چراغ روشن شطرنج ایران

«آچــــــــمز»
چراغ روشن شطرنج ایران
به قلم استاد "محمد زارعی"

جام جهانی 2017


Levon Aronian  Chess World Cup
آرونیان، قهرمان جام جهانی

همه از یک خانواده ایم


ااا











ا

بخش ایران در سایت نتایج

اپلیکیشن های شطرنج

ا
چس 24 [شطرنج 24]
یک اپلیکیشن عالی شطرنجی
Chess24 Application
ا


 بازی با مگنوس کارلسن
Play Magnus Application


 پلی چس آنلاین 

PlayChess Application

 فریتس (نسخه اندروید) 

اپلیکیشن فریتز شطرنج


استوکفیش

Stockfish Application

چس:  آی او اِس - اندروید

 Chess.com Application 


فالوچس:  آی او اِس - اندروید

Follow Chess Application


شطرنج شردر 

Shredder Chess Application

تاکتیک های شطرنج (iOS) 

Chess Tactics Application


ساعت شطرنج
آی او اِس - اندروید

Chess Clock Application
سایر اپ های شطرنجی

سه باور غلط در شطرنج

سه باور غلط درباره ی شطرنج
برگردان از "رامان رامتین"

نابغه ی دوران



الکساندر آلخین، نابغه ی دوران

با تشکر از "غلامرضا خواجویی نژاد"

اینستاگرام آچمز
گشایش پارسی



گشایش پارسی

به کوشش "مهدی دوستکام"

آچمز در آپارات

Chess.com

چس بمب

تست

گزارش پایانی مسابقات قهرمانی نوجوانان جهان

+ درد دلی که خواهم گفت!          



قهرمانی نوجوانان جهان - یونان
کسب تک مدال نقره توسط رعنا حکیمی فرد

مسابقات شطرنج قهرمانی نونهالان و نوجوانان جهان (رده های 8 تا 18 سال) پس از گذشت 11 دور رقابت جذاب و دیدنی در شهر هالکیدیکی/چالکیدیکی یونان به پایان رسید.

این دوره از مسابقات با 1387 شرکت کننده از 87 کشور دنیا [در دوازده رده سنی] به بزرگترین رویدادی تبدیل شد که فدراسیون بین المللی شطرنج «فیده» تاکنون برگزار کرده است.

از کشور عزیزمان ایران در این دوره از مسابقات 43 شرکت کننده [به صورت سهمیه و یا آزاد] حضور داشتند که در پایان عنوان نایب قهرمانی و تک مدال نقره رعنا حکیمی فرد در رده 14 سال دختران، فدراسیون شطرنج ایران را با 10 پله نزول نسبت به سال گذشته در رده سیزدهم قرار داد. در دوره پیشین این مسابقات که به میزبانی فدراسیون شطرنج ترکیه در شهر آنتالیا برگزار شد فدراسیون شطرنج ایران با کسب دو مدال طلا و یک برنز بالاتر بسیاری از کشورهای صاحب نام شطرنج دنیا عنوان سوم را به خود اختصاص داده بود.

گفتنی است، تنها 18 کشور از 87 کشوری که در این دوره از رقابت ها حضور داشتند موفق به کسب مدال شدند که جمهوری آذربایجان با کسب سه مدال طلا در مکان نخست رده بندی مدال ها قرار گرفت. چین با دو مدال طلا مکان دوم را صاحب شد و امریکا با کسب یک طلا و دو نقره عنوان سوم را کسب کرد. نکته جالب اینکه هندی ها با شش مدال یعنی سه نقره و سه برنز در مکان دهم قرار گرفتند!

قهرمانی نوجوانان جهان - یونان

بخش پسران:    8  -  10  -  12  -  14  -  16  -  18
بخش دختران:
   8  -  10  -  12  -  14  -  16  -  18

> مشاهده وضعیت شطرنج بازان ایرانی در یگ نگاه
ج

» گزارش پایانی سایت آچمز

بخش پسران: در رده 8 سال که سال گذشته در آن صاحب یک مدال طلا و یک نقره شدیم آریا یاوری و حمیدرضا طهماسبی با کسب 6.5 امتیاز به ترتیب رتبه های پایانی 29 و 39 را به خود اختصاص دادند. برنا درخشانی با کسب 6 امتیاز به کار خود پایان داد و چهل و دوم شد. آرین قسمتی و طاهر گلی نیز در مکان های 67 و 109 قرار گرفتند.

در رده 10 سال که در سال های اخیر همچون رده 8 سال از شانس های اصلی کسب مدال جهانی و آسیایی توسط ایرانی ها به شمار می رود، بهترین مقام را قهرمان حال حاضر آسیا استاد فیده سیدمحمدامین طباطبایی (تهران) به دست آورد که با کسب 8 امتیاز در مکان هفتم جای گرفت. محمدامین در صورت پیروزی در دور ماقبل آخر، در دور پایانی روی میز یک برای تعیین رنگ مدال خود پیکار می کرد. آریا امیدی که سه سال پیش در ایران قهرمان 8 ساله های آسیا شد در این مسابقات با کسب 7 امتیاز بیستم شد. استاد فیده آرین غلامی که در سال گذشته جام قهرمانی جهان در رده 8 سال را بالای سر برده بود در این رقابت ها با کسب 7 امتیاز، بیست و یکم شد. [به طبع امسال شاهد دعوای چندین استان و شهر و آبادی بر سر تابعیت آرین غلامی نخواهیم بود] رضا قنبرزاده (گیلان) قهرمان اسبق 10 ساله های کشور نیز با کسب 6.5 امتیاز رتبه پایانی 31 را به خود اختصاص داد.

نیما شیرانی لیری (61)، امیرمحمد شفیعی (66)،  خشایار رجبی یزدی (72)، رادمهر قدیری (76)، امیرسالار عباسی (106) و شهراد جواهری (150) دیگر شطرنج بازان ایرانی در این رده بودند.

در رده 12 سال، استاد فیده شاهین لرپری زنگنه (قهرمان اصفهانی سال گذشته 10 سال های آسیا) پس از باخت دور سوم در برابر نایب قهرمان مسابقات، تمرکز خود را از دست داد اما هرچه گذشت مسلط تر بازی کرد. بد اینکه کسب 3.5 امتیاز از 4 بازی آخر شاهین هم افاقه نکرد و او با کسب 7.5 امتیاز به رتبه ای بهتر از 19 دست نیافت. امیرحسین بادکوبی (اصفهان) قهرمان و سهمیه ایران در این رده با 6.5 امتیاز چهلم شد و محمدرضا اصغرزاده (مازندران) که در سال گذشته مقام ششم رده 10 سال را کسب کرده بود این بار با 6.5 امتیاز در مکان چهل و سوم قرار گرفت.

اما باخت دور آخر نیما جوانبخت در رده 14 سال اوقاتمان را بسیار تلخ کرد. نیما که با نتایج خیره کننده اش انتظارات را به شدت نسبت به خود افزایش داده بود و حتی تا پیش از دور پایانی در مکان دوم به سر می برد با قبول باخت در برابر حریف نیرومند کشور هند، 7.5 امتیازی باقی ماند و هفتم شد. به هر حال جوانبخت اصفهانی ضمن کسب تجربه ای ارزشمند با عملکردی معادل درجه 2322، به میزان قابل توجه 27 واحد به درجه بین المللی اش افزود. علی رضا آقایی همشهری نیما جوانبخت که از برندگان نهایی جشنواره هزار نفری شطرنج تهران است با 7 امتیاز رتبه 24 را به خود اختصاص داد و استاد فیده امیر کوثری نیا (فارس) قهرمان سابق نوجوانان آسیا با کسب 6.5 امتیاز سی و هشتم شد. نایب قهرمان این رده کشور امیرسالار جاویدفر (تهران) با 5.5 امتیاز شصت و یکم شد و صالح میرزایی (تهران) پس از بازگشت دوباره به میادین بین المللی شطرنج با کسب 4.5 امتیاز رتبه پایانی 91 را کسب کرد.

در رده 16 سال استاد فیده مهدی حسینی پور (خوزستان) نایب قهرمان حال حاضر آسیا در این رده، با کسب 6.5 امتیاز، چهل و دوم شد. بردیا گله داری (تهران) نیز با 5.5 امتیاز شصت و دوم شد.

در رده 18 سال، استاد فیده پویا ایدنی (خوزستان) که با حضور در یک رده بالاتر از رده سنی اصلی اش دست به کار عجیبی زده بود، با کسب 7 امتیاز و عملکرد معادل درجه بین المللی 2480 در مکان هشتم قرار گرفت.

استاد فیده شاهین کوهستانی (خراسان رضوی) تنها نماینده ایران در کل رقابت ها بود که تنها یک باخت در کارنامه خود داشت اما این مهم نیز مانع از کسب رتبه پایانی 27 برای وی نشد. امیررضا پوررمضانعلی استاد فیده آینده دار گیلانی کشورمان که با کسب نشان برنز این رده در مسابقات قهرمانی آسیا، ما را به کسب نتایج درخشان در این دوره از مسابقات بسیار امیدوار کرده بود در حد و اندازه های خود ظاهر نشد و ضمن کاهش 21 واحدی درجه بین المللی، در مکان چهل و هشتم جای گرفت. 

خاطر نشان می شود پویا ایدنی و شاهین کوهستانی در پایان دور نهم این رده از مسابقات هردو موفق به کسب یک حدنصاب استادی بین الملل شدند.

این بود حاصل کار 28 شطرنج باز پسر ایرانی در رده های شش گانه.
اما می پردازیم به نتایج و عملکرد 15 دختر شطرنج باز ایرانی در این دوره از مسابقات:

بخش دختران: در رده 8 سال هلیا بهاور شطرنجباز البرزی کشورمان با کسب 7 امتیاز شانزدهم شد. شادان بابازاده (تهران) قهرمان 7 ساله های مدارس آسیا نیز با کسب 5 امتیاز رتبه پایانی 52 را به خود اختصاص داد.   

تنها نماینده کشورمان در رده 10 سال نازنین اکبری زحمتی از یک خانواده شطرنجی خراسان رضوی بود که در نهایت در حالی که تا دور دهم از شانس های کسب مدال ایران به شمار می رفت با پذیرش دو باخت پیاپی 6.5 امتیازی باقی ماند و بیست و سوم شد.

در رده 12 سال که سال گذشته ساراسادات خادم جام قهرمانی اش را بر بالای سر برده بود، درسا درخشانی (تهران) علی رغم کسب 8 امتیاز و 29 واحد افزایش درجه بین المللی به کسب مقام هفتم بسنده کرد. درسا نیز در صورت پیروزی در دور ماقبل آخر، از شانس بسیاری برای قرار گرفتن در جمع نفرات برتر برخوردار می شد. دیگر شطرنج باز ایرانی این رده پگاه قائم مقامی (تهران) نیز با کسب 4.5 امتیاز، نود و دوم شد.

در رده 14 سال، رعنا حکیمی فرد (تهران) فوق العاده بود و با درخششی خیره کننده و کسب 8.5 امتیاز عنوان نایب قهرمانی جهان را به خود اختصاص داد. البته رعنا حکیمی فرد [بخت سیزدهم قهرمانی] با باخت دور ماقبل آخرش معادلات را بسیار پیچیده کرد. او در نهایت با اختلاف نیم امتیاز نسبت به قهرمان مسابقات، به همراه چهار شطرنج باز دیگر با 8.5 امتیاز مشترکاً در مکان دوم قرار گرفت که تنها امتیاز شکنی بهتر وی نسبت به سایر رقبا، باعث تصاحب گردن آویز نقره شد. 

اگر بگویم رعنا حکیمی فرد در مسابقات قهرمانی آسیا امسال حضور نداشت برایتان عجیب نیست !؟ ارتقای 50 واحدی درجه بین المللی وی در این مسابقات چطور !!؟

در همین رده استاد فیده بانوان سارا سارات خادم قهرمان سال گذشته جهان در رده 12 سال دختران، با کسب 6.5 امتیاز بیستم شد و کیمیا مرادی (تهران) با 6 امتیاز در رده چهل و یکم قرار گرفت. صبا رستمیان (69) و سروناز حیرانی مقدم (88) دیگر شطرنج بازان ایرانی در این رده بودند.

در رده 16 سال، استاد فیده بانوان غزل حکیمی فرد خواهر رعنا و قهرمان حال حاضر بانوان کشورمان در دور آخر با قهرمان حال حاضر 16 ساله های اروپا مساوی کرد و با کسب 7.5 امتیاز در مکان نهم جای گرفت. غزل در طی ادواری که گذشت، با بازی ها و نتایج فوق العاده اش به نوعی به کاروان اعزامی ایران به یونان روحیه می داد و صد حیف اینکه باخت دور ماقبل آخر وی مانع از به ثمر رسیدن زحماتش شد. هرچند که او با عملکرد معادل درجه 2257، با 20 واحد ارتقای درجه بین المللی روبرو شد. هانیه خلجی (تهران)، قهرمان و سهمیه 16 ساله های ایران نیز که در دورهای میانی به صدر جدول صعود کرده بود با سه باخت پیاپی در دورهای پایانی 5.5 امتیازی باقی ماند و چهل و یکم شد. نیوشا افشار (تهران) فینالیست سابق مسابقات قهرمانی بانوان کشور نیز با 5 امتیاز شصت و دوم شد.

اما در رده 18 سال، با تجربه ترین شطرنج باز کاروان اعزامی کشورمان، استاد فیده بانوان میترا حجازی پور (خراسان رضوی) حضور داشت که سابقه دوبار کسب عنوان نایب قهرمانی نوجوانان جهان و چندین و چند قهرمانی و نایب قهرمانی نوجوانان آسیا را در اختیار دارد. وی در این دوره از مسابقات با احتساب پیروزی دور آخر در برابر همتای لهستانی اش، 7 امتیازی و یازدهم شد. همشهری وی مریم وردکار نیز با کسب 5 امتیاز، چهل و هفتم شد. 

لازم به ذکر است کشور روسیه با 110 نماینده بیشترین تعداد شرکت کننده در این دوره از مسابقات را داشت و کشورهای هند و یونان هر کدام با 54 شرکت کننده در رده های بعدی قرار داشتند. همچنین کشور ایران با 43 نماینده از این حیث در مکان چهارم بود.

از اینکه در این مسابقات نیز همراه ما بودید سپاسگذاریم.
م

اما درد دلی که خواهم گفت:

درد دلی دارم که هرچند ممکن است عده ای قلیل از بیان آن توسط این جانب، در راستای مقاصد شومشان استفاده کنند، اما چه کنم که نمی توانم نگویم:

سوال اصلی بنده [و مطمئناً جمع کثیری از اهالی شطرنج] این است که فدراسیون شطرنج ایران در این دوره از مسابقات برای دفاع از عنوان سومی جهان [که در سال گذشته با درخشش نوجوانان شطرنج باز ایرانی با کسب دو مدال طلا و یک برنز در آنتالیای ترکیه به دست آمد] چه تهمیداتی اندیشیده بود !!؟

پاسخ احتمالی: مگر فدراسیون در سال قبل برای کسب این عنوان چه تمهیداتی اندیشیده بود !!!!؟

و پاسخ سوالی به پاسخ احتمالی سوال اصلی: آیا در سال آینده نیز فدراسیون شطرنج تنها چند روز در کل 365 روز سال را به نونهالان و نوجوانان شطرنج باز فوق العاده مستعد ایرانی [پدیده شبه اردو] اختصاص خواهد داد !!؟

و پاسخ احتمالی به پاسخ سوالی پاسخ احتمالی سوال اصلی: ...     
م]

برای مشاهده گزارش دور به دور آچمز اینجا کلیک کنید
برای مشاهده جدول مدال ها
اینجا کلیک بفرمائید
برای مشاهده نفرات برتر رده های دوازده گانه
اینجا کلیک بفرمائید
برای مشاهده آمار تعداد شرکت کنندگان
اینجا کلیک بفرمائید


              

سایت رسمی مسابقات  /   مشاهده پخش زنده بازی ها م
               
دریافت فایل PGN بازی ها    /   آلبوم تصاویر مسابقات م


ارسال شده در مورخه : يكشنبه، 9 آبان ماه، 1389 توسط admin  پرینت
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 زارعی نوشت: وای به روزی که بگندد نمک!!  [ چهارشنبه، 27 مرداد ماه، 1389 ] 3637 مشاهده
 یادداشت سردبیر: روزی که به نروژ باختیم  [ دوشنبه، 5 مهر ماه، 1395 ] 2334 مشاهده
 رضا مشاطان نوشت : اين بار سايت هاي شطرنجي!  [ جمعه، 16 اسفند ماه، 1387 ] 4190 مشاهده
 به زودی: گشایش های شطرنج به زبان ساده  [ سه شنبه، 8 فروردين ماه، 1391 ] 7793 مشاهده
 تحليل آچمز از دور اول مسابقات بانوان كشور  [ يكشنبه، 28 بهمن ماه، 1386 ] 1404 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب