دور درخشان تر ظاهر شد و با مهره سیاه بخت سوم قهرمانی مسابقات و استاد بزرگ روس "پاول پونکراتف" با درجه 2592 را مغلوب کرد. پوریا درینی روی سه با مهره سیاه نتیجه را به استاد بزرگ و قهرمان اندونزی استاد بزرگ "سوسانتو مگارانتو" (2516) واگذار کرد. امیرمحمد سوزنکار با مهره سفید به استاد بزرگ "رابین سوینکلز" (2478) هلندی باخت و ابراهیم احمدی نیا استاد فیده هلند "مارین اوتیه" با درجه 2264 را مغلوب کرد.

در بخش بانوان مونا ماهینی با مهره سیاه در برابر استاد بین المللی بانوان صربستان "لجیلجا درلویچ" (2273) باخت را پذیرا شد. هما علوی حور در برابر کاندیدای استادی بانوان سریلانکا "لیاناگدارا" (1844) به امتیاز کامل دست یافت و نینا همتی زاده شطرنجباز با تجربه البرزی کشورمان با "وینا لستاری" (2177) اندونزیایی مساوی کرد. 


اعضای تیم ملی بانوان ایران

دور سوم: پیمان مهاجرین با غلبه بر استاد بین المللی صربستان "میلوش روگانوویچ" با درجه بین المللی 2497 (آن هم در 34 حرکت!!) جمع امتیازات خود را به 2.5 رساند. بدین ترتیب مهاجرین که بخت سی و چهارم قهرمانی مسابقات محسوب می شود در پایان دور سوم به عملکردی معادل درجه بین المللی 2824 دست یافته است!!

پوریا درینی شطرنجباز پرتغال "اندره فیلیپ ویلا" (2224) را مغلوب کرد. ابراهیم احمدی نیا در برابر استاد بزرگ قراقستان "رینات جومابایف" با درجه بین المللی 2547 نتیجه را واگذار کرد. امیرمحمد سوزنکار نیز به "ودانتا کومار" (1983) شطرنجباز بی عنوان انگلیسی باخت. کومار در دور نخست نیز با نمایشی قابل قبول پس از 22 حرکت احمدی نیا را به کسب نتیجه تساوی قانع کرده بود.

در بخش بانوان هما علوی قهرمان سابق بانوان تهران در برابر "یودیت فوخس" (2237) استاد بین المللی بانوان آلمان نتیجه را واگذار کرد. مونا سلمان ماهینی همتایش استاد فیده بانوان قزاقستان "گلیسخان ناخبایوا" با درجه بین المللی 2243 را با نتیجه تساوی متوقف کرد. ناخبایوا در سال گذشته و حاضر به ترتیب عناوین قهرمانی نوجوانان (18 سال) و نایب قهرمانی جوانان آسیا را به خود اختصاص داده است. دیگر نماینده کشورمان نینا همتی زاده نیز در برابر "یوردانکا نایدونوآ" (1924) بلغار پیروز شد.


تیم ملی دانشجویان ایران در نمایی دیگر

دور چهارم: دور چهارم مسابقات قهرمانی دانشجویان جهان دور خوش یمنی برای شطرنجبازان ایرانی نبود به طوری که مهاجرین بالاخره طعم باخت را چشید! پیمان مهاجرین در این دور روی میز پنج مسابقات نتیجه را به استاد بزرگ بلغارستان "مومچیل نیکولوف" با درجه 2549 واگذار کرد و 2.5 امتیازی باقی ماند.

پوریا درینی روی میز شش نتیجه را به استاد بزرگ "ایگور لیسیج" روس که با درجه بین المللی 2638 بخت دوم قهرمانی مسابقات به شمار می رود، سپرد و امیرمحمد سوزنکار به شطرنجباز بی عنوان کشور میزبان "یوهانس ویس" (2270) باخت. تنها امتیاز این دور مردان ایران با پیروزی ابراهیم احمدی نیا در برابر استاد فیده سوئیس "فلیکس هیندرمن" (2323) به دست آمد.

در بخش بانوان نیز مونا سلمان ماهینی در برابر استاد بین المللی بانوان روسیه به "اکاترینا خاراشوتا" با درجه بین المللی 2298 مغلوب شد. نینا همتی زاده امتیاز این دور را با کاندیدای استادی اندونزی "اوی لیندیاواتی" (2133) تقسیم نمود و هما علوی حور کسب دومین امتیازش را با پیروزی در برابر "هیمشی دسیلوای" سریلانکایی جشن گرفت.

دور پنجم: باز هم گزارش این دور را با پیمان مهاجرین و افتخار آفرینی دیگری از او آغاز می کنیم. استاد فیده جوان کشورمان در این دور با غلبه بر استاد بزرگ سرسخت و سرشناس آسیا و اندونزی "سوسانتو مگارانتو" با درجه 2516 دست به کار بزرگی زد. ابراهیم احمدی نیا در برابر استاد بزرگ نیرومند صربستان "دوسان پوپوویچ" (2565) به یک تساوی ارزشمند دست یافت و پوریا درینی در برابر شطرنجباز مغولستان "گومبوسورن مونخگال" (2289) با نتیجه تساوی متوقف شد. امیرمحمد سوزنکار نیز روی میز آخر مسابقات در برابر "کوگالا" (2026) سریلانکایی کار سختی در پیش نداشت.

در بخش بانوان نینا همتی زاده شکتی سختی را به استاد فیده بانوان روسیه "تامارا چرمنوآ" با درجه بین المللی 2225 تحمیل کرد. مونا ماهینی "ماریا هیناتز" (1935) سوئیسی را از پیش رو برداشت و هما علوی با "وینا لستاری" (2177) اندونزیایی مساوی کرد. 


نمایی از سالن مسابقات

دور ششم: استاد فیده پیمان مهاجرین پس از نبردی جانانه با "مالخاز سولاشویلی" (2500) استاد بین المللی گرجستان به نتیجه تساوی رضایت داد. مهاجرین هم اکنون با کسب 4 امتیاز دارای عملکردی معادل درجه بین المللی 2662 است! ابراهیم احمدی نیا با غلبه بر استاد بزرگ برزیل "کریکور مخیتاریان" با درجه 2550 دست به کار بزرگی زد و جمع امتیازات خود را به عدد 4 رساند. پوریا درینی به استاد فیده انگلستان "پیتر پوبالاسینگام" (2332) باخت و امیرمحمد سوزنکار که در مرحله انتخابی تیم ملی دانشجوبان ایران بسیار آماده نشان داده بود، چهارمین باختش را در برابر شطرنجباز بی عنوان سوئیس "مارکو گاهلر" (2292) پذیرا شد. نتایج سوزنکار و عملکرد 2065 وی در این مسابقات حاکی از به دور بودن وی از فرم مطلوب است.  

در بخش بانوان مونا سلمان ماهینی ملی پوش تیم ملی آلمان و استاد بین المللی بانوان "سارا هولت" (2251) را به زیبایی شکست داد و 3.5 امتیازی شد. ماهینی در مسابقات اخیر المپیاد جهانی شطرنج در درسدن نیز با پیروزی در برابر این حریف، موجبات توقف تیم کشور میزبان (آن هم در دور نخست!) در برابر تیم ملی کشورمان را فراهم آورده بود. اینجا

دیگر شطرنجباز ایرانی هما علوی با پیروزی در برابر نایب قهرمان حال حاضر جوانان آسیا استاد فیده بانوان "گلیسخان ناخبایوآ" (قزاقستان) با درجه 2243 با ماهینی هم امتیاز شد. نینا همتی زاده نیز به استاد بین المللی بانوان مغولستان "دولامسورن یانجیندولام" با درجه 2212 باخت و 3 امتیازی باقی ماند.

دور هفتم: استاد فیده پیمان مهاجرین به استاد بزرگ قزاقستان "رینات جومابایف" (2547) باخت و 4 امتیازی باقی ماند. قهرمان خوزستان استاد فیده ابراهیم احمدی نیا "واسیلی پاپین" استاد بین المللی روسیه را با نتیجه تساوی متوقف کرد و 4.5 امتیازی شد. پوریا درینی استاد فیده "بریک آکازوف" (2288) قزاق را شکست داد و استاد فیده امیرمحمد سوزنکار از سد شطرنجباز سریلانکا "هراس" (1884) گذشت.

در بخش بانوان استاد فیده بانوان در برابر "اوگانبایار لخامسورن" (2206) مغول باخت را پذیرا شد. هما علوی در برابر "مونیکا سپس" استاد بین المللی بانوان کشور میزبان مغلوب شد و نینا همتی زاده با استاد بین المللی بانوان آلمان "سارا هولت" (2251) مساوی کرد.

دور هشتم: ابراهیم احمدی در برابر استاد بزرگ نیرومند بلغارستان "مومچیل نیکولوف" با درجه بین المللی 2549 کاری از پیش نبرد. پیمان مهاجرین با استاد بین المللی هلند "رولند پروجسرز" (2483) مساوی کرد و امیرمحمد سوزنکار در برابر شطرنجباز سریلانکا "کالوگامپیتیا" (2095) سریلانکایی به کسب تساوی بسنده کرد.

در بخش بانوان مونا ماهینی همتای قزاق خود "مادینا داولتبایوا" (2163) را مغلوب کرد. هما علوی حور بر "جانین مارتینز" (1949) برزیلی چیره شد و نینا همتی زاده استاد فیده بانوان انگلستان "سارا هگارتی" (2084) را با نتیجه تساوی متوقف ساخت. نکته جالب اینکه در پایان دور ما قبل آخر مسابقات ماهینی و علوی به ترتیب 38 و 22 واحد درجه بین المللی شان را ارتقا داده اند!!

خبر فوری: استاد فیده پیمان مهاجرین با توجه به نتایج درخشانش حتی در صورت باخت در دور آخر به یک حدنصاب استادی بین الملل دست می یابد.

دور آخر: دور آخر رقابت های قهرمانی دانشجویان جهان برای نمایندگان کشورمان خوش یمن نبود چرا که در رخدادی بی سابقه تمامی نتایج به نفع حریفان رقم خورد!!

روی میز نه مسابقات استاد فیده ابراهیم احمدی نیا که در آستانه کسب یک حدنصاب استادی بین الملل قرار داشت نتیجه را در 59 حرکت به استاد بین المللی گرجستان "مالخاز سولاشویلی" (2500) واگذار کرد. استاد فیده پیمان مهاجرین که در دور قبل کسب حدنصاب استادی بین الملل اش را قطعی کرده بود با قبول شکست در برابر "توآن برگ" (2455) استاد بین المللی کشور هلند از کسب حدنصاب استاد بزرگی بازماند.

پوریا درینی به استاد فیده کشور میزبان "فلیکس هیندرمن" با درجه بین المللی (2323) باخت و استاد فیده امیرمحمد سوزنکار در برابر "بالیند ناج" (2407) شطرنجباز بدون عنوان اما نیرومند صربستان مغلوب شد.

در بخش بانوان استاد فیده بانوان مونا سلمان ماهینی در یک بازی پرفراز و نشیب نتیجه را به استاد بین المللی بانوان روسیه "زوجا سوریوخینا" (2313) واگذار کرد. ماهینی در صورت پیروزی در این دور به یک حد نصاب استادی بین المللی بانوان دست می یافت. همچنین در دیگر دیدارهای نمایندگان کشورمان هما علوی به "آلیسا مالخینا" (2273) استاد بین المللی بانوان امریکا باخت و نینا همتی زاده در مصاف با استاد فیده بانوان قزاقستان "مادینا داولتبایوا" (2163) مغلوب شد.

اما در پایان بخش آقایان مسابقات، "یو وانگ" ابراستاد بزرگ چین با کسب 8.5 امتیاز و دو امتیاز اختلاف نسبت به نزدیکترین تعقیب کننده مقتدرانه قهرمان شد. پس از وانگ چهار شطرنجباز با کسب 6.5 امتیاز در رده های بعدی قرار گرفتند که "انوآر ایسماگامبتوف" (2492) استاد بزرگ جوان و جویای نام قزاقستان و "دیویت بنیدزه" (2504) استاد بین المللی گرجستان به ترتیب دوم و سوم شدند. در بخش بانوان نیز استاد بزرگ بانوان مغولستان "باختویاگ منگونتول" (2412) که عنوان استاد بین المللی [مردان] را نیز در اختیار دارد با کسب 7 امتیاز در مکان نخست قرار گرفت و استاد بین المللی بانوان صربستان "لجیلجا درلجویچ" (2273) و استاد بزرگ بانوان گرجستان "سوپیکو گورامیشویلی" (2343) هر دو با 6.5 امتیاز (با پوئن شکنی بهتر) دوم و سوم شدند.

      
مشاهده رده بندی پایانی بخش آقایان
مشاهده رده بندی پایانی بخش بانوان

 مشاهده و دریافت فایل PGN بازی ها



ارسال شده در مورخه : دوشنبه، 15 شهريور ماه، 1389 توسط admin  پرینت
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 رویارویی اسطوره های شطرنج کاسپارف - کارپف  [ سه شنبه، 31 شهريور ماه، 1388 ] 9806 مشاهده
 يازدهمين دوره مسابقات آزاد بين المللي دوبي  [ سه شنبه، 15 ارديبهشت ماه، 1388 ] 2821 مشاهده
 کیهان ورزشی شماره 3182 - 26 فروردین 1397  [ شنبه، 1 ارديبهشت ماه، 1397 ] 542 مشاهده
 قهرمانی ناکامورا در جبل الطارق 2015  [ شنبه، 18 بهمن ماه، 1393 ] 1919 مشاهده
 وسلی سو قهرمان گرند چس تور لوون 2018  [ يكشنبه، 27 خرداد ماه، 1397 ] 585 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب