چراغ روشن شطرنج ایران

«آچــــــــمز»
چراغ روشن شطرنج ایران
به قلم استاد "محمد زارعی"

جام جهانی 2017


Levon Aronian  Chess World Cup
آرونیان، قهرمان جام جهانی

همه از یک خانواده ایم


ااا











ا

بخش ایران در سایت نتایج

اپلیکیشن های شطرنج

ا
چس 24 [شطرنج 24]
یک اپلیکیشن عالی شطرنجی
Chess24 Application
ا


 بازی با مگنوس کارلسن
Play Magnus Application


 پلی چس آنلاین 

PlayChess Application

 فریتس (نسخه اندروید) 

اپلیکیشن فریتز شطرنج


استوکفیش

Stockfish Application

چس:  آی او اِس - اندروید

 Chess.com Application 


فالوچس:  آی او اِس - اندروید

Follow Chess Application


شطرنج شردر 

Shredder Chess Application

تاکتیک های شطرنج (iOS) 

Chess Tactics Application


ساعت شطرنج
آی او اِس - اندروید

Chess Clock Application
سایر اپ های شطرنجی

سه باور غلط در شطرنج

سه باور غلط درباره ی شطرنج
برگردان از "رامان رامتین"

نابغه ی دوران



الکساندر آلخین، نابغه ی دوران

با تشکر از "غلامرضا خواجویی نژاد"

اینستاگرام آچمز
گشایش پارسی



گشایش پارسی

به کوشش "مهدی دوستکام"

آچمز در آپارات

Chess.com

چس بمب

تست

روز اول مسابقات انفرادی بازی های آسیایی



روز اول مسابقات انفرادی
شطرنج بازان ایرانی حریفان خود را شناختند

در قرعه هایی جالب در دور اول مسابقات شطرنج انفرادی شانزدهمین دوره بازی های آسیایی در گوانگژو، شطرنج بازان ایرانی هم در بخش آقایان و هم در بخش بانوان به مصاف حریفانی از کشورهای نپال و کره جنوبی می روند!


بازی نمادین بخت های نخست قهرمانی در مراسم افتتاحیه مسابقات
در تصویر بالا مهندس کامبوزیا نایب رئیس فیده و رئیس فدراسیون شطرنج کشورمان حضور دارد

دور اول: در بخش آقایان، برترین شطرنج باز حال حاضر کشورمان استاد بزرگ احسان قائم مقامی (2593) با برترین شطرنج باز حال حاضر نپال استاد فیده "بیلام لال شرستا" (2138) دیدار خواهد کرد. شرستای 46 ساله در جریان المپیاد جهانی اخیر در خانتی مانسیسک به عنوان استادی فیده دست یافت.

استاد بزرگ الشن مرادی ابدی (2575) نیز که چندی است در سایت معتبر Chessbase به تفسیر بازی های رقابت های معتبر بین المللی می پردازد در اولین گام با "سانگون لی" تنها کاندیدای استادی تاریخ شطرنج کشور کره جنوبی رودررو خواهد شد. وی با درجه بین المللی 2132 در حالی سومین شطرنج باز برتر کشورش می باشد که "الکسی کیم" (2470) تنها استاد بزرگ و صدرنشین فهرست درجه بین المللی کره ای ها است. کره جنوبی تنها 74 شطرنج باز درجه دار بین المللی دارد!

IRI احسان قائم مقامی    1-0   بیلال لام شرستا  NEP  (میز دوازده)

KOR شانگون لی         0-1        الشن مرادی ابدی IRI  (میز سیزده)

در دور اول بخش آقایان بجز باخت "وسلی سو" (2669) قهرمان و استاد بزرگ سرشناس فیلیپین در برابر استاد فیده سوریه "سمیر محمد" (2361) نتیجه عجیب دیگری حاصل نشد. 

اما در بخش بانوان، استاد بزرگ بانوان آتوسا پورکاشیان (2366) قهرمان حال حاضر قهرمان حال حاضر بانوان آسیا روی میز 7 مسابقات، با "مونالیزا خامبو" (1877) شطرنج باز 18 ساله نپال پیکار خواهد کرد. دیگر نماینده کشورمان استاد بزرگ بانوان شادی پریدر (2253) نیز روی میز 14 به مصاف کاندیدای استادی کره جنوبی "سونگ وون بیون" خواهد رفت. بیون که تنها 12 سال دارد با درجه بین المللی 1612، دومین شطرنج باز بانوی برتر و عضو تیم ملی بزرگسالان بانوان کره جنوبی است!

NEP مونالیزا خامبو     0-1    آتوسا پورکاشیان IRI  (میز هفت)

KOR سونگ وون بیون       0-1      شادی پریدر IRI  (میز چهارده)

از نتایج جالب توجه این دور می توان به پیروزی "اسمیتا ادهیکاری" شطرنج باز بدون درجه نپالی در برابر استاد فیده بانوان ترکمستان "بهار هالایوا" (2184) اشاره کرد.

دور دوم: در بخش آقایان، استاد بزرگ الشن مرادی با قرعه سختی روبرو شد. وی روی میز دو با مهره سفید با استاد بزرگ نیرومند هند "کریشنان ساسیکیران" با درجه بین المللی 2688 دیدار خواهد کرد. ساسیکیران که سابقه درجه بین المللی 2711 را دارد در حال حاضر پنجمین شطرنج باز برتر آسیا است. ساسی در سال 2003 در دوحه قطر قهرمان شطرنج آسیا شد. او که سه بار قهرمان شطرنج کشورش شده است در تنیس و تنیس روی میز نیز تبحری خاص دارد.

الشن در سال گذشته در مسابقات قهرمانی تیمی آسیا در 66 حرکت با ساشیکیران مساوی کرد. الشن در اینجا نیز این قدرت را دارد که از وی امتیاز کسب کند البته نتایج اخیر ساسیکیران [نظیر تساوی هایش در برابر وسلین توپالف، اتین باکرو و ...] را که به یاد می آورم کمی دلشوره می گیرم.  

حریف استاد بزرگ احسان قائم مقامی نیز "امان مراد کاکاگلدیف" استاد بین المللی کهنه کار ترکمنستان با درجه بین المللی 2400 است. معلوم نیست کشور ترکمنستان با چندین استاد بزرگ و استاد بین المللی، چرا یک شطرنج باز 61 ساله را راهی این دوره مسابقات کرده است!! [البته شاید کاکاگلدیف تبحر خاصی در بازی های سریع داشته باشد]

در بخش بانوان شادی پریدر هم با قرعه سختی مواجه شد. وی با مهره سیاه روی میز چهار در برابر "زو ژائو" شطرنجباز نیرومند چین با درجه بین المللی 2474 قرار خواهد گرفت. ژائو اگرچه دارای عنوان استاد بزرگی مردان است و حتی سابقه درجه بین المللی 2554 را نیز در کارنامه درخشانش دارد اما وی قبلاً در مصاف با شطرنج بازان ایرانی موفق ظاهر نشده است!

 
زو ژائو [赵雪] در 6 اپریل سال 1985 در شهر جینان واقع در ایالت شاندونگ چین به دنیا آمد. وی در سال 2002 در مسابقات قهرمانی جوانان جهان با پیروزی در برابر "هومپی کونرو" ابر استاد بزرگ بانوان هند (در بخش تکمیلی) عنوان قهرمانی را از آن خود کرد. در سال 2007 در مسابقات معتبر یورالز کاپ پس از قبول باخت در برابر "زو چن" قهرمان سابق بانوان جهان دوم شد. وی سهم زیادی در هر دو قهرمانی تیم ملی بانوان چین در مسابقات المپیاد جهانی شطرنج دارد. در سی و پنجمین دوره المپیاد جهانی در شهر بلد اسلوونی ژائو روی میز چهار تیم ملی بانوان چین از 12 بازی با عملکردی معادل درجه 2723، 11 امتیاز کسب نمود!! در سی و ششمین دوره در کالویا وی روی میز سه 10 امتیاز از 12 بازی و بدین ترتیب مدال طلای میزش را به دست آورد. در سی و هفتمین دوره تورین ایتالیا نیز وی با کسب 10 امتیاز از 13 بازی، مدال زرین میز یک را بر گردن آویخت. زو در سه دوره حضور در مسابقات المپیادهای جهانی در 37 بازی تنها یک باخت متحمل شده است!! تیم ملی بانوان چین در سال 2007 با درخشش این شطرنجباز که عنوان استاد بزرگی (آقایان) را نیز در اختیار دارد به مقام قهرمانی تیمی جهان دست یافت. بیست و چهارمین استاد بزرگ شطرنج تاریخ چین در مسابقات لیگ این کشور در تیم باشگاه پکن عضویت دارد. نکته جالب توجه این که" زو ژائو" در رقابت های داخل سالن آسیا در ماکائو در برابر شادی پریدر نخستین استاد بزرگ بانوان تاریخ کشومان شکست سختی پذیرا شد. وی همچنین در مسابقات یادبود کامپومانس نیز که چندی پیش در فیلیپین برگزار شد در برابر آتوسا پورکاشیان با نتیجه تساوی متوقف شد.

نکته جالب توجه دیگری نیز که در رابطه با "زو ژائو" می توانم بگویم این است که او در مسابقات تمرینی ای که چینی ها برای آمادی هرچه بهتر برای شرکت در این دوره از رقابت ها ترتیب داده بودند در برابر سه ملی پوش تیم ملی بزرگسالان آقایان چین به پیروزی رسید!!

دیگر نماینده کشورمان آتوسا پورکاشیان نیز به مصاف استاد بین المللی بانوان قزاقستان "گولیسخان ناخبایوا" (2209) خواهد رفت. اگر اشتباه نکنم آخرین شطرنج باز ایرانی که به مصاف ناخبایوا رفته است استاد فیده بانوان مونا سلمان ماهینی است که در چهارچوب مسابقات قهرمانی دانشجویان جهان که چندی پیش در سوئیس برگزار شد، این شطرنج باز بانوی قزاق را با نتیجه تساوی متوقف کرد. [اصلاحیه: اطلاعاتی به دستم رسید مبنی بر اینکه خانم ماهینی آخرین حریف ناخبایوا نبوده چرا که بازی ایشان با این حریف قزاق در دور سوم بوده در حالی که خانم هما علوی حور سه دور بعد در همان مسابقات به قول حضار بازی، ناخبایوا را پودر نموده اند!] گولیسخان ناخبایوآ در سال گذشته عناوین قهرمانی نوجوانان (18 سال) جهان و نایب قهرمانی جوانان آسیا را به خود اختصاص داده است.

بله ... نتایج دور دوم آمد ... الشن مرادی، کریشنان ساسیکیران را با نتیجه تساوی متوقف کرده و احسان قائم مقامی در برابر استاد بین المللی با تجربه ترکمنستان به نتیجه تساوی رضایت داده است.

IRI الشن مرادی ابدی    0.5-0.5   ک. ساسیکیران IND  (میز دو)

TKM ا.م. کاکاگلدیف    0.5-0.5   احسان قائم مقامی IRI  (میز یازده)

چه می کنند این قطری ها!! تساوی "محمد المضیحکی" (2562) استاد بزرگ قطر با "زیانگژی بو" (2680) سوپر استاد بزرگ و قهرمان چینی مسابقات چشم بسته دنیا و باخت "نی هوآ" (2633) استاد بزرگ نیرومند و قهرمان چینی حال حاضر آسیا به "محمد ال سید" (2502) دیگر استاد بزرگ قطر از نتایج جالب توجه این دور از مسابقات بود. ضمن اینکه بخت نخست قهرمانی استاد بزرگ "لی کوآنگ لیم" (2689) ویتنامی دومین پیروزی پیاپی خود را روی میز یک در برابر همتای فیلیپینی اش "روجلیو آنتونیو" (2573) کسب کرد.

اما در بخش بانوان شادی پریدر نتیجه را به حریف نیرومندش سپرد و آتوسا پورکاشیان در برابر استاد بین المللی بانوان قزاقستان باخت را پذیرا شد.

IRI  شادی پریدر            0-1           زو ژائو  CHN  (میز چهار)

IRI  آتوسا پورکاشیان   0-1    گ. ناخبایوا  KAZ  (میز هفت)
[تذکر: برای دقایقی نتیجه این بازی را اشتباهاً تساوی درج کرده بودم]

در این دور بخت دوم قهرمانی مسابقات استاد بین المللی "هریکا دروناولی" (2525) هندی به استاد بزرگ بانوان ویتنام "تی بائو ترام هوانگ" (2271) باخت. استاد بزرگ "یفان هائو" (2591) چینی هم با غلبه بر شطرنج باز نه چندان مطرح مغولستان استاد بزرگ بانوان "تی باتیمگ" (2327) همچنان بخت نخست قهرمانی مسابقات باقی ماند. هرچه می اندیشم دلیل غیبت فوق ستاره بانوان مغولستان "باختویاگ منگونتول" (2409) در این دوره رقابت ها را متوجه نمی شوم. 

قرعه کشی دور سوم مشخص شد و بر طبق آن در بخش مردان در یک قرعه جالب دو نماینده کشورمان رودرروی هم قرار خواهند گرفت!! در بخش بانوان نیز پورکاشیان به مصاف نماینده مالزی می رود و پریدر با نماینده عراق دیدار خواهد کرد.

همچنان با آچمز همراه باشید ...
لطفاً نظرات، پیشنهادات و انتقادات سازنده خود را
به آدرس
Mahdipour_reza@yahoo.com ارسال نمائید.


شانزدهمین دوره بازی های آسیایی
گوانگژو - چین


اسامی بازیکنان در بخش آقایان   مشاهده قرعه کشی دور:  1 - 2 - 3
اسامی بازیکنان در بخش بانوان
   مشاهده قرعه کشی دور:
 1 - 2 - 3


سایت رسمی بازی های آسیایی



ارسال شده در مورخه : شنبه، 22 آبان ماه، 1389 توسط admin  پرینت
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 قهرمانی فیروزجا در رپید لو بلان منیل  [ شنبه، 11 خرداد ماه، 1398 ] 2681 مشاهده
 قهرمانی نوجوانان جهان 2012 - اسلوونی  [ جمعه، 19 آبان ماه، 1391 ] 5481 مشاهده
 ویشی آناند بار دیگر قهرمان شطرنج جهان شد  [ جمعه، 12 خرداد ماه، 1391 ] 3178 مشاهده
 شطرنج بازان ایرانی در لاس وگاس آمریکا  [ شنبه، 30 خرداد ماه، 1394 ] 2195 مشاهده
 قهرمانی شهریار ممدیاروف در بیل 2018  [ پنجشنبه، 11 مرداد ماه، 1397 ] 384 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب